Projekti: Kolmonen kotiutui

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

10 Helmi 2008, 18:28

Että tämmönen tapaus, no ei todellakaan ole mikään ihme vaikka on vähän vikissyt tuo kun aikamoisen kitkan aiheuttaa moinen kun kuivana pyörii :o
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

10 Helmi 2008, 18:38

Jos konetta ei ole käytetty vaurion jälkeen, on vielä jotakin tehtävissä. Kampiakselin vaurio näyttää usein pahemmalta kuin onkaan. Laakerimetallin puhdistus ja hionta kuussatasella nauhalla lopuksi on auttanut monesti. Laakeriliuskat kannattaa tarkastaa ennen ostoa onko std. vai ylikoko. Kiinnileikkautumisen syy on myös saatava selville, voitelun puute näyttää ilmiselvältä. :shock:
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Helmi 2008, 18:47

Laakerissa lukee MOWOG G AL FL CMK1270.

Konetta ei myyjän mielestä ole edes käynnistetty käyntiin äänen ilmestymisen jälkeen, mutta on tuo vika ollut tuossa jo valitettavasti pidemmän aikaa todennäköisesti ilman ääntä. Nyt vain sitten alkoi pitämään sitä meteliä. No katsotaan varovaisen hionnan jälkeen mikrometrillä lukemat ja uutta laakeria kiinni. Tarkistan myös runkolaakerin, ettei vain ole pyörähtänyt pois paikoiltaan, muu ei oikein selittäisi tuota kuin öljyn loppuminen. Toki traktorissa ei ollut paljoa moottoriöljyä kun ne laskin pois, että voi olla mahdollista esim. rinteessä ajaessa että öljyt on jääneet vähiin. Sen kyllä näkee sitten kun kerkeän aukaista muut laakerit.

Kyllä tästä vielä peli saadaan ajokuntoon :D Muutenhan kone on loistavassa kunnossa ulkoapäin :!: :D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
forssoni
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 529
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 18:10
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

10 Helmi 2008, 18:57

Nuffieldmaster kirjoitti:
Kyllä tästä vielä peli saadaan ajokuntoon :D Muutenhan kone on loistavassa kunnossa ulkoapäin :!: :D
Varmasti saadaan! Sitähän mä jo sanoin sulle että todella komia päälle päin. Jotenki vain en usko tuohon kommenttiin että konetta ei olisi käytetty sen jälkeen kun ääni on tullu. Mutta tottakai nuo jäljet on voinu tulla ennemmin ja nyt vasta alkanu äännellä...
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun

http://kuvablogi.com/blog/13067/
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

10 Helmi 2008, 19:10

Se näyttikin liian hyvältä....vanha sanonta.....moni kakku päältä kaunis...
ei tuo varmaan yhdessä yössä itsekseen suulissa ole tullut :roll:
One thistle, maybe two among the roses.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Helmi 2008, 19:19

nuffiko kirjoitti:Se näyttikin liian hyvältä....vanha sanonta.....moni kakku päältä kaunis...
ei tuo varmaan yhdessä yössä itsekseen suulissa ole tullut :roll:
Ei, mutta vikaisena sen ostinkin ja tätä tai pahempaakin osasin odottaa :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Velu

10 Helmi 2008, 20:00

Akselin suhteen asiat ovat luultavasti ihan hyvin. Jos se olisi käynyt kuumana, siis ihan niin että väri olisi muuttunut, niin silloin akseli saattaisi olla kiero ja sitä kautta käytännössä romu. Tuo ei näyttänyt minusta kuumana käyneeltä, joten pahimmassa tapauksessa kaulan hionta riittää. Se hiomishommakin voi tulla kyseeseen. Sitä välystä kärsii vähän ollakin, ei se niin vaarallista ole.


Se voitelun toimivuus pitää varmistaa, ennen kasausta. Syy voitelun puutteeseen voi olla hyvinkin jännä. Tässäpä kaksi tarinaa.

Erääseen 905 valmettiin vaihdettiin suodatinjalka. Entinen ilmeisesti murtui ja omistaja löysi mielestään sopivan jalan 02-sarjan turbovalmetista. Niissä on tosin se öljynjäähdytys jäähdyttimen pohjassa ja suodatinjalasta lähtee siihen putket. Kun jalasta tulppasi nuo öljynjäähdyttimen putket, niin jalka sopi juuri oikein 905-valmetin lohkoon ja näytti täysin alkuperäiseltä. Kaikki oli taas hyvin ja kone toimi. Pian moottoriin tuli kuitenkin vikaa ja siihen tehtiin täysi koneremontti. Taas kaikki oli kunnossa ja nyt oli remontoitu konekin. Pian moottori osoitti taas väsymisen merkkejä. Nyt oli laakerit ja kampiakseli lopussa. Kampiakseli piti vaihtaa uuteen, moottoriin taidettiin tehdä jälleen koneremontti ja tällä kertaa merkkiliikkeessä. Kone tuli taas kuntoon, mutta pian se rikkoutui taas. Nyt loppui omistajan hermot ja rahat ja kone tuli myyntiin. Uusi omistaja oli asiantuntija ja alkoi purkaa konetta. Syykin selvisi. Suodatinjalassa kuristinholkki reiältään 2mm ohjaamassa öljynkierron ulkoiseen öljynjäähdyttimeen. Kun ulkoista öljynjäähdytintä ei ole, puuttuu tuo holkkikin. Tuo todella kallis vikasarja päättyi kun holkin kopautti suodatinjalasta pois. Vian paikallistamista vaikeutti vielä se, että öljynpaineanturi on ennen suodatin jalkaa, se siis näyttää painetta, vaikka öljyä ei koneeseen juuri menekään.


Toinen vastaava tapaus päätyi minun talliin. 1102 Valmetti väsyikoneeltaan ja siihen tehtiin koneremontti. Pian remontin jälkeen kone alkoi kolista ja paukuttaa ja kone jäi pihan perälle. Siitä se sitten päätyi aikanaan minun moottorinvaitoprojektiin. Avasin koneen ja neljäs kiertokangenlaakeri oli leikannut ja tuhonnut kampiakselin, akseli oli käynyt kuumana ja mutkalla. Syy remonttiin oli suodatin jalkaan jostain käsittämättömästä syystä pyöritetty m8-kokoinen pultti. Se meni suoraan öljykanavan läpi kuristaen sen lähes tukkoon. Moottori sai siis vain hyvin vähän öljyä. Tässäkään tapauksessa ei öljynpainevalo, eikä edes mittari, paljastaisi moottorin hätää.

Varmista siis öljykierron toimivuus idioottimaisen tarkasti ennen koneen niputtamista. Ei ole tyhmämies sekään, joka puhaltaisi öljykanavat paineilmalla läpi ennen koneen niputtamista. Olen niin tehnyt itsekin, kun olen tehnyt täysremonttia viimeisen päälle hyvin. Varmuus tässä asiassa voi säästää kovasti rahaa ja hermoja.
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

10 Helmi 2008, 20:13

Yleensä lämmenneet kiertokangen päät erottaa väristä heti öljypohjan irrotuksen jälkeen. Suodatin kannattaa katsoa, varsinkin onko kaikki osat tallessa! Öljypumpun imusiivilän putki on myös joskus murtunut. On myös joskus kasattu uudet laakerit ja pumpun ollessa pahoin kulunut vedot ovat huonontuneet entisestään. :?:
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
busse
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Syys 2007, 19:51
Paikkakunta: Kotka

10 Helmi 2008, 20:14

On tuo akseli niin saanneen oloinen, että kiikuta koneistukseen kera kiertokangen. Ilmiselvä öljynvähyys vika, kone lienee hörpännyt tyhjää ajossa. Kannattaa myös tutkia josko öljynsuodatin tukkoinen. Aina ei ohitusventtiili toimi. :)
Nuhvelentti
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 21:59

10 Helmi 2008, 20:44

Jees, elikkä onneksi olkoon masterille uudesta hankinnasta! komea päältä, ja eiköhän se tule sisältäkin ihan yhtä hienoon kuntoon kuin se oli justiinsa kotimaahan laivattunakin :D :D
mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Helmi 2008, 21:50

Tosiaan huomenna tiedän enemmän kampuran tilanteesta, toki jos vain kerkeän.

Nuffista sen verran, että tällä hetkellä tiedettävät puutteet moottorin kunnon lisäksi:

Syyläri vuotaa hiukan (on alkuperäinen Morris leimoin joten on jo syytäkin 50V)
Akkukotelon kylkipelti
Etulampun jalat ( oli yhdet jotka möin tarvitsijalle, pitää etsiä itselle uudet)
Sivuvalot lokasuojiin, Yhdet teemaan käyvät löytyy itseltä
Jarrun suojakilvet, nekin löytyy itseltä valmiina
Lukon poljin, sekin on varaosana itsellä tallessa

Sitten pientä kuten kierroslukumittarin vaijeri, muutamat nupinpäät ja se hitaan noston säätölaite.

Eli ei mitenkään paha projekti!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

11 Helmi 2008, 18:34

Näyttäsi tuo vika sille niinku oisi tukossa runkolaakerilta jatkuva öljykanava kiertokangelle, jos ei oo leikannu runkolaakeria..... Vain kannattaa purkamisen yhteydessä tarkistaa jakoketjulle tulevan öljyputken banjopultti. Itellä oli se täysin tukossa
Velu

12 Helmi 2008, 09:09

Saman ilmiön saa aikaa myös, jos runkolaakeriliuskat ovat väärin paikallaan. Silloin ei öljy pääse laakereille.
busse
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Syys 2007, 19:51
Paikkakunta: Kotka

12 Helmi 2008, 09:13

Kyllä huono voitelu rikkoo ensin juuri kiertokangen laakereista heikoimman. Vaan kyllähän masteri kaiken tutkii, tiedän ettei jätä puolitiehen.
Eihän se muuten olis masteri. :roll: :P
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Helmi 2008, 09:41

No niin, nyt on nuffi rekisteröity nimiini. Homma oli helppoa kun on kunnon paperit tallessa. Nyt jatkamaan projektia ajokuntoon :arrow: :D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin