Sivu 24/40

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 02 Tammi 2023, 20:26
Kirjoittaja Nelitahtari
Massey-Nuffield kirjoitti: 02 Tammi 2023, 20:09 Näitkö mun vastauksen?
Näin toki, kiitos siitä.

Huomenna ollaan viisaampia kun irrotetaan öljypohja.

Pohjalla ei ole juurikaan töhnää mutta alle 10h ajetut öljyt ovat ihan tervaa. Aikalailla irtoaa moskaa koneesta.
Osansa tekee tietysti se, että kone on käynyt kylmänä ties kuinka monta vuosikymmentä kun termostaatti oli rikki.

Olen siinä uskossa, että öljypumpun saa alakautta irti sen enempää konetta pilkkomatta. Onkohan näin?
Jotenkin oma järki sanoisi, että tuo lautasmallinen imusihti olisi paras. Onko ne suoraan vaihtokelpoisia keskenään?

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 02 Tammi 2023, 20:51
Kirjoittaja kari t
Nelitahtari kirjoitti: 02 Tammi 2023, 20:26
Massey-Nuffield kirjoitti: 02 Tammi 2023, 20:09 Näitkö mun vastauksen?
Näin toki, kiitos siitä.

Huomenna ollaan viisaampia kun irrotetaan öljypohja.

Pohjalla ei ole juurikaan töhnää muuta alle 10h ajetut öljyt ovat ihan tervaa. Aikalailla irtoaa moskaa koneesta.
Osansa tekee tietysti se, että kone on käynyt kylmänä ties kuinka monta vuosikymmentä kun termostaatti oli rikki.

Olen siinä uskossa, että öljypumpun saa alakautta irti sen enempää konetta pilkkomatta. Onkohan näin?
Jotenkin oma järki sanoisi, että tuo lautasmallinen imusihti olisi paras. Onko ne suoraan vaihtokelpoisia keskenään?
Tein uudevuoden lupauksen, että jatkan neuvojen antamista tällä foorumilla, tykäätköön siintä sitten jokainen mitä haluaa.

Öljypumpumppu lähtee irti kun löysäät ensimmäisen runkolaakerin muttreit.
Olen samaa mieltä tuosta lautasmallin imusihdin toimivuudesta.
Kaikki kolme imusihtiä on keskenään vaihtokelpoiset.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 02 Tammi 2023, 22:21
Kirjoittaja Nelitahtari
kari t kirjoitti: 02 Tammi 2023, 20:51 Tein uudevuoden lupauksen, että jatkan neuvojen antamista tällä foorumilla, tykäätköön siintä sitten jokainen mitä haluaa.

Öljypumpumppu lähtee irti kun löysäät ensimmäisen runkolaakerin muttreit.
Olen samaa mieltä tuosta lautasmallin imusihdin toimivuudesta.
Kaikki kolme imusihtiä on keskenään vaihtokelpoiset.
Ainakin tähän mun ikuisuusprojektiketjuun ovat kaikki neuvot ja näkemykset tervetulleita.
Tämä kun on sellainen hyväntuulen harrastusprojekti.

Täytyy jostain metsästellä tuo laustamalli putkineen.
Saa tarjota....

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 02 Tammi 2023, 22:47
Kirjoittaja Massey-Nuffield
20221008_203320.jpg
Tuollaista

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 03 Tammi 2023, 12:49
Kirjoittaja Nelitahtari
No ei tämä nyt ihan puhtaimmasta päästä tosiaan ole.

Sanoin aiemmin, että öljypohjassa ei ole pahasti tatinaa. Väärässä olin.
Sehän on muotoiltu niin, että läheskään kaikki tavara ei tule propun kautta ulos. Pohjalle jää noin 15mm kerros moskaa.
Tämä oli niin paksua mönjää että piti bensalla liottaa juoksevaksi.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 03 Tammi 2023, 22:34
Kirjoittaja Tuusaaja
Tuttu näky :lol: pitäs huolto ohjeisiin päivittää öljypohjan ja sihdin putsaus edes 10 vuoden välein. Paksu sakka on ollut omissakin nuhveissa, 10/42:sen kampura piti hioa viime remontissa.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 04 Tammi 2023, 10:47
Kirjoittaja Nelitahtari
Mä olen nyt vähän kolmen vaiheilla.

-Onko tuo imusihti sittenkään niin huonon mallinen jos vaan olisi puhdas? Nyt ongelma johtunee siitä, että se on alaosastaan ihan tukossa ja imuputki imaisee sisustan tyhjäksi.

-Pumpun otan joka tapauksessa kotiin mukaan. Puran ja mittailen kuluneisuuden. Mietin sitten kunnostusmahdollisuutta tai uutta pumppua. Englannista ainakin näyttää saavan.

-Vaihtaisiko veiveihin samalla uudet liuskat kun ne olisi nyt hyvin tyrkyllä?
Toisaalta pelottaa avata kauloja......

Ölynpaineethan ovat olleet muuten ihan hyvät paitsi kesällä kuumalla koneella tyhjäkäynnilla aika matalat.
Poislukien tuo pakkaskäynnistyksen jälkeinen hetkellinen lasku.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 04 Tammi 2023, 16:25
Kirjoittaja kari t
Nelitahtari kirjoitti: 04 Tammi 2023, 10:47 Mä olen nyt vähän kolmen vaiheilla.

-Onko tuo imusihti sittenkään niin huonon mallinen jos vaan olisi puhdas? Nyt ongelma johtunee siitä, että se on alaosastaan ihan tukossa ja imuputki imaisee sisustan tyhjäksi.

-Pumpun otan joka tapauksessa kotiin mukaan. Puran ja mittailen kuluneisuuden. Mietin sitten kunnostusmahdollisuutta tai uutta pumppua. Englannista ainakin näyttää saavan.

-Vaihtaisiko veiveihin samalla uudet liuskat kun ne olisi nyt hyvin tyrkyllä?
Toisaalta pelottaa avata kauloja......

Ölynpaineethan ovat olleet muuten ihan hyvät paitsi kesällä kuumalla koneella tyhjäkäynnilla aika matalat.
Poislukien tuo pakkaskäynnistyksen jälkeinen hetkellinen lasku.
Puhdista vain tuo imusihti, noita vanhemman mallin imusihtejä harvoin enään tarjolla, viiskymmen luvun koneissahan noita käytännössä oli, tai on.

Minä katsoisin tuossa vaiheessa, kiertokankien ja runkolaakerienkin liuskat, tosin takimmaisen runkolaakerin liuskia et pääse katsomaan. Jos kaulat on ok, niin laakeriliuskojen vaihdolla menee sitten isältä pojalle.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 04 Tammi 2023, 19:25
Kirjoittaja Nelitahtari
kari t kirjoitti: 04 Tammi 2023, 16:25 Puhdista vain tuo imusihti, noita vanhemman mallin imusihtejä harvoin enään tarjolla, viiskymmen luvun koneissahan noita käytännössä oli, tai on.

Minä katsoisin tuossa vaiheessa, kiertokankien ja runkolaakerienkin liuskat, tosin takimmaisen runkolaakerin liuskia et pääse katsomaan. Jos kaulat on ok, niin laakeriliuskojen vaihdolla menee sitten isältä pojalle.
Tarkemmin ajatellen se matala lautasmallinen sihtihän makaa kokonaisuudessaan siellä pohjalietteessä, jota ei saa propun kautta valutettua ulos. Tässä nykyisessä sentään pääsee tuoreempaa öljyä valumaan yläkautta.

Kammenlaakereiden avaamisessa jännittää juuri se, että jos niissä kauloissa onkin sanomista niin silloin purattaa koko koneen....
Toisaalta jos vaan vaihtaa liuskat niin ei kai se ainakaan huonommaksi voi mennä ja ihan huono se ei ole tällaisenakaan.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 04 Tammi 2023, 20:13
Kirjoittaja Tuusaaja
Tuo on ihan hyvä sihti, laita pestynä takaisin vaan. Matala sihti menee kyllä tukkoon kun sakkaa kertyy, sen ja öljypohjan väliin kun ei suurta väliä jää.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 05 Tammi 2023, 14:35
Kirjoittaja Massey-Nuffield
Tuusaaja kirjoitti: 04 Tammi 2023, 20:13 Tuo on ihan hyvä sihti, laita pestynä takaisin vaan. Matala sihti menee kyllä tukkoon kun sakkaa kertyy, sen ja öljypohjan väliin kun ei suurta väliä jää.
Oikaisin kanssa. Pesin sihdin ja öljypohjan.
Sen luistin tarkistin.
Sen jousen olisin vaihtanut kun olisin tiennyt. Nyt on paineet n. 50 lbs kylmänä -> 3.5 kg.
Lämpimänä tietysti alemmat

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 05 Tammi 2023, 19:44
Kirjoittaja Nelitahtari
Kiitoksi kommenteista.

Alkaa tämä loma loppumaan ja Nuffi jää taas purettuna odottelemaan seuraavaa mökkireissua.
Mukaan lähtee öljypumppu, imusihti ja öljypohja.
Seuraavaa reissua varten pitänee tilata std-kokoinen liuskasetti mukaan odottamaan päättäväisyyden puuskaa.

Öljypohja mukaan siksi, että vaikka tiesinkin sen olevan kolhittu rikki ja paikattu jollain kitillä mutta nyt vasta selvisi kuinka pahasti se on kappaleina.
Katson löytyykö jostain helposti ja edullisesti ehjä öljypohja vai rupeanko hitsaamaan tuota ehjäksi.
Siihen pitäisi hitsata käytännössä kokonaan uusi pohjalevy eli saumaa tulee metrin verran. Hitsattavaa alumiinivalua se ainakin, koska sitä on hitsaamalla korjattu ennenkin. Varmaan puikkokoneella rätkytelty. Karsean näköistä. Itsellä on AC/DC-tig jolla kyllä periaatteessa onnistuisi.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 06 Tammi 2023, 13:58
Kirjoittaja Massey-Nuffield
0400335350 lienee. Ellei niin minulla on 10/60 pohja. Sitä on joskus paikattu. Se tihutti ei paha liene korjattavaksi jos kiinnostaa

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 06 Tammi 2023, 16:30
Kirjoittaja Tuusaaja
Oliko koneessa vielä std kokoiset laakerit? Miltä näytti vanhat?

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 06 Tammi 2023, 17:05
Kirjoittaja kari t
Tuusaaja kirjoitti: 06 Tammi 2023, 16:30 Oliko koneessa vielä std kokoiset laakerit? Miltä näytti vanhat?
Kiinostaisi tosiaan tuo tieto, oliko koneessa tosiaan std koon laakerit.
Muutamia nuhvin koneita olen renpannut, yhdessä kolmosen koneessa on ollut std laakerit.

Muistaakseni minullakin on 10/60:sen korjaamaton / hitsaamaton öljypohja, käyn huomenna varikolta varmistamassa.
Hahton Maurillakin mahtanee olla hitsaamattomia öljypohjia.0400 335359