Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

02 Elo 2021, 23:13

Morjensta vaan kaikille
Uusi nuffin omistaja esittäytyy.

Hommasin projektiksi ja lopulta toivottavasti mökkitraktoriksi kymmenen vuotta seisseen -61 vuoden 4DM:n
Sen verran on tietoja, että laite on jäänyt käyttökunnossa seisomaan taivasalle,
Startti on ollut vialla jo sitä ennen mutta ilmeisesti muuten traktori on ollut ehjänä.

Moottori ei ole jumissa. Kammenpään mutterista lähti pyörimään ilman voimakeinoja. Käynnistystä ei ole vielä yritetty. Startin sentään jo korjasin.
Moottoriöljy on mustaa eikä yli ylämerkin.
Öljykorkki ja pakoputki on hukassa mutta molemmat aukot olleet suojattuna.
Vesitila on aikanaan laskettu tyhjäksi.
Tankki puolillaan naftaa eikä tankissa juurikaan ruostetta.

Ainakaan toistaiseksi ei ole tarkoitus lähteä varsinaisesti entisöimään vaan tehdä sellainen käyttökunnostus, että kaikki toimii mutta ajan patina saa näkyä.

Mitäpä kokeneemmat nuffimiehet sanoo. Mitä kannattaa tehdä ennen kuin lähtee starttailemaan?

Itse ajattelin vaihtaa öljyt ja suodattimet. Puhdistaa polttoainelinjan ja siirtopumpun sekä vaihtaa tarvittessa siirtopumpun sihdin ja tietysti PA-suodattimen
Avata venttiilikopan ja tarkistaa ettei venttiilit ole jumissa ja säätää välykset.

Entpäpä syöttöpumppu? Alipainesäätöinen näyttää olevan. Kannattaako sille tehdä suosiolla jotain muuta kun lisätä tarvittaessa öljyä. Sieltähän ei ilmeisesti saa laskettua vanhoja öljyjä ulos?

Vaihteistön öljy on kermakahvia eli se pitää vaihtaa.
Oliko näissä joku tyyppipaikka mistä vesi pääsee vaihteistoon vai onko se vain kondenssia?

Jussi
Liitteet
Nuffi.jpg
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 25 Elo 2021, 21:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

03 Elo 2021, 07:26

Hyvinhän sulla on hanskassa tuo huoltopuoli kyllä nuo on jo riittävät varokeinot. Syöttöpumppuun voi lorotella öljyä reilusti, sehän vaihtuu ylivuotoputken kautta.
Itse löisin vaan nesteet sisään ja koneen käyntiin, tämä siksi että jos ilmenee isompia vikoja, vaikka sylinteriputkien o-rengasvuoto, niin ei mee heti uudet öljyt ja suotimet pilalle.
Vettä lootaan pääsee vaihdekepin, mittatikun ja nostolaitelukituksen kautta. 10 vuotta seissy vaihteisto osaa olla melko ruosteessa yläosistaan.
Mukana kuin peräpukama!
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

03 Elo 2021, 11:46

Voi olla tosiaan viisasta ensin koittaa vanhoilla öljyillä käyntiin kun seassa ei sentään ole vettä.

Yksi murhe ainakin on heti tiedossa. Rattiakselin ylälaakeri on umpiruosteessa ja näkösällä eli putken suulta puuttuu tiiviste.
Sen verran löysin infoa, että siihen kävisi laakeriksi 21305cc tai 21305v
Mutta mitähän tuhoa siellä ohjausvauhteessa on tapahtunut kun vettä on kumminkin päässyt valumaan akselia pitkin alakertaan.
Ohjaus kuitenkin toimi kun traktoria hinattiin eikä siis ole jumissa ainakaan.

Olisiko jollain kuvaa miten se rattiputken suu on alunperin suojattu.
Pitänee varmaan viritellä siihen joku stefa+peltilautanen samalla kun vaihtaa laakerin.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

03 Elo 2021, 15:01

Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

03 Elo 2021, 20:45

Minulta siis puuttuu osa no:8 eli akseliputken kansi.

Pöyhin traktorin mukana tulleita papereita. Mm suomen ja engalnninkieliset ohjekirjat oikeinkin hyvin säilyneinä.
Huoltokirjan välissä oli printattuna sähköposti vuodelta 2008 jossa kyseltiin tarjousta startista, kytkinlevystä, paineasetelmasta ja hydraulipumpusta.
Starttivikahan oli tiedossakin mutta syy sille, että kone on jäänyt seisomaan voi olla noissa muissa artikkeleissa.
Se selviää kunhan saan koneen tulille toivottavasti seuraavalla mökkireissulla.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

09 Elo 2021, 15:56

Ensi viikolla olisi tarkoitus mennä mökille ja touhuta nuffin kimpussa.

Akku pitäisi vielä ostaa mukaan mutta ei tullut mitattua minkä kokoinen akku sinne koteloon mahtuu.
Siinä on ilmeisesti ollut alunperin kaksi 6V akkua sarjaan kytkettynä ja akkukotelo on jaettu kahtia.

Tarkoitus olisi muokata se yhdelle akulle sopivaksi. Netistä löysin akun mitat 345x172x190
Tuo lienee sen kahden akun kotelon puolikkaan mitta. Vai?

Osaako joku antaa mittoja?
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 09 Elo 2021, 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

09 Elo 2021, 17:59

Muuten noi mitat on aika lähelle mutta pituus on lähempänä 325:ttä milliä.Leveys 180. Laita kaksi pienempää rinnan, ehjä nuhvi lähtee yhdelläkin. Siksi kaksi että liekä edes yksi sadasta kun näkee pilkkomattoman akkukotelon.
Mukana kuin peräpukama!
TwelveSpeed
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

09 Elo 2021, 19:38

jamppi kirjoitti:
09 Elo 2021, 17:59
Muuten noi mitat on aika lähelle mutta pituus on lähempänä 325:ttä milliä.Leveys 180. Laita kaksi pienempää rinnan, ehjä nuhvi lähtee yhdelläkin. Siksi kaksi että liekä edes yksi sadasta kun näkee pilkkomattoman akkukotelon.
Hep! Täällä yhden sadasta ehjästä akkukotelosta omistava :D
Kaksi 12V akkua on rinnankytketty. Ah määrää en edes tiedä kun edellinen uusinut akut enkä ole käyttänyt niitä pois kotelosta. Oisko 60 Ah.
Uniikki koppi lähti viime viikolla.
Jos joku tuntee tarvetta kopin rungolle niin saa hakea ilmaiseksi. Oli muuten seppä väkertänyt viimeisen päälle mutta todella ahdas kulkea. Siksi otin pois.
IMG_20210527_150950.jpg
Liitteet
IMG_20210806_174108.jpg
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

09 Elo 2021, 20:17

Täytyypä kai sitten harkita uudelleen.
Olen aina ajatellut, että rinnankytkentä olisi jotenkin ongelmallinen akkujen keston kannalta ja sen takia yksi isompi olisi parempi.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

16 Elo 2021, 18:28

Päivitystä:

Tulin eilen tontille ja tämä päivä on touhuttu nuffin kimpussa.

-Venttiilit tarkistettu ja säädetty. Pari pakoa oli aika pienellä mutta ei kantanu kumminkaan.
-Polttoainehanan jälkeinen sakkakuppi oli melkein puhdas.
-Siirtopumpun tulopuoli piripinassa sakkaa. Ei varmaan puhdistettu ikinä. Sihti OK.
-PA-suodattinmen kotelon pohjalla tuuman liejukerros. Koska lie vaihdettu ja puhdistettu.

Sitten työläämpi juttu.
Ruiskutuspumppu on mulle vähän vieras. Tai aika vähän näiden dieseleiden kanssa on tullut touhuttua ollenkaan vaikka koko ikäni olen moottoreiden kanssa pelannut.
No, ihmettelin kun sammutin oli ihan jumissa. Ei liikkunu sormivoimin ollenkaan. Otin pumpun öljytulpan auki ja katselin lampulla sisään. Aika kuivaa on....

Hmm... Rohkeasti pumpun kylkilevy auki. Pumppu oli täysin kuiva. Ei öljyä, naftaa eikä onneksi edes vettä.
Mutta säätötanko ei liiku mihinkään ja ainakin kakkosen ja kolmosen elementit on jumissa yläasennossa.

Tässä kohtaa tuumaustauko. Nyt olisi mennyt sormi lopullisesti suuhun ilman Jusapen tube-videoita.
Ruiskuttelin WD-40:stä elementteihin ja ruuvimeisselin avustuksella sain elementit liikkumaan. Lähtivät lopulta melko helposti liikkeelle, lähinnä suostuttelemalla ja uhkailemalla.

Sitten kun olin sen perusteella mitä Jusapen videoista on opittu, vakuuttunut että nyt se ehkä toimii niin uutta tiivistettä tekemään ja kylki kiinni.
Öljyä sisään pumppuun ja uutta naftaa tankkiin.

Lutkupumpusta pumppaamalla ilmat pois suodattimesta jne . Sitten suutinputkia vähän löysällä ja kokeilemaan toimiiko korjattu startti.
Toimi. Melko pitkän starttaamisen jälkeen kaikista suutinpitkista alkoi ruiskia naftaa. Putket kiinni, starttaus ja Nuffi ronksuttaa iloisesti ja kaikilla sylintereillä.

Koneessa ei ole vielä vettä, joten pöräytin vain nopeasti. Huomenna jatketaan.

Erityiskiitokset Jusapelle opettavaisista videoista. Tämänpäiväinen ei olisi onnistunut ilman niitä.

ps. Jostain se ruiskutuspumpun öljy on karannut. Varmaan stefan joutuu vaihtamaan vielä...
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

17 Elo 2021, 12:23

Siiten kysymys:

Saakohan sitä ruskutuspumpun huohotinputki/banjoliitin systeemiä mistään?
Vai pitääkö alkaa itse askartelemaan.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

17 Elo 2021, 15:01

Nelitahtari kirjoitti:
17 Elo 2021, 12:23
Siiten kysymys:

Saakohan sitä ruskutuspumpun huohotinputki/banjoliitin systeemiä mistään?
Vai pitääkö alkaa itse askartelemaan.
Aika usein se putki on katkennu banjon juuresta. Omiin olen tinannu 6mm kuparista uuden putken. Saattaa multa löytyä purkuosakin.
Mukana kuin peräpukama!
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

17 Elo 2021, 15:18

jamppi kirjoitti:
17 Elo 2021, 15:01
Aika usein se putki on katkennu banjon juuresta. Omiin olen tinannu 6mm kuparista uuden putken. Saattaa multa löytyä purkuosakin.
Niinhän se oli tässäkin poikki. Täytyypä juottaa siihen nysään pätkä putkea.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

18 Elo 2021, 19:24

Pumpun huohotinputkeksi tinailtu pätkä kupariputkea.

Mutta se akkukotelo....

Revin vähän pahaa aavistellen ne kumit kotelon pohjalta pois. Alta paljastui silkkaa ruostetta. Ei siis ruosteista peltiä vaan pelkkää ruostetta.
Nyt kun sen akkukotelon joutuun kumminkin tekemään uusiksi niin teen sellaisen, johon mahtuu yksi iso akku ja toiseen päähän päävirtakytkin.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

20 Elo 2021, 16:08

No niin, harjakaisryypyn paikka!

Nuffi liikkuin eilen ensikertaa kymmeneen vuoteen omin voimin!

Havaintoja:

-Kytkin oli aluksi jumissa, kuten arvata saattoi, mutta lähti helposti irti kun starttasi vaihde päällä.
-Ja kytkin tuntuu pitävänkin vaikka niistä varaosakyselyistä saattoi päätellä, että kytkin olisi kaput. Nythän on tosin ajettu vasta tyhjänä.
-Jarrut olemattomet. Mekaanisesti toimivat mutta pito on lähes nolla.
Avasin rummut. Kengissä on vielä vähän pintaa ja rummut Ok. Täytynee uusia kengat, josko olisivat vähän pehmeämmät.

Mutta mikä on normaali käynnistyvyys nuffille?
Nyt näillä 10-15'C keleillä ei käynnisty kylmänä ilman pakkosyöttöä. Savua tupruttaa kyllä mutta ei käynnisty. Sitten kun napsauttaa pakkosyötön päälle niin lähtee heti. Normaalia vai epänormaalia?
Vastaa Viestiin