Minulla se isompi, laakeria paikallaan pitävä mutteri on 1"
Mutta ratin kiinnitysmutteri on 5/8
No ongelma kuitenkin selvisi.
Hain IKH:sta 5/8 "-18 UNF pultin ja mutterin.
Englannista tilattu kromattu kupumutteri menee nätistin pultin päälle.
Akselissa ollut kruunumutteri menee pultin päälle ihan yhtä nätisti.
Mutta IHK:n mutteri ei mennyt akselille yhtään sen enempää kuin kupumutterikaan. Siis ei yhtään.
Pultti oli kierteen harjalta 0,15mm ohuempi kuin akseli ja kierteet vastakkain asetettuna nousutkaan ei ihan täydellisesti natsanneet.
Ilmeisesti edellinen laakerin vaihtaja on hakannut akselin päähän niin, että se on tyssääntynyt juuri sopivasti.
Puolen tunnin hinkkaamisella "kellosepän" sulkaviilalla sain kierteen korjattua.
Tulipa pitkä tarina yksinkertaisesta asiasta.
No, ehkä tästäkin tumpelon tarinasta on joskus apua jollekin toiselle tumpelolle.