Säätämistä

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

einokym
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Elo 2008, 10:38

22 Elo 2008, 10:46

Löytyykö täältä tietoa Leylandin pumpun säätämisestä?
Leukku on 482 ja siihen on tehty koneremppa, vaan savua pukkaa edelleen. Mistä namiskuukkelista pitäisi kääntää ja mihin suuntaan?
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

22 Elo 2008, 12:00

Minkä tyyppinen koneremontti siihen traktoriin tehtiin ja missä laajuudessa? Eli käytiinkö suuttimetkin läpi? Ja tehtiinkö kansiremontti jossa ventiilitkin käytiin läpi?
Ja mikä on turbon kunto?

Jos syöttöpumppu ei ole ollut irti ja siinä on alkuperäiset sinetit paikoillaan niin ei vika välttämättä edes ole pumpussa.

No viisaammat jatkakoot tästä.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

22 Elo 2008, 14:26

Tervetuloa foorumillemme!

Automies560 tuossa jo kyselikin parhaimmat vastakysymykset, mutta voisin koettaa auttaa tarkemmin.

Eli onko savutus harmaata, vai mustaa vai sinistä?
Tuleeko savua kylmänä enempi tai vähempi, tai väheneekö savutus kun kone lämpeää?

Katoaako moottoriöljyä tai nestettä.

Turbo kannattaa huollattaa noin 2000 - 4000 tunnin välein. Ja joka huollon yhteydessä kannattaa ottaa imuputki irti ja kokeilla heiluuko akseli. Jos heiluu niin huoltoon. Turbon huollatus on monasti kallista, mutta varsinkin tilanteessa jossa koneremppa on tehty on se erittäin tärkeää. Jos turbo sattuu vikaantumaan ja osat imeytyvät moottoriin on uusi konekin sökö sillä samalla silmänräpäyksellä.

Moottoriöljyn katoaminen kertoo, että joku paikka on väljä, jos öljyä ei vuoda se menee pakokaasuina ulos. Syynä voi olla väljät sylinterit, rikkinäiset männänrenkaat, venttiilinvarren tiivisteet, tai juurikin ahdin. Ahdinta veikkaisin tässä, koska koneeseen on tehty remontti. Tosin sen täydellisyydestä ei ollut puhetta.

Jos nestettä katoaa, voi savutuksen syy olla myös siinä. Yleensä nesteen pakoilmassa kielii harmaa savu. Syy voi olla halkinaisessa kannessa, väärin asennetussa (säretyssä) putkessa yms yms.

Jos syöttöpumppuun koskettiin huollossa, sen ajoitus on syytä tarkistaa.
Jos syöttö on aikaisella, savuaa kone harmaan sinistä kylmänä.
Musta önkä putkesta kielii suuresta polttoainemäärästä.

Onhan ilmanputsari kunnossa, eikä tukkoja missään?

Onko konetta jo todella käsketty remontin jälkeen?

Millaisessa hommassa kone on remontin jälkeen ollut?
Pieni vajaakuormitusajo koneelle ei tee hyvää vaan se alkaa savuttaa. Vaikkapa tunti tieajoa kaasu pohjassa auttaa siihen vaivaan.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
einokym
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Elo 2008, 10:38

24 Elo 2008, 11:43

Kiitokset vastauksista.
Remontista tarkemmin. Koneeseen vaihdettiin putket, männät, laakerit jne. Tarkastettiin kansi, kunnostettiin turbo. Myös suuttimet käytiin läpi.
Savu on sinertävää ja sitä tulee enemmän kylmänä, vaan myöskin lämpöisenä. Kaasua painaessa pölähtää oikein kunnolla.
Kuulostaa melkoiselta että suosittelet kovaa ajoa heti remontin jälkeen. Eikö ainakin ennen puhuttu sisään ajosta?
Pumppu on merkkiä CAV ja sinetit ovat varmaankin jonkin aiemman omistajan tontilla.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Elo 2008, 12:06

einokym kirjoitti:Kiitokset vastauksista.
Remontista tarkemmin. Koneeseen vaihdettiin putket, männät, laakerit jne. Tarkastettiin kansi, kunnostettiin turbo. Myös suuttimet käytiin läpi.
Savu on sinertävää ja sitä tulee enemmän kylmänä, vaan myöskin lämpöisenä. Kaasua painaessa pölähtää oikein kunnolla.
Kuulostaa melkoiselta että suosittelet kovaa ajoa heti remontin jälkeen. Eikö ainakin ennen puhuttu sisään ajosta?
Pumppu on merkkiä CAV ja sinetit ovat varmaankin jonkin aiemman omistajan tontilla.
Eli siis perusteellinen remontti on tehty. Onkos sitten ajoitusta säädetty?

Tuo CAV:n jakajapumppu ei taida olla niitä parhaimpia, ja on tarkka polttonesteen puhtaudesta varsinkin vedestä. Sen tarkemmin en ko. pumpun sielunelämään ole onneksi puuttunut, ajoituksen säätö taitaa olla ainut kotosalla tehtävä homma. Jakajapumppu specialistit jatkakoon. Minultakaan ei löydy kirjallisuutta kuin rivipumppuihin.

En tarkoittanut, että heti remontin jälkeen kovaa ajoa, vaan tarkoitin sitä, että onko sitä kiusattu yhtään totutusajon jälkeen? Tästä totutusajosta poristiin paljon, ja monet olivat sitä mieltä, että nykykoneistustarkkuuksilla se ns. hionta-ajo ei ole tärkeää, vaan ennemminkin öljyjen vaihto hieman etuajassa.
Paljonko remontin jälkeen on ajettu?

Kyllähän tuo sitten pumpulta kuulostaa, jos tosiaan remontti on onnistuneesti tehty. Mutta jos sieltä on jotain mittavirhettä päässyt syntymään, tai esim. männänrenkaat väärät niin syy voi olla sielläkin. Sekin, että lämpimänä savutus vähenee kertoisi muusta kuin pumpusta.

Mitähän mieltä muut ovat?


Onkos savutus tosiaan niin hurjaa, että se haittaa?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Elo 2008, 20:33

" Tarkastettiin kansi" :?: Vaidoitko venttiilien ohjarinkumit :?: Savuutus saattaa johtua jos ohjarikumit ovat kovettuneet ja valskaa oljyä mäntien päälle :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Velu

25 Elo 2008, 08:06

No haistelemalla viasta pääsee jäljille. Sinistä tulee öljystä ja huonosta palamisesta. Savuilla ei sitten muuta yhteistä olekaan. Polttoainesavun ja öljysavun haju on täystin erilaista. Pakokaasun hajusta voi siis päätellä kumpaa se on.

Itse olen masterin kanssa samoilla linjoilla. Kyllä se on se CAV:n jakajapumppu, joka siellä haisee. Ruiskutus ennakkoa voi vaikka kokeilla muutella ja katsoa mitä se savutukseen vaikuttaa. Hyvät merkit kannattaa kuitenkin tehdä pumpun rungon ja lohkon väliin, niin ennakon voi palauttaa tarvittaessa entiselleen. Kuluneella pumpulla oikea ennakko ei välttämättä ole ennakkomerkin kohdalla, vaan jonkin verran siitä aikaisemmalla, sillä kulumisen myötä todellinen ruiskutushetki siirtyy jonkin verran myöhäisemmäksi.

Vastaavan vian olen yhdestä perkinsistä korjannut. Siinä ei tarvittu muuta kuin pumpun kääntäminen hahloissaa niin aikaiselle kuin sen sai. Luulen, että siinä tapauksessa pumppu oli remontin yhteydessä pistetty väärälle hampaalle. Ehkäpä tässäkin on käynyt niin.
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

25 Elo 2008, 15:07

Velu kirjoitti: Itse olen masterin kanssa samoilla linjoilla. Kyllä se on se CAV:n jakajapumppu, joka siellä haisee. Ruiskutus ennakkoa voi vaikka kokeilla muutella ja katsoa mitä se savutukseen vaikuttaa. Hyvät merkit kannattaa kuitenkin tehdä pumpun rungon ja lohkon väliin, niin ennakon voi palauttaa tarvittaessa entiselleen. Kuluneella pumpulla oikea ennakko ei välttämättä ole ennakkomerkin kohdalla, vaan jonkin verran siitä aikaisemmalla, sillä kulumisen myötä todellinen ruiskutushetki siirtyy jonkin verran myöhäisemmäksi.
Samoin käy syöttöjen määrässä, vanhemmiten kulutus ja samalla savutus lisääntyy. :roll:
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

27 Elo 2008, 16:55

Tässä eräällä tutulla on Valmet 565, jossa on käynyt niin että moottoriremontin yhteydessä on pumppu pantu väärälle hampaalle pykälän verran. Nyt pumppu on käännetty niin aikaselle myös, kuin saa.

Todella huono lähtemään käyntiin.

Mutta voipa olla että venttiilit on hiottu liian syvälle siinä valmetissa, mutta kyllä se väärä pumpun asentokin vaikuttaa siinä tapauksessa.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

27 Elo 2008, 18:39

einokym kirjoitti:Löytyykö täältä tietoa Leylandin pumpun säätämisestä?
Leukku on 482 ja siihen on tehty koneremppa, vaan savua pukkaa edelleen. Mistä namiskuukkelista pitäisi kääntää ja mihin suuntaan?
Varmaankin tässä kysymyksessä tarkoitetaan syötön säätöä
Osaiskos kukaan siihen vastata, mulle tuo pumppu on niin outo etten uskalla mitään sanoa :?
Mukana kuin peräpukama!
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

27 Elo 2008, 21:42

Turpoleukkujen 282/482 ja 802/804 perusominaisuuksiin kuuluu tietyn-
lainen tumma ei sinertävä savuutus ,näkyy selvemmin maantie ajossa
normaalilla 2200 kieroksella ,jolloin tulee selvä savu vana ei kuitenkaan
kovin näkyvä . Kuormittaessa voimakaastikin ei savuutus kuitenkaan
yhtään kovempaa kuin maantie ajossa. Nämät toteamukset tuttavien
turpo leukkuista 282 ja 804 :shock:
einokym
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Elo 2008, 10:38

31 Elo 2008, 09:20

Kiitokset kaikille huoleen osallistuneille tietäjille.
Yritän seuraavaksi ajoituksen säätöä.
Vastaa Viestiin