Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

jusape kirjoitti: 09 Huhti 2022, 03:36
Nelitahtari kirjoitti: 07 Huhti 2022, 18:45
jamppi kirjoitti: 07 Huhti 2022, 17:18 https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... s_id=18542

Kuinkahan tuon tuotekuvakseen uskaltaa luottaa?
Toi on varmaan sama kuin tämä:
https://injectionpumps.co.uk/product/ca ... diaphragm/

Eli eri kalvo.
Eli ahdonalaisen syötönsäädön kalvo ?

" injection pump boost "

n. -62 eteenpäin konemallista 4/60 -> ja sitä myöhemmissä koneissa ei ole mitään kalvoja syöttöpumpussa .....
Ei ole kokemusta 460:sistä, mutta esim. vm 62, alkuvuodessa valmistetuissa 342:sessa on minifakin ruikupumppu.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuffield+ ... %C3%A4.JPG
Tässä ainakin on, vaikka en voi kuvalla tällä hetkellä todistaa, riittänee sanallinen toteamus.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Ne rummut pyöriin eri suuntaan kuin pyörät.
jarrut.png
jarrut.png (110.28 KiB) Katsottu 4978 kertaa
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Ja tuo levittäjä on kulunu piloille, on ihan vinossa.
Mukana kuin peräpukama!
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 880
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

Ostaisin Hahton Maurilta kaikki hilppeet.
Olen ottanut aina koko kengät niin ei tarvii niittailla. Joskus kouluaikaan ostin niittejä ja nauhoja. Kerran kun tekee mee toiset 60v
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Nelitahtari kirjoitti: 12 Huhti 2022, 06:14 Kegät on niitattuna jo. Nyt on kysymys vain siitä mihin järjestykseen ne kuuluu kasata, koska edellisen kasaajan jäljiltä ne olivat mielestäni väärin.

Jarrut olivat todella heikkotehoiset ja se voisi selittyä osittain sillä että itsetehostus ei toiminut väärin päin olevasta jarrukengästä johtuen.
Tuo räjäytyskuvakaan ei sitä kerro, koska siinä ei sanota kumman puolen jarrusta on kyse.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.jpg
Kertoiskohan tuo kuva sitten paremmin, mikäli osaan oikein noita kuvia lukea niin kyseessä on molemissa vasemmanpuoleisesta jarrusta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Loppuiko kiristysvara lasikupin allapuolella olevasta "lehtimutterista"? Olen laittanu rikan lasikupin ja mutterin väliin, sillä olen saanut kumitiivisteenkin pitämään.
Sulkuhanan takapuolella olevia muttereita joutunut myös kiristelemään, hanaa sulkemaan, avaamaan, sulkemaan ja avamaan. useitakin kertoja.
Liitteet
IMG_1824.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Nelitahtari kirjoitti: 16 Huhti 2022, 19:12 Tänään oli suuttimet irrallaan.
Purin ja putsasin sekä säädin avautumispaineet.
Ei ne täydelliset suuttimet ole mutta ihan kelvolliset.

Piti samalla vaihtaa pohjaprikat mutta eikö BMC;n koneessa olekaan erllisiä suutinprikkoja?
Vaikuttaa kuin pohja olisi samaa puuta kupariholkin kanssa.
Ei BMC koneiden suutinholkeissa öle mitään erillisiä prikkoja, pelkkä suutinholkki vain. Tuossapa taitaakin olla syy miksi sinun nuhvisi on huono lähtemään käyntiin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Nelitahtari kirjoitti: 17 Huhti 2022, 06:25
kari t kirjoitti: 16 Huhti 2022, 19:28 [Tuossapa taitaakin olla syy miksi sinun nuhvisi on huono lähtemään käyntiin.
Mitä tarkoitat?
Joku joskus tällä palstalla on tuon mainninnut. Muistaakseni tuolloin kun BMC- kuutosta kunnostin, tuosakin oli holkeissa prikat, laitoin uudet holkit, jätin prikat pois.
Eihän prikat kovin paljoa muuta suihkutuskohtaa, mutta kuitenkin parimilliä, vaikuttaneeko mihinkään, mene ja tiedä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Nelitahtari kirjoitti: 18 Huhti 2022, 20:49 Selailin Nuhvin ohjekirjaa ja kiinitin huomioni venttiilien säätöohjeeseen.
Siinä käsketään säätämään jokainen venttiili tietyssä kampiakselin asennossa:

Venttiili 1 kun venttiili 8 on täysin auki
Venttiili 2 kun venttiili 7 on täysin auki
Venttiili 3 kun venttiili 6 on täysin auki
Venttiili 4 kun venttiili 5 on täysin auki
Venttiili 5 kun venttiili 4 on täysin auki
Venttiili 6 kun venttiili 3 on täysin auki
Venttiili 7 kun venttiili 2 on täyvin auki
Venttiili 8 kun venttiili 1 on täysin auki

Miksi näin?

Minä olen aina tottunut säätämään sylinterin molemmat venttiilit silloin kun kyseinen sylinteri on työtahdin yläkuolokohdassa.
Eli 4-mukisen koneen venttiilit neljässä kammen asennossa eikä kahdeksassa.
Onko tähän joku syy?
Tuollaiset venttilien säätöohjeet löytyy vielä viljankeltaisten leukkujen käyttöohjekirjastakin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

kari t kirjoitti: 19 Huhti 2022, 06:49
Nelitahtari kirjoitti: 18 Huhti 2022, 20:49 Selailin Nuhvin ohjekirjaa ja kiinitin huomioni venttiilien säätöohjeeseen.
Siinä käsketään säätämään jokainen venttiili tietyssä kampiakselin asennossa:

Venttiili 1 kun venttiili 8 on täysin auki
Venttiili 2 kun venttiili 7 on täysin auki
Venttiili 3 kun venttiili 6 on täysin auki
Venttiili 4 kun venttiili 5 on täysin auki
Venttiili 5 kun venttiili 4 on täysin auki
Venttiili 6 kun venttiili 3 on täysin auki
Venttiili 7 kun venttiili 2 on täyvin auki
Venttiili 8 kun venttiili 1 on täysin auki

Miksi näin?

Minä olen aina tottunut säätämään sylinterin molemmat venttiilit silloin kun kyseinen sylinteri on työtahdin yläkuolokohdassa.
Eli 4-mukisen koneen venttiilit neljässä kammen asennossa eikä kahdeksassa.
Onko tähän joku syy?
Tuollaiset venttilien säätöohjeet löytyy vielä viljankeltaisten leukkujen käyttöohjekirjastakin.
Kai tuossa on ajatus että olis tarkempi kohdistus säätökohdalle. Mutta pytty kerrallaan olen itsekkin säädellyt kaikista parillisista koneista. Yksi Mackin kone ei toiminu tuolla systeemillä, jenkeillä on joissain ihan omia systeemeitä. :D
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Oliskohan palanut vaan tiiviste kakkosen ja kolmosen välistä.
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8931
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

kari t kirjoitti: 16 Huhti 2022, 19:28
Nelitahtari kirjoitti: 16 Huhti 2022, 19:12 Tänään oli suuttimet irrallaan.
Purin ja putsasin sekä säädin avautumispaineet.
Ei ne täydelliset suuttimet ole mutta ihan kelvolliset.

Piti samalla vaihtaa pohjaprikat mutta eikö BMC;n koneessa olekaan erllisiä suutinprikkoja?
Vaikuttaa kuin pohja olisi samaa puuta kupariholkin kanssa.
Ei BMC koneiden suutinholkeissa öle mitään erillisiä prikkoja, pelkkä suutinholkki vain. Tuossapa taitaakin olla syy miksi sinun nuhvisi on huono lähtemään käyntiin.
Eikös niitä ole kahta eri laja, kannen suutinholkkia.
Pohjallista ja pohjatonta = pohjalliseen ei prikkoja - pohjattomaan prikat ....

Ja suutinkorkeudella on aika iso merkitys palotapahtuman kannalta ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Tuusaaja
Nuhvitietäjä
Viestit: 200
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

Ei taida olla vaihdettavia seeti renkaita. Koneistamossa kyllä tekevät ne itse jos tarvii rengastaa. Vie kansi vaan koneistamoon ja tutkikaa mitä kannattaa tehdä. Uudet venttiilit saattaa olla sen verran paksumpia ettei edes rengastaa tarvi, voi riittää pelkkä koneistus. Ohjurin vaihdot hoituu siellä myös, itse vaihtaen voi tulla vahinkoa helposti.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Minä olen koneistanu istukat ja laittanu uudet venat, sitten kansi koneistukseen ja niin paljon pois että venat on oikealla tasolla.
Mukana kuin peräpukama!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

"Nelitahtari" sinullahan lienee myös korjausohjekirjakin, mtta siintä huolimatta.

Suora lainaus korjausohjekirjsta:
"Jousien pitäessä venttiilit paikoillaan tarkistettaan, että venttiililautasten yläpinnat ovat sylinterikannen yläpinnan tasalla tai korkeintaan 0,010" (0,254 mm) sen alapuolella."

Venttilien jouset:
"Jos jousien vapaapituus on enemmän kuin 1/8" (3 mm) ohjausarvoa lyhyempi , ne on vaihdettava. Samalla kertaa tarkistetaan suoruus akselin suhteen. Jos päät eroavat enenpi kuin 0,015" (0,38 mm) on jouset vaihdettavat"

Toki jokainen kunnostaa omansa koneen miten haluaa, mutta suosittelen "Tuusaajan" suositamaa menettelytapaa. Itse olen kaikki kannet kunnostuttanut joko mootorikoneistamossa taikka ammattikoululla.
Toki purkanut itse ja arvoinut kansien kunnon. Kaikkiin olen laitattanut uudet venttiilit, seetit tarvittaessa, venttilien ohjarit ja tarvittaessa mitat täyttävät venttilien jouset.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin