Muutaman O-renkaan tähden...

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

16 Kesä 2007, 22:33

Leylandissa meni ensin jonkin aikaa pikkuhiljaa vedet öljyn joukkoon, ja sitten kerran kun oli ollut pari viikkoa paikoillaan, olivat kaikki jäähdyttäjän nesteet holahtaneet öljytilaan. No ei siinä sitten auttanut muu kuin hyväksyä tilanne ja tehdä vähäiset kevättyöt Nuffieldilla.
Hieman pelonsekaisin tuntein aloin avaamaan moottoria auki. Pelonsekaisin tuntein lähinnä siksi, kun lähipiirissä on ollut surullisia vastaavia kohtaloita, jotka olivat vaatineet kokonaan uuden sinisen lohkon, jotta peltojen "Cosworth" on saatu taas iskuun.
No, siinä sitä sitten kirvottelin pikkuhiljaa moottorin osiksi, kun olin öljypohjan irroittamisen jälkeen paikallistanut, että ainakin 2-sylinterin putken ja lohkon raosta valuu suorastaan nestettä alas. Mielestäni myös 5.syl.putki tiputti hieman. Päätin irroittaa kaikki sylinteriputket ja tutkia vuodon syy perusteellisesti.
Kaikkien sylinteriputkien O-rengastiivisteet olivat ajan myötä hapertuneet ja halkeilleet pahoin. Positiivistä oli se, että mitään syöpymiä ei löytynyt lohkosta tai sylinteriputkista. Sylinteriputket ja männät olivat niin hyvässä kunnossa, että niille en katsonut aiheelliseksi tehdä mitään. Sylinterinkannen vein koneistamoon ja annoin venttiilit hioa. Veivilaakerit laitoin uudet ja tiivisteet.
Kyllä useaan otteeseen ehti jo pieni apumies kysyä "Lähteekö Leukku käyntiin" tai vaihtoehtoisesti tokaisi "Leukku ei käy, ei käy". Kyllä se nyt taas käy. Koko hoidon hinta oli noin 340e + öljyt koneeseen.
Nyt voikin hyvillä mielin lähteä huomenna Putajalle katsomaan pikkumasinistin kanssa "tlattoleita", "kaivuleita".
:wink:

Kirjoitin tämän ihan siksi, että aina ei kannata menettää heti toivoa ja todeta, että ihan paska, vaihdetaan ihan mihin vaan. Itse asiassa minua ei kyllä harmita yhtään vaihtaa O-renkaita putken ympärille, jos toinen toinen vaihtoehto olisi etsiä myynnissä oleva 6/98NT-lohko.... Koneistamossakin kertoivat, että niissä toisissä sinisissä on se pahempi tauti, joka vaatii koko lohkon.
Jakari
Proto suunnittelija
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:32
Paikkakunta: Espoo

18 Kesä 2007, 14:15

Hyvä että joskus pääsee vähemmillä töillä kuin odottaa.
Yleensä käy päinvastoin, pahinta odottaa ja vielä pahempaa
löytää.

Se puoli näissä koneitten avaamisissa on, että kun kone on korjattu
ja kasattu, tietää tarkalleen, miten se on korjattu ja missä kunnossa
sisäkalut on, ei tartte arvailla.
Vastaa Viestiin