Projekti:Nuffi 4/65 -70 BMC-6 & KKK

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

25 Maalis 2007, 18:18

Siiretäänpä tämä tänne uudelle sivulle..

08.02.2007:
No niin ,nyt olisi tarkoitus laittaa kuntoon näiden kuvien mukainen nuffi.Kyseessä on 4/65 ja kutoskoneella sekä kertojalla ja etukuormaajalla (kuvissa irti), vuosimallista ei vielä tietoa, kun en ole nähnyt papereita, muistaakseni 68-70 vm?

Kyseinen vehje on seissyt n 10 vuotta kytkin/vaihdevian takia. Eli kytkin on ihan loppu ja kuulemma 4-vaide pomppii pois päältä. Kytkinlevy ja asetelman jouset menevät ainakin vaihtoon.
Nyt viikonloppuna olisi tarkoitus purkaa laatikko irti ja tutkia mitä se on syönyt,mikäli pakkanen ei sotke suunnitelmia.

09.02.2007:
Bray465 kirjoitti:Käytiin aikoinaan Laihialla kattomassa tätä konetta :?: :?: Kutonen oli Keskon laittama ja syöttöpumppu ilman säädintä(venemoottori)Laatikosta ilmeisesti kaksirivinen laakeri rikki.Näkyy olevan tupla kertojat.
Taitaa edel.omistaja olla pyörittänyt sirkkeliä tällä :?: :?:
Ps.Kyllä laatikosta näkee mitä se on syönyt eli mitä korjata.Laakereita
saa l-liikkestä joka lähtöön :lol:

Kyllä, samasta traktorista kyse. Kyseinen henkilö auttaa minua kunnostamaan konetta,jos vain huomenna pakkaset ovat järkevillä ruuvausilmoilla..

Jos se kaksirivinen laakeri on mennyt,niin miten paljon joutuu purkamaan että saa vaihdettua?

10.02.2007:

No niin, tänään on ruuvailtu. Paljon saatiin aikaan, nuhvi on nyt parissa palassa. Huomenna jatketaan vielä,sitten parin viikon päästä viedään laatikko korjattavaksi yhden hemmolle. Kuvia löytyy täältä ,valitan huonoa laatua,piti ottaa kännykällä ja kaverin HP:lla kun oma kamera jäi kotia.

11.02.2007:

No niin tänään jatkettiin purkamista.

Homma aloitettiin kytkimen purkaamisella. Kytkinlevy oli jumahtanut kunnolla kiinni ja pinta jäikin paloina sekä vauhtipyörään ja asetelmaan.

Seuraavaksi siirryttin peräosan kimppuun. Aluksi irti lähti penkki ja peräkoukku ja perästä tyhjätiin öljyt pois. Seuraavaksi irti otettin polkimet. Muuten lähti ok mutta oikeanpuolen jarrupolkimen vivuston tappi meinaisi olla täysin jumissa, mutta lähti lievän väkivallan ja crc:n avulla.
Seuraavaksi otetiin perärepun ruuvit irti ja reppu nostettin eilisissä kuvissakin näkyvällä Volvo BM kauhatraktorin trukkipiikkien avulla pois.

Ja siinä olikin kaikki mitä tänään ehdittiin tekemään.. jatkoa seuraa

Tässä muutama kuva

18.02.2007:

Tänään on hieman ruuvailtu lisää, täältä kuvia tapahtuneesta tälläkertaa oikealla kameralla otettuja.

21.02.2007:
UniversalDM4 kirjoitti: Oletko moottorin numerosta selvittänyt, kumpi versio sinulla on http://www.morrismarine.org.uk/sealord.htm OEB vaiko OEF? Autokäytössä näissä oli yleensä 90 ja 105hv, myöhemmin turbolla jopa 140, tosin turboahdettu taisi olla uudempaa sarjaa 98 männillä.
Tässä suurempi kuva tyyppikilvestä.

Kilvessä lukee 5.7-DSL sarjanumero: PQD36/2

Mutta koneremontin yhteydessä koneeseen on vaihdettu 100mm putkien tilalle 95mm putket kestävyyden parantamiseksi.

08.03.2007:

purkua jatkettu taas.

irroitin vauhtipyörän tarkastaakseni moottorin stefan ja käsitelläkseni vauhtipyörän kytkinpintaa. Samalla tarkistettiin jarrulevyjen ja vivustojen kunto sekä putsattiin ne paineilmalla. pari kuvaa tässä

Seuraavaksi kuljetettiin vaihdelaatikko yhdelle hepulle joka on tehnyt jonkinverran laatikkoremppoja,muutaman osan joutuu vaihtamaan,koska 4 vaihde on pomppinut päältä. Laakereista ei löytynyt väljää. muutama kuva laatikosta tässä

14.02.2007:
Tänään haettu osia Järviseudun Traktori:lta Alajärveltä.

mm. kytkinlevy,kytkinakseli,painehiili,silmälaakeri,öljynsuodatin,öljynheittorengas,4.vaihteen ratas ja kaupan päälle vielä toinen öljynsuodatin ja akunkengät (muuhun projektiin)... vielä pitää hakea vahvemmat jouset paineasetelmaan(42mm valmet 702 ajopuolen kytkimen jouset) ja muutama stefa ja ehkä jokunen laakerikin.

kuva osista
Viimeksi muokannut PetriH, 26 Tammi 2008, 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

25 Maalis 2007, 18:28

Tässä projektissakin on tapahtunut päivitystä. mm olen uusinut kertojaan laakerit ja stefan,sekä vaihtanut moottoriin takastefan. Lisäksi laatikko on purettu nyt lähes täysin ja niinhän siinä oli käynyt että se kaksoislaakeri sieltä oli mennyt :( .

Tässä muutama laakeri/stefa mitat/hinnat :

kertoja isompi laakeri 6309, ~30e
kertoja pienempi laakeri 6209 ,~20e
kertoja stefa 45x62x10 ~7e
kutoskone takastefa 127,00x146,05x11,11 ~25e


Ens viikolla taas pitää käydä hakemassa muutama osa Alajärveltä
:wink: mm hydraulisuodatin ,laatikon kaksoislaakeri ja 4.vaihteen siirtäjä.

projekti jatkuu :arrow:

Muutama kuva laatikosta
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

23 Huhti 2007, 22:21

Päivitetäämpä taas, Laatikko alkaa olemaan pian kasassa, harmia aiheuttaa pieni osa joka on tässä kuvassa. Tämähän on ala-akselin etupäässä olevan rattaan lukitusruuvin lukko"tähti" tästä vain on sisäkehältä hävinnyt se tärkein lipare :(


Jos jollain olisi ehjää tälläistä lukitusosaa niin laita viestiä tännepäin, muuten joutuu teettämään jossain uuden. Ei löytynyt tarpeeksi vahvaa vastaavaa tuotetta nimittäin Vaasasta ainakaan.

Kaikki loput kuvat tästä.
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

24 Huhti 2007, 15:51

Nuo on joskus tullut korvattua mutterin sivusta läpi
poratulla stop-ruuvilla
Mukana kuin peräpukama!
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

20 Touko 2007, 20:44

Nyt rupeaa näykymään jo valoa tunnelin päässä tässä projektissa,vaikka vielä riittää paljon tekemistä.

Laatikko on nyt valmis ja laitettu kiinnikin tänään! :D

Lisäksi taka-akselitumpit tai mitkälie kerittiin laittamaan kiinni. Takareppua ei vielä pysytyny laittamaan kiinni, koska hydraulisuodattimen ja pumpun välistä puttuu tiiviste.

18-19.5 kuvat

20.5 kuvat

Takarenkaitakaan ei voinut vielä laittaa kiinni koska toisesta näkyi jo sisärengas,näkyy 20.5 viimeisessä kuvassa. Samalla kun rengas vaihdetaan,ajattelin hiekkapuhaltaa ja maalata vanteen samalla.
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

29 Touko 2007, 19:39

Kävin tänään hiekkapuhaltamassa takavanteet. Huomenna olis tarkoitus pohjamaalata.

Ei vielä kuvia..
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

30 Touko 2007, 19:54

Vanteet maalattu.

Kuvatennen puhallusta, sen jälkeen ja maalattuna.

Mikä on oikea sävy noihin vanteisiin, tuskin ainakaan ihan kirkkaan valkoinen?
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

31 Touko 2007, 18:51

Vanteiden väri peltinokissa oli kerman valkoinen.Varmaan aika lähellä Fiatin tai Zetorin vanteita.
3DL -60,4DM-61
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

03 Kesä 2007, 18:06

Toinen vanne laitettu perjantaina kiinni, toiseen vielä laittamatta rengas päälle.


Hain tänään tontille kopin ,varatakarenkaan ja etukuormaajan+kauhan.

Muutama kuvatus tästä
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

11 Kesä 2007, 20:36

Niin viikonloppuna saatiin nuffi siirtokuntoon, takareppu laitetiin kiinni kun sain vihdoin sen puuttuvan tiivisteen sinne Leypartsin kautta.

Samana päivänä laitettiin myös rengas vanteelle ja asennettiin alle. Sitten vaan laitetiin ohjaus,polkimet ja penkki kiinni. Sitten öljyt laatikkoon ja vielä vaihdettiin toinen eturengas leukusta, tähän oikeasti kuuluvan vanteen takia.

Sitten se olikin siirtokunnossa, hinattiin ihan lava-autolla n 10 km matka. Muuten siirto meni ok mutta hieman toinen jarru laahasi ja täten kuumeni lujaa ja vähän savusikin.

muutama kuva
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

11 Kesä 2007, 20:42

Eilen pesin hieman nuffia painepesurilla ja kyllä siitä jotain likaa lähti, ei tosin mitenkään kovin hyvin. Pitää putsata vielä paremmin ennen maalausta.

No tänään otin sitten sen öljypohjan irti puhdistaakseni sen ja syytäkin oli,kuten kuvista näkyy. Hain vielä muutamia osia peräkärryllä ja laitoin lopuksi muovia päälle jos vaikka yöllä sataisi..

kuvat tälläkertaa kuvanblogissa johtuen kotisivutilan tilanpuutteesta.

Tästä kuvat
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

12 Kesä 2007, 11:07

Tästä tulee kyllä hyvä ja hieno. Huolellisesti olet kunnostanut tätä harvinaisuutta. Enpä ennen tuollaista öljypohjaa nähnyt BMC:n kutosissa. Ovat olleet peltisiä...
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

12 Kesä 2007, 18:03

Tänään taas jatkettu, laitoin öljypohjan kiinni ja irroitin jäähdyttimen kun näytti vuotavan jonkin verran.

Lisäksi muutaman osan otin irti maalauksen tieltä/jäähdyttimen irroituksen takia. Tämän lisäksi aloitin hieman jo puhdistamaan pintoja paskasta maalausta silmälläpitäen. Sekä otin öljyn- ja polttoaineensuodattimen irti ja vaihdoin öljynsuodattimen, uutta polttoaineensuodatinta ei ollut vielä laittaa paikalleen.

Muutama kuva
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

13 Kesä 2007, 20:16

Hieno projekti" PETRIH:lla" menossa ja kiva katsella homman etenemistä.
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

17 Kesä 2007, 12:33

Taas jatkuu...

Eilen tuli putsattua koko päivä moottoria ja muutenkin koko traktoria paskasta. Otin myös muutamia osia irti erikseen putsattaviksi/maalattaviksi.

Ens viikolla olis tarkotus kokeilla konetta käyntiin kunhan saan jäähdyttimen korjattua.

Kuvat
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
Vastaa Viestiin