Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Hyvää Joulua vaan kaikille!
Eihän sitä malttanut antaa Nuffin nukkua talviunta vaan piti kaivaa pressun ja lumen alta esiin.
Mutta mutta.... Öljylammikko alla.
Öljylähteeksi paljastui ohjausvaihde ja sen vasen puoli.
Kotelon kyljen tulppa vuotaa. Tämä menee omaan piikkiin kun syksyllä ohjausvauhde oli auki ja putsasin sisukalut sekä täytin uudella öljyllä tarkastamatta tuon tulpan tilannetta sen tarkemmin. Kotelohan oli alunperin piripinnassa öljyä + pohjalla vettä mutta se ei kuitenkaan vuotanut mistään.
Koputtelin puukalikalla ja vasaralla tulppaa ja se meni useita millejä sisäänpäin kunnes pysähtyi.
Kysymys kuuluukin: Onko siellä joku tiiviste tai O-rengas joka olisi syytä vaihtaa vai onko oletettavaa, että se pitää nyt kun se on naputeltu pohjaan?
Mikä tulpan tarkoitus ylipäätään on? Pakkaproppu?
Eihän sitä malttanut antaa Nuffin nukkua talviunta vaan piti kaivaa pressun ja lumen alta esiin.
Mutta mutta.... Öljylammikko alla.
Öljylähteeksi paljastui ohjausvaihde ja sen vasen puoli.
Kotelon kyljen tulppa vuotaa. Tämä menee omaan piikkiin kun syksyllä ohjausvauhde oli auki ja putsasin sisukalut sekä täytin uudella öljyllä tarkastamatta tuon tulpan tilannetta sen tarkemmin. Kotelohan oli alunperin piripinnassa öljyä + pohjalla vettä mutta se ei kuitenkaan vuotanut mistään.
Koputtelin puukalikalla ja vasaralla tulppaa ja se meni useita millejä sisäänpäin kunnes pysähtyi.
Kysymys kuuluukin: Onko siellä joku tiiviste tai O-rengas joka olisi syytä vaihtaa vai onko oletettavaa, että se pitää nyt kun se on naputeltu pohjaan?
Mikä tulpan tarkoitus ylipäätään on? Pakkaproppu?
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Tuon tulpan alla on ohjausvaihteen sektoriakselin takimmainen pusla. Ei siellä mitään tiivistettä tainnut olla, lommi joka vain lyödään pohjaan. Kierrelukitteen kanssa oon itse tuon laittanut kun kerran irrallaan oli.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Toivotaan että pitää sellaisenaan.
Ihmetyttää vaan mikä sen on osittain ulos työntänyt.
Vettähän siellä kotelon pohjalla oli eli se on jäätyessään voinut ajan saatossa tietysti pullistella.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuo jäätymis ongelma taitaa olla syypää, jotta on pullistunut pois paikaltaan.Nelitahtari kirjoitti: ↑26 Joulu 2021, 14:18Toivotaan että pitää sellaisenaan.
Ihmetyttää vaan mikä sen on osittain ulos työntänyt.
Vettähän siellä kotelon pohjalla oli eli se on jäätyessään voinut ajan saatossa tietysti pullistella.
Tieten jos on jossain vaiheessa käytetty sektoriakseli irti ja paikilleen laitaitessa lyöty seltoriakselia liian pitkälle.
Ns. linssi lommihan tuossa o n ja tasapäisellä pyörötangon pätkää hyväksikäyttäen, vasaralla lyömällä pitäisi tiivistyä. Itse olen käyttänyt mootorisilikoonia apuna tiivistämiseen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Ihmettelin syksyllä kun lämmöt ei nouse yhtään.
Ajattelin, että onkohan vanhaisäntä ottanut termostaatin kokonaan pois.
Tänään kun oli sopivan viileä päivä traktorihommiin (-24'C) niin lorottelin nesteet pois ja avasin termostaattikotelon.
Oli siellä termostaatti....
Ajattelin, että onkohan vanhaisäntä ottanut termostaatin kokonaan pois.
Tänään kun oli sopivan viileä päivä traktorihommiin (-24'C) niin lorottelin nesteet pois ja avasin termostaattikotelon.
Oli siellä termostaatti....
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Jotain puuttuu?
Tuosta lähtee tanko kaihtimien säätövivulle mutta välistä puuttunee jotain.
Olisiko kellään valokuvaa ehjästä mekanismista?
Jos käyttötangon kuuluu lähteä suoraan tuosta kuvan vivusta, jommasta kummasta korvasta, niin miksi molemmat korvat ovat kuluneet?
Toisaalta tangon pituuskaan ei oiken istu suoraan. Ihan kuin tangon ja kuvan vipstaakin väliin kuuluisi vielä yksi osa....
Tuosta lähtee tanko kaihtimien säätövivulle mutta välistä puuttunee jotain.
Olisiko kellään valokuvaa ehjästä mekanismista?
Jos käyttötangon kuuluu lähteä suoraan tuosta kuvan vivusta, jommasta kummasta korvasta, niin miksi molemmat korvat ovat kuluneet?
Toisaalta tangon pituuskaan ei oiken istu suoraan. Ihan kuin tangon ja kuvan vipstaakin väliin kuuluisi vielä yksi osa....
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kiitos. Oikein hyvin kelpaa.
Mutta kuvasta päätellen siihen ei kuulu mitään välivipstaakia.
Hmm.. Täytyy vaan sovitella.
Tangon pää oli alunperin irti ja ajattelin jonkun osan irronneen ja hukkuneen.
Ps.
Selvisi se. Tuo kuvan vipu oli yksikertaisesti väärän muotoinen.
Toisin sanoen väännetty kahvasta väkisin niin, että vipstaakin akseli oli kiertynyt korkkiruuville.
Ihme kyllä se kesti vääntää takaisin oikeaan asentoon katkeamata.
Mutta kuvasta päätellen siihen ei kuulu mitään välivipstaakia.
Hmm.. Täytyy vaan sovitella.
Tangon pää oli alunperin irti ja ajattelin jonkun osan irronneen ja hukkuneen.
Ps.
Selvisi se. Tuo kuvan vipu oli yksikertaisesti väärän muotoinen.
Toisin sanoen väännetty kahvasta väkisin niin, että vipstaakin akseli oli kiertynyt korkkiruuville.
Ihme kyllä se kesti vääntää takaisin oikeaan asentoon katkeamata.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 96
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
- Konekalustoani: 10/60
- Paikkakunta: Oulu
Sama täällä.
Laitoin tangon paikalleen ja kokeilemaan miten toimii nivelien voitelun jälkeen.
Hyvin lopsahteli säleikkö auki ja kiinni.
Eipä siinä sitten muuta kuin kokeilemaan miten vaikuttaa lämpeämiseen kun säleikkö on kiinni.
200 m ajettuani alkoi savu nousta tuulilasinäkymään. Silloin oli vielä maasepän tekemä hytti paikallaan ja kaikki sähkökötöst...anteeksi, asennukset aiemman piuhoittajan jäljiltä.
En älynnyt kiinnittää kaihdintangon ohjuria, osa 25, pitämään tangon korkeutta vakiona vivun asennosta riippumatta.
Tankohan tietysti nousee ylöspäin vivunpuoli päästä kun vipua kääntää taakse päin. Niinhän se pääsi koskemaan alkuperäisen starttireleen, vai solenoidiko se on se hiukan kahvikuppia pienempi mutikka, plusliittimeen. Tuli kiirus pois hytistä josta ulostullessa ei kyllä maailmanennätyksiä ulostautumisnopeudessa rikota. Puolen nyrkin kokoinen murikka sulanutta johdon kuorta ja paljaita mustuneita kuparilankoja yhdessä mytyssä pienellä avoliekillä palamassa.
Tuli sammui helposti jonka jälkeen leikkelin kaikki kärventyneet piuhat pois startin ympäristöstä.
Meisselillä käyntiin ja takaisin lähtöpaikalle purkamaan kaikki aiemman sähkömasentajan hengentuotteet helv...
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Mihin se osa 25 kiinnittyy rungossa?
Mulla ei ole sitä ollenkaan mutta tein startin kiinnityspultin alle lattaraudasta korvakkeen jonka reiän kautta tanko kulkee. Se estää tankoa heilumasta holtittomasti ja ottamasta sarttiin kiinni.
Mulla ei ole sitä ollenkaan mutta tein startin kiinnityspultin alle lattaraudasta korvakkeen jonka reiän kautta tanko kulkee. Se estää tankoa heilumasta holtittomasti ja ottamasta sarttiin kiinni.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 96
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
- Konekalustoani: 10/60
- Paikkakunta: Oulu
En tiedä alkuperäistä paikkaa mutta startin pultinreiän toiseen päähän löytyi sopivakierteinen pultti kotoa. Reiässä oli joku reilu viitisen mm kierrettä vapaana. Ei sille oikein muutakaan järjellistä paikkaa taida olla kuin jompi kumpi tapa. Pultin kannan alle tai kierrereiän vastakkaiseen päähän jos startin pultti ei yllä läpi asti ja kierrettä on riittävästi vapaana.Nelitahtari kirjoitti: ↑29 Joulu 2021, 17:54 Mihin se osa 25 kiinnittyy rungossa?
Mulla ei ole sitä ollenkaan mutta tein startin kiinnityspultin alle lattaraudasta korvakkeen jonka reiän kautta tanko kulkee. Se estää tankoa heilumasta holtittomasti ja ottamasta sarttiin kiinni.
Tuossa oli startin vaihtajalla unohtunut kiinnittää ohjuri enkä itekään älynnyt laittaa sitä heti. Huomasin kyllä että tangossa killuu joku reiällinen lätykkä. Oma moka.
Täytyy vielä todeta että on ollut varjelus mukana minua aiemmalla käyttäjällä kun ei ole palanut koko traktori ja navetta siinä samalla. Myyjän, Nivalan Hankkijan, mukaan Nuhvi on ollut navettatraktorina pienen apevaunun pyörittäjänä ennen Hankkijalle tuloa.
Oli sen verran "omaperäiset" sähköistykset hytissäkin lämmityslaitteen puhaltimelle, vilkuille, tuulilasin pyyhkimen moottorille ja työvaloille. Sulakkeista ei juuri havaintoja.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Sama vika Rahikaisella vaikkei hyttiä olekaanTwelveSpeed kirjoitti: ↑29 Joulu 2021, 18:03 Oli sen verran "omaperäiset" sähköistykset hytissäkin lämmityslaitteen puhaltimelle, vilkuille, tuulilasin pyyhkimen moottorille ja työvaloille. Sulakkeista ei juuri havaintoja.
Kesällä kun hain traktorin tontille niin alle minuutin harkinnan jälkeen purin kaikki vanhat sähköt pois. Niissä ei ollut mitään tolkkua.
Piuhaa ristiin rastiin, teippiliitosta ja katkottuja johdon päitä joka puolella.
Kaikki pois ja uutta tilale...
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Oikeaan paikkaan osasit Nelitahtari osa no 25 laittaa.Nelitahtari kirjoitti: ↑29 Joulu 2021, 17:54 Mihin se osa 25 kiinnittyy rungossa?
Mulla ei ole sitä ollenkaan mutta tein startin kiinnityspultin alle lattaraudasta korvakkeen jonka reiän kautta tanko kulkee. Se estää tankoa heilumasta holtittomasti ja ottamasta sarttiin kiinni.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Maalatut pellit paikalleen ja kone tulille.
Aika hyvin lähti käymään ilman mitään lämmityksiä vaikka pakkasta oli vieläkin -9'C
Toissapäivänä oli vielä -29'C
Ainoastaan nuffin mun logiikan mukaan väärin päin toimiva kaasu teki tepposet. Kun en ole vielä tottunut koko keksintöön niin kuvittelin työntäväni kaasun täysille kun vipu on edessä. Ihmettelin kun kone hörähti ja sammui heti. Sama uudelleen. Sitten vasta tajusin , että tämähän toimii vasenkätisesti ja kaasu pitää vetää itseenpäin.
Mutta öljynpaine vähän pelästytti.
Sen vähän mitä olen konetta käyttänyt niin paineet ovat nousset heti 60 psi lukemiin ja pysyneet siellä tyhjäkäynnilläkin.
Nyt mittari nousi hitaasti noin 20 psi lukemiin ja koneen käydessä laski koko ajan alemmas. Hermo ei kestänyt pitää konetta käynnissä kun viisari läheni nollaa.
Hetken ihmettelin tilannetta ja mietin, että voiko 10W-30 Delvac olla vaan vielä kovan pakkasen jäljiltä niin tönkköä ettei pumppaannu. Laitoin ison nestekaasukeittimen tohottamaan öljypohjaa vartiksi ja sitten uusi startti.
Paineet nousi heti 30 psi lukemaan ja siitä pikkuhiljaa tuttuun 60 psi asentoon. Sen jälkeen pitkin päivää touhutessa normaalit öljynpainelukmat.
Aika hyvin lähti käymään ilman mitään lämmityksiä vaikka pakkasta oli vieläkin -9'C
Toissapäivänä oli vielä -29'C
Ainoastaan nuffin mun logiikan mukaan väärin päin toimiva kaasu teki tepposet. Kun en ole vielä tottunut koko keksintöön niin kuvittelin työntäväni kaasun täysille kun vipu on edessä. Ihmettelin kun kone hörähti ja sammui heti. Sama uudelleen. Sitten vasta tajusin , että tämähän toimii vasenkätisesti ja kaasu pitää vetää itseenpäin.
Mutta öljynpaine vähän pelästytti.
Sen vähän mitä olen konetta käyttänyt niin paineet ovat nousset heti 60 psi lukemiin ja pysyneet siellä tyhjäkäynnilläkin.
Nyt mittari nousi hitaasti noin 20 psi lukemiin ja koneen käydessä laski koko ajan alemmas. Hermo ei kestänyt pitää konetta käynnissä kun viisari läheni nollaa.
Hetken ihmettelin tilannetta ja mietin, että voiko 10W-30 Delvac olla vaan vielä kovan pakkasen jäljiltä niin tönkköä ettei pumppaannu. Laitoin ison nestekaasukeittimen tohottamaan öljypohjaa vartiksi ja sitten uusi startti.
Paineet nousi heti 30 psi lukemaan ja siitä pikkuhiljaa tuttuun 60 psi asentoon. Sen jälkeen pitkin päivää touhutessa normaalit öljynpainelukmat.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kannen se käyttänee auki.
Startatessa olen huomannut, että yksi sylinteri pyrkii käymään ensin ja muut tulee sitten mukaan kun joutavat.
Käsin kun pyörittelee niin huomaan saman. Yhdessä on selvästi paremmat puristukset kuin muissa.
Kone ei juurikaan huohota eikä tupruta sinistä niin kuvittelisin, ettei ole välttämättä väljä vaan falskaa venttiilien kautta. Toivottavasti.
Peltotöissä traktoria ei juurikaan ole käytetty vaan eniten talvisin savottahomiissa.
Pölyä ei siis ole kovastikaan nielty.
Mutta kesään jäänee moottorin tarkempi tutkiminen.
Startatessa olen huomannut, että yksi sylinteri pyrkii käymään ensin ja muut tulee sitten mukaan kun joutavat.
Käsin kun pyörittelee niin huomaan saman. Yhdessä on selvästi paremmat puristukset kuin muissa.
Kone ei juurikaan huohota eikä tupruta sinistä niin kuvittelisin, ettei ole välttämättä väljä vaan falskaa venttiilien kautta. Toivottavasti.
Peltotöissä traktoria ei juurikaan ole käytetty vaan eniten talvisin savottahomiissa.
Pölyä ei siis ole kovastikaan nielty.
Mutta kesään jäänee moottorin tarkempi tutkiminen.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos