Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

21 Helmi 2023, 07:29

jusape kirjoitti:
21 Helmi 2023, 03:25
Tuos öljypumppuasiassa .....
Kannattaa varmistaa, että se kiilaton kartio on samalla kulmalla, kuin kiilallisen akselin kartio.
Nimim. onnekas kokemus, että ratas löystyi kartiosta koekäyttövaiheissa jo, kadottaen ö-paineet ........
Joo, kun totesin kiilauran puuttumisen niin katselin erityisen tarkkaan rattaan istuvuutta akselille.
Laitoin uuden ja vanhan pumpun akselit kartioista vastakkain ja totesin että samalla kulmalla ovat.

Hienosti se ratas siihen istuu ja uskon pysyvän kiinni. Lisäksi Laitoin vielä lukitetta mutterin kierteisiin sokkavarmisuksen kaveriksi.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Helmi 2023, 03:11

Se kartiokulman ero on kyllkin hyvin pieni, siis jos sellaista on.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

27 Helmi 2023, 17:56

No niin, taas on vietetty "lomaa" :lol:

Laakerit vaihdettu ja uusi pumppu paikallaan.
Kävi säkä ja laakerit oli std kokoa. Mitään kokomerkintöjä ei ollut mutta mittailin mikrometrillä ainevahvuuksia uusista ja vanhoista.
Kiertokangen laakerit oli yllättävän hyvät. Yhdessäkaan ei ollut punametalli esillä mutta vähän naarmuisethan ne oli.
Leveissä runkolaakereissa oli kaikissa punametalli esillä ja keskimmäinen oli aika karun näköinen muutenkin.
Kaikki kaulat oli pieniä naarmuja lukuunottamatta hyvät mutta siinä keskimmäisessa runkolaakerissa oli kummallista läikikästä värjäytymää. Kynteen ei oikein tuntunut mitään. Ihan kuin siellä olisi seissyt vettä.
Kapeammat runkolaakerit oli lähes yhtä hyvät kuin kiertokangen laakerit. Kuvassa se karu keskimmäinen. Mikähän juuri sen on syönyt? Noihin liuskoihin nähden kaula yllättävän hyvä.

Öljyjä ei ainakaan liian usein ole laakereista päätellen vaihdettu.

Turhaan hommasin shimmilevyä pumpun alle. Se meni lopulta ilman shimmaamista ja rattaaseen jäi sopivan tuntuinen välys.
Liitteet
Karua.jpg
Kansi kiinni.jpg
Big end bearing.jpg
Big end.jpg
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 01 Maalis 2023, 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

28 Helmi 2023, 09:50

Voisikohan tuolle keskimmäisen laakerin kuluneisuudelle olla selityksenä se, että laakereiden öljyn syöttö tulee juuri sen laakerin kohdalle.
Kun pakkasella oli sitä ilman horimisongelmaa niin ne ilmakuplat ryntää varmaan juuri sinne lähimpään laakeriin ja työntää öljyt edellään pihalle.
Viime talvena kun ihmettelin sitä paineiden katoamista ja kiersin lohkon kyljestä öljykanavasta yhden pultin auki niin sieltähän suhahti paineista ilmaa. Eli kylmänä kun paineet ovat huonot ja kanavassa on ilmaa seassa niin se keskimmäinen on varmaan huonoimmalla voitelulla. Ehkä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Maalis 2023, 02:09

Tiedä tuota sitten, mutten ehken suoriltaan tuohon teoriaan usko.
Ehken osasyynä voi olla myös öljynsuodatin ( vääränlainen suodatin / hukattu aikojen saatossa joskus osasia sisältä )
Koska kaikki paskainen ööli tulee tuohon ensimmäisenä.
Ittellä meni kahdesti peräkkäin nelosen kk-laakeriliuskat / kaula ensimmäisenä paskaksi.
Ja sit tuo pystymallin imutörppö on siis ihan todella pyllystä - on aika taaja sihtiverkko ja purkin yläosa jää helposti öljypinnan yläpuolelle = jäykillä ööleillä imaisee purkin tyhjiin ja pakkasjykkä öljy valuu hitaaasti taajasta sihdistä läpi = purkki on tyhjänä ja täyttyy ilmasta - öölipumppu horii pelkkää ilmaa ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

01 Maalis 2023, 06:25

Olen huomannut myös että tuo nelosen kk laakeri on aina se kulunein. Pari irtokampuraa käytin koneistamolla näytillä niin ihmettelivät samaa myös.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

01 Maalis 2023, 08:58

jusape kirjoitti:
01 Maalis 2023, 02:09
Ehken osasyynä voi olla myös öljynsuodatin ( vääränlainen suodatin / hukattu aikojen saatossa joskus osasia sisältä )
Ihme kyllä, kaikki osat tallella ja olivat vieläpä oikeassa järjestyksessä.
jusape kirjoitti:
01 Maalis 2023, 02:09
Ja sit tuo pystymallin imutörppö on siis ihan todella pyllystä - on aika taaja sihtiverkko ja purkin yläosa jää helposti öljypinnan yläpuolelle = jäykillä ööleillä imaisee purkin tyhjiin ja pakkasjykkä öljy valuu hitaaasti taajasta sihdistä läpi = purkki on tyhjänä ja täyttyy ilmasta - öölipumppu horii pelkkää ilmaa ....
Varsinkin kun sihti oli lähes täysin tukossa.

Kun mittatikun merkkejä mittailin niin purkin yläosa jää tosiaan pari senttiä ylämerkissä olevan öljyn pinnan yläpuolelle.

Ennakkoon odotin huonoja kk-laakereita ja parempia runkolaakereita. Sellainen kokemus itsellä on noista enemmän kiertävistä moottoreista että kk-laakeri antautuu usein ensin.

Mutta nyt olikin päinvastoin.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

01 Maalis 2023, 12:37

Tänään sitten kone tulille.
Uusi suodatin paikoilleen ja öljyt sisään.
Otin öljykanavasta yhden tulpan irti että näen öljyn kulkevan ennen starttaamista.

Hyvin lähti öljy lentämään. Tulppa kiinni ja kone tulille. Ilman kolinoita käy ja paineet kierroksilla 40-45psi
Lämpimänä tyhjäkäynnillä 30-35psi ja pelkällä starttimoottorin pyörityksellä reilu 20psi.
Ilmeisesti uuden pumpun paineventtiili on säädetty vähän alemmas kuin vanha. Vanhallahan paineet oli kylmänä yli 50psi. Kuumana sitten melkein nolla tyhjäkäynillä.

Noi lukemat on peräisin tarvikekaupan mittarista eli tarkkuuteen ei ole luottamista. Mutta näkee kuitenkin erot käytöksessä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

01 Maalis 2023, 20:32

jusape kirjoitti:
01 Maalis 2023, 02:09

Ja sit tuo pystymallin imutörppö on siis ihan todella pyllystä - on aika taaja sihtiverkko ja purkin yläosa jää helposti öljypinnan yläpuolelle = jäykillä ööleillä imaisee purkin tyhjiin ja pakkasjykkä öljy valuu hitaaasti taajasta sihdistä läpi = purkki on tyhjänä ja täyttyy ilmasta - öölipumppu horii pelkkää ilmaa ....
Eipä uskoisi, että jusape on noin ulkona kuin lumiukko tuon sihdin suhteen :|

Ota huomioon, että öljypumppu imee öljyt sihtipurkin alaosasta, elikkä lähes öljypohjan ala osasta.
Nykyaikana ei ole enään pakkasellaankaan öljyt jäykkänä, eikä ole olleet viimeisen viidenkymmenen vuoden aikanakaan.

Pikku vinkki: Laittakaa muutama litra suosituksen mukaisesta öljymäärästä nuhvin mootoriin, niin ei tule tuota ongelmaa, että oljypumppu vetelee ilmoja öljynkiertoon :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

01 Maalis 2023, 22:06

kari t kirjoitti:
01 Maalis 2023, 20:32
Pikku vinkki: Laittakaa muutama litra suosituksen mukaisesta öljymäärästä nuhvin mootoriin, niin ei tule tuota ongelmaa, että oljypumppu vetelee ilmoja öljynkiertoon :wink:
Tätä mietin itsekin. Pinnan nostaminen pari-kolme senttiä ei haitanne mitään.
Kampiakselin limput ei vielä silloin ylety lähellekään öljyn pintaa.

Jusapen kuvailema ilmiö tässä omassa koneessa on tapahtunut pakkasella mutta suurin syy varmaan on ollut todella tukkeutunut sihti. Imutörpön pohja oli täysin tukossa ja alimmainen kolmannes samoin. Mutta nyt se on siivottu ja samoin se tuuman pikikerros pohjalta poissa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

02 Maalis 2023, 04:24

Kari voi koittaa kaataa vaiks jotain 10w-30 öljyä -15 pakkasella tuon verkkosihdin läpi, niin näkee kuin nopsaa se siittä valahtaa.
Ja jos verkkosihdin sisäpuolelta on imu, tosin aivan kuten Kari sanoi, sen alaosasta, niin siittä huolimatta se imee verkkopurkin tyhjiin hyvinkin nopeaan, jos verkkosihdin jokin osa on vaan vähänkään öljypinnan yläpuolella.

Että Karikin voi ottaa tai yrittää ottaa fysiikan ja viskositeettien ominaisuudet omaan opiskeluunsa .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

02 Maalis 2023, 10:05

Nelitahtari kirjoitti:
01 Maalis 2023, 22:06

Jusapen kuvailema ilmiö tässä omassa koneessa on tapahtunut pakkasella mutta suurin syy varmaan on ollut todella tukkeutunut sihti. Imutörpön pohja oli täysin tukossa ja alimmainen kolmannes samoin. Mutta nyt se on siivottu ja samoin se tuuman pikikerros pohjalta poissa.
Ymmärrän, jotta Nelitahtarin nuhvin sihti oli tosiaan tukkeutunut sihti, siinä voi tapahtua kuten jusape kuvaili.
jusape kirjoitti:
01 Maalis 2023, 02:09

Ittellä meni kahdesti peräkkäin nelosen kk-laakeriliuskat / kaula ensimmäisenä paskaksi.
Mutta, mutta, jos kahdesti menee laakeriliuskt paskaksi, niin eikö jo ennen enismmäistäkin kertaa olisi ollut syytä puhdistaa imusihti eikä jatkaa sen tukkeutuneen sihdin kanssa.
Imusihtejäkin on kolmeella eri verkon silmäkoolla olevia. joten on vara mistä valita.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... it+001.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

02 Maalis 2023, 11:31

Pitää seurata tilannetta.
Jos se edelleen romauttaa pakkasessa paineet niin täytyy sitten vaihtaa tuo imusihti vaakamalliseen.

Paineen lasku on tapahtunut vain reilummalla pakkasella ja ollut melko lyhytkestoinen ilmiö. Yllättävän nopeasti paineet nousivat kun koneen antoi käydä reipasta tyhjäkäyntiä. Näppituntumalla sanoisin, että jos sihdin läpäisykyky puhdistuksessa kaksinkertaistui niin ongelma on poissa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

02 Maalis 2023, 20:31

Nelitahtari kirjoitti:
02 Maalis 2023, 11:31
Pitää seurata tilannetta.
Jos se edelleen romauttaa pakkasessa paineet niin täytyy sitten vaihtaa tuo imusihti vaakamalliseen.

Paineen lasku on tapahtunut vain reilummalla pakkasella ja ollut melko lyhytkestoinen ilmiö. Yllättävän nopeasti paineet nousivat kun koneen antoi käydä reipasta tyhjäkäyntiä. Näppituntumalla sanoisin, että jos sihdin läpäisykyky puhdistuksessa kaksinkertaistui niin ongelma on poissa.
Minulla ollut tuossa 61:sessä kolmosessa saman suuntaisesti toimivat öljynpaineet, kylmänä, pakkasilla mittari lähes nollilla, jonkin matkaa kun ajaa, lämmöt normmaliksi niin nousee 50 lb:n kieppeille kierroksilla, tyhjäkäynnillä 10 lb kieppeille, joskus jopa allekkin
Nyt viimeisen koneremontin jälkeenkään ei mitään muutosta öljynpaineissa, vaikka akseli koneistettiin ja uusittiin kaikki laakeritkin, pitänee ottaa kone uudeelleen konepukkiin ja tutkia tarkemmin mistä johtunee.

Uskoisi, että sinullakin vaikuttaa öljynpaineisiin jonkin verrn takimmaisen runkolaakerin kunto, sitähän et sinäkään voinut katsoa missä kunnossa on, jos lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä 10 - 15 lb haarukassa, niin hyvät on paineet, normaalit neloskoneelle.

Omakohtaista kokemusta tuosta 61:sestä kolmosnuhvista muutama kuukausi vajaat 50 vuotta, muistaakseni syyskuussa tulee viiskymppinen täyteen, joten sanoisinko, että kokoemuksesta puhun.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

02 Maalis 2023, 20:53

kari t kirjoitti:
02 Maalis 2023, 20:31
Uskoisi, että sinullakin vaikuttaa öljynpaineisiin jonkin verrn takimmaisen runkolaakerin kunto, sitähän et sinäkään voinut katsoa missä kunnossa on, jos lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä 10 - 15 lb haarukassa, niin hyvät on paineet, normaalit neloskoneelle.
Takimmainen jäi tosiaan koskematta,

Mullahan oli kaksi ongelmaa. Ensiksi se pakkasella tapahtuva paineen hetkellinen lasku.
Toiseksi kuumalla koneella tyhjäkäynnillä lähes nolla-paineet.

Tämä jälkimmäinen johtui varmaan kuluneesta ja väljästä pumpusta sekä kuluneista runkolaakereista.
Tilanne toivottavati korjaantui pumpun ja liuskojen vaihdolla. Tavallaanhan se takimmaisenkin laakerin tilanne parani kun öljyä pitäisi olla kierrossa nyt aiempaa enemmän.

Tuohon pakkas-ilmiöön on vaikea keksiä muuta syytä kuin se, että imuputki horaisee ilmaa. Jos tämä ilmiö jatkuu niin ratkotaan se tavalla tai toisella. Harvempaa verkkoa tms imutörpön muotoilua. Se toimisi varmasti paremmin jos siinä olisi välipohja öljyn pinnan alapuolella niin että syntyvä alipaine pakottaisi imemään öljyä sivuilta päin eikä ilmaa yläpuolelta. Ongelma on se, että imupöntön katto on öljyn pinnan yläpuolella.
Vastaa Viestiin