Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

jarkka
Mini -nuhvisti
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Marras 2019, 19:25
Konekalustoani: Leyland 255 -73

07 Tammi 2020, 20:20

Moi.

Lukkomutteri lähti irti, mutta kuuluuko säätöpultin tulla ulos, vai mennä sisään?
Perusongelmana on, että tehostin ei toimi, koska ilmeisesti tuo ylempi säätövarsi ja alempi säätövarsi ovat kuin yhtä puuta. Eikö tuo ylempi kuuluisi rattia käännettäessä painaa sylinterin säätökaraa ennenkuin se liikuttaa sylinteriä? Mä en tiedä mitä tuolle on tehty, mutta ainakaan ulospäin se ei sieltä käänny, sisäänpäin en ole vielä yrittänyt, kun pimeys yllätti.Joku siinä on jumissa, mutta mikä ja miten tuo säädetään, jos sen saa liikkumaan? :twisted:

-jarkka
Liitteet
20200107_191424.jpg
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 4133
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

07 Tammi 2020, 20:59

Kun kierrät pulttia aukipäin niin välys pienenee.
Eli käännä myötäpäivään niin alkaa välystä tulla, noin viis kierrosta vois olla aika lähellä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Håll fast i ratten om traktorn stjälper,hoppa ej!
jarkka
Mini -nuhvisti
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Marras 2019, 19:25
Konekalustoani: Leyland 255 -73

07 Tammi 2020, 21:12

No just.
Tällä hetkellähän tuo ruuvi on siis kierrettynä mahdollisimman pitkälle vastapäivään, eli ulospäin. Olisi pitänyt siis koettaa kiertää "sisäänpäin", niin olisi välystä syntynyt.
Onko siellä jonkinlainen kartio pohjalla, joka kiristää väljät pois? Ja kierretäänkö tuo läpi alavarren, jotta saadaan purettua nuo erilleen? Tuollainen ruuvi muuten löytyi netistä. Tuollainenko se on?

jarkka
Liitteet
ATJ4403.jpg
ATJ4403.jpg (33.18 KiB) Katsottu 1692 kertaa
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 366
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

08 Tammi 2020, 09:27

Eiköhän se tuommoinen ole, kannattaa laittaa putkisokasta tuohon välitysvipuhun,
mikä käyttää sitä venttiiliä ja jos o-renkaita vaihdat venttiiliin ,niin laita millinen hiukan
paksumpi muistaaksen 3 mm, kun tuumasena se on 2,8mm paksunen ja ennen kun
laitat putkisokasta tapit, niin poralla sopiva reikä, jotta sokka on sopiva, niin ja toisen
pienemmän sokan voi sitten vielä laittaa sen isomman sisälle, näin toimin omassa
reilut 30 vuotta sitten ja edelleen on tiheä kyseinen kohta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 4562
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

08 Tammi 2020, 09:57

Kyllähän se tuollainen on.
Säätö: Kierrä säätöruuvia alaspäin kolme täyttä kierrosta ja lukitse mutteri.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho merkkinen pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 101
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

09 Tammi 2020, 11:35

Kysymys asiaan liittyen. (mekaniikkaohjaus = ilman tehostajaa oleva ohjaus (oma termi))

Liitekuvassa keskell oikealle olevaan varteen tulee 'varsipultti' joka ohjaa sylinterille menevää venttiiliä joka taas ohjaa öljyvirtauksiä.

Q1. Tuleeko 'varsipultista' olla löysyt pois (pituusuunassa) kun se on vapaa asennossa?

Q perustuen edell. viesteihin käsittääkseni vivustossa pitää olla löysyä 'ennakko', jotta 'varsivipu' kerkiää ohjata sylinteriä ennen mekaniista ohjausta.
( ylimäärä väljyys aiheuttaisi sen että mekaniikka ohjaus kerkiäisi ennen kääntää ennen kuin tehostaja sylinteri ehtisi toimia).
Miten on tämä 'varsipultin' toiminta ohjausksessa?.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9440
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Tammi 2020, 15:00

En ihan tajua tarkoittamaasi "varsipultti" termiä .......

Kyllä tuossa tehostetussa ohjauksessa mekaaninen osuus on ihan 100% mekaaninen, periaatteessa ilman välyksiä.
Rattia kun käännetään ( simpukkaohjaus ) niin varsi tuolla liikahtaa ( vaikka pyörät ei vielä kääntyisikään ) ja antaa käskyä tehostimen öljyn ohjausvirtausventtiilille, jolloin öljynpaine alkaa tulemaan "peliin mukaan" hoitaen n.75% tai enemmän ohjauksen kääntämiseen tarvittavasta voimasta.
Tuossa tehostimen venttiilin ohjauskynkässä on pultilla säädettävä välys, joka käytännössä on aika pieni.
Ite en ole ihan perusteellisen tarkkaan rakneteeseen koskaan perehtynyt, ja koska viimeksi enempi tuohon perehtymisestä on aikaa jo ehken 5-6 vuotta, muistikuvat on hieman heikot.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12-90,Scoopmobile model HP-53, H -5? ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68

www.konekansa.net
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5168
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

09 Tammi 2020, 15:58

Kyllä siellä kahden vääntiön kesken tarvii olla välystä, ohjausventtiilin täytyy aueta ennekuin mekaaninen ohjausvoima siirtyy etupyörille,
Foortilla voi ajaa ja markariiniä voi syyä piikaaki voi panna et ei se sen huonompi ole
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9440
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Tammi 2020, 17:26

jamppi kirjoitti:
09 Tammi 2020, 15:58
Kyllä siellä kahden vääntiön kesken tarvii olla välystä, ohjausventtiilin täytyy aueta ennekuin mekaaninen ohjausvoima siirtyy etupyörille,
Juu kyllä. Mut olis muistikuva että mekaaninen yhteys olisi kiinteä, ja välystä aavistuksen ohjauskaran kynkälle, kuitenkin niin vähän ettei renkaiden maassa ollessa pyörät vielä käänny, kun tehostuskäsky tulee ohjausventtiilin kautta tehostinsylinterille.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12-90,Scoopmobile model HP-53, H -5? ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68

www.konekansa.net
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 4133
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

09 Tammi 2020, 19:47

jusape kirjoitti:
09 Tammi 2020, 17:26
jamppi kirjoitti:
09 Tammi 2020, 15:58
Kyllä siellä kahden vääntiön kesken tarvii olla välystä, ohjausventtiilin täytyy aueta ennekuin mekaaninen ohjausvoima siirtyy etupyörille,
Juu kyllä. Mut olis muistikuva että mekaaninen yhteys olisi kiinteä, ja välystä aavistuksen ohjauskaran kynkälle, kuitenkin niin vähän ettei renkaiden maassa ollessa pyörät vielä käänny, kun tehostuskäsky tulee ohjausventtiilin kautta tehostinsylinterille.
Ei ole kiinteä, tuo välyksen säätöpultti on voiman välittäjä tuossa systeemissä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Håll fast i ratten om traktorn stjälper,hoppa ej!
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1456
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

09 Tammi 2020, 20:40

[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9440
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Tammi 2020, 22:24

nuhvi63 kirjoitti:
09 Tammi 2020, 19:47
jusape kirjoitti:
09 Tammi 2020, 17:26
jamppi kirjoitti:
09 Tammi 2020, 15:58
Kyllä siellä kahden vääntiön kesken tarvii olla välystä, ohjausventtiilin täytyy aueta ennekuin mekaaninen ohjausvoima siirtyy etupyörille,
Juu kyllä. Mut olis muistikuva että mekaaninen yhteys olisi kiinteä, ja välystä aavistuksen ohjauskaran kynkälle, kuitenkin niin vähän ettei renkaiden maassa ollessa pyörät vielä käänny, kun tehostuskäsky tulee ohjausventtiilin kautta tehostinsylinterille.
Ei ole kiinteä, tuo välyksen säätöpultti on voiman välittäjä tuossa systeemissä.
No sit se oli niin, että tehostimelle meni ensin käsky, ennenkuin mekaaninen "varmistus" astuu peliin mukaan .......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12-90,Scoopmobile model HP-53, H -5? ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68

www.konekansa.net
Vastaa Viestiin