08.02.2007:
No niin ,nyt olisi tarkoitus laittaa kuntoon näiden kuvien mukainen nuffi.Kyseessä on 4/65 ja kutoskoneella sekä kertojalla ja etukuormaajalla (kuvissa irti), vuosimallista ei vielä tietoa, kun en ole nähnyt papereita, muistaakseni 68-70 vm?
Kyseinen vehje on seissyt n 10 vuotta kytkin/vaihdevian takia. Eli kytkin on ihan loppu ja kuulemma 4-vaide pomppii pois päältä. Kytkinlevy ja asetelman jouset menevät ainakin vaihtoon.
Nyt viikonloppuna olisi tarkoitus purkaa laatikko irti ja tutkia mitä se on syönyt,mikäli pakkanen ei sotke suunnitelmia.
09.02.2007:
Bray465 kirjoitti:Käytiin aikoinaan Laihialla kattomassa tätä konetta Kutonen oli Keskon laittama ja syöttöpumppu ilman säädintä(venemoottori)Laatikosta ilmeisesti kaksirivinen laakeri rikki.Näkyy olevan tupla kertojat.
Taitaa edel.omistaja olla pyörittänyt sirkkeliä tällä
Ps.Kyllä laatikosta näkee mitä se on syönyt eli mitä korjata.Laakereita
saa l-liikkestä joka lähtöön
Kyllä, samasta traktorista kyse. Kyseinen henkilö auttaa minua kunnostamaan konetta,jos vain huomenna pakkaset ovat järkevillä ruuvausilmoilla..
Jos se kaksirivinen laakeri on mennyt,niin miten paljon joutuu purkamaan että saa vaihdettua?
10.02.2007:
No niin, tänään on ruuvailtu. Paljon saatiin aikaan, nuhvi on nyt parissa palassa. Huomenna jatketaan vielä,sitten parin viikon päästä viedään laatikko korjattavaksi yhden hemmolle. Kuvia löytyy täältä ,valitan huonoa laatua,piti ottaa kännykällä ja kaverin HP:lla kun oma kamera jäi kotia.
11.02.2007:
No niin tänään jatkettiin purkamista.
Homma aloitettiin kytkimen purkaamisella. Kytkinlevy oli jumahtanut kunnolla kiinni ja pinta jäikin paloina sekä vauhtipyörään ja asetelmaan.
Seuraavaksi siirryttin peräosan kimppuun. Aluksi irti lähti penkki ja peräkoukku ja perästä tyhjätiin öljyt pois. Seuraavaksi irti otettin polkimet. Muuten lähti ok mutta oikeanpuolen jarrupolkimen vivuston tappi meinaisi olla täysin jumissa, mutta lähti lievän väkivallan ja crc:n avulla.
Seuraavaksi otetiin perärepun ruuvit irti ja reppu nostettin eilisissä kuvissakin näkyvällä Volvo BM kauhatraktorin trukkipiikkien avulla pois.
Ja siinä olikin kaikki mitä tänään ehdittiin tekemään.. jatkoa seuraa
Tässä muutama kuva
18.02.2007:
Tänään on hieman ruuvailtu lisää, täältä kuvia tapahtuneesta tälläkertaa oikealla kameralla otettuja.
21.02.2007:
Tässä suurempi kuva tyyppikilvestä.UniversalDM4 kirjoitti: Oletko moottorin numerosta selvittänyt, kumpi versio sinulla on http://www.morrismarine.org.uk/sealord.htm OEB vaiko OEF? Autokäytössä näissä oli yleensä 90 ja 105hv, myöhemmin turbolla jopa 140, tosin turboahdettu taisi olla uudempaa sarjaa 98 männillä.
Kilvessä lukee 5.7-DSL sarjanumero: PQD36/2
Mutta koneremontin yhteydessä koneeseen on vaihdettu 100mm putkien tilalle 95mm putket kestävyyden parantamiseksi.
08.03.2007:
purkua jatkettu taas.
irroitin vauhtipyörän tarkastaakseni moottorin stefan ja käsitelläkseni vauhtipyörän kytkinpintaa. Samalla tarkistettiin jarrulevyjen ja vivustojen kunto sekä putsattiin ne paineilmalla. pari kuvaa tässä
Seuraavaksi kuljetettiin vaihdelaatikko yhdelle hepulle joka on tehnyt jonkinverran laatikkoremppoja,muutaman osan joutuu vaihtamaan,koska 4 vaihde on pomppinut päältä. Laakereista ei löytynyt väljää. muutama kuva laatikosta tässä
14.02.2007:
Tänään haettu osia Järviseudun Traktori:lta Alajärveltä.
mm. kytkinlevy,kytkinakseli,painehiili,silmälaakeri,öljynsuodatin,öljynheittorengas,4.vaihteen ratas ja kaupan päälle vielä toinen öljynsuodatin ja akunkengät (muuhun projektiin)... vielä pitää hakea vahvemmat jouset paineasetelmaan(42mm valmet 702 ajopuolen kytkimen jouset) ja muutama stefa ja ehkä jokunen laakerikin.
kuva osista