Suurennuslasissa -79 Lännen Leyland UM 353 CC

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Lännen Leyland -79
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Huhti 2008, 23:38

28 Huhti 2008, 00:04

Tervehdys koko kööri,

Lännen Leyland -79 UM 353 CC. Mukana Huuli-, oja- ja pieni kynsikauha sekä telaketjut. Käyttötunteja en tiedä.

Kaikki tieto kyseisestä vehkeestä olisi tervetullutta ja tarpeen. Yritän tässä muodostaa ostopäätöstä...

Mitäköhän tämmöisestä vehkeestä pitäisi maksaa jos ostaisi tai pyytää, jos myisi? En ole nimittäin vielä maksanut konetta, mutta ajettu ja remuttu on.

Aika paljon näyttäisi vaihdetun letkuja ja liittimiä, mutta puomin päältä yksi liitin valuttaa hydraulinestettä aika lailla. Otin ensituntumaa koneeseen ja kokeilin repiä paria kantoa irti, voimaa tuntui puuttuvan. Seuraavaksi yritinkin ummikkona ajaa luottavaisin mielin ojan yli, mutta maa osottautui AIVAN totaalisen liian pehmeäksi ja märäksi. 4 tuntia ja vitusti ärräpäitä myöhemmin tilalla oli paljon mutaa, mutta sain koneen kuitenkin ylös omin voimin. (olo oli todella mahtava.. haha)

Huomasin käytössä mm. ettei hydrauliikassa ollut voimaa ihan siinämäärin mitä odotin. Kone ei jaksanut esim vetää itseänsä pois 50 cm mudasta kaivinkoneen voimalla, vaikka juuresta kun tuuppaa niin perän saa kyllä ylös. Etukauha ei jaksa nostaa konetta ylös kauha lappeellaan. Päivän kokemuksia rikkaampana ja hetken tuumailtuani aloin miettiä kuinkakohan paljon koneessa mahtaa olla hydrauliöljyä jäljellä ja missä kunnossa itse pumppu on, jos puomin päältä on vuodellut pidempäänkin tavaraa, eikä kukaan ole lisännyt nestettä.
Eikö nesteiden vähyys voisi nimenomaan tuottaa tuollaista voiman puutetta, ja pahimmassa tapauksessa rikkoa koko pumpun?

Kuinka paljon muuten tää vehjes painaa? Ja missämäärin siltä pitäis odottaa voimaa? Joku jossain kirjoitti tämmösiä:
UM 353 CC on Leukku pohjainen yhdistelmäkaivuri. Kaivuri osa on UM 352 jonka tiedot on: Kaivuvoima 3050kp, kauhanmurtovoima 5000kp ja puomin nostovoima 1300kp

Niin kaunis on maa :lol:
Kuva
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Huhti 2008, 09:26

Hienon näköinen pelihän tuo vielä on. Katsele puomistot ja muut ettei ole hirveästi hitsattu, tai no ei se hitsauskaan juuri haittaa jos on kunnolla tehty.

Hydraulivuodot on korjattavissa, letkuja menee usein, samoin liittimiä. Suht. edullisia ne on kunhan ei osta kalleinta. Joku taisi mainita, että hydrauliletkujen todellinen myyntihinta on 2-5€ metri, ja liittimien vain joitakin euroja/kpl. Eli tarkkana kannattaa olla ja tingata löysät pois. Monessa liikkeessä pikkupätkän teetättäminen voi maksaa kymmeniä euroja!

Voimattomuus koneessa voi johtua sylinterien tiivisteiden falskauksesta, venttiilipöydän paineenrajoituksen säädöistä tai sitten pumpun kunto on heikko. Painemittari jonnekkin kiinni ja sillä katsele mitä painetta pumppu saa aikaan.

Pysyykös kumpikaan kuormaaja ylhäällä jos koneen sammuttaa? Se kertoo tiivisteiden kunnosta jonkin verran, samoin venttiilipöydän.

Pumppu yleensä ääntää jos se saa ilmaa, tai ei saa öljyä, äänen tunnistaa ja se säikäyttää (kavitoi). Hydraulinestettä kannattaa pitää normaalitasossa, tosiaan pumppu menee sököksi jos se saa ilmaa, eikä se tee hyvää kun vähäinen öljy lämpenee liikaa kierrossa tai vaahtoaa.

Pumppuja noihin saa, joten jos se epäilyttää niin käväiseppä katselemassa uusien pumppujen hintoja ja tivaa se vähintään pyynnistä pois.

Noissa on ylläpito kulut hieman suuremmat kuin normaali maataloustraktoreissa: Öljyjä moninkertainen määrä, suodattimia moninkertainen määrä, osa kalliimpia osa normi hintaisia.

Onkos tässä voimansiirto millälailla toteutettu? Momentinmuunnin, suoravaihteisto vai millainen??

Jos momentinmuunnin niin sen kunto kannattaa tarkistaa, samoin kuin öljymäärä ja laatu. Siellä pitää olla yleensä ATF öljy, ja se ei saa haista palaneelle!

lisää kirjoitan kunhan kerkeän, nyt pukkaa kiire

:wink:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Lännen Leyland -79
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Huhti 2008, 23:38

28 Huhti 2008, 14:05

Kiitokset vastauksesta,

Nopeasti silmäillen en ole löytänyt puomista hitsausjälkiä.

Itse hydr.sylintereissä ei näy varsivuotoja, oikeastaan näyttäisi siltä että vain yksi sylinteriin kiinnittyvä liitos vuotaa runsaammin. Mitä varaosiin tulee, niin perhetuttu omistaa suuren hydrauliikka-alan konsernin ja osti jokunen vuosi sitten Lännen tractorsinkin... :)

Huomasin ajaessani koneen kotiin, että matkan varrella tuo kaivinpuoli ei jaksanut pitää itseään ylhäällä vaan jouduin nostamaan sitä kerran ylöspäin. Samoin myös kauhakuormaimen kanssa. Tuo painemittari kävi kyllä mielessä, mutta ennen ihmeempiä modauksia täytyy tehdä ostopäätös. Yhdeksää tonnia täti olisi tuosta koneesta halunnut... sanoi teettäneensä parin tonnin rempankin koneeseen. Tuo hinta arveluttaa kyllä... joskin muutama alan ammattimies on sanonut ihan hyväksi hinnaksi.

Tänään tulee yksi pitkänlinjan kk-kuski tarkastamaan tilannetta...
Mulla ei ole hajuakaan siitä minkälainen voimansiirto tässä on. Mutta otetaan selvää :)

(4-vaihdetta jotka ei mene päälle ilman että kone on pysähdyksissä... sitten eteen ja taakse vaihde.. jonka päälle kytkemisestä kuluu noin 2-3 sek. ennenkuin kone nytkähtää liikkelle)

Kone ei savuta, tai haise liioin palaneellekaan. Otan muutaman foton vielä myllyn puolelta tänne ihmeteltäväksi :shock:

Öljyn katoin tikusta ja sitä oli reilusti... ja laatu... no ei se mitään pulloveden kirkkautta vastannut :roll:

Kiitos vielä avusta. Arvostan saamiani neuvoja... ja kyllä täytyy myöntää että traktorointi vaikuttaa aika koukuttavalta puuhalta... höhöhöhöö... Tekisi mieli laittaa koko vehjes timmiin kuntoon. (aikaahan on aina ihan vaikka muille jakaa.... NOT)
Lännen Leyland -79
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Huhti 2008, 23:38

28 Huhti 2008, 21:58

Nonniiin... päivän testituloksia ja löytöjä.

1. Nostin etu- ja takakuormaajan vaakatasoon ja sammutin koneen, (takakuormaaja täysin oikosena) n. 10 minuutin aikana molemmat kauhat laski noin 20cm.

2. Avasin alla olevassa kuvassa näkyvän liittimen puomin päältä. (keskimmäinen sylinteri) Sieltä ei tullut liraustakaan nestettä ulos. Laitoin takaisin kiinni.

3. Kone käyntiin ja kokeeksi etukuormaaja ylös ja sammutin koneen, seuraus: konehuoneesta kuului ikäänkuin ilman sihinää ja kauha laski tasaisesti maahan asti alle 5 minuutissa. Missään ei näkynyt minkäänlaista valumista tai tiputusta.

Löytö:
Mehutankki on miltei tyhjä. En viitsinyt avata huoltokansia sen toteamiseen, kun tankin mittaletkussa ei näkynyt LAINKAAN nestettä. Puhelu omistajalle valotti että viime syksynä koneeseen tehdyn huollon yhteydessä tankit olisi kuulemma täytetty. Mene ja tiedä... jokatapauksessa tuo takakuormaajan keskimmäisen sylinterin liitos vuotaa aika vidusti, enkä itse ehtinyt koneella juurikaan rehkimään, joten oletan hydr.nestetankin olleen melko tyhjä jo silloin kun ajoin koneen tänne. (mikä selittää jälkitiedon valossa monta asiaa)

Otin muutaman kuvankin koneen kuntoa selvittämään.

Kuva
Kuva

Minkälainen tiiviste tuohon liittimeen muuten kuuluu?
Kuva
Kuva

Odottelen juuri mielenkiinnolla syksyllä huollossa tehtyä korjauslistaa.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

29 Huhti 2008, 08:03

Jaha pieniä vastauksia:

1. Jonkin verran siis ohivuotoa on, mutta ei pahasti tuolla suunnalla kerta laskeminen ei ollut kovin suurta. Aivan huonot tiivisteet laskee tuossa ajassa laitteen maahan. Ei hirveää hätää.

2. Siinä liittimessä on näköjään putki, ja putki liittimen "leikkuurengas". Tuohon kun otat uuden leikkuurenkaan, sahaat varovasti entisen keskeltä halki (varoen putkea) ja pistät uuden tilalle -> kiristys niin saattaa alkaa pitämään, ja pitääkin. Ota putkesta ulkohalkaisia ja mene hydrauliikka liikkeeseen. Hinta ko. rinkulalle on joitakin kymmeniä senttejä, ehkä euron.

3. Sihinä kertoo sisäisestä vuodosta, voi johtua venttiilipöydästä (missä se on?) tai sylinterin tiivisteistä. Ensikerralla kuuntele tuleeko sihinä venttiilipöydästä vaiko sylintereistä, jampin minulle neuvoma vinkki kuunteluun on harjan varsi. Toinenpää kuunneltavaan kohtaan, toinenpää korvaan.


Se hydraulisäiliön mittaletku ei liene kuin yläosassa tankkia? Alhaalla mahtaa olla öljyä vielä koska kone liikkuu. Se pinta olisi kyllä hyvä olla ylhäällä. Hydrauliöljy ei ole kovinkaan kallista, kannattaa vain kysäistä ovatko käyttäneet mitä öljyä, ja samaa tilaan.



Tuo 2000€ huolto kuulostaa kalliilta, en tiedä mitä on tehty, mutta paljon sillä voi tehdä. Letkut, liittimet, suodattimet, öljyt ne saa hyvinkin jo alle 1000€ jos ei osta ihan mitä sattuu tai mistä sattuu. Näin ainakin luulen...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Lännen Leyland -79
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Huhti 2008, 23:38

29 Huhti 2008, 09:20

No näin just tulkitsin itsekin tuon liittimen. (kirjotin itseasiassa just tuonne masinisteihin, kun siellä joku väitti että ei tiivistettä olleskaan...) Toihan toimii samalla periaatteella kuin helmiliitos putkihommissa yleensäkin. Vähän vahvempi vaan. Kiitos irroitusvinkistä.

Voi svidun venttiilipöytä tai sylinteri... prkl.

Se itse pumppu muuten on tutkimani perusteella siellä keulassa mehutankin alapuolella, eikä siellä sihissyt laisinkaan... jota hieman ihmettelinkin.

Ja tuo korjauslista mua kiinnostaa just sen takia, että sanoivat siihen uponneen 2000€... joka minustakin kuulosti aika suolaiselta ... TAI todella perusteellisen kattavalta huollolta. :roll:
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

29 Huhti 2008, 16:05

Aika harvoin tuo leikkurengasliitos vuotaa ilman syytä
Putki voi olla murtunut helmen alta tai sitten on kiristetty vinoon

Minusta taas tuo 2000 euroa voi hyvinkin pitää paikkansa sillä tuohon työmäärään ei
päivä välttämättä riitä ja työpalkkaakin kertyy helposti
Mutta on silti tuo hintapyyntö vähintäänkin reilu :D
Mukana kuin peräpukama!
Lännen Leyland -79
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Huhti 2008, 23:38

29 Huhti 2008, 21:46

Päivän saldo: putki sahalla poikki heti helmen takaa ja hiekkapaperilla maalit pois, uusi helmmi paikalle ja AVOT EI VUOTOJA, ja kiristysvaraakin tuli jätettyä. 20 litraa mehua auttoi jo paljon, pinta nousi jo mittaletkun alarajaan ja etukuormaajakin pysyy nyt nätisti ylhäällä. (muutaman tunnin jälkeenkään ei ollu laskenut kuin joitain kymmeniä senttejä) Hyvin pienen kokeen perusteella jäi sellainen fiilis että voimaakin tuli roimasti lisää noinkin pienellä mehun lisäyksellä.

Sähköpuoli onkin varsinainen sekamelska ja pitäisi tehdä seuraavaksi, jos mielii pitää itsellään.

Koneselkä Oy on myynyt ko vehkeen tämänhetkiselle omistajalle. Niillä muuten oli aika laaja valikoima vehkeitä netissä. http://www.koneselka.fi

Mikä on etukehto ja missä se sijaitsee? Ja mistä tuon kytkinkopan ympäristön pääsee järkevimmin tarkistamaan, ja missä ne heikoimmat kohdat siinä on?

koneeseen on vaihdettu viime syksynä kuulemma öljyn- ja hydr.öljyn suodattimet, letkuja uusittu ja jarrut myös rempattu.

Kuinka paljon klappia on paljon? Takakuormaajan sivuttaisliikkeessä on eniten väljyyttä... muiden väljyyttä en osaa juuri arvioidakaan... en ole ainakaan kiinnittänyt muiden kohtien kohdalla asiaan huomiota. Mites toi klappi muuten korjataan pois?
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

04 Touko 2008, 23:39

kohtalaisen siistin näköinen ukkomestari :D
noiden kuvien perusteella ei paljon hitsailtu 8)
353cc= leyland muunnin vaihtestolla 4 mekaanista vaihdetta ja suunnanvaihtaja märillä levykytkimillä. :lol:
muuntimessa ei välttämättä ole atf öljyä, omaani ajettu 10W hyd öljyllä.
jos kone ei nosta itseään kannattaa ensin mitata kaikkien liikkeiden paineet jos kaikki yleisesti matalalia paljon alle 175 bar voi kokeilla säätää takimmaiselta lohkolta lisää painetta jos ei auta, niin uuden pumpun pitäisi saada alle 1000eur :wink: jos ei ole painemittaria niin pyrkiikö kone sammumaan työskenneltäessä pienillä kierroksilla lähellä tyhjäkäyntiä?
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

05 Touko 2008, 07:12

Kaivurihankinnoista

Vanhassa traktorikaivurissa (myös ympäri pyörivissä) hinta ja kunto ovat mitä sattuu. Ostajan vastuulle jää, että missä yksilössä hintalaatu suhde on sopiva. Tällä tarkoitan sitä, että välillä voi 3000 euron kone olla paremmassa kunnossa kuin 10000 euron kone. Traktorikaivurista on paljon iloa ja paljon murhetta, siinä kun yhdistyy vanhan traktorin kulumisesta johtuvat viat ja kaivuuosan tuomat lisämurheet. Näiden laittoa ja kunnostusta vaativien paikkojen havainnointi ostovaiheessa on vaikeaa, koska silmäiltävää ja kokeiltavaa on paljon. Kannattaa ottaa aina kaveri mukaan, koska neljä silmää näkee enempi kuin kaksi. Kunnostusta vaativiin kohteisiin pitää myös miettiä se, että kuka ne korjaa. Onko mahdollisuus korjata itse? Vai täytyykö pyytää korjausmies apuun? Tämä vaikuttaa kustannuksiin oleellisesti.
Traktorikaivuria ostaessa voisi ajatella niin, että tutkii vehkeen tavallaan kahdessa osassa eli, koettaa paikallistaa peruskoneen, eli traktorin viat

-Käynnistyvyys?
-Moottorin ja vaihteiston toiminta? Jos momentinmuuntimella, niin kun etukauhan laittaa päin peruskalliota, niin saako takapyörät sutimaan? Jos ei ruovi, niin ei myöskään mäkeä kiipeä ylös, kun öljyt ovat lämmenneet.
-Moottorin, vaihteiston, perän ylimääräiset äänet?
-Öljyvuodot, onko öljyä ylipäätään joka reiässä, jossa kuuluisi olla?
-Meneekö moottorissa vedet ja öljyt sekaisin?
-Ohjaus ja jarrut ovat pienempiä murheita.
-Halkeamat etupäässä varsinkin, etukehdon kunto?
-Renkaat, takarenkaat ovat kalliit ostaa, niissä kun pitäisi olla kankaitakin vähän enempi...
-Muut pikkuviat, valot jne. Sähkötyöt pystynee laittamaan itse.

Kaivuuosan tutkiskelu edellyttää koneen käyttämistä lämpimäksi myös hydrauliikka öljyjen osalta, eli parasta olisi, jos pystyisi suorittamaan "koekaivuun".

-Kaivuulaitteen työteho, nouseeko muuta kuin kauha?
-Mitä tapahtuu, kun laittaa kauhan esimerkiksi kannon taakse ja alkaa vetää? Jos kanto on niin iso, ettei se irtoa, moottorin kierrosten pitäisi laskea lähelle tyhjäkäyntiä vetäessä kaivuupuomia sisään, sekä kauhaa kipristäessä.
-Pysyykö tassujen varassa? Eli kuinka usein joutuu tassuja taantamaan?
-Nostaa puomin ylös oikaistuna (myös kauha oikaistuna), tulee kaivurista ulos ja kiertää koneen. Nyt pitäisi olla puomi edelleen ylhäällä, mutta todennäköisesti se onkin jo tullut alas ja myyjä toteaa, että "onhan sitä aina jotakin pientä näin vanhassa..."
:lol:
-Puomiston nivelpisteiden väljyydet, isot väljyydet rikkovat konetta lisää. Aika vaikeita korjata. Jos omistaa sorvin, niin puslia saa tehtyä itse, mutta lisäksi pitää olla hyvät nostomahdollisuudet, että saa puomin irroitettua.
-Puomiston/runkorakenteen murtumat? onko korjattu asiallisesti? Kannattaa katsoa myös altapäin...
-Kuinka paljon kusee öljyä alleen? Muutamia tippoja tulee aina uudemmistakin, mutta onko ympäristökatastrooffin vaara?
-Jos etukuormaajallinen yksilö, niin vastaavasti, mitä nousee etukauhassa? Pysyykö ylhäällä?

-Tuleeko mukana kauhoja? Niiden päälle on syytä laskea niiden reaaliarvo, ei niitä mistään ilmaiseksi saa.

Tämä kyseinen kaivuri on kunnossa ollessaan kaivuuvoimiltaan hieman keskimääräistä traktorikaivuria voimakkaampi, jos verrataan 60-80-luvun koneisiin, etukuormaaja on suhteessa jykevämpi, vastaa hyvin isoa traktorin etukuormaajaa. Yleensä tällaisten yhdistelmäkaivurien hinnat ovat 4000 eurosta ylöspäin.
Lännen Leyland -79
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Huhti 2008, 23:38

07 Touko 2008, 22:37

Kaikin puolin olen saanut sellaisen kuvan, ettei ko. kone ole mitenkään huonokuntoinen yksilö;

Kone pysyy tassujen varassa nätisi, jahka se on sinne nostettu. Vähän matkaa nousee ihan tassujen omin voimin, ja ylemmäs noustakseen pitää kaivurilla keventää. Kauhan varaan nostettu keula laskee nopeimmin alas.

Kun oikaisee koko takakuormaajan kaikkine nivelineen ääriasentoon ja jättää paikalleen, ei puomi laskeudu 50 sentin korkeudesta maahan vaikka kävelisi koneen ympäri kymmenenkin kertaa. (Eikä se korkeammaltakaan juuri laske.) Ainakaan tätä nykyä kun hydr.öljyä on täysi pannu.

Koneen käyntiääni on omaan ja kaverinkin korvaan varsin tasainen terveen kuulonen. Yön yli paikallaan seisseenä tarkastin aamulla alustan, enkä löytänyt ainuttakaan öljypisaraa maasta. Kaivuuvarren sylinteri tiputtaa pisaran kerran 5 minuutissa pidemmänkin ajon jälkeen. Konetta korjannut jannu sanoikin tilanneensa siihen uudet tiivisteet tms.. sarjan.

Joku tuunari on vissiin laittanut liian pitkän hihnan koneeseen, kun laturi on ääriasennossa ulkona eikä hihna ole vieläkään täysin kireä ja hankaa kevyesti yhtä klemmaria vasten selkäänsä.

Jos etukehto on sama kuin autossa, tai siis tässä vehkeessä tuo "keulapanssari" ei siinäkään löytynyt ainuttakaan murtumaa edes kirkkaassa auringon paisteessa. Tai sitten en osannut katsoa oikeaan kohtaan. (mistä kohtaa etukehtoa lähtee murtumaan joa murtuu?)

Kone käynnistyy nätisti, aina kun sähköpuoli siunaantuu yhteistyöhön. Virrankatkasijassa on jotain kontaktihäikkää.

Jaksaa ruopia ja kiivetä mäkeäkin useamman tunnin ajon jälkeenkin.
Syylarissa ei näkyny öljyä. Takarenkaat ovat hyvässä kunnossa, eturenkaat halkeilleet vanteen lähettyviltä.

Ja kyllä tuossa kaivurissakin sen verran tehoa piisaa, että toistakymmentä isohkoakin kantoa olen sillä saanut hyvin irti. (tekniikkalaji... ) Jos ei jaksa repiä kantoa irti niin kyllä alkaa kierrokset laskemaan.

Etukuormaajakin nostaa kyllä ihan kelvollisesti täyden lastin maata ja ison kannonkin, pitää ylhäälläkin ihan työtarkoitukseen riittävästi. (en siis mitään ajanottoa ole nyt tehnyt)

Mukana tulee tosiaan tämä n. 60cm leveä kynsikauha ehjin kynsin, leveämpi huulikauha ja ojakauha sekä telat.

Kaupat on vieläkin tekemättä ja myyjä haluaisi koneen pois. Vaikka kyseessä olisikin hyväkuntoinen kone, taitaa tuo 9000 olla aika suolainen pala nieltäväksi. (ainakin lukuisten eri ihmisten kanssa keskusteltuani, tällainen on minun käsitys asiasta)

Kiitos Universaalille ja warpulle.
Lännen Leyland -79
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Huhti 2008, 23:38

07 Touko 2008, 22:53

tässä vähän copy/pastea samasta aiheesta:
ainiin... onkohan tuossa meikäläisen pihassa seisovan koneessa takakuormaajana Vammas Majorin puomi, kun se on mustaksi päällemaalattu alta paistaa tuon tyyppinen teksti, josta on vaikea saada täysin selvää.
Hei vastatkaas tähän, jos sattuisikin olemaan niin, että kyseessä olisi vanha Vammas Majorin takakuormaaja, tai sen puomisto, olisiko se jotenkin paska homma? (ei näy hitsaussaumoja)

Kaivelin koneella tänään maata, ja edelleen täytyy todeta että odotan koneelta enemmän voimaa. Esim kuivahkoa savimultamaata 1. ja 2. nivel ei jaksa vääntää ... ts. kun yrittää kouraista kynnet sisään, ei voima riitä. Sitä kun yrittää avittaa kaivuuvarrella eli toisella nivelellä, ei voima riitä. Ainoastaan nostamalla päävartta eli kolmatta niveltä, kevenee kaivuukauhan ja kynsien taakka sen verran että kone jaksaa kerätä maata kauhan täydeltä.

Päätelmä: Hydr.pumppu on lopussa. Sen venttiilit vuotaa tai jotkin muut tiivistepinnat hävittää voiman. Ulkoisia öljyvuotoja ei näy oikeastaan muualla kuin tuossa toisen nivelen männässä, josta korjaajakin kertoi. Sekin vuoto on tosi harvan tiputuksen tasoa... kummitteleeko pumppu elinkaarensa lopulla... :? :shock:



Kuva

HAHAHAAAaaaa sähköt sähköt...
Kuva

Kuva
Kuva
Haa, ensi kertaa kiinnitin huomiota tuntimittariin:
12755 yksikköä...
Kuva :lol:
Vastaa Viestiin