Suutinkärkien vaihto

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Kaitsu60
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Marras 2021, 18:09
Konekalustoani: Leyland 472 vn.-79 ja Pikavik 2560
NLCF r.y jäsen Nro: 342

23 Marras 2021, 18:52

Morjensta
Tilasin Marjakankaalta 472:een uudet suutinkärjet. Suuttimet ovat vielä koneessa kiinni. Täysin tollona kysyisin, että voivatko Marjakankaalla säätä avautumispaineen ilman suutinrunkoa. Toinen juttu; miten kärjet kiinnitetään runkoon kun mitään kierteitä ei näytä olevan. Kone lähtee käyntiin kahdella pytyllä. Edellinen omistaja ei ole tehnyt suuttimille mitään. Siis koneenrakennusinsinööri, joka ei kuitenkaan tiedä asiasta yhtään mitään. Anteeksi vaan. :(
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5407
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

23 Marras 2021, 19:35

Suuttimet puretaan kärjen ympärillä oleva holkki irrottaen, se on kierteellä. Paineet säädetään vasta kun kärki on vaihdettu.
Käynnistymiseen vaikuttaa kyllä moni muukin asia, uusilla kärjillä tilanne voi jopa huonontua.
Foortilla voi ajaa ja markariiniä voi syyä piikaaki voi panna et ei se sen huonompi ole
Kaitsu60
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Marras 2021, 18:09
Konekalustoani: Leyland 472 vn.-79 ja Pikavik 2560
NLCF r.y jäsen Nro: 342

23 Marras 2021, 20:22

Suuret kiitokset vastauksesta. Jossain saitin sivuilla oli kerrottu myös pumpun palautusjousien katkeamisesta johtuvasta ongelmasta, mutta Marjakankaallakin oltiin sitä mieltä että, todennäköisesti suuttimet kusee. Lykkää mustaa savua käynnistettäessä, mutta huono käynnistymään. Imusarjahehku jo hankittu, mutta paljonkohan käytännössä auttaa. Voisikohan tuota pakkosyöttöä siirtää ohjaamoon jollakin vaijeri sydeemillä?
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 93
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

24 Marras 2021, 08:41

ite kokeilin suuttimet kääntämällä suutinputkia pumpun päällä 180 astetta, jolloin suuttimet olivat ilmassa traktorin ulkopuolella pelkän putken varassa. Sitten vaan kaveri hyttiin starttaamaan ja pahvilevyä n. 20-30 asteen kulmassa kun piti suuttimen kärjen alapuolella, niin näki millaisen kuvion suutin ruiskaisee. Samalla näkee jääkö suutin tiputtamaan, millainen sumu on jne.

Varoituksen sana kun kiskot niitä suuttimia kannesta: voi olla suutinrunko niin jämähtänyt kupariseen suutinholkkiin, että holkki voi nousta mukana! Sitten jäähdytysneste lirahtaa sylinteriin. Mulla nousi pari holkkia mukana, kun joskus tein remonttia. Kansi oli silloin toki pöydällä. Jos vaikuttaa että suutin ei lähde nousemaan varovasti kangottelemalla kannen ja suutinrungon välistä, niin kannattaa laittaa vähän naftaa hautumaan holkin ja rungon väliin päiväksi pariksi. Ja sitten suuttimen pohjatiivisteet kannattaa samalla vaihtaa (kupariprikat). Ja ylipäätään olla neuroottisen tarkka ettei likaa mene pumppuun, suuttimiin, suutinputkin jne.

472 pitäsi olla rivipumpulla, jos kaikki on suunnilleen kunnossa, niin lähtee kyllä hyvin käymään. Nollakelillä toi mun romu starttaa muutaman kierroksen pyörittyään ja kylmemällä kelillä käytän lohkolämmitintä. Muutaman kerran metsässä on pitänyt laittaa n. -15 asteesta tulille. Pakkosyötön kanssa nou problemo, mutta kovaa leikkiä koneelle sellainen on.
Kaitsu60
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Marras 2021, 18:09
Konekalustoani: Leyland 472 vn.-79 ja Pikavik 2560
NLCF r.y jäsen Nro: 342

25 Marras 2021, 18:53

Kommentit tulivat tarpeeseen. Marjakankaalta tulevat kaikki tarvittavat prikat mukana.
Itsekin olen aprikoinut, josko suuttimet lähtevät nikottelematta kannesta, ettei tule särjettyä mitään.
Sittenhän sen näkee. Laitetaan liuotinta ennen yritystä. Olikohan näiden oikea avautumispaine 175 bar?
Vastaa Viestiin