Projekti: Kolmonen kotiutui

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

12 Helmi 2008, 21:00

nuffield 342 kirjoitti:Onneksi tässä nuhviharrastuksessa menee... ajatella mihin kaikkeen turhaan voisi muuten mennä ne rahat,.... ruokaan...... asuntolainaan......elätysmaksuihin.... :roll:
Niin just, no, ruokkoja mulla ei ole mutta neljä siltikin
Mutta ei me pojat valiteta :D
Mukana kuin peräpukama!
sakari
Vitos -nuffisti
Viestit: 40
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 10:48

13 Helmi 2008, 15:56

Joo komia näyttäs nuhuvi olevan, vaikka olenki noita fordson miehiä.Pidähän nuhvi kunnossa :)
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

14 Helmi 2008, 22:01

Onnea Masterille! Tosi nätti ja särkemätön pikkunuhvi, heinäntekotraktori vailla vertaa. Nythän sun ei tarvi enää Majorin hankkimisesta haaveilla kun on saman vetotehon omaava peli kompaktissa koossa :P Tuommoisia pikku moottorivaurioita on ainakin minun mielestä erimukava korjata kuin rutattuja peltejä.
Nuffieldmaster kirjoitti:Kyllä tästä vielä peli saadaan ajokuntoon :D Muutenhan kone on loistavassa kunnossa ulkoapäin :!: :D
Oikeaa puhetta 8)

On muuten hauska tuo Masterin nykyinen allekirjoitus, kaksi Traktoriahan sillä nyt tosiaan on :wink: 8)
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Velu

15 Helmi 2008, 09:59

Noissa remppahommissa ei kannata nuukailla. Kun tekee kerralla hyvän, niin saa hyvän. Eikä tarvitse sitten enää uudelleen purkaa.

Moottori kannattaa minusta nostaaa pois. Se lähtee nuffista aika helpolla irti, eikä sitten tarvitse kyykkiä koneen alla. Mukavampi niitä on laakereita laitella, kun kone on pöydällä. Lisämukavuus on aika huomattava tekijä näissä harrastehommissa. Eikös näitä tehdä juuri siksi kun nämä on olevinaan mukavia. Siksi työskentely kannattaa järjestää niin, että se on myös mukavaa. :wink:

Kuluja tuskin nostaisi kovin paljon jos purkaisi konetta vähän enemmän ja käyttäisi sitä pesurissa. Sitten saisi kasata puhtaan koneen. Samalla voisi puhallella öljykanavia paineilmalla. Sylinteriputkien O-renkaat voisi myös vaihtaa. Tietäisi sitten, ettei ainakaan jäähdytysnestettä pääse öljyn sekaan. Tässä on vielä mukavasti aikaa ennen kesää.

Olin kerran korjaamolla kesätöissä. Siellä 460 nuffin kone piti neljään kertaan ottaa pois ja purkaa. Tuli siitäkin hommasta näkemystä. Vika oli kyseisessä tapauksessa lähes huomaamaton halkeama sylinteriputkessa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Helmi 2008, 17:13

nuffield 342 kirjoitti:Onko masterin kolmosessa semmonen öljynsuodatin jossa on se pieni reikä toisessa päässä? Saattaa olla että se tosiaan ei toimi, tuossa minun pikkusessa ei toiminu ollenkaan. Jousi ei kiristäny sitä tiiviste pintaa ollenkaan kiinni, Laiton pitemmän jousen niin sehän tuo kiristää paikalleen. On ne vaan outoja nuo nuhvin suotimet tuossakin pitää olla se pieni reikänen malli ja sitten kuitenkin on liian lyhyt..... :roll:
Nuffien öljynsuodattimia on tosiaankin kahdenlaisia, on pieni ja suurempi reikä. Mutta olette varmaan huomanneet että on myös kahden mittaisia suodattimia :?: MInulla tuossa 58:ssa on noin neljä senttiä pitempi suodatin kuin 61:ssä :roll: Laitanpa tähän suodattimien tyyppi numerot.Elikkä pitempi ensin. M FILTTER MO118. Lyhempi M FILTTER MO148.Näistä kun valitsee sen oikean niin eipä tarvitse jousien kanssa värkätä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Jusi
Kutos -nuffisti
Viestit: 73
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 17:09
Paikkakunta: Perniö

15 Helmi 2008, 19:49

Niitä öljynsuodattimia on kolmenlaisia! MO 118 on 141 mm pitkä ja 148 on 100 mm pitkä ja siinä on toisessa päässä iso ja toisessa päässä 10 mm reikä ja peltivahvistus on ulkokuoressa. MO 117 on 109 mm pitkä ja siinä on molemmissa päissä iso reikä. Kun laittaa MO117 ja MO 148 ristiin niin laakerit on valmiit, suodattimissa on öljynkierto eri päin. Teen juuri remonttia nelikkooni jossa edellinen omistaja oli sekoittanut suodattimet ja laakerit oli loppu ja akseli oli hiottava.
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

15 Helmi 2008, 21:09

Ilmeisesti jos oikein tulkitsen niin näitä malleja joissa on tämä pieni reikä toisessa päässä on vain yhdenlaista pituutta
Jusi
Kutos -nuffisti
Viestit: 73
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 17:09
Paikkakunta: Perniö

15 Helmi 2008, 22:18

Joo
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

16 Helmi 2008, 13:38

Hiihtolomaa odotellessa (ja lämmintä remonttipaikkaa) purin puutyöpajan lämmössä nostolaitteen kaltevuuden säätimen välityksen. Laakeri on todella väljä pesäänsä ja aivan mäsä, rahisee pyöriessään ja on väljä.

Mistä tuollaisen saisi uuden?
Epäilykseni kohdistuu nyt siihen, että tuo laakeri ei mahda olla alkuperäinen, koska se ei ole hangannut pesäänsä väljäksi vaan on jo laittaessa ollut siihen väljä, välystä on noin milli.
Laakeri on yksisuuntainen painekuulalaakeri.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Velu

16 Helmi 2008, 17:46

Tulevana insinöörinä tästä lienee sinulle hyötyä ja tietysti muillekin. Tuolta voi valita mieleisensä laakerin mittojen perusteella.

http://www.skf.com/portal/skf/home/prod ... st&lang=en

Tuolta vasemmasta nurkasta Detailed search, sitten rusti halutun laakerityypin kohdalle, joka on tässä tapausessa Angular contact ball bearing ja siitä niitä alkaa löytyä.

Omiin projekteihin tuosta on myös hyötyä, näkee vähän miten laakereita kärsii kuormitella.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

16 Helmi 2008, 17:54

Velu kirjoitti:Tulevana insinöörinä tästä lienee sinulle hyötyä ja tietysti muillekin. Tuolta voi valita mieleisensä laakerin mittojen perusteella.

http://www.skf.com/portal/skf/home/prod ... st&lang=en

Tuolta vasemmasta nurkasta Detailed search, sitten rusti halutun laakerityypin kohdalle, joka on tässä tapausessa Angular contact ball bearing ja siitä niitä alkaa löytyä.

Omiin projekteihin tuosta on myös hyötyä, näkee vähän miten laakereita kärsii kuormitella.
On minulla skf:n laakerikirja, mutta se ei tunne tuumakokoja.
Minusta tuo laakeri on pikemminkin Thrust ball bearing
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Velu

16 Helmi 2008, 18:49

Niin se varmaan on. Sinähän sen oikeastaan paremmin tiedät, kun olet sen nähnyt. Noilla sivuilla puhuttiin muuten myös tuumakokoiseista laakereista. En tosin ole niitä itse tutkinut, mutta sellaisiakin SKF edelleen tekee.
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

16 Helmi 2008, 20:47

ford scorpion vuosimalli 85 etenpäin iskunvaimentimen ylälaakerista saa, kun vain paineilma vingulla isontaa keskireikää, ja jos lujaa haluaa niin sorvilla pyöräyttää reunoille sovite renkaan. Käy kyllä suoraan kun leikaa kumi tiivisteen pois, mutta reunimmainen osa on muovia (soviteosa), mutta tuntuu sille että sekin kyllä varmasti kestää, koska vetohan on alaspäin :roll: tai ainakin itellä on kestäny...
rape
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Marras 2007, 00:30

16 Helmi 2008, 21:07

Nuffieldmaster kirjoitti:
Velu kirjoitti:Tulevana insinöörinä tästä lienee sinulle hyötyä ja tietysti muillekin. Tuolta voi valita mieleisensä laakerin mittojen perusteella.

http://www.skf.com/portal/skf/home/prod ... st&lang=en

Tuolta vasemmasta nurkasta Detailed search, sitten rusti halutun laakerityypin kohdalle, joka on tässä tapausessa Angular contact ball bearing ja siitä niitä alkaa löytyä.
Omiin projekteihin tuosta on myös hyötyä, näkee vähän miten laakereita kärsii kuormitella.
On minulla skf:n laakerikirja, mutta se ei tunne tuumakokoja.
Minusta tuo laakeri on pikemminkin Thrust ball bearing
Yks rattori( valmet 500 ) ja kaks vehettä :D :lol:
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

17 Helmi 2008, 00:31

Oletko "rape" omasta tahdosta täällä hiostamassa vai muiden puolesta
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ei haittaa, anna palaa vaan
Mukana kuin peräpukama!
Vastaa Viestiin