Nostolaitteessa häiriötä

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

13 Marras 2008, 13:34

Raskaan äkeen roudaamisesta tykkäsi nostolaite keväällä huonoa. Nyt joutuu laittamaan kierroksia että nostaa ja sitten kun jossain puolikaasulla nostaa niin oikein pomppaa (tämän takia särkyi myös se vääntiö äkeen kanssa), eli paine tulee yhtäkkiä jos varomattomasti kaasua painaa, ja jaksaa nostaa esim. pyöröpaalin helposti. Samaan aikaan ko. vian kanssa tyhjät nostovarret alkoivat nousta kierroksilla vipu ala-asennossa, tyhjäkäynnillä sitten taas laskevat.

Että tämmönen tapaus. Mikähän voisi olla vikana? :roll:
Viimeksi muokannut Leukkumies, 23 Marras 2008, 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

15 Marras 2008, 15:17

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 56d0063048

Jollakin toisellakin näkyy olevan tai olleen samaa ongelmaa. Unohtui mainita tuo että kippiventtiilillä kiusaamalla saa omassakin nostolaitteen nousemaan. Tekee kyllä perälevyn käytöstä niin tympeää tää vika että :evil:
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

15 Marras 2008, 15:32

Itse ottaisin ensimmäisenä venttiilistön ulkopuoliseen katselmukseen. Liikkuuko kaikki niinkuin pitää.

Jos täällä kaikki ok, sitten nostolaitekansi auki, samalla vaihtaisin sen sokan sinne koiranluunpäähän. Kannattaa jo pelkästään sen takia joskus avata se kansi. Sitten venttiilistö esille, tarkistaisin onko kaikki o-renkaat ehjät ja tallessa. Vaikuttaisi, että jostain on nyt o-renkulat kadonneet ja paine ei löydä tietään kuin härnäämällä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

23 Marras 2008, 20:30

Kiitos Masteri! Pitänee ottaa reppu pöydälle ja ruveta tutkimaan kunhan saa järjesteltyä remonttitilaa (Lue: reppu avataan tod.näk. ensikesänä taivasalla, kun vielä toimii :oops: :lol: )

Ulkoisesti on kaikki ok. Koiranluun sokkaan perehdyttiinkin viime kesänä vääntiörempan yhteydessä, nyt siinä on se lukituslevykin kun tuli "uuden" vääntiön mukana Alajärveltä, entisessä sitä ei ollu. Ei keretty silloin kylvöaikaan avata kuin se yläkansi.

Varoventtiilihän siinä kyllä valitti silloin äestä kuljetettaessa että voisikohan vika löytyä sieltä? Toimii kyllä edelleen.

Nimimerkiltä -Jukkis- kysyisin vielä notta onkos "tietokoneventtiili" sama kuin täytösventtiili? Toki muutkin saa vastata :wink:

Ei ole vaan pahemmin tullu repun saloihin perehdyttyä, yhden kerran on alakansi käytetty 25 vuoden aikana pois ja yläkansi kahdesti niin sillä viisaammilta kyselen ja vikaa "kartoitan" :)
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

23 Marras 2008, 21:29

Kannattaa kahtua painesuodatimelle menevä putkiliitäntä, muistaakseni
jo 270 vm73 on ulkopuolinen painesuodin ,jonka liitäntä ongelmalinen,
koska putken liitin, joka ruuvattu reppuun on käytännössä eräänlainen
sylinterimäinen pesä johon sisältä, eli venttiili lohkolta tuleva putki liite-
tään ,jossa on eräänlainen paksunos jossa o-renkaalle ja tukirengaalle
ura ,joka sitten menee sen ulkoapäin ruuvatun sylinterimäisen liittimen
sisälle. Tämä o-rengas tukirengaineen on yksi merkittävä vuotopaikka
kyseisessä mallissa. Tarkistus onnistuu ulkoapäin eli liitin vain irti ,jolloin
putken pää ulottuu juuri sen verran ulos, että voi ne rengaat vaihtaa ilman
purkamista.
JylaVe
Kolmos -nuffisti
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Loka 2007, 10:51
Konekalustoani: Nuffield 3dl vm:1959 Nuffield 460 vm:1964 Leyland 272 vm:1978 Case CX80 vm:1999 Fordson Super Major 1963
NLCF r.y jäsen Nro: 185

23 Marras 2008, 22:27

Täytösventtiili jumittaa
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

24 Marras 2008, 17:25

Painesuodatinta ei tässä vielä ole :roll:

Mitenkäs tuo täytösventtiili herkistetään, tarviiko siihen uusia osia?
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

24 Marras 2008, 17:38

Joskus aikoinaan hioin ja kiillotin tuon venttiilin natsan ja sillä se aina tuli kuntoon. jumiutuneen täytösventtiilin esiin saaminen voi olla se vähän vaikeampi homma. :?:
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

24 Marras 2008, 21:14

Leukkumies kirjoitti:Kiitos Masteri! Pitänee ottaa reppu pöydälle ja ruveta tutkimaan kunhan saa järjesteltyä remonttitilaa (Lue: reppu avataan tod.näk. ensikesänä taivasalla, kun vielä toimii :oops: :lol: )

Ulkoisesti on kaikki ok. Koiranluun sokkaan perehdyttiinkin viime kesänä vääntiörempan yhteydessä, nyt siinä on se lukituslevykin kun tuli "uuden" vääntiön mukana Alajärveltä, entisessä sitä ei ollu. Ei keretty silloin kylvöaikaan avata kuin se yläkansi.

Varoventtiilihän siinä kyllä valitti silloin äestä kuljetettaessa että voisikohan vika löytyä sieltä? Toimii kyllä edelleen.

Nimimerkiltä -Jukkis- kysyisin vielä notta onkos "tietokoneventtiili" sama kuin täytösventtiili? Toki muutkin saa vastata :wink:
Ei ole vaan pahemmin tullu repun saloihin perehdyttyä, yhden kerran on alakansi käytetty 25 vuoden aikana pois ja yläkansi kahdesti niin sillä viisaammilta kyselen ja vikaa "kartoitan" :)
Kyllä sama venttiili kyseessä. Jumissa ollessaan tekee vaikka mitä liikkuja
-DL3 vm-59
-Deutz DX80 vm-83
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

30 Marras 2008, 16:56

Hienoa että tietää nyt mistäpäin alkaa vikaa etsimään :) Mitenhän nuo hydrauliikan paineet, pitääkö ne aina säätää kun jakoventtiiliä on avattu?
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

30 Marras 2008, 20:28

Ei ole tarvis säätää. purettaessa ei muutu mikään niin paljon että paineet putois merkittävästi
-DL3 vm-59
-Deutz DX80 vm-83
Vastaa Viestiin