kampiakseli

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

kultaluoto
Vitos -nuffisti
Viestit: 45
Liittynyt: 05 Marras 2010, 18:46
NLCF r.y jäsen Nro: 746
Paikkakunta: närpiö

10 Helmi 2011, 16:19

kmpiakselin stefa vuotaa mikä neuvoksi
syö säästäen savea sanoi sammakko pojallensa
leyland 384 -72
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Helmi 2011, 16:26

Tilaa Jussilta stefa ja vaihda.

Tmi. Leypart
Ilmsaarentie 21
23120 Mietoinen
Puhelin 0400-663734
- Nuffield-Leyland traktoreiden alkuperäis ja tarvikevaraosien maahantuonti ja myynti
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kultaluoto
Vitos -nuffisti
Viestit: 45
Liittynyt: 05 Marras 2010, 18:46
NLCF r.y jäsen Nro: 746
Paikkakunta: närpiö

10 Helmi 2011, 16:43

kuinkas se oikein käy mitä pitää purkaa
syö säästäen savea sanoi sammakko pojallensa
leyland 384 -72
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Helmi 2011, 17:43

Kumpi, etu vai takastefa?

Etustefan vaihtoon riittänee syylärin irroitus, saattaa irrotuttaa tankinkin. Sitten siivapyörä irti ja stefa vedetään pois. Uusi stefa suoraan paikoilleen ja tarkastetaan samalla hihnapyörän tiivistepinnan kunto, jos huono niin sitten muita konsteja käyttöön. Voidellaan stefa, asennetaan hihnapyörä, kiritään kampiakselin pään pultti ja taitetaan lukitelevy. Loppu taas peruskasaamista.

Takapään stefan vaihdossa puretuttaa pois kytkimen ja vauhtipyörän.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kultaluoto
Vitos -nuffisti
Viestit: 45
Liittynyt: 05 Marras 2010, 18:46
NLCF r.y jäsen Nro: 746
Paikkakunta: närpiö

10 Helmi 2011, 18:10

etu oli täytyy alkaa hommiin ku pakkaset hellittää. harmittaa tommoset oljy vuodot kiitokset meinas unohtuu
syö säästäen savea sanoi sammakko pojallensa
leyland 384 -72
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

11 Helmi 2011, 01:59

ja tuossa etustefan vaihdossa vielä varotoimenpiteenä kannattaa vetää
voimanoton käsikytkinvipu taka-asentoon tai jos yksöiskytkimellinen kone niin
kiilata ajokytkinpoljin lattialle esim laudanpätkällä. tämä siksi että saadan
kampiakselia painettua kytkimen jousivoimalla eteenpäin ja vähennetään
riskiä tiputtaa kampiakselin päittäislevyt hihnäpyörän asennuksen yhteydessä 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
pa_turpeinen
Nuhvitietäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
Paikkakunta: pudasjärvi

13 Helmi 2011, 11:25

minä kai en tuota edes tullu ajatelleeksi ku vaihdoin sen tefan. kävipä tuuri ettei pudonnu se päätylevy =) tiiänpä ens kerralla =)
ei riemulla rajaa ku saa leukulla ajaa
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

13 Helmi 2011, 11:39

Juu ei toi kovin helposti tule mieleen ja ei päittäislaakereiden pitäisi mihinkään tippua jos
ei hihnapyörää kovin kolua paikalleen, öljpumpun ja jakopään käyttörataiden kun pitäisi liikkua
akselilla mutta varotoimenpiteenä hyvä kun noita kuulemma on kuitenkin joskus tippunu
stefan vaihdon yhteydessä 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
kultaluoto
Vitos -nuffisti
Viestit: 45
Liittynyt: 05 Marras 2010, 18:46
NLCF r.y jäsen Nro: 746
Paikkakunta: närpiö

13 Helmi 2011, 13:41

oli muuten harvinaisen helppo irrottaa ei tarttenu purkaa mitää ylimääräistä hyvin mahtu ilman syylarin irrotusta aikaa kyllä meni kun joka 10 min välein lämmitteleen. on se hyvä kun on alan miehii saa kerralla kuntoon ei tartte joka asiaa opetella kantapään kautta välillä tuntuu kyllä että kyselenkö nyt tyhmii mut parempi sekin kun tehdä monta kertaa sama homma
syö säästäen savea sanoi sammakko pojallensa
leyland 384 -72
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

20 Helmi 2011, 22:20

Jatketaanpa tähän samaan aiheeseen. Mites se takapään tiivistys on hoidettu 384 leukun moottorissa, onko siellä jo huulitiiviste, vai vielä "koiranpaska" tiivisteenä?

Eli toisin kysyen, saako tiivisteen vaihdettua ilman kampiakselin pudotusta pois paikoiltaan?
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

20 Helmi 2011, 22:25

Stefahan siellä..
Mukana kuin peräpukama!
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

20 Helmi 2011, 22:35

Mites sitten sen vaihdon kanssa. Saako vaihdettua pelkästään kytkin/vauhtipyöräpaketin pois-oton jälkeen, eli ei tarvitse kampiakseliin/öljypohjaan sen kummemmin kajota?

Olisi nyt ns. nätti vaihtaa tuo tiiviste tuohon kaivurileukkuun, kun nyt on ohjausvaihde pois edestä, ja muutenkin on traktori pukkien päällä.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

20 Helmi 2011, 22:47

Laipassa 2 tai 4 pulttia on öljypohjan puolelta irrotettava, vaan en muista saiko sieltä välistä auki
Muuten on ihan vauhtipyörän alla
Parikytkin on vekkuli purettava
Mukana kuin peräpukama!
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

20 Helmi 2011, 23:08

Eikai kaivurin alustaksi parikytkimellä olevaa leukkua ole asennettu ainakaan uutena?
Mitä stefan vaihtoon ,niin muistaakseni ei tarvi öljypohjan ruuveja irroittaa ,pitäis olla pel-
kästään kytkimen puolelta iroitettavilla pulteila ,tosin aikaa toistakymmentä vuotta kun
viimeksi vaihtanut ,jotta voi muistikin tehä tepposen. :roll:
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

21 Helmi 2011, 20:41

Tämä, minun kaivurileukkunihan on ollut ihan viimekuukausiin saakka aivan normi maataloustraktori. Nyt sitten vaan olen laittamassa tätä leukkua kaivurialustaksi.

Taisi olla tuo Jampin parikytkimen maininta vain toteamus parikytkimen purkamisen "ihanuudesta". Eli tästä kaivurileukusta ei löydy parikytkintä, ainoastaan ajokytkin.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Vastaa Viestiin