Sivu 2/8

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 16 Tammi 2020, 22:33
Kirjoittaja mikael
https://aijaa.com/o7UsLM
Askarrutaa taas :oops: Yllä kuva männänrenkaasta jossa TOP leima renkaasssa, siinä sisäreunassa viistottu, siis renkaassa. Toinen puoli normaali niin kuin olen männänrenkaita nähnyt aijemmin. Onko tuo rengas nyt oikein päin kuvassa? Kuva hiukan huono siinä jo öljyä lutrattu, kun kesken jäi asennus.
Entäpä liitos kohdat renkaissa jos aloitan vaikka suihkuun päin eka liitoksella?
Olen lukenut aijemmin alapuolen öljyrenkaasta, onko viisasta jättää rengas asentamatta ja mitä hyötyjä siitä koeelle siten olisi?

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 16 Tammi 2020, 22:50
Kirjoittaja nuhvi63
Top, eli yläpuoli.
Oikein on.
Sillä ei ole väliä mistä kohtaa aloitat katkosrakojen jätön, kunhan ne on vuorotellen männän vastakkaisilla puolilla.
Toiset sanoo että helmarenkaan poisjättö lisää öljyn kulutusta, ite en ole huomannut.
Paremman voitelun sylinteri saa kun sen jättää pois, se helmarengas on jäänne niiltä ajoilta kun öljyt ei olleet sitä mitä ne nykyään on.
En laittanut omaan Leukuun helmarengasta, enkä laita seuraaviinkaan.

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 17 Tammi 2020, 00:50
Kirjoittaja jusape
Juu "TOP" on yläpinta, tai jos ei ole "TOP" tekstiä, silloin monasti on piste merkkinä.
Muistaakseni esim valmetin moottorien ohjeessa olis että männänenkaiden ( 3 ylintä ) katkokset tasajaolla n.120ast eri kulmiin, sama oli GM-dieseleissä, jos 4 ylärengasta joista se neljäs on öljyrengas, niin ne kolme puristusrengasta 120ast jaolla ja alin öljyrengas 180ast eri asentoon kuin alin puristusrengas.

Tuohon helman alimpaan, viidenteen renkaaseen, joka siis myös öljyrengas, niin eikös jo -70 luvulla tai 60 lopulla, ollut valmistajan tai maahantuoja KESKOn ohje että moottoriremontissa, jos siellä on se helmarengas, se PITÄÄ jättää pois, koska on havaittu että sylinterit ja männänrenkaatu kuluvat suunniteltua nopeammin ( männänrenkaiden voitelu yläpäässä ei ole riittävä )

En nyt kyllä muista, koska se helman alarengas jäi pois tehtaan tuotantomalleistakin, 460, vaiko 10/60 koneissa tai 4/65, vaiko vasta 384 ???

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 17 Tammi 2020, 17:35
Kirjoittaja nuhvi63
jusape kirjoitti: 17 Tammi 2020, 00:50 Juu "TOP" on yläpinta, tai jos ei ole "TOP" tekstiä, silloin monasti on piste merkkinä.
Muistaakseni esim valmetin moottorien ohjeessa olis että männänenkaiden ( 3 ylintä ) katkokset tasajaolla n.120ast eri kulmiin, sama oli GM-dieseleissä, jos 4 ylärengasta joista se neljäs on öljyrengas, niin ne kolme puristusrengasta 120ast jaolla ja alin öljyrengas 180ast eri asentoon kuin alin puristusrengas.

Tuohon helman alimpaan, viidenteen renkaaseen, joka siis myös öljyrengas, niin eikös jo -70 luvulla tai 60 lopulla, ollut valmistajan tai maahantuoja KESKOn ohje että moottoriremontissa, jos siellä on se helmarengas, se PITÄÄ jättää pois, koska on havaittu että sylinterit ja männänrenkaatu kuluvat suunniteltua nopeammin ( männänrenkaiden voitelu yläpäässä ei ole riittävä )

En nyt kyllä muista, koska se helman alarengas jäi pois tehtaan tuotantomalleistakin, 460, vaiko 10/60 koneissa tai 4/65, vaiko vasta 384 ???
Ainakin 465 koneessa ilman punttikoneistoa on myös helmarengas.

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 21 Tammi 2020, 23:11
Kirjoittaja mikael
Ongelma, tulikohan tyhmästi tehtyä? :( Asentelin jakopään kantta paikoilleen ja pultithan ei 40 nm kestäneet, niitä venähteli ja yksi katkesikin.
Kirjastossa oli Leulantista ohjetta ja näytti kyllä pultit mielesäni samaa vahvuutta kai olevan, tuossa omassani 8 mm vahvoja. Leukun ohjeessa 4 kpm-4,5 kpm kiristys momentti, itse kiristin omassani 40 nm. Ruostetta oli kylläkin pulteissa.

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 21 Tammi 2020, 23:41
Kirjoittaja jusape
5/16" ( n.8mm ) pulteille max 20Nm , esim keinuvipukoneistossa ....
Ja jakopään pultit ei tarvii olla missään momentissa, vaan kevyesti räikän tyvestä kääntäen "rannemomentissa"

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 22 Tammi 2020, 00:24
Kirjoittaja mikael
jusape kirjoitti: 21 Tammi 2020, 23:41 5/16" ( n.8mm ) pulteille max 20Nm , esim keinuvipukoneistossa ....
Ja jakopään pultit ei tarvii olla missään momentissa, vaan kevyesti räikän tyvestä kääntäen "rannemomentissa"
https://nuhvi.fi/jasenkirjasto/kayttooh ... kaavio.pdf

Noin mulle kävi aloittelijalle, otetaan opiksi :cry: Tuo leukun ohje minua hämäsi ja muutenkin oli päivällä aikomus kysyä, se vain jäi kysymättä. Kierteet lienee pulteissa UNF. Kyselen huomenna Hahdon Maurilta pultteja. Kiitos jälleen kerran hyvästä neuvosta :)

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 23 Tammi 2020, 19:31
Kirjoittaja mikael
Kuumuutta ketävät tiivisteet. Sylinterikannessa kylessä levy neljällä pultilla jossa se nostamiseen oleva reikä, tarvitseeko tiivisteen vai meneekö kuumuutta kestävällä silikonilla 300 astetta kestää. Samoin vespumpun tiivste, menetteleekö sekin silikonilla?

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 23 Tammi 2020, 20:01
Kirjoittaja nuhvi63
Eikös niihin tiivistesarjassa tule tiivisteet :shock:
Paperitiiviste hylomarilla ryyditettynä tuo parhaan lopputuloksen.

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 23 Tammi 2020, 21:28
Kirjoittaja mikael
nuhvi63 kirjoitti: 23 Tammi 2020, 20:01 Eikös niihin tiivistesarjassa tule tiivisteet :shock:
Paperitiiviste hylomarilla ryyditettynä tuo parhaan lopputuloksen.
Tuossa sarjassa ei ollut, ei viitsis tilatakaan kun joutuu kuitenkin myöhemmin tilaamaan jotain kun saan koneen paikolleen. Luulin että pitää olla kuumuutta kestävät tiivisteet. :roll: Onhan tuota tiivistepaperia josta tehen tiivisteet ja hylömaria tahi jotain mönjää väliin. :)

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 23 Tammi 2020, 23:24
Kirjoittaja jusape
Eihä noihin kohtiin nesteen ( veden ) lämpö suurempaa lämpökuormaa tule, sama vaikka jostain kartongista ( esim jokin ilma- tai öljnsuodattimen pakkaus ) leikkelisi tiivisteen + tiivistelakka molemmin puolin .......
( A4 monistepaperi on turhan ohutta )

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 24 Tammi 2020, 09:14
Kirjoittaja kari t
mikael kirjoitti: 23 Tammi 2020, 19:31 Kuumuutta ketävät tiivisteet. Sylinterikannessa kylessä levy neljällä pultilla jossa se nostamiseen oleva reikä, tarvitseeko tiivisteen vai meneekö kuumuutta kestävällä silikonilla 300 astetta kestää. Samoin vespumpun tiivste, menetteleekö sekin silikonilla?
Kuumuutta kestäviä tiivisteitähän ei nuhvin kannessa ole muualla kuin pakosarjan tiivisteet. Imusarajassakaan ei ole kuin 0.5 mm paperitiiviste, itse laitoin viiko sitten imusarjaan wurtin moottorisilikoonin lisäksi, pitäis varmaan varmaan ilman paperitiivistettäkin. Tuota kannen takapään tiivistettä ei ollut marjakankaan yläpään tiivistesarjassa, laitoin pelkästään edellä mainitulla mootorisilikoonilla. Ei ollut termostaatin kopan tiivistettäkään , samalla silikoonilla meni tämäkin.

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 02 Helmi 2020, 10:30
Kirjoittaja Massey-Nuffield
Sitten se venttiilien säätö kannen kiristyksen jälkeen

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 07 Helmi 2020, 19:33
Kirjoittaja mikael
Massey-Nuffield kirjoitti: 02 Helmi 2020, 10:30 Sitten se venttiilien säätö kannen kiristyksen jälkeen
Kavereilta asennus apua venttiilien säätämiseen https://aijaa.com/zue0cT Nyt sekin homma opittu :). Kone oottaa kevättä ja paikalleen asentamista https://aijaa.com/4LQL1q .

Re: mikaelin remontti nuffield 4/60

Lähetetty: 08 Helmi 2020, 22:23
Kirjoittaja nuhvi63
Tukeva pukki siulla👍👍
Tuosta on hyvä jatkaa.
Onko muu traktori kunnossa :?: