Nelitahtari kirjoitti: ↑02 Maalis 2023, 11:31
Pitää seurata tilannetta.
Jos se edelleen romauttaa pakkasessa paineet niin täytyy sitten vaihtaa tuo imusihti vaakamalliseen.
Paineen lasku on tapahtunut vain reilummalla pakkasella ja ollut melko lyhytkestoinen ilmiö. Yllättävän nopeasti paineet nousivat kun koneen antoi käydä reipasta tyhjäkäyntiä. Näppituntumalla sanoisin, että jos sihdin läpäisykyky puhdistuksessa kaksinkertaistui niin ongelma on poissa.
Minulla ollut tuossa 61:sessä kolmosessa saman suuntaisesti toimivat öljynpaineet, kylmänä, pakkasilla mittari lähes nollilla, jonkin matkaa kun ajaa, lämmöt normmaliksi niin nousee 50 lb:n kieppeille kierroksilla, tyhjäkäynnillä 10 lb kieppeille, joskus jopa allekkin
Nyt viimeisen koneremontin jälkeenkään ei mitään muutosta öljynpaineissa, vaikka akseli koneistettiin ja uusittiin kaikki laakeritkin, pitänee ottaa kone uudeelleen konepukkiin ja tutkia tarkemmin mistä johtunee.
Uskoisi, että sinullakin vaikuttaa öljynpaineisiin jonkin verrn takimmaisen runkolaakerin kunto, sitähän et sinäkään voinut katsoa missä kunnossa on, jos lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä 10 - 15 lb haarukassa, niin hyvät on paineet, normaalit neloskoneelle.
Omakohtaista kokemusta tuosta 61:sestä kolmosnuhvista muutama kuukausi vajaat 50 vuotta, muistaakseni syyskuussa tulee viiskymppinen täyteen, joten sanoisinko, että kokoemuksesta puhun.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !