Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

08 Huhti 2023, 10:38

Nelitahtari kirjoitti:
08 Huhti 2023, 08:11
Massey-Nuffield kirjoitti:
08 Huhti 2023, 06:02
Aivan, nyt ymmärsin.
Hyvää Pääsiäistä
Jukka
Kiitos samoin..

Kuten alunperin arvelinkin, tuossa uuden pumpun mukana tulleessa paineventtiilissä on yksinkertaisesti liian löysä jousi.
Olisihan sitä voinut prikkojen kanssa alkaa virittämään mutta koska venttiilin rakenteesta johtuen sen testaaminen tuolla suutintesterillä ei enna luotettavaa tulosta niin helpointa oli asentaa alkuperäinen toimivaksi todettu venttiili. Sille sain testerillä mitattua avautumispaineeksi noin 4 - 4,5bar
Ok kokeilin korjaamokirjasta etsiä, tuo vaikuttaa hyvälle
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

08 Huhti 2023, 20:04

Massey-Nuffield kirjoitti:
08 Huhti 2023, 10:38
Nelitahtari kirjoitti:
08 Huhti 2023, 08:11
Massey-Nuffield kirjoitti:
08 Huhti 2023, 06:02
Aivan, nyt ymmärsin.
Hyvää Pääsiäistä
Jukka
Kiitos samoin..

Kuten alunperin arvelinkin, tuossa uuden pumpun mukana tulleessa paineventtiilissä on yksinkertaisesti liian löysä jousi.
Olisihan sitä voinut prikkojen kanssa alkaa virittämään mutta koska venttiilin rakenteesta johtuen sen testaaminen tuolla suutintesterillä ei enna luotettavaa tulosta niin helpointa oli asentaa alkuperäinen toimivaksi todettu venttiili. Sille sain testerillä mitattua avautumispaineeksi noin 4 - 4,5bar
Ok kokeilin korjaamokirjasta etsiä, tuo vaikuttaa hyvälle
Korjausohjekirjan, Ceneral Data 5 sivun mukaan, ylenpänä Ölyjpumppu, kodasssa Paineenalennuventtiili, kerrotaan, Tarvittava asennuspuristus ..... 5 lp (2,27 kg), olisikohan tämä korjausohjekirjan mukainen paineenalennusventtiilin (paineventtiilin) oikea avautimispaine ??
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

08 Huhti 2023, 20:36

kari t kirjoitti:
08 Huhti 2023, 20:04
Korjausohjekirjan, Ceneral Data 5 sivun mukaan, ylenpänä Ölyjpumppu, kodasssa Paineenalennuventtiili, kerrotaan, Tarvittava asennuspuristus ..... 5 lp (2,27 kg), olisikohan tämä korjausohjekirjan mukainen paineenalennusventtiilin (paineventtiilin) oikea avautimispaine ??
Tuo uuden venttiilin mäntä on huomattavasti suurempi halkaisijaltaan kuin alkuperäinen. Eli alkuperäiselle venttiilille ilmoitettu jousivoima ei päde.
Toisekseen uuden venttiilin rakenne on sellainen, että männän täytyy perääntyä 6-7mm ennen kuin öljy pääsee purkautumaan reijästä ulos.
Voisihan tuota tietysti yrittää laskeskella männän pinta-alan ja jollain konstilla mitatun puristusvoiman perusteella mutta luulen, että metsään se menisi joka tapauksessa.

Suutintesterillä uuden venttiilin avautumispaineen mittaaminen on epäluotettavaa siksi, että nafta on niin ohutta, että se vuotaa männän ohi kun mäntä alkaa perääntyä. Sen sijaan alkuperäisen venttiilin pystyy testaamaan, koska siinä reikä aukeaa heti kun jousuvoima on voitettu.

Kuva
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

10 Huhti 2023, 10:44

Tekisi mieli kiroilla...

Vaihdoin vuosi sitten vaihdeaskiin öljyt. Vanhat olivat sellaista perinteistä maitokahvia.
Suoranaista vettä ei tullut vaikka sellaista odotin.
Sen jälkeen trakrori on seissyt joko pressun alla tai katoksessa. Ei oikeastaan ollenkaan sään armoilla.
Silti vaihteistoöljyt on taas harmaana ja pakkasella veti hydrauliikan imusihdin jäähän.

Johonkin sinne on täytynyt jäädä vanhaa vedensekaista öljyä vaikka ulos tulikin lähes 60litraa tavaraa.
En usko, että sekaan on päässyt uutta vettä.

Olisi pitänyt varmaan kallistella konetta enemmän silloin kun proput oli auki.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

10 Huhti 2023, 11:57

Banjot on näissä yleensä velliä täynnä eikä lähde roppuja aukomalla mihinkään ja osaa sitä sakkaa jäädä vaihdelaatikon pohjallekkin.
Itellä oli 10/42.nen viikon tallissa roput auki ja välillä kallistelin puolelta toiselle. Silti kun vetoakselit irrotin niin sitä velliä löyty lisää pari litraa puoleltaan ja paksu sakka laatikonpohjalta. Kova luutuaminen oli että kaikki sai pois.
Täällä on joskus ollu puhetta polttoöljyllä huuhtelusta, öljyt pois ja löpöä tilalle, sitten kevyttä ajoa.
Tuo varmaan toimisi myös mutta ite kun seuraavaan nuhviin remonttia teen käyn kaikki paikat samalla tavalla läpi.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

10 Huhti 2023, 13:47

Kun avasin banjojen proput niin ensin ei tullut mitään pihalle. Sitten sorkin rautalangalla niin alkoi valua kuin limaista levää kunnes tavara muuttui juoksevaksi öljyksi.
Annoin valua vuorokauden.

No vetoakseleiden stefat menee vaihtoon kesällä niin täytyy siinä yhteydessä putsata enemmän.
Toi vaihteistoöljy tuntuu olevan sellaista, että vesi ei erotu pohjalle edes pitkän seisomisen jälkeen kun tavara on vispaantunut kunnolla sekaisin.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Huhti 2023, 14:20

Tuusaaja kirjoitti:
10 Huhti 2023, 11:57
Banjot on näissä yleensä velliä täynnä eikä lähde roppuja aukomalla mihinkään ja osaa sitä sakkaa jäädä vaihdelaatikon pohjallekkin.
Itellä oli 10/42.nen viikon tallissa roput auki ja välillä kallistelin puolelta toiselle. Silti kun vetoakselit irrotin niin sitä velliä löyty lisää pari litraa puoleltaan ja paksu sakka laatikonpohjalta. Kova luutuaminen oli että kaikki sai pois.
Täällä on joskus ollu puhetta polttoöljyllä huuhtelusta, öljyt pois ja löpöä tilalle, sitten kevyttä ajoa.
Tuo varmaan toimisi myös mutta ite kun seuraavaan nuhviin remonttia teen käyn kaikki paikat samalla tavalla läpi.
Tuo polttoöljypesu on täysin turha homma, kokemusesta puhun, ole täälläkin useaan kertaan sanonut, vetoakselin kotelot irti, vetoakselit pois paikaltaan, sitten pesu. Akselikotelossa on noin 10 -20 mm kannakset vaihdelaatikonkin puolella, tästä johtuu ettei kaikki moska tule ulos vaikka kuinka kallistelee nuhvia puolelta toiselle.
Vaihdelaatikon ole pessyt kaikista nuhveistani joita olen kunnostellut, kansi pois, paineilma pistooliin jatkoa kupariputkesta ja puhaltelee moskat vaihdelaatikon pohjalta pois.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

10 Huhti 2023, 14:37

Samaa minäkin epäilen tuosta löpöhuuhtelusta että vesivelliä jää silti.
Paikat vaan auki ja kunnon puhdistus niin öljyt pysyy puhtaana pitkään.
Vetoakselit voi kyllä irroittaa perärepun purkamalla eikä omasta mielestä ole hankala homma ja kotelot saa puhtaaksi sitäkin kautta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Huhti 2023, 18:02

Tuusaaja kirjoitti:
10 Huhti 2023, 14:37
Samaa minäkin epäilen tuosta löpöhuuhtelusta että vesivelliä jää silti.
Paikat vaan auki ja kunnon puhdistus niin öljyt pysyy puhtaana pitkään.
Vetoakselit voi kyllä irroittaa perärepun purkamalla eikä omasta mielestä ole hankala homma ja kotelot saa puhtaaksi sitäkin kautta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+varaosia/

Joo, ei välttämättä tarvitse akselikoteloa irroittaa jotta saa vetoakselin irti ja puhdistettua akselikotelon.
Itse yritin laittaa vetoakselia paikoilleen ilman akselikotelon irroittamista tuosta three mallista, mutta tässähän on vetohammaspyörän osanumero 26 ja sisemmän laakerin osanumero 30:ntä välissä soviterengas osanumero 29, ja tästä johtuen en saanut vetoakselia menemään paikoilleen vaikka kuinka yritin, aina se vain oli haittona tuo soviterengas. Joku on kuulemma saanut, mutta olikohan soviterengas jätetty pois edellisessä remontissa, tätä ei kerrottu.

Tuota soviterengastahan ei ole kymppimalleissa eikä uudemmissakaan, mutta siintä huolimatta en vain saanut 4/65:sessakaan vetoakselia paikoilleen ilman akselikotelon trroittamista. Eräs mies jota avustin 4/65:sen remontissa oli rälläköinyt akselin sisintä päätä viistoksi jotta sai vetoakselin paikoilleen ilman akselit´kotelon irroittamista.

Sen verran vielä, minun kaikissa nuhveiisani mistä olen vetoakseleita irroitellut ja vaihtanut stefoja. on sen verran tiukat savitteet, jotta laakeritkin pitää lämmittä, jotta saa ilman lekomatta paikoilleen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

10 Huhti 2023, 18:41

Mulla on alkanut vahvistua sellainen sotasuunnitelma, että otan akselikotelot irti stefaremontissa.
Onko niin, että reppua ei tarvi silloin avata ollenkaan?

Sellainen pieni jännitysmomentti hommaan liittyy, että toisen puolen pyörän napaa on jostain syystä hitsattu.
Jos se on tuossa paikallaan hitsattu niin lienee pilattu laakerikin. Stefa nyt ainakin ja tämä on juuri se pahemmin vuotava puoli.
Liitteet
52807652345_b36b1266c8_o.jpg
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

10 Huhti 2023, 19:20

Jos otat akselikotelon irti niin ei sillon reppua tarvi irrottaa.
Repun kautta irrottaessa oli vaan helppo painaa tunkilla akseli irti laakereista, ei tarvinut mitään ulosvetäjiä rakennella.
Onpa kyllä erikoinen tuo vetarin pää, millainen on toisen puolen akseli?
Mikähän idea tuossa hitsauksessa on ollut. Jotenki tuli mieleen että onko sotkettu osia liukunapaisesta vai onko tuo akselin pää hajonnut totaalisesti jostain syystä.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

10 Huhti 2023, 19:32

Toinen puoli on hitsaamaton.
Toi hitsattu näyttää sille, että tuohon akselin pään kuppiin on vaan hitsattu joku akselin tumppi tai levykiekko.

Olisko ajettu mutterit löysällä ja saatu akselin pään laippaan murtumia tai vastaavaa.
Liitteet
52807603709_ef64117b9f_o.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Huhti 2023, 11:13

Tuossa on minun toteuttama versiostä vetoakselin päätylevyn ja laakereitten ulosvetäjä.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Sylinteri ... en+001.JPG
Kuvassa ulommaisen laakerin ja päätylevyn irroitus.
Tuon vaiheen ole myöhemmin toteuttanu lyhyemmillä kierretangoilla.
Saa vapasti kopioida tuon ulosvetäjän :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

11 Huhti 2023, 16:07

Repun kautta tunkilla vai irrallaan ulosvetäjällä...

Mulla tuli näistä ja Karin kuvasta mieleen sellainen kombinaatio, että kahdesta neliöputkesta "tolpat" molemmin puolin akselia ja samaisesta neliöputkesta poikkipuu tolppien väliin. Poikkipuu sen verran ylös että pieni pullotunkki mahtuu poikkipuun ja akselin pään väliin.
Sitten toppien alapäähän kaksusta lattaraudasta laput joihin pultinreijät,

Siinä ulosvetäjä joka saa käyttövoimansa pullotunkista.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Huhti 2023, 17:21

Nelitahtari kirjoitti:
11 Huhti 2023, 16:07
Repun kautta tunkilla vai irrallaan ulosvetäjällä...

Mulla tuli näistä ja Karin kuvasta mieleen sellainen kombinaatio, että kahdesta neliöputkesta "tolpat" molemmin puolin akselia ja samaisesta neliöputkesta poikkipuu tolppien väliin. Poikkipuu sen verran ylös että pieni pullotunkki mahtuu poikkipuun ja akselin pään väliin.
Sitten toppien alapäähän kaksusta lattaraudasta laput joihin pultinreijät,

Siinä ulosvetäjä joka saa käyttövoimansa pullotunkista.
Toki jokainen voi tehdä oman, mieleisenä rakennelman.
Akselikotelo irrallaan, akseli päässä oleva mutteri irti ja rekylittömällä lekalla napsu akselin päähän.
2 tonnin pullotunkki akseli päähän, muttereilla kiristys ja tunkkaat laakerit ja päätylevyn irti.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... en+005.JPG
Ananas viipalepurkkiin grangian polttonestettä, laakeri purkin päälle, annat palaa 4 minuuttia, laakerit menee vaivatta paikoilleen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin