Sivu 1/1

Perävaunun veto Leukulla

Lähetetty: 25 Heinä 2007, 20:34
Kirjoittaja UniversalDM4
Vähän siivoilin nurkkia, ja kävin viemässä romikseen kuorman metalliromua. Matkalla mietiskelin, että mitäköhän pitäisi tehdä, jotta ei alkaisi yhdistelmä "rynkyttää" n.32km/h mittarinopeudella ja sitä suuremmilla nopeuksilla? Rynkytyksellä tarkoitan liikettä, jossa traktorin takapää alkaa pompottaa ylös alas. Ei tämä nyt kovin vakavaa nyökkimistä, ole mutta sen verran kuitenkin, ettei viitsi ajaa kuin tuon 32km/h, tyhjällä kärryllä sietää ajaa n.36km/h, ennen kuin alkaa rynkyttämään. Pitäisikö olla nokkapainot paikoillaan? Tai pelata rengaspaineilla? Kärry on 1-akselinen Bedford-kuorma-autosta tehty vaihtolavakärry, aisa on kyllä suht pitkä.
Aika ilmava oli kuorma kun mennessä painoi yhdistelmä 9,8 tonnia, takasin tullessa 8 tonnia :oops:

Lähetetty: 23 Elo 2007, 17:20
Kirjoittaja valmettimies
Yks akelinen kärry rynkyttää aina, oli veturina mikä tahansa, mutta rengaspaineet kyllä vaikuttaa.

Lähetetty: 24 Elo 2007, 20:12
Kirjoittaja UniversalDM4
Tähän samaan ilmiöön kiinnitin huomiota, kun pellolta lähti neliveto Ford 7710 perässään täyteen lastattu Velsan telikärry, joku 120 tms. Ykkösvaihteella ei vielä rynkyttänyt ylös alas, mutta ekan vaihtokerran jälkeen alkoi koko yhdistelmä hytkymään... No, omassa Leukussa ilmiö esiintyy aika lievänä ja maantieajoa on vähän, mutta kiva on tosiaan kuulla mitä ratkaisuja tähän aika yleiseen ongelmaan ollaan keksitty...

Re: Perävaunun veto Leukulla

Lähetetty: 06 Syys 2020, 22:56
Kirjoittaja jawa
Minkälaisia ilman paineita kannattaa pitää leyland 262 syncro ssa

Re: Perävaunun veto Leukulla

Lähetetty: 07 Syys 2020, 19:29
Kirjoittaja nuhvi63
jawa kirjoitti: 06 Syys 2020, 22:56 Minkälaisia ilman paineita kannattaa pitää leyland 262 syncro ssa
Takana 0,8-1,2 bar, edessä 2-2,4 bar.
Jos vyörenkaat takana, niin sietää jopa 2 bar.