Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

11 Huhti 2024, 14:15

Nelitahtari kirjoitti: 07 Huhti 2024, 08:18 Jännä kun ne pystysaumat on kyljen puolelta ihan kuivat alas asti.
Täytyy vissiin ottaa öljypohja kesällä irti ja tutkia vielä niitä pystysaumojen seutuja alapuolelta. Jospa siellä vaikka jakopaan kotelon tiiviste on vähän lyhyt ja sinne jää kolo öljypohjan tiivisteeseen nähden. Sehän voisi korjaantua pelkästään tiilivisteliimalla alakautta.

Takapäässähän ei ilmeisesti ole stefaa ollenkaan ja se hikoilee luonnostaan vaikka mitä tekisi.

Kaivelin öljypumppuremontin aikuisia kuvia ja siinä se epäilty vuotokohta taitaa näkyä.

Kolo.jpg
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

16 Huhti 2024, 05:37

Nelitahtari kirjoitti: 07 Huhti 2024, 16:37 Mulla ei ole öljypohjassa korkkitiiviste vaan sarjan mukana tullut moderninpi malli. Ei se pelkkää paperiakaan ole mutta jotain massalla kyllästettyä. Sininen oli alunperin.

Olen korkkitiivisteiden kanssa käyttänyt Locktiten 5922 tasotivistettä ja hyväksi havainnut. Sekin tavallaan kyllästää korkin mutta ei kovetu kivikovaksi joten purkamiseen ei tarvita seiväskankea.

Toi 5922 tuntuu toimivan ihan yksinäänkin jos tasopinnat on tarpeeksi suorat.
5923 tiivistelakka vois olla perempi.
5922 osaa kyllä kuivahtaa sellaiseksi korpuksi, ettei puolen vuoden päästä saa edes korkkitiivestetasopintaa ehyenä purettua.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

16 Huhti 2024, 05:39

kari t kirjoitti: 07 Huhti 2024, 19:25 Minä ole käyttänyt wurtin silikoonimassaa jo vuosia, ei kuiva putkiloon, niinkuin kentin tiivistemassa kuivui.

https://www.puuilo.fi/autotarvikkeet/au ... gK7G_D_BwE
Kaikki silikonipohjaiset tiivistemassat oon ite hylännyt jo 10-15v sitten, kaikessa moottoreihin / vaihteistoihin liittyvissä tiivistyshommissa.
Niistä ei ole kuin harmia .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

16 Huhti 2024, 10:39

jusape kirjoitti: 16 Huhti 2024, 05:37 5923 tiivistelakka vois olla perempi.
5922 osaa kyllä kuivahtaa sellaiseksi korpuksi, ettei puolen vuoden päästä saa edes korkkitiivestetasopintaa ehyenä purettua.
Täytyy testata tuota 5923:sta jos on sellainen kohde että lähiaikoina avaaminen odotettavissa.
Onhan se totta, että -22 kuivuu ajan kanssa vaikka ei mitään lujaa liimaa olekaa. Korkkitiiviste on toki hauras purettava jos on yhtään liimaantunut kiinni.
Muuten olen ollut tyytyväinen tuohon 5922:een ja olen käyttänyt sitä öljytilaan ylettyvien pulttien kierteissäkin estämään öljyn tihkumisen kierteiden kautta. Se ei kuitenkaan liimaa kierrettä niin lujaa että vaikeuttaisi purkamista.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Huhti 2024, 17:57

jusape kirjoitti: 16 Huhti 2024, 05:39
kari t kirjoitti: 07 Huhti 2024, 19:25 Minä ole käyttänyt wurtin silikoonimassaa jo vuosia, ei kuiva putkiloon, niinkuin kentin tiivistemassa kuivui.

https://www.puuilo.fi/autotarvikkeet/au ... gK7G_D_BwE
Kaikki silikonipohjaiset tiivistemassat oon ite hylännyt jo 10-15v sitten, kaikessa moottoreihin / vaihteistoihin liittyvissä tiivistyshommissa.
Niistä ei ole kuin harmia .....
5923 tiivistelakka vois olla perempi.
5922 osaa kyllä kuivahtaa sellaiseksi korpuksi, ettei puolen vuoden päästä saa edes korkkitiivestetasopintaa ehyenä purettua.
Mieluummin käytän silikonipohjaisia tiivistemassoja mitä lakkapohjaisia tiivistemassoja. En ole aiemmin törmännytkää lakkapohjaisiin tiivistemassoihin. Tarkoittanetko jusape tätä ?
https://www.google.com/search?client=fi ... massa+5923
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Huhti 2024, 03:41

Juurikin tuota.
Esim venttiilikopan ( korkkitiiviste ) saa auki ehyenä vaikka vuoden käytön jälkeenkin.
Ja pitää silti, sama venakopan tiiviste oli TurboNuffissakin vuosia, vaikka muutamiakin kertoja oli venakoppa sinä aikana aukikin, ja samalla tiivisteellä mentiin varmaan 4-5 vuotta .
Viimeksi muokannut jusape, 18 Huhti 2024, 03:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Huhti 2024, 03:44

Nelitahtari kirjoitti: 16 Huhti 2024, 10:39
jusape kirjoitti: 16 Huhti 2024, 05:37 5923 tiivistelakka vois olla perempi.
5922 osaa kyllä kuivahtaa sellaiseksi korpuksi, ettei puolen vuoden päästä saa edes korkkitiivestetasopintaa ehyenä purettua.
Täytyy testata tuota 5923:sta jos on sellainen kohde että lähiaikoina avaaminen odotettavissa.
Onhan se totta, että -22 kuivuu ajan kanssa vaikka ei mitään lujaa liimaa olekaa. Korkkitiiviste on toki hauras purettava jos on yhtään liimaantunut kiinni.
Muuten olen ollut tyytyväinen tuohon 5922:een ja olen käyttänyt sitä öljytilaan ylettyvien pulttien kierteissäkin estämään öljyn tihkumisen kierteiden kautta. Se ei kuitenkaan liimaa kierrettä niin lujaa että vaikeuttaisi purkamista.
5923 tavaraa oon käyttänyt myös kierteissäkin, sellaisen varmistustiivistyksen tarvitsevassa kohdassa.
Ja samoilla kierteissä olleilla vanhoilla tiivistemassoilla on uudelleen monasti koottukkin, ja kierre ei ole silti vuotanut.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

20 Huhti 2024, 13:56

Nelitahtari kirjoitti: 03 Huhti 2024, 18:57 Jos huomenna olisi sen verran lauhempaa, että tarkenisi tehdä sähköhommia niin saisin Nuffiin takavaloihin kytyä.
Tommoset raudat askartelin ja lokareissa oli reijätkin valmiina. Eihän nuo nyt alkuperäisten veroiset ole mutta katsotaan sitten aijan kanssa niitä.
Kaapelit paikalleen ja rautoihin vielä maalia.
Kuva
Askartelin paskartelin lampunpitimille vielä peltikuoret.
Kiinnitysruuvit puuttuu ja maalia vielä päälle.
Kuoret.jpg
Vastaa Viestiin