270:n etuakselin vahvistus

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Tom1s
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 20:28
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

26 Helmi 2008, 20:38

Moro

Tossa ostamassani 270:ssä on vilsken 1300 etukuormaaja ja kuten arvata saattaa on etuakseli hieman antanut peräksi ja hitsattu sitten niiltä kohdin. Ajattelin että jos hitsaisin esim lattaraudan palkin sivulle tms. vahvistamaan etuakselia. Tietysti saattaa olla että hajoamispaika vaan siirtyy keskemmäs.

Onko kukaan tehnyt vastaavaa tai jotain muuta ja miten on kestänyt?
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

26 Helmi 2008, 21:27

Lattarautaa parempi, kestävämpi vaihtoehto on leikata ja hitsata paksusta teräslevystä vahvike palkin taakse. 8)
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
Tom1s
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 20:28
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

28 Helmi 2008, 20:51

Tällaiselta tuo nyt vaikuttaa eli antanut joskus periksi ja sittemmin joku korjaillut mutta eihän se kauaa tollaisella kestä.

Kuva

Tossa etuakselista kuva:
ja toinen toiselta puolen.
Lattaraudasta sellaisen helpoiten tekisi kun polttopillejä ei löydy.



Kuva
Kuva
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

28 Helmi 2008, 20:58

ei olis lähteny minun pajalta tuolla tavalla korjattuna! asialla on ollut kyläseppien maineen pilaaja... laikkaa nuo saumat auki ja hitsaa kunnolla,päälle vois ajatella u-palkkia tai vaikka kulmarautaa paremman puutteessa,äläkkä vedä pystysaumaa sinne akselin sisäpäähän,se ratkeaa muuten seuraavaks sieltä... v-muotoon vaan,ni kestää. kysy selvennys jos et tajunnut.. :idea:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Helmi 2008, 21:26

On kyllä sitä räkäsaumojen eliittiä tuo. Huh... en ole itsekkään kaksinen tinuri, mutta jos tuollaista saumaa tekisin tuollaiseen paikkaan niin kyllä veisin jollekkin toiselle korjattavaksi.

Huomaa muuten tuosta akselista, että sen rakenne on antanut periksi kokomatkaltaan. Tästä jos kehtaisi tosihyvän tehdä, niin joku kuorkin akseli entismallin tyyliin olisi passeli, siis mikäli koneella meinataan ajaa enemmänkin. Harrastehommissa kunnon vahvistus riittänee juuri nuhvi63 ohjeiden mukaan.

Onkos kuva otettu milloin, kun ei ole lunta ollenkaan? Täällä kun on etupihalla jo alkaa normitalven aurauspenkat, metsäaukoilla kohta haaroihin asti lunta kahlata...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Tom1s
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 20:28
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

28 Helmi 2008, 21:57

Piha hommia tuolla vaan tehdään joten ei ole tarkoituskaan rahdata täysiä kuormia mutta hyvähän tuo olisi olla "hieman" paremmin korjattu kumminkin =)


Ajattelin palkin sivulle esim hieman kapeampaa mutta paksuhkoa lattarautaa josta leikkaisin kiinnikkeiden(tuki rautojen) kohdat pois ja hitsaisin koko matkaltaan kiinni?

Mielestäni kun pihalla katsoin niin akseli vaikutti olevan muuten ryhdissään paitsi nuo halkeamat että voi olla että joko kuvat vääristävät tai sitten pitää mennä oikein uudelleen pihalle katsomaan.

Kuva on otettu tänään eikä täällä tosiaan lunta paljoakaan ole.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

28 Helmi 2008, 22:22

ei millään pahalla,mut unohda se latta,se on ihan sama kun et laittas mitään... kun laitat sen u-palkin tuon vanhan päälle ja poraat siihen tarvittavat reiät etkä tee mitään loveuksia niin pihakäytössä akseli on sen jälkeen ikuinen! ja kun se on vahvistettu,niin ihmisellä on ihme taipumus hetikohta sitten kestotestata että mitä se kestää,senkin takia tee se kunnolla... :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tom1s
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 20:28
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

28 Helmi 2008, 22:46

nuhvi63 kirjoitti:ei millään pahalla,mut unohda se latta,se on ihan sama kun et laittas mitään... kun laitat sen u-palkin tuon vanhan päälle ja poraat siihen tarvittavat reiät etkä tee mitään loveuksia niin pihakäytössä akseli on sen jälkeen ikuinen! ja kun se on vahvistettu,niin ihmisellä on ihme taipumus hetikohta sitten kestotestata että mitä se kestää,senkin takia tee se kunnolla... :lol:
Joo tottahan tuo...pitääpä huomenna käydä paikallisessa romuliikkeessä ihmettelemässä joskos löytyisi sopivaa U-palkkia
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

02 Maalis 2008, 21:40

On kyllä tosiaan ollu varsinainen seppä asialla joka tuotakin on hitsannu, vaikka en itekkään kaksinen räkijä ole. Tuohon etuakselin keskipalkkiin saattaisi saada mukavasti kiinni Masterin ehdottaman k-a:n etuakselin, mutta saahan tuostakin varmasti vielä tehtyä. Olka-akselit näyttää tuossa paremmilta kuin omassani jossa ei ole ek:ta :lol:

Kuutosleukun etuakseli ei taida nelosleukkuun suoraan käydä? Siinä ois semmonen palkki että kestää.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

02 Maalis 2008, 22:17

Muko valmisti aikoinaan teollisuus/urakointi etuakseleita traktoreihin :?:
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
Vastaa Viestiin