Leyland 472 vm.81

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

28 Touko 2008, 22:35

olis tuollanen tarjolla tässä lähiseudulla,pikkasen alko kiinnostamaan,onko kokemuksia etuvedon kestävyydestä? koneessa ei ole ollut etukuormaajaa, tuntejakin alle 5000... vois olla mörkö peli puunajoon.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

28 Touko 2008, 22:50

etuakseli kait kohtalaisen kestävä

kannattaa koeajaa raskasta kärriä vetäen maantiellä useampi kilometri
ja mäki niin näkee että kestääkö H alue päällä
muuten voimansiirrossa ei pitäs olla ihmeempiä 8)

omassa 472:sessa hylkii H aluetta eikä mittaris vielä kuin 2600 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Vauxhall
Kutos -nuffisti
Viestit: 78
Liittynyt: 05 Heinä 2007, 21:12

29 Touko 2008, 19:02

Kannattaa tarkistaa että moottori on kunnolla etupäästä kiinni, nuissa tuppaa
koneen etupää vähän painumaan ja sitte kytkinakselin ja vaihdelaatikon liitoksesta menee boorit kun kytkin akseli ja vaihdelaatikon pääakseli ei olekkaan enään samassa linjassa.

Puun ajossahan tuo on aivan päällikkö peli. :D
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Kesä 2008, 20:27

täytyypä mennä huomenna kattomaan leukua,illalla ollaan viisaampia sitten...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Timppasavosta
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Maalis 2008, 19:15
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

05 Kesä 2008, 14:08

Näissä Synchro-Leukuissa kannattaa olla kuulemma tarkkana tuon H-alueen kanssa, jos tuppaa potkimaan pois päältä niin pitäisi tehdä äkkiä jotakin! Nimittäin silloin veto on liian "kärjellä" siinä hammasrattaan päällä ja mikäli vaiheiden annetaan pomppia pois pitemmän aikaa, on tiedossa laatikon täydeltä p**kaa ja kallista remonttia.

Kaiketikin niitä vaihdevivustoja pystyy säätämään ja ne väljät nivelet kannattaa uusia pikimmiten. Ai niin, tämä ongelma oli kuulemaan mukaan yleinen Sekura-hytillisissä versioissa, ei niinkään Q-cabillä.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 140hv STW -08 Titanium Business
Colorado Red

Ford Transit 2.0 TDDi 100hv "matkailuauto" -02, ajomäärä +680 tkm
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

05 Kesä 2008, 21:31

äkkiä tekeminen ei auta

vivustossa ei mainittavampaa säätömahdollisuutta

oma q ohjaamolla

H alueen kestävyys riippuu kuljettajan älykkyysosamäärästä
2600h ja n. 1300 eur osat yleensä kuulemma lähemmäs 5000 h 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

06 Kesä 2008, 20:11

meni leukun kattominen ens viikkoon,täytyy vaihteisto selata läpi koe ajossa,kiitoksia vinkeistä!
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

07 Kesä 2008, 23:08

Mistäköhän muuten näissä nelikoissa tuppaa kuulumaan sammutettaessa sellainen vähän ruma "kolina" juuri kun moottori pysähtyy?

Ja mitä siellä synkrolootassa joutuu vähintään korjaamaan jos ei nopea puoli pysy päällä?
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

08 Kesä 2008, 00:36

minkälainen "kolina"?
omassani voimanoton kytkimen painelaakeri
pitää melkoista rallatusta hetken sammutuksen jälkeen 8)

H alueen korjaaminen vaatii pura ja kokoa koko traktori tehtävän :D
1kpl hammaspyörä, kytkentäholkki ja kytkentänapa lisäksi
mahdollisesti siirtohaarukka.

oiketietä onneen ei oikein ole. koitin viimekesänä murjasta siirtäjän
takaisin suoraksi ja kas kummaa laatikko toimi hienosti sorakuorman
edessä kaikki 500M. :lol:

oma koneeni varttuu vielä siirtohaarukkaa muuten osat hyllyssä
odottamassa.
nyt on tullu vähäiset ajot ajettua narua käyttäen 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

16 Marras 2008, 10:35

Kolina kuului sekä kuukoppisesta 472:sta että 804:sta juuri sillä hetkellä kun moottori pysähtyy ihan lyhyen ajan. Tosiaan aika ruman kuuloinen, ei voi mielestäni verrata painelaakerin "vihellykseen" vaikka jostain kytkimen suunnalta se kieltämättä kuului. Kaverikin vähän "säikähti" sitä ääntä ensikerralla kun oltiin koeajolla.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

16 Marras 2008, 15:50

Omat kokemukseni syncro laatikosta seuraavanlaiset: lämpimänä tyh-
jäkäynnillä kuuluu kalinaa ,joka tulee kertoja-vaihteitten kytkentäholkeis-
ta ei vaarallista. Kertojan poisnakkaamista en ole milloinkaan havainnut.
Remontit jotka tehty on johtunut (702) öljyn seassa olleesta metalli-
jauheesta joka oli jäänyt imusiivilään ja jonka alkuperä oli vaihteiston
ala-akselilla olevasta öljyn-roiskija levystä ,josta oli reikä jossa poori-
pijäkkeet kuluneet pois ja tämän takia levyn pyöriminen oli loppunut
ja levyn reikä oli ruvennut suurenemaan , aikansa suurennettuaan tulee
levy pois holkkien välistä ,ja tämän takia tulee päittäisvälystä ala-akselil-
le liikaa ,joka ilmeisesti joissakin aiheuttaa kertojan pois päältä hyp-
päämistä? Vaihdoin kyseisen levyn sopivan vahvuiseen käsisirkkelin
terään johon koneistin sopivan reiän pooripidäkein samoin ulkokehän
vastaavanlaiseksi kuin alkuperäinen, on muuten aivan eri kovaa terästä
kuin alkuperäinen ,joka lähinnä tavallista läkkipeltiä.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

16 Marras 2008, 23:29

2 vetoisissa ja nelikoissa H-alueen kytkentäholkki
on sijoitettu eri akselille.
Takavetoisissa ei kait tosiaan oo päällä pysymisessä
mitään vastaavia ongelmia kuin nelikoissa 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

17 Marras 2008, 20:59

Niihän se on, että nelikossa nopianpuolen holkki ala-akselilla ,kun taasen
takatuupparissa kertojan holkit murikka-akselilla. Yhessä 804 lähti kerran
murikka-akselin pääty mutteri auki omia aikojaan ,on muistettava
mutteria lukitessa käyttää uutta lukituslevyä sekä lukitusliimaa.
Roiskelevyn uusiminen osiltaan halpa toimenpide ,mutta työltään
töisevä ,koska joutuu vaihteiston purkamaan täydelisesti ,ronkat pois
,sekä katkaseen kytkimen kohdalta eli vaihteisto kokonaan irti.
Vaihteistoa purkaessa kannattaa syncropakkojen kunto tarkastaa,
kulutuskestävyys mallia ikuinen ,mutta kytkentä jousia on joskus
poikki ,ovat sellaisten holkkien sisällä osittain ja aika vaikia huomata
parhaiten sen humaa ajaessa ,kun koittaa vaihteita ilman kytkintä
kytkeä ,jos jousia poikki niin kuulee kun kytkentäholkin hampaat
karisevat. Syncro pakan voi purkaa vaikka ensi silmäykseltä toisin
näyttää ,eli niitatun tapin päätä hiukan porataan jonka jälkeen
hylsyjen avulla ruuvipenkissä hiljaleen irti. Uudestaan kasatessa
isommalla poranterällä syvennetää tapin pesää ,jolloin lyhentynyt
tappi voidaan uudestaan levittää.
Henkka
Vitos -nuffisti
Viestit: 48
Liittynyt: 23 Marras 2008, 18:40
Konekalustoani: Massikka 35X, Ford 4550
Paikkakunta: kangasala

14 Joulu 2008, 00:04

Nooo, tuliko kaupat? :roll:
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

14 Joulu 2008, 00:57

Warpu kirjoitti:2 vetoisissa ja nelikoissa H-alueen kytkentäholkki
on sijoitettu eri akselille.
Takavetoisissa ei kait tosiaan oo päällä pysymisessä
mitään vastaavia ongelmia kuin nelikoissa 8)
Minulla 2100:ssa joskus tiukassa vedossa ei iso nelonen pysy päällä, samoin nopeampi puoli laatikossa on selvästi pienempää hiljaisempi joka vaihteella. Katoin mä kerran sinne laatikkoon sisällekkin, mutta ei siellä nyt oikein valtavan ihmeellisesti mikään ollut kokonaisuutta huonompaa. Se ääni vaan on mietityttänyt, että miksi suorapuoli laatikossa on epäsuoraa äänekkäämpi, luulisi olevan ihan toisinpäin. Ei siinä oikein kai voi muuta vaihtoehtoa olla, kuin se hakamuttereilla laatikon välilaipioon kiinnitetty laakeri.
Vastaa Viestiin