Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Joulu 2023, 19:26

Tuusaaja kirjoitti: 14 Joulu 2023, 09:12 Eihän näissä harrastuksissa järkeä ole muutenkaan :lol:
Hienoa on kyllä työn jälki, hyvä tulee.
Itellä on fouri mökillä eikä ole aikoihin tullut käytyä, mielessä on kyllä ollut että mittaan nuo vivustot kuhan siellä käyn.
Minullakin on universaali, mutta, pitäisi ottaa ilmanputsari irti jotta pääsis mittaamaan tarkan mitan, eikä viitsi näin kylmillä ilmoilla tehdä nuhvien suhteen mitään.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

15 Joulu 2023, 09:28

Tuusaaja kirjoitti: 14 Joulu 2023, 09:12 Eihän näissä harrastuksissa järkeä ole muutenkaan :lol:
Hienoa on kyllä työn jälki, hyvä tulee.
Kiitos kehuista.
Tykkään askarrella rosterista. Eipähän ruostu jumiin.

Toi poljin-hässäkkä tulee astinlaudan etummaiseen pulttiin. Toinen pultinreikä porataan vasta mestoilla.
Välitanko astinlaudan etureunaa pitkin melkein jarrupolkimiin kiinni ja kaasupolkimen pitäisi asettua oikean jarrun viereen/ eteen.

Saa nähdä osuuko. :?:
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

15 Joulu 2023, 22:09

Tuolta ulkomaan foorumilta sain mitat: 138-139mm
Näiden mukaan mennään jos ei kukaan kiistä....
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

25 Joulu 2023, 15:59

Taisi sattua aivan hullun tuuri. Osat sopi paikalleen heittämällä ja idea ylipäätään toimii.
Nyt on Nuhvissa jalkakaasu.

Toisaalta tuo kaasupoljn olisi saanut olla vieläkin enemmän oikealla mutta taas toisaalta astinlaudan etureuna on jo pelkistä jarruista kovin ahdas. Se on siis hyvä juuri tuossa.
Liitteet
Poljin.jpg
Mekanismi.jpg
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

26 Joulu 2023, 21:38

Nuhvi sai tänään pienemmän siivapyörän laturiin siinä toivossa, että latausvalo sammuisi ilman kierrosten pöräytämisä kuten aiemmin täytyi tehdä.
Samoin vaihdoin kampiakselille oikean kokoiset stefat kun kesällä tuli laitettua liian paksut.
Korppuuntunut ylävesiletkukin vaihtui uuteen.

Eipä se latausvalo vieläkään sammu tyhjäkäynnillä mutta huomattavasti pienemmillä kierroksilla kumminkin.

Tulipahan touhuttua joulun pyhien kunniaksi kun sattui lauhat kelit. Vain nelisen astetta pakkasta.
Jos ketä kiinnostaa niin pari videoa aiheesta tuolla kanavallani.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Joulu 2023, 10:13

"Eipä se latausvalo vieläkään sammu tyhjäkäynnillä mutta huomattavasti pienemmillä kierroksilla kumminkin."
Muistaakseni noissa latausvaloissa on 2 w polttimot, eikä taida löytyä esim. 4 w poltimoita.
Minulla aikoinaan venessä sama ongelma, laitoin kaksi valoa rinnakain niin sammuu tyhjäkäynnilläkin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

27 Joulu 2023, 12:11

kari t kirjoitti: 27 Joulu 2023, 10:13 Muistaakseni noissa latausvaloissa on 2 w polttimot, eikä taida löytyä esim. 4 w poltimoita.
Minulla aikoinaan venessä sama ongelma, laitoin kaksi valoa rinnakain niin sammuu tyhjäkäynnilläkin.
Olen kanssa ajatellut, että mikäli tuo siivapyörän vaihto ei auta niin täytyy kikkailla sen herätevirran eli lampun resistanssin kanssa.
Siitähän tämä on kiinni, että laturi ei tyhjäkäynnillä lähde tuottamaan tehoja liian pienen magnetointivirran takia.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

27 Joulu 2023, 18:42

Taas jälleen tyhmiä kysymyksiä:
Minkälainen kiinntys tuohon nostovarren säätökammen nuppiin kuuluu alunperin?

Kammen päässä on ohennus ja päässä reikä mutta ei kierrettä eikä mitään lukkorenkaan uraa.
Kyllähän tuohon kehittelee vaikka mitä mutta jos haluaisi edes matkia alkuperäistä....
Liitteet
Knob.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Joulu 2023, 19:25

Nelitahtari kirjoitti: 27 Joulu 2023, 18:42 Taas jälleen tyhmiä kysymyksiä:
Minkälainen kiinntys tuohon nostovarren säätökammen nuppiin kuuluu alunperin?

Kammen päässä on ohennus ja päässä reikä mutta ei kierrettä eikä mitään lukkorenkaan uraa.
Kyllähän tuohon kehittelee vaikka mitä mutta jos haluaisi edes matkia alkuperäistä....
Kammen pääsähän pitäisi olla ura seekeri/ lukkorenkaalle.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

27 Joulu 2023, 20:22

kari t kirjoitti: 27 Joulu 2023, 19:25 Kammen pääsähän pitäisi olla ura seekeri/ lukkorenkaalle.
Kiitos

Olisko sitten käynyt niin, että kampi on poikki juuri siitä uran kohdalta.
Taidan tehdä niin, että poraan reikää vähän syvemmäksi ja vedän sinne kierteen.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

28 Joulu 2023, 17:12

Nelitahtari kirjoitti: 26 Joulu 2023, 21:38 Tulipahan touhuttua joulun pyhien kunniaksi kun sattui lauhat kelit. Vain nelisen astetta pakkasta.
Se lysti loppui lyhyeen. Tänään koko päivän -23'C :lol:
Kaikenlaista pikkuhommaa olisi vielä tehtävänä.

Tänään kävin uuden kiilahihnan maalikylistä. Sen vaihdan huomenna vaikka olisi kuinka kylmä.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

01 Tammi 2024, 15:33

Nelitahtari kirjoitti: 02 Maalis 2023, 11:31 Pitää seurata tilannetta.
Jos se edelleen romauttaa pakkasessa paineet niin täytyy sitten vaihtaa tuo imusihti vaakamalliseen.

Paineen lasku on tapahtunut vain reilummalla pakkasella ja ollut melko lyhytkestoinen ilmiö. Yllättävän nopeasti paineet nousivat kun koneen antoi käydä reipasta tyhjäkäyntiä. Näppituntumalla sanoisin, että jos sihdin läpäisykyky puhdistuksessa kaksinkertaistui niin ongelma on poissa.

Nyt kun on taas kunnon pakkasia niin joutuu toteamaan, että samaa ilmiötä on ilmassa edelleen mutta huomattavasti miedompana.
Käynnistyksen jälkeen paine nousee ensin 45psi lukemiin ja laskee siitä lukemaan 25-30psi. Muutaman minuutin jälkeen sitten jo 60-65psi.
Eli edelleen se imusihti ahdistaa jäykkää öljyä. Mutta en tee asialle mitään koska paine ei mene lähellekään nollaa.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

01 Tammi 2024, 16:59

Oliko tässä se ufon/lautasen mallinen sihti nyt paikoillaan?
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

01 Tammi 2024, 17:07

Ei ole kun se alkuperäinen pystymallinen jonka yläosa on öljyn pinnan yläpuolella. Sieltä se horii ilmaa.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

01 Tammi 2024, 17:15

Paljonko oli muuten pakkasta kun tätä ongelmaa alkoi ilmaantua? Ja mitä öljyä koneessa?
Vastaa Viestiin