Sivu 18/40

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 10 Kesä 2022, 07:46
Kirjoittaja kari t
Nelitahtari kirjoitti: 09 Kesä 2022, 21:48
Kiitos. Tämä on vanhemman version kuva mutta tiivisteet lienevät samanlaiset.
Tuo kuva vahvistaa käsitykseni siitä, ette edellinen mekaanikko on veikannut väärää arpaa.
Tuossapa sitten fourin ja three mallien imuventiili.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... tiilit.JPG > yksi oikealle kymppimallien ja 4/65:sen venttiilit.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 12 Kesä 2022, 21:37
Kirjoittaja Nelitahtari
Kai siitä hyvä tulee.

Venttiilit laitettiin kaikki uudet ja seetit koneistettin. Kolmosen pako, joka oli se pahin, jäi 0,8mm syvään mutta vastaavasti imu on kannen tasossa. Koneistaja oli sitä mieltä, että ei kannata rengastaa.

Jousten kanssa kävi niin, että tilasin Marjakankaalta kaksi uutta sisä- ja ulkojousta mutta lopulta kasasin alkuperäisillä.
Syystä, että ne uudet jouset olivat 2mm lyhyemmät kuin lyhimmät alkuperäiset.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 13 Kesä 2022, 07:38
Kirjoittaja kari t
"Venttiilit laitettiin kaikki uudet ja seetit koneistettin. Kolmosen pako, joka oli se pahin, jäi 0,8mm syvään mutta vastaavasti imu on kannen tasossa. Koneistaja oli sitä mieltä, että ei kannata rengastaa. "

Minä, henkilökohtatsesti olisin toista mieltä koneistajan kanssa, mutta, "jokainen taaplaa tyylillään."

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 18 Kesä 2022, 19:00
Kirjoittaja Nelitahtari
kari t kirjoitti: 13 Kesä 2022, 07:38 "Venttiilit laitettiin kaikki uudet ja seetit koneistettin. Kolmosen pako, joka oli se pahin, jäi 0,8mm syvään mutta vastaavasti imu on kannen tasossa. Koneistaja oli sitä mieltä, että ei kannata rengastaa. "

Minä, henkilökohtatsesti olisin toista mieltä koneistajan kanssa, mutta, "jokainen taaplaa tyylillään."
Jos tästä tehtäisiin työkonetta niin ilman muuta kaikki viimeisenpäälle. Mutta kun edelleen vain käyttökunnostetaan hupilaitetta niin vikojen korjaaminen riittää.
Jos korjausohjeen mukaan venttiilit saa jäädä molemmat max 0,7mm syvään niin ei liene ongelmaa puristussuhteen kanssa siinä tapauksessa jossa imuventtiili on kannen tasossa ja pako 0,1mm ohjearvoa syvemmällä. Puristusuhde on kuitenkin parempi kuin silloin että molemmat olisi vaikka 0,5mm upoksissa, joka on ihan spekseissä.
Niillä käyttötunneilla jota minun käytössäni tälle koneelle koskaan kertyy venttiilit eivät tule kanteen uppoamaan. Tehköön seuraava korjaaja sitten kuinka priimaa vaan.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 18 Kesä 2022, 20:00
Kirjoittaja kari t
Nelitahtari kirjoitti: 18 Kesä 2022, 19:00
kari t kirjoitti: 13 Kesä 2022, 07:38 "Venttiilit laitettiin kaikki uudet ja seetit koneistettin. Kolmosen pako, joka oli se pahin, jäi 0,8mm syvään mutta vastaavasti imu on kannen tasossa. Koneistaja oli sitä mieltä, että ei kannata rengastaa. "

Minä, henkilökohtatsesti olisin toista mieltä koneistajan kanssa, mutta, "jokainen taaplaa tyylillään."
Jos tästä tehtäisiin työkonetta niin ilman muuta kaikki viimeisenpäälle. Mutta kun edelleen vain käyttökunnostetaan hupilaitetta niin vikojen korjaaminen riittää.
Jos korjausohjeen mukaan venttiilit saa jäädä molemmat max 0,7mm syvään niin ei liene ongelmaa puristussuhteen kanssa siinä tapauksessa jossa imuventtiili on kannen tasossa ja pako 0,1mm ohjearvoa syvemmällä. Puristusuhde on kuitenkin parempi kuin silloin että molemmat olisi vaikka 0,5mm upoksissa, joka on ihan spekseissä.
Niillä käyttötunneilla jota minun käytössäni tälle koneelle koskaan kertyy venttiilit eivät tule kanteen uppoamaan. Tehköön seuraava korjaaja sitten kuinka priimaa vaan.
En tiedä mistä korjusohjeesta sinä tuon 0,7 mm oikein olet kaivanut.

Sanasta sanaan lainattu three ja fourin korjausohekirjasta

"Jusien pitäessä venttiilit paikoillaan tarkistetaan , että venttiililautasten yläpinnat ovat sylinterikannen tasalla tai korkeintaan 0,010" (0,254 mm) sen alapuolella"

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 18 Kesä 2022, 20:14
Kirjoittaja Nelitahtari
kari t kirjoitti: 18 Kesä 2022, 20:00 En tiedä mistä korjusohjeesta sinä tuon 0,7 mm oikein olet kaivanut.
Nämä samat tiedot oli koneistajalla joka muuten tuntui olevan hyvinkin perillä Nuffieldin tekniikasta. En minä niitä mittoja tyrkyttänyt vaan päädyin samaan tulokseen tuon manuaalin mukaan kuin keskustelussa. Huomion arvoinen on tuo ensimmäisen kuvakaappauksen maininta tehdaskorjattujen kansien mitoituksesta...

Toki maailmassa voi olla useita ainoita totuuksia.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 18 Kesä 2022, 21:52
Kirjoittaja sompio
Mitä me tästä opimme! Karit on se henkilö ken on aina oikeassa eikä siinä auta vastaan väittää. Tuossa jouaika takaperin kari ilmoitti jämäkästi jättävänsä palstalle kirjoittamisen
eipä se lupaus pitänyt paikkaansa. Kerkesin jo huokaista helpotuksesta mutta mitä vielä tauti jatkuu.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 19 Kesä 2022, 02:50
Kirjoittaja jusape
Sen 0.8 - 1.25mm voi huoletta olla kansitason alle, ei juuri isompaa merkitystä toiminnan kannalta ole.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 19 Kesä 2022, 07:35
Kirjoittaja kari t
"Jousien pitäessä venttiilit paikoillaan tarkistetaan , että venttiililautasten yläpinnat ovat sylinterikannen tasalla tai korkeintaan 0,010" (0,254 mm) sen alapuolella"
Tämän tiedon ole kirjoittanut alkuperäisestä Suomenkielisestä korjausohjekirjasta, sama tieto löytyy myös Englanninkielisestä kirjasta.
Alenpi kuva on kymppimallien kirjasta, lukemat oli kopiossa senverran huonot uutenakin joten selvensin omalla käsialalla.
IMG_1982.JPG

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 19 Kesä 2022, 07:57
Kirjoittaja kari t
sompio kirjoitti: 18 Kesä 2022, 21:52 Mitä me tästä opimme! Karit on se henkilö ken on aina oikeassa eikä siinä auta vastaan väittää. Tuossa jouaika takaperin kari ilmoitti jämäkästi jättävänsä palstalle kirjoittamisen
eipä se lupaus pitänyt paikkaansa. Kerkesin jo huokaista helpotuksesta mutta mitä vielä tauti jatkuu.
Tuossa muutama vuosi sitten sompio aikoi muuttaa käsitystä minun suhteen.
Aiemmin vittuili samaan malliin mitä nytkin. Eipä pitänyt sompionkaan lupaus.

Ihan vain pienenä vinkkinä sompio, opettele kirjoitamaan minun nimimerkini oikein, selvennykseksi, kari t on oikein kirjoitettu.

Toki voin jättää kirjoittelun vieläkin, kun vain joku muu vaivautuisi vastaileemaan nuhvimiesten kysymyksiin.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 19 Kesä 2022, 08:34
Kirjoittaja Nelitahtari
kari t kirjoitti: 19 Kesä 2022, 07:35 Alenpi kuva on kymppimallien kirjasta, lukemat oli kopiossa senverran huonot uutenakin joten selvensin omalla käsialalla.
IMG_1982.JPG
Niinhän tuossa minun korjauskirjan kuvakaappauksessakin sanotaan (vapaasti suomennettuna), että jatkossa kaikki korjatut kannet tehdään uudemmalla syvemmällä upotuksella.

Ymmärrän tekstin niin, että nokka-akseli on jossain vaiheessa vaiheessa vaihtunut äkäisemmälle nousulle ja se vaatii mäntäkosketuksen välttämiseksi enemmän pelivaraa.
Koska samaa nokkaa asennetaan varaosana myös vanhempiin moottoreihin niin varmuuden vuoksi kaikki kannet korjataan sen mukaisesti.

Eli molemmat mitat ovat oikein riippuen julkaisujankohdasta.

Turha tästä on riidellä. Ei tuo yhden venttiilin hiukan rajamaille jäänyt upotus voi koneesta kovin huonotapaista tehdä. Eihän se kolmepyttyinenkään käy kuin kolmelle. :wink: Jos neljäs muki käynnistyy vasta seuraavalla purstuksella niin riittää minulle.

ps. Minun kirjassa ei kyllä anneta kolme- ja nelipyttyiselle eri mittoja. Tuossa käsin kirjoittamassasi on neloselle kymmenyksen matalampi arvo kuin kolmoselle. Mutta alkuperäisessä kuvassa ei sellaista eroa näy?

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 19 Kesä 2022, 09:43
Kirjoittaja kari t
"ps. Minun kirjassa ei kyllä anneta kolme- ja nelipyttyiselle eri mittoja. Tuossa käsin kirjoittamassasi on neloselle kymmenyksen matalampi arvo kuin kolmoselle. Mutta alkuperäisessä kuvassa ei sellaista eroa näy?"

Ei minunkaan kirjoissa anneta kolmos- ja nelipyttyisille eri mittoja, nuo mitat olen aikoinaan saanut tälläkin palstalla aiemmin aktiivikirjoittajalta.

Enhän minä tässä ole riidellyt, ainoastaan kirjoitan sen mitä korjausohjekirjoissa sanotaan.

Jk. Tiedoksi: En ymmärrä englanninkielellä kirjoitetuista teksteistä juuri mitään, ikä 75 > :wink:

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 19 Kesä 2022, 10:13
Kirjoittaja Nelitahtari
Sellaistahan se on, että nettikirjoittelussa tulee helposti tulkintavirheitä kun ei näe vastapuolen ilmeitä eikä kuule äänenpainoja.

Tämä kyseinen ketju on avattu kertomaan vaimolta lahjaksi saamani traktorin herättely- ja käyttökunnostusprojektia. Vaimo kun on sitä mieltä, että jokaisella viisikymppisellä ukolla on oltava traktori ja miellellään itse kunnostettu. Kaiken takana on siis pyrkimys hyvään mieleen ja hyvätuulisuuteen. Hampaat irvessä tätä ei tehdä vaikka pellitkin piti maalata kahteen kertaan kun hätäpäissäni hommasin väärät maalit.

Kuten ole jo aiemminkin todennut, niin asioista eri mieltä oleminen on vain rikastuttavaa. Ja tulihan tässäkin todistettua, että painetussa sanassakin on eroja riippuen siitä koska se on painettu.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 20 Kesä 2022, 20:41
Kirjoittaja Nelitahtari
Pientä tilannepäivitystä.
Huomenna otetaan savut tai kolinat tai molemmat.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 21 Kesä 2022, 13:56
Kirjoittaja Nelitahtari
https://www.youtube.com/watch?v=yHX8CYfVHuY

Ps.
Kasatessa huomasin, että kolmessa keinuvivussa oli venttiilin varren pään tekemää painumaa jonkun verran. Osa oli ihan priimaa.
En nyt tiedä menikö oppikirjan mukaan mutta pyyhkäisin lamellilaikalla ne kuluneet päät sileiksi.