Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

28 Kesä 2023, 20:56

Kuinka tiukassa tuo laakeri yleensä on?
Ei näytä juuri olevan kuin 2t tunkkeja joiden minimi korkeus on alle 180mm
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

28 Kesä 2023, 21:50

Saattaas vaikka riittääkki, ihan kohduudella nuo on itellä lähteny.
Saattaa ne tietenki olla lujassaki mutta sillonhan voi vaikka lekalla hieman avustaa pyörän navasta.
Stefoja varten kannattaa muuten katella valmiiksi jokin sopiva laippa, yllättävän lujia painaa perille.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

30 Kesä 2023, 06:15

No nyt on plakkarisa 2t tunkki 168mm ja 4t tunkki 188mm
Jos tiukka paikka tulee niin tuota 4t tunkista saa niistettyä rälläkällä sentin verran.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

30 Kesä 2023, 13:21

Noillahan sitä on hyvä vetoakseli irrottaa.
Kokeillinpa stefaholkin irrotusta varsin korjaamo olosuhteissa lämmölläkin, akseli pystyyn boorit alaspäin ja holkkiin lämpöä, eipä tarvinut kauaa lämmittää niin holkki kilahti lattialle.
Lähtee toki vasaroimallakin mistä täällä on ollut puhetta.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

01 Heinä 2023, 08:31

Sen hitsatun puolen laakerin kunto arveluttaa etukäteen mutta on se sen verran kallis pala etten raaski varuiksi tilata.
Marjakankaalta niitä näkyy saavan. Myyvät ulkokoolin ja sisäosan erikseen. 159€ + 88€ = 247€

Englannista saisi 79£ koko laakerin. Siihen sitten valuuttakerroin, alvit ja rahdit niin ollaan noin 150€ luokassa mutta saaminen kestää pari viikkoa.
Marjakankaalta saa parissa päivässä.

Ps. Pieni nettiselailu kertoo, että samaa laakeria on käytetty vaikka missa laitteissa ja valmistajia on lukuisia.
Ihme, ettei esimerkiksi IKH:n valikoimasta löydy.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

03 Heinä 2023, 22:16

Tuusaaja kirjoitti: 28 Kesä 2023, 13:27 Hei.
Muttereita on kahta mallia. Fourissa on vielä vanhan mallinen mutteri joka on puoliksi halkaistu ja lukitaan pienellä toppari ruuvilla. Siihen ei tainnut edes sokkaa tulla. Tuohon mutteriin käy haka-avain tai sitten vaan putkipihdeillä varovasti.
Uudemmissa 8- kulmainen kruunumutteri johon ite jouduin tekemään 8 kulmaisen 65 mm hylsyn. Tähän tulee se lukitus sokka akselin päähän.
mutterit kiristetään niin että löysät pois ensin että akseli on varmasti perillä, sitten sen verran löysätään että renkaasta pyörittämällä pyörii keveästi.
Jos nyt oikein noita korjauskirjoja tulkitsen niin fourin/halkaistun mutterin tapauksessa akselin päittäisvälys säädetäänkin niillä laakerin ja rattaan väliin tulevilla soviterenkailla eikä mutterilla. Vai ymmärränko nyt väärin?

Vai onko se niin päin, että sokkamutterin tapauksessa säädetään soviterenkailla ja halkaistun muutterin tapauksessa säädetään mutterilla?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Heinä 2023, 07:32

"Vai onko se niin päin, että sokkamutterin tapauksessa säädetään soviterenkailla ja halkaistun muutterin tapauksessa säädetään mutterilla?"

Päin vastoin, halkaistun muutterin tapauksessa tapauksessa säätö suoritetaan sovitelevyillä.
Näin kertoo esm.fourin korjusohjekirja.
Sovitelevyjä on 12 kokoa, alkaen 5,30 mm vahvuisesta 0,102 mm välein 6,40 mm vahvuiseen asti.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

04 Heinä 2023, 09:16

kari t kirjoitti: 04 Heinä 2023, 07:32 Päin vastoin, halkaistun muutterin tapauksessa tapauksessa säätö suoritetaan sovitelevyillä.
Näin kertoo esm.fourin korjusohjekirja.
Sovitelevyjä on 12 kokoa, alkaen 5,30 mm vahvuisesta 0,102 mm välein 6,40 mm vahvuiseen asti.
Eli ensimmäinen päätelmäni osoittautui oikeaksi. Alkukielisessä korjauskirjassa asia selitetään vähän sekavasti. Mutterita on sen mukaan kolmen sorttisia ja tämä halkaistu on keskimmäinen versio: "modified nut".

Eikai siinä. Auki vaan ja tutkimaan. Mulla on ikävä ennakkoaavistus, että sen hitsatun puolen kanssa tulee yllätyksiä ja kun sorvit ja muut sivistyneemmät työkalut ovat toisessa päässä Suomea niin sitten ollaan ihmeissään. Mutta mietitään sitä sitten kun romut on hyppisissä.

Sen sovitusholkin paikallaan pysymistä voisi ehkä edesauttaa niin, että kiilaisi perärepun kautta sen ison hammaspyörän painamaan holkkia tiukasti laakeria vasten siksi aikaa kun akseli on pois paikaltaan. Tietysti vielä joku putken pätkä reikään varuiksi.
Kuvista ei oikein pysty päättelemään että onko sille holkille joku syvennys tai olkapää vai onko se vaan siellä välissä tasaisia pintoja vasten.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

04 Heinä 2023, 13:57

Eipä tuolle rikalle taida mitään olaketta olla.
Nuo mutterit ainakin minä olen samalla tavalla kiristänyt molemmat mallit, halkaistun ja kruunumutterin.
Yksin kun tuon vetoakselin asensin takas niin suuri apu on kun laittaa sidontaliinan pyörän pulttiin ja räikän lähelle peräkoteloa. Samalla kun ratasta ja vetoakselia kampeaa paikoilleen voi räikkää kirimällä painattaa vetoakselia, muuten loppuu kädet yhdellä miehellä tuossa hommassa.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

04 Heinä 2023, 20:25

Tuusaaja kirjoitti: 04 Heinä 2023, 13:57 Eipä tuolle rikalle taida mitään olaketta olla.
Eikö se prikka sitten holahda pohjalle saman tien kun akselin vetää pois?
Tai jos perässä työntää putken niin eikö se puotoa putken selkään ja pois linjasta kuitenkin?
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

04 Heinä 2023, 21:18

Juuri näin. Joku putki tai vastaava on työnnettävä tilalle ettei rikka kotelon pohjalle tipahta. Ja akselia takas laittaessa rikkaa täytyy vähän avustaa vaikka sopivan kokoisella meisselillä että nousee takas boorien päälle.
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 877
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

04 Heinä 2023, 22:34

Nelitahtari kirjoitti: 01 Heinä 2023, 08:31 Sen hitsatun puolen laakerin kunto arveluttaa etukäteen mutta on se sen verran kallis pala etten raaski varuiksi tilata.
Marjakankaalta niitä näkyy saavan. Myyvät ulkokoolin ja sisäosan erikseen. 159€ + 88€ = 247€

Englannista saisi 79£ koko laakerin. Siihen sitten valuuttakerroin, alvit ja rahdit niin ollaan noin 150€ luokassa mutta saaminen kestää pari viikkoa.
Marjakankaalta saa parissa päivässä.

Ps. Pieni nettiselailu kertoo, että samaa laakeria on käytetty vaikka missa laitteissa ja valmistajia on lukuisia.
Ihme, ettei esimerkiksi IKH:n valikoimasta löydy.
Kysyppä jos Hahton Maurilla löytyisi ko osia edukkaammi
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

04 Heinä 2023, 23:38

Massey-Nuffield kirjoitti: 04 Heinä 2023, 22:34 Kysyppä jos Hahton Maurilla löytyisi ko osia edukkaammi
Otan ensi viikolla auki ja katson sitten tarvitaanko laakeria. Niitä näyttää saavan laakeriliikkeistäkin kun löytyi koodit.
Tuusaaja kirjoitti: 04 Heinä 2023, 21:18 Juuri näin. Joku putki tai vastaava on työnnettävä tilalle ettei rikka kotelon pohjalle tipahta. Ja akselia takas laittaessa rikkaa täytyy vähän avustaa vaikka sopivan kokoisella meisselillä että nousee takas boorien päälle.
Silläpä ideoin, että jos tekisi vaikka 10mm tai 12mm harjateräksestä L-malliset koukut joilla painaisi rattaan laakeria vasten remontin ajaksi.
Siis niin, että L:n lyhyt sakara menee rattaan ja rungon rakoon, kulma painaa ratasta ja L:n pitkä sakara vastapäisen rungon reunan alla. L taitettuna niin että syntyy sopiva pänni kun rauta väännetään paikalleen. Kaksi koukkua. Paine akselin reijän molemmin puolin. Silloin prikka/holkki voisi pysyä koko ajan paikallaan.
Rattaan alle jotain fylliä niin että ratas pysyy oikella korkeudella itsestään.

Kuva
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

09 Heinä 2023, 18:40

Koska tämä ketju on nykyään projektoblogi niin päivitellään askel kerrallaan.

Tulin tänään mökille ja Nuffia käynnistämättä katsoin vaihdeaskin öljytikkua. Melken hämmästyin kun ylämerkiin ulottuva öljy onkin ihan kirkasta eikä maitokahvia kuten viimeksi.
Eli kolmen kuukauden ajamattomuus on ainakin osittain kirkastanut liemet.

Avasin banjon propun: liraus silkkaa vettä, sitten maitokahvia. Voin viiden litran jälkeen väri muuttui kirkkaaksi.
Tässä vaiheessa laitoin propun kiinni ja siirryin toisen banjon alle. Sama laulu.
Laskin loput öljyt kahteen 20L maalipönttöön ja mielestäni ne on ihan kuranttia tavaraa. Ensimmäiset 15L menee jäteöljyyn.

Huomenna reppua irti....
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

10 Heinä 2023, 11:12

Reppua irti. Helppo homma.
Rakentelin ainesputkesta tellinkin taljalle niin ei tarvi lihasvoimin runnoa. Paino lepää seinien varassa.

Mutta kuten arvelinkin niin yllätyksiäkin löytyy.
Toinen akseli on jossain välissä vaihdettu. Ainakin mutterit ovat erilaiset.
Mutta outoa on se, että hitsatun puolen mutteri on tuota halkaistua mallia ja hitsaamaton kruunu. Olisin odottanut niiden olavan toisin päin.
Seuraava ylläri lienee se, että stefaholkit lienevät eri mittaiset....

Katsotaan jos saan akselit vielä tänään irti....
Liitteet
Purku.jpg
Ylläri.jpg
Vastaa Viestiin