hehku kysymys??

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

hokke
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 15:08

24 Touko 2007, 15:37

Onko leukuissa tuo imusarjahehku?Kun itseä kiinnostasi laittaa omaan nuhviin tuo,niin tartteis vähän neuvoja.Eli tuleeko virta tulpalle suoraan virtalukolta vai tarviiko releen?,missä kohti on hehkutus-säiliö ja tuleeko löpö siihen suuttimien paluu puolelta vai suodattimelta? tässä muutamia kyssäreitä aluksi?
NUFFIELD 3/45
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

27 Touko 2007, 19:44

Hehkun löpösäiliö on vähän ylempänä kuin hehku
Se täyttyy suuttimien paluulinjasta
Sähköstä en ole ihan varma mutta itse laittaisin releen väliin
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Touko 2007, 19:49

Muistaakseni hehkun säiliön pitää olla yli 10 cm korkeammalla kuin tulpan, että saadaan riittävä hydrostaattinen paine aikaiseksi. Muuten palaa hehkuvastus.

Avovehkeessä vaikeampi toteuttaa...

Suosittelisin itsekin relettä väliin, säästää virtalukkoa. Onhan virtalukossa hehkuasento, muuten se menee vaihtoon :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

27 Touko 2007, 19:53

Nuffin ja Leukun virtalukoissa ei ole hehkuasentoa(mikäli alkuperäinen)Imusarjahehku oli jakajapumpullisissa Leukuissa ja sitä käytettiin erillisellä painonapilla.
3DL -60,4DM-61
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

27 Touko 2007, 22:36

ESM kirjoitti:Nuffin ja Leukun virtalukoissa ei ole hehkuasentoa(mikäli alkuperäinen)Imusarjahehku oli jakajapumpullisissa Leukuissa ja sitä käytettiin erillisellä painonapilla.
Poikkeuksena kuutoskoneelliset, joissa ei moista vempelettä ole. Jakapumppu mielestäni pilaa hyvän moottorin ominaisuuksista ainakin kylmäkäynnistyvyyden. Kokeilin joskus OEF - moottorissa, eli 5,7-litraisessa BMC:ssä sekä rivi, että jakajapumppua. Jakajapumpulla en saanut lähtemään käyntiin, kuin noin -3-5 asteen pakkasessa ja silloinkin sai startilla auttaa kauan. Rivipumpulla lähti ainakin -15 vielä heti käyntiin. Kokeilin jakapumpussa myös säätää ruiskutushetkeä aikaisemmalle, mutta ei auttanut juurikaan.
hokke
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 15:08

28 Touko 2007, 09:09

virtalukko ei ole enää alkuperäinen ja siinä on hehkutus asento,aika paksuille johdoille on lähdöt siinä virtalukossa tälle hehkulle että ei ehkä välttämättä tarviis relettä.hehkutus säiliön meinasin laittaa pö.suoodattimien taakse tulee just se 10 cm:n korkeus ero,mutta ei kyllä yhtään enempää,tietysti riippuen säiliöstä.Ai niin tuo virtalukko on ns.yleismalli eli käy melko moneen koneeseen
NUFFIELD 3/45
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Touko 2007, 09:59

Joo, johdoista ei varmaankaan virrankesto ole kiinni, mutta kun tuollaista paljon virtaavaa laitetta kytketään päälle, antaa virtalukon liuku(yhdistys)pinnat kipinän tms. Ja kuluu nopeammin. Kun laitat releen, saa virtalukko pitemmän eliniän :wink:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vellu
Kutos -nuffisti
Viestit: 73
Liittynyt: 15 Huhti 2007, 13:12
Konekalustoani: Leyland 270K -73, MF25 -63, Ferguson TED -53 ......
Paikkakunta: Pohjois-Satakunta

09 Kesä 2007, 14:05

Kyllä ne virtalukot on nimenomaan tehty kestämään hehkutuksen ottama virta. Relettä EI siis tarvita ( jos laittaa releen on se oltava riittävän iso, mikään yleismallin valorele ei riitä)
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

05 Heinä 2007, 22:03

UniversalDM4 kirjoitti:
ESM kirjoitti:Nuffin ja Leukun virtalukoissa ei ole hehkuasentoa(mikäli alkuperäinen)Imusarjahehku oli jakajapumpullisissa Leukuissa ja sitä käytettiin erillisellä painonapilla.
Poikkeuksena kuutoskoneelliset, joissa ei moista vempelettä ole. Jakapumppu mielestäni pilaa hyvän moottorin ominaisuuksista ainakin kylmäkäynnistyvyyden. Kokeilin joskus OEF - moottorissa, eli 5,7-litraisessa BMC:ssä sekä rivi, että jakajapumppua. Jakajapumpulla en saanut lähtemään käyntiin, kuin noin -3-5 asteen pakkasessa ja silloinkin sai startilla auttaa kauan. Rivipumpulla lähti ainakin -15 vielä heti käyntiin. Kokeilin jakapumpussa myös säätää ruiskutushetkeä aikaisemmalle, mutta ei auttanut juurikaan.
Josko koittais myöhäsemmälle niin vois olla apua!
Vastaa Viestiin