Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

30 Maalis 2024, 18:40

Kiitos kommenteista.
Mutta vääntäkääs vielä tietämättömälle rautalangasta minkä näköiset ja malliset takalamput fouriin kuuluu alunperin?
En ole entisöintifriikki mutta jos alkuperäisen näköistä saa ilman kohtuutonta vaivaa ja rahanmenoa niin suosin sitä

Kiitos muuten Kari latausvalovinkistä. Vaihdoin 2W latausvalon 4W:een ja nyt toimii paljon paremmin. Sammuu jo melkein tyhjäkäyntikierroksilla.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

30 Maalis 2024, 19:52

Onko toi takavalo molemmin puolin vai vaan toisella?

Kumma kun mulla on kahdet lokarit mutta niissä ei ole mitään valoihin liittyvää jäljellä. Ainoastaan epämääräisiä reikiä ja nekin eri kohdissa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

30 Maalis 2024, 20:34

Tuolta löytyy alkuperäiset esim: fourin ja three mallien takavalosysteemi täydellisenä.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... lo+005.JPG
Tuosta yksi kuva oikealle ja vasemalle.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

31 Maalis 2024, 19:10

Kiitos tiedoista. Täytyy ajan kanssa hommata noita alkuperäisiä valoja jos sattuu löytämään.
Nyt tässä vaiheessa taidan laittaa nuo ostamani yleimallin valot ja teen niille kiinnikeraudat. Katsotaan sitten kauanko ne on "väliaikaiset" :lol:

Tuosta öljypohjanlämmittimestä täytyy sanoa, että se oli onnistunut viritelmä.
Nyt on ollut todella kylmiä öitä. -25'C ja kylmempääkin. Päivällä muutama aste pakkasta. Puolitoista tuntia roikassa riittää. Öljynpaineet pysyy heinosti kokoajan päälle 60psi käynnistyksen jälkeen. Kyllä se nyt tuli todistettua, että tuo pystymallin imusihti ja kylmä öljy on huono yhdistelmä.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

31 Maalis 2024, 21:51

Onpa siistin näköistä työtä noiden sähköjen osalta :) taidat mökkeillä aika pohjoisessa jos noin kylmiä öitä on. Hyvä että lämmitin toimii niinkuin piti.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

31 Maalis 2024, 22:21

No ei tästä tosiaan ole kuin parin tunnin ajo jäämeren rantaan. Ihan täysi talvi vielä
Nuhvi on tähän ilmastoon tottunut kun on ihan uutena kylälle ostettu.

Sähköissä en ole pyrkinyt alkuperäiseen vaan siistiin ja toimivaan.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

31 Maalis 2024, 22:54

Juuri näin. Eihän noissa alkujaan ole ainuttakaan sulaketta, ja hyvin on akkukotelossa suojassa kaikki.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

01 Huhti 2024, 08:32

mämitääntiedä kirjoitti: 30 Maalis 2024, 18:14
Nelitahtari kirjoitti: 30 Maalis 2024, 09:55 Takavalodilemmaa...

En ole vieläkään saanut aikaiseksi asentaa niitä.

Olikos niin, että fourissa ei ole tehtaan jäljiltä takavaloja vaan ne on myyty lisävarusteena?
Varaosana saa kylläkin kiinnitysrautoja ja ilmeisesti uustuotantolamppuja.

Ostin jo toissakesänä hätäpäissäni tommoset yleismallin lokasuojavalot. Ne vaan vaativat tolkuttoman ison kiinntysreijän tai sitten pitää askarrella erillinen kiinnitysrauta.

Ehdotuksia takavalosaagaan?

Kuva
Onhan siinä alunperin ollut sen työvalon alla olemassa yksi punainen taakse ja pisarat sitten eteen. Butlerit tuli vasta kymppisarjaan.

https://www.charnleys.com/part/nuffield ... -tail-lamp
Nämähän on vakiona kymppimalleissa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

03 Huhti 2024, 18:57

Jos huomenna olisi sen verran lauhempaa, että tarkenisi tehdä sähköhommia niin saisin Nuffiin takavaloihin kytyä.
Tommoset raudat askartelin ja lokareissa oli reijätkin valmiina. Eihän nuo nyt alkuperäisten veroiset ole mutta katsotaan sitten aijan kanssa niitä.
Kaapelit paikalleen ja rautoihin vielä maalia.
Liitteet
Valot.jpg
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

06 Huhti 2024, 21:09

Kuten olen aiemmin todennut, mua ärsyttää suunnattomasti kaikki öljyvuodot.

Sanokaas kokeneemmat mikä tuon nuhvin öljypohjan etupään kastelee?
Kampikaselin stefa on vaihdettu eikä enää vuoda. Ihan kuivaa ympärillä.
Itse öljypohjan tiiviste on juuri uusittu ja tasotiivisteliimaa molemmin puolin.
Mutta silti aina ajon jälkeen tulee tippoja maahan ja öljypohjan etummaiset pultinkannat on ihan märät.

Eikös siinä jakopäässä ole edestä lukien ensin jakopään kotelo ja sitten vielä sellainen välipala ennen lohkoa?
Eli alhaalta päin katsottuna kaksi pystysaumaa öljypohjan tasopintaa vasten?
Tulisko se niistä väleistä.

Vai voiko se juoksuttaa öljypohjan pultteja pitkin? Onko niissä läpireijät kampikammioon?
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

06 Huhti 2024, 22:31

Juu kaks pystysaumaa siellä on, tuo jakopään kotelo ja sen kansi, mitä termeja näistä nyt haluaakaan käyttää.
Öljypohjan pultit ei ole läpiöljytilaan ja eikä muistaakseni ole ne 4 etummaistakaan mitkä tulee tähän jakopään kanteen kiinni.
Jos vuotaa pelkästään tästä kannesta niin sen irroittaminen ja tiivistäminen on aika helppo homma. Moottoria vaan tuettava altapäin koska sen raudan joutuu irrottamaan josta moottori on rungossa kiinni. Jos tämän takimmaisen puoliskon meinaa irrottaa niin purattaa kyllä jakopäänkin, ketju ja rattaat pois.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

07 Huhti 2024, 08:18

Jännä kun ne pystysaumat on kyljen puolelta ihan kuivat alas asti.
Täytyy vissiin ottaa öljypohja kesällä irti ja tutkia vielä niitä pystysaumojen seutuja alapuolelta. Jospa siellä vaikka jakopaan kotelon tiiviste on vähän lyhyt ja sinne jää kolo öljypohjan tiivisteeseen nähden. Sehän voisi korjaantua pelkästään tiilivisteliimalla alakautta.

Takapäässähän ei ilmeisesti ole stefaa ollenkaan ja se hikoilee luonnostaan vaikka mitä tekisi.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

07 Huhti 2024, 13:13

Takapäässä ei stefaa ole vaan tämä vastakierre tiivistys, saattaa kyllä alkaa vuotamaan sekin jos tämä systeemi menee moskasta tukkoon. Ite oon huomannu että nämä korkkitiivisteet on aika herkkiä vuotamaan öljyä, venttiilikoppakin tahtoo vuotaa vaikka mitä tekis ja samoin tämä sivuluukun tiiviste.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

07 Huhti 2024, 16:37

Mulla ei ole öljypohjassa korkkitiiviste vaan sarjan mukana tullut moderninpi malli. Ei se pelkkää paperiakaan ole mutta jotain massalla kyllästettyä. Sininen oli alunperin.

Olen korkkitiivisteiden kanssa käyttänyt Locktiten 5922 tasotivistettä ja hyväksi havainnut. Sekin tavallaan kyllästää korkin mutta ei kovetu kivikovaksi joten purkamiseen ei tarvita seiväskankea.

Toi 5922 tuntuu toimivan ihan yksinäänkin jos tasopinnat on tarpeeksi suorat.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Huhti 2024, 19:25

Minä ole käyttänyt wurtin silikoonimassaa jo vuosia, ei kuiva putkiloon, niinkuin kentin tiivistemassa kuivui.

https://www.puuilo.fi/autotarvikkeet/au ... gK7G_D_BwE
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin