Kuutos leukkujen vetokoukun nosto
Valvoja: automies560
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Onko jollakulla parempia kuvia tämän Hyvinkäällä näytillä olleen Leyland 4100:n vetokoukun nostosysteemistä/koukusta http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1476190.jpg ? Taitaa vissiin olla joku muu koukkukin, kuin se suomalainen pari pykälää liian pieni, joita Kesko asensi. Hissikoukku on muutenkin minusta ihan p**** ja sitten vielä ovat laittaneet aivan liian heppoisen, samaa näkyy Massikoissa olevan vielä -90 luvun puolivälin malleissa, niissä vielä heikompi, kun hissin kiskot vinossa eteenpäin. Joskus kuulin, että suomalaisia koukkuja olisi 285/2100 malleihin asennettu kahta eri mallia? Olisikohan uudemmissa vahvempi? Hissikoukku kun on aika arka pituussuuntaiselle rasitukselle, hissin kotelot venyvät ja repeilevät.
Tästä sama ongelma tosin vaivaa lähes kaikkia 70-90 luvulla valmistettuja englantilaisia traktoreita, kun niihin asennettiin suomalaisten säädösten mukaiset, liian heppoiset, vetokoukut vasta Suomessa. Ilmeisesti myös muihin, kuin englantilaisiin niitä laitettiin.
Tästä sama ongelma tosin vaivaa lähes kaikkia 70-90 luvulla valmistettuja englantilaisia traktoreita, kun niihin asennettiin suomalaisten säädösten mukaiset, liian heppoiset, vetokoukut vasta Suomessa. Ilmeisesti myös muihin, kuin englantilaisiin niitä laitettiin.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Vai hissikoukku huono, omat kokemukset päinvastaiset ,omahan 702
vaihdoin 70 luvun hissikoukun johon voi huoletta kytkeä 12 kuution
palmu lietekärryn, alakuperänen noutava koukku niin väljä lonksu
ettei puhetakaan ,että ois voinut lietekärryä vetään ,samoin 574 IH
traktorin sarana koukku ,täytyi pitää nostovarret ylhäällä ettei koukku
omia-aikojaan auennut?
vaihdoin 70 luvun hissikoukun johon voi huoletta kytkeä 12 kuution
palmu lietekärryn, alakuperänen noutava koukku niin väljä lonksu
ettei puhetakaan ,että ois voinut lietekärryä vetään ,samoin 574 IH
traktorin sarana koukku ,täytyi pitää nostovarret ylhäällä ettei koukku
omia-aikojaan auennut?
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Hissikoukussa traktorin kehittämä koko vetovoima kohdistuu pystyssä oleviin sisäkkäisiin ohutseinämäisiin neliöputkiin, joista ulommat on tehty hitsaamalla paloista. Nykyään monissa traktoreissa oleva koukkutyyppi, jossa on noin 60-70cm pitkä käpälä traktorin alla, joka on etupäästä nivelletty traktorin mahan alle kestää vetoa ihan eri tavalla. Kaikkein huonoiten hissikoukku kestää tilanteita, joissa traktorin peräkärryn pyörät osuvat johonkin kuoppaan tai kiveen/kantoon. Jos traktorissa vielä piikkiketjut ettei pyörätkään ruopaise, kohdistuu koukkuun kriittisen suuria momentteja hissikoukun kestävyyden kannalta.
Mutta kuten aikaisemmin jo totesin, ei tämä vetokoukun alimittaisuus traktoriin nähden koske yksi Leylandia vaan monia muitakin traktoreita, joihin on Suomessa asennettu kotimainen koukkusysteemi. Olisihan se outuoa, jos yksi ja sama patentti toimisi ongelmitta traktorissa koosta riippumatta. Jopa kuusisylinterissä Jontikoissa näkyy osassa olevan saman valmistajan vetokoukkuja...
Mutta kuten aikaisemmin jo totesin, ei tämä vetokoukun alimittaisuus traktoriin nähden koske yksi Leylandia vaan monia muitakin traktoreita, joihin on Suomessa asennettu kotimainen koukkusysteemi. Olisihan se outuoa, jos yksi ja sama patentti toimisi ongelmitta traktorissa koosta riippumatta. Jopa kuusisylinterissä Jontikoissa näkyy osassa olevan saman valmistajan vetokoukkuja...
Eikö sitä voisi vahvistaa/tiivistää? Vaikka uudet teloskoopin päällyputket vahvemmasta aineesta.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Kyllä näin on tarkoitus tehdätommi kirjoitti:Eikö sitä voisi vahvistaa/tiivistää? Vaikka uudet teloskoopin päällyputket vahvemmasta aineesta.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Samoin oma käsitys kuin tomeksilla ,ei hissikoukkua kyllä muuten
saa rikki kuin koukku alhaalla ajamalla eseeseen ,lukittuna se on
tosiaan sen noin 20 mm. vahvuisen lotu väkäsen lukitsemana ,joka
on rakenettu sillei ,että kärryn paino poistaa vielä kaikki välyksetkin,
joten vanhanakin se on uuden tiheä , hissiputkilla ei ole muuta virkaa
kuin se että koukku nousee oikialle kohdalle.
saa rikki kuin koukku alhaalla ajamalla eseeseen ,lukittuna se on
tosiaan sen noin 20 mm. vahvuisen lotu väkäsen lukitsemana ,joka
on rakenettu sillei ,että kärryn paino poistaa vielä kaikki välyksetkin,
joten vanhanakin se on uuden tiheä , hissiputkilla ei ole muuta virkaa
kuin se että koukku nousee oikialle kohdalle.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Kattelin eilen töissä 272:sen vetokoukkua kun vaihoin siihen perärepun
Minusta ainakin tuossa se koukku on varsin kepeää tekoa niin kiinteän kuin nousevankin osalta
Se kiinteä osa oli jo varsin vääntyillyt mutta itse koukku toimi kyllä hyvin
Tuossa oli mielestäni rakenne semmonen että lukittuna rasitus ei kohdistunut niihin putkiin millää tavalla
Minusta ainakin tuossa se koukku on varsin kepeää tekoa niin kiinteän kuin nousevankin osalta
Se kiinteä osa oli jo varsin vääntyillyt mutta itse koukku toimi kyllä hyvin
Tuossa oli mielestäni rakenne semmonen että lukittuna rasitus ei kohdistunut niihin putkiin millää tavalla
Mukana kuin peräpukama!
-89 6211 zetkassa oli tuo hissi koukku kans mut siitä ei koskaa murjottu sitä, ehkä ku pelättii sitä nii oltii tarkempia??? tuo nykynen -95 6340 omaa sellsen käännettävän missä on maatalousvetolaite toisessa päässä. Niitä hissi putkia ei ollenkaa tuossa elikkä saranoitu sieltä alta josta.......ei muista mite....
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 24 Marras 2007, 10:28
- Paikkakunta: Jämijärvi/ tampereen seutu
meillä on leukussa hissi koukku joutunut kestämään kovia eikä koskaan ole pettänyt
projektit tulee ja venyy.... kuitenkin hyvä tulee ku maalataan
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
Meillä on userammassa traktorissa hissikoukku,kaikkein paras systeemi on tuossa 165 ferkussa,todella hyvä systeemi,eikä ole koskaan pettänyt.Pdän leylandin ja nuffin koukkusysteemiä massikkaan verraten surkeana systeeminä,eihän sitä tiedä,mihin kohtaan täytyy peruttaa,kun se nousee tuolta alhaalta.
Maatilan koneet=Nuffield DM4 -56, Nuffield 10/60-65, Massey Ferguson 135MP ,165S, Valtra N141, Valtra 6400.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Ilmeisesti nyt on sellainen tilanne, että tähän aiheeseen kantaa ottaneet eivät kaikki tiedä, millaisesta koukusta on kyse. Tässä on kuva, ei ole minun traktoristani, mutta omani on täysin vastaava:
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1830652.jpg
Kyseisessä koukkumallissa tässä keskustelussa aiemmin mainittu poikittainen lukituslattarauta, joka kääntyy koukussa olevan pokatun taitteen alle ei voi ottaa traktorin vetovoimasta johtuvaa kuormitusta vastaan, koska se on jopa vetokoukun nuppia ylempänä! Eli tässä versiossa kohdistuu suuri rasitus pystykoteloiden ja niiden alapuolella olevaan poikkiraudan, jossa vetokoukun nuppi kiinni, hitsisaumaan ja varsinkin etunurkkiin. Pystysuunnassa kuorma lepää kyllä latikan varassa pääsääntöisesti. Näitä hissikoukkuja on monenlaisia, varmasti joku versio on kestävempi, mutta tämä on tämän kokoiseen traktoriin mielestäni alamittainen. Tässä versiossa hyvää on se, että näkee hytistä, kun kärryn ottaa koukkuun, missä nuppi on, että osuu vetoaisan silmukkaan.
Mitä tulee hajoamiseen, niin viimeksi hajosi maansiirtohommissa, kuutioista laskettuna kärryn + kuorman paino oli noin 18-20 tonnia, kärry ei pudonnut tielle, kun huomasin repeämän ajoissa, eli ei hajonnut alhaalla ajettaessa, eikä varmaan kuormitus mitenkään kohtuuton.
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1830652.jpg
Kyseisessä koukkumallissa tässä keskustelussa aiemmin mainittu poikittainen lukituslattarauta, joka kääntyy koukussa olevan pokatun taitteen alle ei voi ottaa traktorin vetovoimasta johtuvaa kuormitusta vastaan, koska se on jopa vetokoukun nuppia ylempänä! Eli tässä versiossa kohdistuu suuri rasitus pystykoteloiden ja niiden alapuolella olevaan poikkiraudan, jossa vetokoukun nuppi kiinni, hitsisaumaan ja varsinkin etunurkkiin. Pystysuunnassa kuorma lepää kyllä latikan varassa pääsääntöisesti. Näitä hissikoukkuja on monenlaisia, varmasti joku versio on kestävempi, mutta tämä on tämän kokoiseen traktoriin mielestäni alamittainen. Tässä versiossa hyvää on se, että näkee hytistä, kun kärryn ottaa koukkuun, missä nuppi on, että osuu vetoaisan silmukkaan.
Mitä tulee hajoamiseen, niin viimeksi hajosi maansiirtohommissa, kuutioista laskettuna kärryn + kuorman paino oli noin 18-20 tonnia, kärry ei pudonnut tielle, kun huomasin repeämän ajoissa, eli ei hajonnut alhaalla ajettaessa, eikä varmaan kuormitus mitenkään kohtuuton.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Tommonen siinä 272:ssa oli se koukku mutta eikös se lukituksen
kieli ota vastaan ne voimat
mitä koukkuun tulee vai katoinko vaan huolimattomasti
kieli ota vastaan ne voimat
mitä koukkuun tulee vai katoinko vaan huolimattomasti
Mukana kuin peräpukama!
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Lukituksen kieli on ylempänä, kuin vetokoukun nuppi, eli käytännössä ei tue pituussuuntaisesti. Ja se kieleke on kaarevan mallinen, eli kyllähän se enempi sarana on kuin tuki. Näitä samoja vaivoja on ollut muissakin traktorimerkeissä, missä vastaava kotimainen koukkusysteemi. Ei tuo nyt mikään ongelma sinänsä ole, teen koukun hissit jossain vaiheessa uudestaan paksuseinämäisestä aineesta, niin eikös se rupea pysymään kunnossa. Nelosleylandien koukku on mielestäni erilainen, ainakin kaverin 270:ssä on ihan erilainen, vaikka hissikoukku sekin kyllä on. Erään tiedon mukaan näitä hissikoukkuja olisi Kesko olisi asentanut hyvinkin monenlaisia, kutosversioihin kuulemma kahta mallia. Minä en itse ole tavannut, kuin tätä kuvassa näkyvää mallia 285 ja 2100 - Leylandeissa.jamppi kirjoitti:Tommonen siinä 272:ssa oli se koukku mutta eikös se lukituksen
kieli ota vastaan ne voimat
mitä koukkuun tulee vai katoinko vaan huolimattomasti
Tätä samaa aihetta sivuten, onkohan kellään näköhavaintoa tai tietoa, että millainen oli nouseva koukku ensimmäisissä Universal Nuffeissa, joita Suomeen tuli? Tähän mennessä näkynyt kaikki olevan enemmän tai vähemmän sepän tekemiä. Vai oliko näissä kaikissa se kaari+maatalousvetolaite?
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kyllä ne taitavat olla enempi vähempi kyläseppien puuhasteluja. Vakionahan näissä on tullut se maatalousvetolaite ja siihen on sitten ympätty koukkua yms. "Nuutun" kolmosessa ei ole vieläkään minkäänlaista "suomalaismallista" vetokoukkua.UniversalDM4 kirjoitti:Lukituksen kieli on ylempänä, kuin vetokoukun nuppi, eli käytännössä ei tue pituussuuntaisesti. Ja se kieleke on kaarevan mallinen, eli kyllähän se enempi sarana on kuin tuki. Näitä samoja vaivoja on ollut muissakin traktorimerkeissä, missä vastaava kotimainen koukkusysteemi. Ei tuo nyt mikään ongelma sinänsä ole, teen koukun hissit jossain vaiheessa uudestaan paksuseinämäisestä aineesta, niin eikös se rupea pysymään kunnossa. Nelosleylandien koukku on mielestäni erilainen, ainakin kaverin 270:ssä on ihan erilainen, vaikka hissikoukku sekin kyllä on. Erään tiedon mukaan näitä hissikoukkuja olisi Kesko olisi asentanut hyvinkin monenlaisia, kutosversioihin kuulemma kahta mallia. Minä en itse ole tavannut, kuin tätä kuvassa näkyvää mallia 285 ja 2100 - Leylandeissa.jamppi kirjoitti:Tommonen siinä 272:ssa oli se koukku mutta eikös se lukituksen
kieli ota vastaan ne voimat
mitä koukkuun tulee vai katoinko vaan huolimattomasti
Tätä samaa aihetta sivuten, onkohan kellään näköhavaintoa tai tietoa, että millainen oli nouseva koukku ensimmäisissä Universal Nuffeissa, joita Suomeen tuli? Tähän mennessä näkynyt kaikki olevan enemmän tai vähemmän sepän tekemiä. Vai oliko näissä kaikissa se kaari+maatalousvetolaite?
Tuossa omassa 59 kolmosessa oli pitkällä "aisalla" varustettu koukku, kiinnitys ja nivelpiste tuli kytkinkopan alle. Oman päätelmän mukaan olen huomioinut, että mahdollisesti kolmiotukioptio vaikutti, että koukut vaihtuivat lyhyenmallisiin, niinkuin uudemmissa nuffeissa yleensä on.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.