Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kysymys tietäjille:
Kuuluisa keskilaakeri.
Nyt kun vaihdeaskin kansi on auki niin uteliaisuuttani tutkiskelin keskilaakeria. Se mitä siitä omin päin ymmärän niin se on ihan ehjän oloinen. Mutta väilseinän molemmin puolin olevat isot mutterit hölskyvät lukituksissaan käsipelillä. Eivät siis ole pyörineet koska lukituskielet ovat koloissaan mutta eivät ole kirelläkään. Siis välisenää vasten olevat mutterit.
Pitäisikö niitä nyt samalla kiristää kun kerran kansi on auki?
Eikös tuossa ole joku systeemi millä se keskilaakrin paikka suhteessa väliseinään passataan?
Kuuluisa keskilaakeri.
Nyt kun vaihdeaskin kansi on auki niin uteliaisuuttani tutkiskelin keskilaakeria. Se mitä siitä omin päin ymmärän niin se on ihan ehjän oloinen. Mutta väilseinän molemmin puolin olevat isot mutterit hölskyvät lukituksissaan käsipelillä. Eivät siis ole pyörineet koska lukituskielet ovat koloissaan mutta eivät ole kirelläkään. Siis välisenää vasten olevat mutterit.
Pitäisikö niitä nyt samalla kiristää kun kerran kansi on auki?
Eikös tuossa ole joku systeemi millä se keskilaakrin paikka suhteessa väliseinään passataan?
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Tuolla keskilaakerilla asemoidaan murikka-akseli isoon lautaspyörään nähden. Minulla yhdestä nuhvista puuttu kokonaan se toinen iso mutteri keskilaakerista se mittahan on aika tarkka ja se taidettiin mitata tasauspyörästön laakeripesistä tuon akselin päähän. Siihen työkaluun on ollut joskus täällä kuviakin.
Tässä tapauksessa tuo mitta tuskin on vielä miksikään muuttunu.
Onko vaihteisto ääntänyt mitenkään poikkeavasti?
Tässä tapauksessa tuo mitta tuskin on vielä miksikään muuttunu.
Onko vaihteisto ääntänyt mitenkään poikkeavasti?
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Mitään huolestuttavia ääniä ei ole kuulunut.
Mikä sitten on normaalia, on vaikea sanoa kun ei ole vertailukohtaa.
Kyllähän siitä kuskin penkin alta kaikkea mourunaa maatieajossa kuuluu mutta pidän sitä enemmänkin tasauspyörästön ja alennusvaihteston suorahammas-soundina. Vaihteisto toimii hyvin.
Muistelen jostain lukeneeni, ettei niitä muttereita saa kireälle vetääkään mutta voi olla, että olen ymmärtänyt väärin.
Tuo näyttää sille, että se on jätetty löysälle ja lukituskielet on asiallisesti käännetty.
Perimätiedon mukaanhan traktoriin on lautaspyörä ja murikka vaihdettu joskus 90-luvulla.
Mikä sitten on normaalia, on vaikea sanoa kun ei ole vertailukohtaa.
Kyllähän siitä kuskin penkin alta kaikkea mourunaa maatieajossa kuuluu mutta pidän sitä enemmänkin tasauspyörästön ja alennusvaihteston suorahammas-soundina. Vaihteisto toimii hyvin.
Muistelen jostain lukeneeni, ettei niitä muttereita saa kireälle vetääkään mutta voi olla, että olen ymmärtänyt väärin.
Tuo näyttää sille, että se on jätetty löysälle ja lukituskielet on asiallisesti käännetty.
Perimätiedon mukaanhan traktoriin on lautaspyörä ja murikka vaihdettu joskus 90-luvulla.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nelitahtarillahan on itsellä korjausohjekirja ?
Pari sivua kuitenkin näytille, liityen mm. murikka-akselin ja keskilaakerin säätöön.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... osta+1.pdf
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... osta+2.pdf
v
Pari sivua kuitenkin näytille, liityen mm. murikka-akselin ja keskilaakerin säätöön.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... osta+1.pdf
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... osta+2.pdf
v
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kyllä minulla kirja on mutta nyt on vaan sellainen tilanne, että traktori on laatikon kantta lukuunottamatta jo kasassa.
En ryhdy uudelleen purkamaan murikan asennon tarkastamisen takia kun mitään vikaa tai oireita ei ole.
Lähinnä kaipaisin kokemuksen ääntä siitä että annanko olla noin vai koitanko kiristää niin, että laakerin asema ei muutu.
Nyt tässä käy niin, että loppuu aika ja hosumalla en tee mitään, joten laitan kannen kiinni ja mietin rauhassa tilannetta seuraavaan mökkireisuun/inspiraatioon. (Vaimoväkikin alkaa olla sitä mieltä, että lomalla pitää tehdä muutakin kuin traktoriremppaa )
Siitä harvaboorisen vetoakselin asennuksesta sen verran että aika hankala on saada sitä prikkaa paikalleen jos iso ratas on vapaana.
Kierreosan jälkeiselle boorille sen saa vielä jotenkin nousemaan mutta sitten booreilta akselin paksummalle osalla kun laakeri on jo hyvän matkaa menossa niin siihen tyssää. Sillä konstilla onnistuu, että kiilaa rattaan tiukasti oikelle paikalleen niin, että se painaa prikkaa laakeria vasten. Sitten ronkkii akselikotelon kautta prikan tarkasti samaan linjaan laakerin kanssa. Tossa mun videolla stefaremontin osassa 7 näkyy mitä tarkoitan.
En ryhdy uudelleen purkamaan murikan asennon tarkastamisen takia kun mitään vikaa tai oireita ei ole.
Lähinnä kaipaisin kokemuksen ääntä siitä että annanko olla noin vai koitanko kiristää niin, että laakerin asema ei muutu.
Nyt tässä käy niin, että loppuu aika ja hosumalla en tee mitään, joten laitan kannen kiinni ja mietin rauhassa tilannetta seuraavaan mökkireisuun/inspiraatioon. (Vaimoväkikin alkaa olla sitä mieltä, että lomalla pitää tehdä muutakin kuin traktoriremppaa )
Siitä harvaboorisen vetoakselin asennuksesta sen verran että aika hankala on saada sitä prikkaa paikalleen jos iso ratas on vapaana.
Kierreosan jälkeiselle boorille sen saa vielä jotenkin nousemaan mutta sitten booreilta akselin paksummalle osalla kun laakeri on jo hyvän matkaa menossa niin siihen tyssää. Sillä konstilla onnistuu, että kiilaa rattaan tiukasti oikelle paikalleen niin, että se painaa prikkaa laakeria vasten. Sitten ronkkii akselikotelon kautta prikan tarkasti samaan linjaan laakerin kanssa. Tossa mun videolla stefaremontin osassa 7 näkyy mitä tarkoitan.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Hirveä homma olisi kyllä tuossa vaiheessa alkaa purkamaan tuon keskilaakerin takia.
Itse kyllä tuossa tilanteessa tekisin niin että molempia muttereita vaan tasasesti kireälle sen verran kun menee ja lukitukset kiinni.
Jos ei laatikko ole ennenkään oireillut niin tuskinpa alkaa tuonkaan jälkeen.
Hyvä että stefa remontti meni niinkuin pitikin
Itse kyllä tuossa tilanteessa tekisin niin että molempia muttereita vaan tasasesti kireälle sen verran kun menee ja lukitukset kiinni.
Jos ei laatikko ole ennenkään oireillut niin tuskinpa alkaa tuonkaan jälkeen.
Hyvä että stefa remontti meni niinkuin pitikin
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Nyt on taas sellaista settiä, saa nauraa ja tuomita ihan vapaasti.
Kuten jo edellä kerroin, Nuffissa oli vuoden vanhat ja lähes ajamattomat vaihteistoöljyt.
Remontin aluksi laskin vesikurat pois pohjalta ja otin lopun noin 40L talteen.
Nyt kun ne ovat seisseet kahdessa peltipytyssä reilun viikon niin katselin, ettei se ihan puhdasta tavaraa ole.
Ajattelin kokeilla sellaista, että lämmitän nestekaasukeittimessä 10L kattilassa öljyä ja katson kuinka se käyttäytyy. Saisiko veden haihdutettua pois.
Lämpötilan noustessa lähelle sataa öljy alkaa kuplia ensin kevysesti ja lopulta reilusti. Infrapunamittarilla seurattuna lämpötilan nousu pysähtyy 108'C tienoille. Tässä lämpötilassa se porisee aikansa kunnes väri on tummunut ja kuplinta pikkuhiljaa lopuu. Lämpötila alkaa nousta. Lopetin 115'C lukemaan.
Ilmeisesti vesi on nyt kiehunut pois.
Ei kai öljy vielä näissä lämpötiloissa pilalle mene.
Lämpötilan mittauksen tarkkuudessa on toivomisen varaa ja hiukan ihmettilin ettei nousu pysähtynyt sataan asteeseen vaan 108.
Mittarivirhekö vai kiehuuko vesi ympäräivästä öljyn vaikutuksesta johtuen vasta korkeammassa lämpötilassa. Joku kemisti voisi kertoa.
Kuten jo edellä kerroin, Nuffissa oli vuoden vanhat ja lähes ajamattomat vaihteistoöljyt.
Remontin aluksi laskin vesikurat pois pohjalta ja otin lopun noin 40L talteen.
Nyt kun ne ovat seisseet kahdessa peltipytyssä reilun viikon niin katselin, ettei se ihan puhdasta tavaraa ole.
Ajattelin kokeilla sellaista, että lämmitän nestekaasukeittimessä 10L kattilassa öljyä ja katson kuinka se käyttäytyy. Saisiko veden haihdutettua pois.
Lämpötilan noustessa lähelle sataa öljy alkaa kuplia ensin kevysesti ja lopulta reilusti. Infrapunamittarilla seurattuna lämpötilan nousu pysähtyy 108'C tienoille. Tässä lämpötilassa se porisee aikansa kunnes väri on tummunut ja kuplinta pikkuhiljaa lopuu. Lämpötila alkaa nousta. Lopetin 115'C lukemaan.
Ilmeisesti vesi on nyt kiehunut pois.
Ei kai öljy vielä näissä lämpötiloissa pilalle mene.
Lämpötilan mittauksen tarkkuudessa on toivomisen varaa ja hiukan ihmettilin ettei nousu pysähtynyt sataan asteeseen vaan 108.
Mittarivirhekö vai kiehuuko vesi ympäräivästä öljyn vaikutuksesta johtuen vasta korkeammassa lämpötilassa. Joku kemisti voisi kertoa.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Eikai nyt tuomita ainakaan .
Tuota samaa konstia varmasti moni on miettinyt. Tuo vesiongelma öljyissä on aikamoinen riesa varsinki talvikäytössä. Ja uudet peräöljytkin maksaa nuhviin jo reilusti yli 200 euroa tämänpäivän hinnoilla.
Jos vedet tuolla konstilla lähtee niin hyvä homma
Tuota samaa konstia varmasti moni on miettinyt. Tuo vesiongelma öljyissä on aikamoinen riesa varsinki talvikäytössä. Ja uudet peräöljytkin maksaa nuhviin jo reilusti yli 200 euroa tämänpäivän hinnoilla.
Jos vedet tuolla konstilla lähtee niin hyvä homma
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuusaajaa näköjään naurattaa Minua ei naurata, enkä tuomitse.Tuusaaja kirjoitti: ↑19 Heinä 2023, 08:32 Eikai nyt tuomita ainakaan .
Tuota samaa konstia varmasti moni on miettinyt. Tuo vesiongelma öljyissä on aikamoinen riesa varsinki talvikäytössä. Ja uudet peräöljytkin maksaa nuhviin jo reilusti yli 200 euroa tämänpäivän hinnoilla.
Jos vedet tuolla konstilla lähtee niin hyvä homma
Itse ole tullut siihen tulokseen, että peräöljyistä häipyy vedet pelkästään ajamalla, kokoemuksesta puhun.
Kotimökillä oli kolmosnuhvin kassa noita ongelmia, ostin perikunnalta nuhvin itselleni, ajamalla toin Kestilästä Pattijoelle vappuna 2003, peräkärry perässä, kärryssä kaksisiipinen aura, linkkukarhi, perälevy ja rautainen reki, ym. pienemäää tavaraa. Kilometrejä hieman yli 100 km.
Syksyllä laskin öljyt pois, laitoin 200l halkaistiuun tynnyrin hieman toinen pääty ylös jolloin vesi laskeutui almpaan päätyyn, pakkasten tultua rupesin sitten öljyjä lappamaan 20 l astioihin, öljy oli kirkasta pohjaan asti, alimmassa päädyssä nin kämmenen kokoinen läntti jäätynuttä vettä, maksimivahvuus noi 1 cm.
Öljyt takaisin nuhvin perään, eikä tässä nuhvissa ole ilmaantunut moista obgelmaa tuon jälkeen vaikka talvisinkin on ajeltu, tosin vaikuttanee mitenkää se, jotta kolmosessa on leukun koppi päällä ja jatkuvati nuhvi on ulkoruokinnassa kesät talvet.
10/42:sessa peräöljyjen jäätymisongelmia esiintyy vieläkin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Mulla tulee ajoa niin vähän ettei aski oikeastaan koskaan lämpiä kunnolla.
Ainakin Mobilin öljyn suhteen näyttää olevan niin että osa vedestä erottuu seistessä mutta osa ei.
Mullahan oli kone kolme kuukautta koskematta ja pohjalle oli kertynyt jonkun verran vettä mutta öljy oli silti emusiona.
Luulen, että öljyissä on eroja tuon emulsion muodostumisen ja erottumisen suhteen.
Keittelin eilen joutessani koko 40L eli viisi vajaata 10L kattilaa. Aika nopsaan ne meni isolla nestekaasukeittimellä.
Annoin pyttyjen jäähtyä ja illalla kaadoin askiin yhden uuden 20L kannun jatkoksi. Ainakin tikussa näkyy nyt täysin kirkas öljy.
Ainakin Mobilin öljyn suhteen näyttää olevan niin että osa vedestä erottuu seistessä mutta osa ei.
Mullahan oli kone kolme kuukautta koskematta ja pohjalle oli kertynyt jonkun verran vettä mutta öljy oli silti emusiona.
Luulen, että öljyissä on eroja tuon emulsion muodostumisen ja erottumisen suhteen.
Keittelin eilen joutessani koko 40L eli viisi vajaata 10L kattilaa. Aika nopsaan ne meni isolla nestekaasukeittimellä.
Annoin pyttyjen jäähtyä ja illalla kaadoin askiin yhden uuden 20L kannun jatkoksi. Ainakin tikussa näkyy nyt täysin kirkas öljy.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Perhana. Mittari jumittelee uudelleen.Nelitahtari kirjoitti: ↑14 Loka 2021, 20:48 Hillittyä onnistumisen iloa tuotti täysin jumiutuneen tunti- ja vauhtimittarin onnistunut elvytys.
Pölyn ja lian alta paljatui mittariin kertyneet tunnit: 670
Kysymys kuuluukin: millä vuosikymmenellä mittari on pysähtynyt.
Mittari2.jpg
Yritän vielä ultraäänipesua.
Saahan näitä uusiakin mutta alkuperäisessä tunnearvoa ja tunnit.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Normadur 2K maalia "Nuffield punainen" värikoodilla
Helppo maali ruiskia ja tulee kerralla valmista. Ensin ruiskii harsomaisen kerroksen ja kun se on vähän nahkoittunut niin kunnolla märäksi. Suorastaan vaikea saada valumaan ellei ohenna ihan luiruksi.
Olen maalannut esimerkiksi pulttien kannat ja mutterit irrallaan. Vuorokauden kuivumisen jälkeen kestää jo käsitellä työkaluilla ja kiristellä hylsyillä. Jos haluaa varman päälle pelata niin ankaa kuivua pari päivää.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Luulen, että ulkonäöllisesti alkaa olla aika valmis.
Etupyörien napakupit pitää vielä jossain kohtaa maalata.
Tämä Nuffiyksilö on työhommista jo eläkkeellä ja pelkästää hupikäyttöön näperrelty.
Etupyörien napakupit pitää vielä jossain kohtaa maalata.
Tämä Nuffiyksilö on työhommista jo eläkkeellä ja pelkästää hupikäyttöön näperrelty.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Vanhoissa rattoreissa tahtoo olla sähköt riipin raapin. Niin oli omassakin Nuhvissa.
Parsin niitä jo aiemmin mutta homma jäi vähän vaiheeseen ja virtalukon virkaa hoiti väliaikaisesti pieni pääkytkin.
Asentelin tänään aikani kuluksi mittaritauluun virtalukon jossa on myös starttiasento.
Kun toissakesänä hitsailin uuden akkukotelon niin jätin toiseen päähän luukun taakse tilaa sähkökeskukselle.
Parsin niitä jo aiemmin mutta homma jäi vähän vaiheeseen ja virtalukon virkaa hoiti väliaikaisesti pieni pääkytkin.
Asentelin tänään aikani kuluksi mittaritauluun virtalukon jossa on myös starttiasento.
Kun toissakesänä hitsailin uuden akkukotelon niin jätin toiseen päähän luukun taakse tilaa sähkökeskukselle.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos