leukun hydrauliikan kunnostus

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

KimmoK
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 13:56

02 Helmi 2011, 14:20

Minulla on työn alla 272 vm. -80 nostolaitteen korjaus.
Karaventtiili on kunnossa/tiivis (kromattu aikaisemmin?).
Pumppu näyttäisi olevan myös kunnossa.
Nostosylinteri on hoonattu flex-hone:lla siistiksi, männässä on nyt uudenmallinen sylinteritiiviste ja muoviset ohjarit. Tarvitsisin "räjäytyskuvan" nostosylinterin vieressä olevasta venttiilisysteemistä ja ohjetta mitä muuta pitää vielä "avata" ja kunnostaa että saan voiman takaisin hydrauliikkaan.
Parin viime vuoden aikana nostolaitteesta hävisi pikku hiljaa voima ja myös ulkopuolisen hydrauliikan paine ei ole ollut enää hääppönen....
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Helmi 2011, 11:53

KimmoK kirjoitti:Minulla on työn alla 272 vm. -80 nostolaitteen korjaus.
Karaventtiili on kunnossa/tiivis (kromattu aikaisemmin?).Pumppu näyttäisi olevan myös kunnossa.
Nostosylinteri on hoonattu flex-hone:lla siistiksi, männässä on nyt uudenmallinen sylinteritiiviste ja muoviset ohjarit. Tarvitsisin "räjäytyskuvan" nostosylinterin vieressä olevasta venttiilisysteemistä ja ohjetta mitä muuta pitää vielä "avata" ja kunnostaa että saan voiman takaisin hydrauliikkaan.
Parin viime vuoden aikana nostolaitteesta hävisi pikku hiljaa voima ja myös ulkopuolisen hydrauliikan paine ei ole ollut enää hääppönen....
Tervetuloa foorumille "KimmoK", omasta ja yhdistyksemmekin puolesta pahoittelen ettei kukaan ( tarkoitan leukkuasiantuntiat ) reagoi mitenkään kysymyksiisi, tai en tiedä oletko jo saanut yv:nä tietoa, mikäli olet, niin asia ok.
]Karaventtiili on kunnossa/tiivis (kromattu aikaisemmin?
Noitten karayksiköitten lisäksi kannattaa tarkastaa ylipaineventtiilin kuulat/jouset.
Leukkujen korjausohjekirjaa minulla ei ole, mutta netistä löytyy kaipaamaasi tieto, kohdasta 11, sivu 24: http://personal.inet.fi/cool/shyde1/muut.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

04 Helmi 2011, 21:02

Moi,

Siirsin asian tänne oikeaan lokerikkoon, voi olla että täältä asia paremmin nähdään (itseltäkin oli mennyt ohi).

Venttiilistön puolella tuo voisi vaikuttaa olevan, kun kerta pumppu ok, putkitus tod. tarkastettu halkeamilta?
Onko öljyn viskositeetillä merkitystä (kuumat/kylmät öljyt).

Millainen on lisälaiteventtiilin ja sen painerajan kunto? Voi yhtähyvin falskata sieltäkin. Noissahan kulkee paineöljy ensin sen läpi ja sitte sarjaliitännällä takaisin vasta omalle hydrauliikalle.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

04 Helmi 2011, 21:32

Tuosta karin linkistä ei kyseisessä tapauksessa ole kovin paljon apua ole, kun näky olevan
344/384 korjaamokirjasta ainakin hydrauli osio ,eikä suinkaa näistä uudemista joissa paljon
eroavuuksia , en tiiä miksi alotus osiossa väitetää malliksi 602-702-802 sarja joissa taasen
erilainen kuin 272 sarjassa. :)
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

05 Helmi 2011, 00:13

lisätään masterin kommenttiin että jos koneessa on alkuperäinen (2 kaksitoimista karaa) tai
vastaavalla tavalla asennettu lisälohko niin öljy tulee ensin ulos lohkolle ja menee
sitten nostolaitteelle 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Helmi 2011, 11:44

nisu kirjoitti:Tuosta karin linkistä ei kyseisessä tapauksessa ole kovin paljon apua ole, kun näky olevan
344/384 korjaamokirjasta ainakin hydrauli osio ,eikä suinkaa näistä uudemista joissa paljon
eroavuuksia , en tiiä miksi alotus osiossa väitetää malliksi 602-702-802 sarja joissa taasen
erilainen kuin 272 sarjassa. :)
Kuten varmaan huomaat :wink: Leukkujen korjausohjekirjaa minulla ei ole, mutta netistä löytyy kaipaamaasi tieto, kohdasta 11, sivu 24: http://personal.inet.fi/cool/shyde1/muut.htm" onclick="window.open(this.href);return false; No jos ei nyt ollutkaan mitään apuja kyseiseen ongelmaan, niin sainpahan ainakin "leukkuasiantuntijat" heräteltyä :wink: :wink:

Ei tuossa sivujen tekijätkään "väitä" että tuossa oli näitten uusiempien leukkujen korjausohjekirjaa, mutta laitappas kursori kyseisen tekstikohdan ohjekirja 602/702/802/604/704/804 päälle ja napsauta vasemmanpuoleista painketta hiiressä niin huomaat mitä sieltä löytyy :wink: :D
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

05 Helmi 2011, 18:15

No niipä on että ohjekirjahan sieltä löytyyki ,tuo hätäsyys ja jonkin sortin lukihäiriö näkö-
jään vaivaa. :(
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Helmi 2011, 19:36

Niin ja käyttöohjekirja nimenomaan :wink: Olisin toivonut että oliskin ollut korjausohjekirja, mutta kun ei, niin ei :wink:
Mielenkiinnola odottelen saanko korjausohjekirjan 344/ 348:si tyyppien jälkeen valmistetuista leukuista :?: :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

05 Helmi 2011, 20:13

Jampila vois tiedustela 272 korjaamokirjasta, sain tuossa vasta vinkkiä. :wink:
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Helmi 2011, 20:24

Mullapa onkin vähän suurempi kala nyt pyynnissä :lol: meinaan kaikki 344:sen ja 348:si tyyppien jälkeen valmistetut :wink: :lol: ja kaikki nimenomaan yksissä kansissa :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

05 Helmi 2011, 21:49

Kari on tainnut ruveta painiskelemaan näitten dokumenttien saatavuuden kanssa. Toivotaan että onni on myötä ja tulosta tulee. :) :D
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

05 Helmi 2011, 23:05

nisu kirjoitti:Jampila vois tiedustela 272 korjaamokirjasta, sain tuossa vasta vinkkiä. :wink:

Sen verran tarkennusta että mulla oleva opus on kerhon omaisuutta, on vain annettu mulle käyttöön
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

06 Helmi 2011, 09:35

Kaikissa on hiukan eri järjestelyt, joten 270/255 omansa, 253/245 omansa, 272, 262 10vaihteiset omansa, 272, 245, 262 synchrot&nelivetoiset (q-ohjaamolla) omansa, sitten 272,262,245 synchrot sekura kopilla ja nelivedolla omansa. Lopulta on vielä viljakeltaiset. Sen verran on tavaraa, että ei yhteen kansioon mahdu :) Lisäksi on lisälehtisiä noihin ja huoltotiedotteet joissa kerrotaan radikaalimmat muutokset kesken mallisarjan. Tässä vasta neloskoneiset :wink:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
KimmoK
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 13:56

07 Helmi 2011, 09:47

Suurkiitos tähänastisista vinkeistä! Sain myös jopa sähköpostia suoraan.
Remontista hieman tietoa.... Viime talvena avasin kannen, hoonasin nostosylinterin ja laitoin mäntään sylinteritiivisteet. Siitä ei ollut apua vaan päinvastoin. Koska mäntä jäi vähän liian tiukaksi, niin tilanne vaan huononi.
Viime kesänä ennen syyskyntöjä irrotin koko repun ja avasin pumpun. Pumpusta oli mennyt tiiviste rikki, joten ajattelin että siinäpä se vika oli.
Syyskynnöt ei kuitenkaan menneet nappiin....
Avasin perän nyt pari viikkoa sitten "kunnon remonttiin", kun paakkaaset hellitti (kesään on vielä aikaa....).
Pumppu on nyt uudestaan tarkistettu ja siinä se vika ei kyllä tosiaan ole....
Remontti jatkuu mahdollisesti ensi viikonloppuna. Laitan väliaikatietoja, kun homma etenee.
KimmoK
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 13:56

08 Helmi 2011, 22:06

En malttanut odottaa viikonloppuun...
Purin ja tutkailin hieman venttiiliblokia. Täytösventtiili oli tosi kireä/jumissa? En meinannu saada millään sitä ulos. Lisäksi matalapaineventtiilin kuulan vastinviiste blokissa on soikea. Onkohan se kulunut sellaiseksi, vai pitääkö sen olla soikea?
Ainakin se aiheuttaa matalapainepuolelle painehukkaa varsinkin pienemmillä pumpun kierroksilla.
Eikös nostoliike alkaa, kun matalapainepuoli sulkee täytösventiilillä korkeapainepuolen virtauksen matalapainepuolelle?
Ulkopuolisen hydrauliikan paine on ollut myös huono. Vaikuttikohan tämä myös siihen?
Vastaa Viestiin