mikaelin remontti nuffield 4/60
Valvoja: automies560
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
https://aijaa.com/o7UsLM
Askarrutaa taas Yllä kuva männänrenkaasta jossa TOP leima renkaasssa, siinä sisäreunassa viistottu, siis renkaassa. Toinen puoli normaali niin kuin olen männänrenkaita nähnyt aijemmin. Onko tuo rengas nyt oikein päin kuvassa? Kuva hiukan huono siinä jo öljyä lutrattu, kun kesken jäi asennus.
Entäpä liitos kohdat renkaissa jos aloitan vaikka suihkuun päin eka liitoksella?
Olen lukenut aijemmin alapuolen öljyrenkaasta, onko viisasta jättää rengas asentamatta ja mitä hyötyjä siitä koeelle siten olisi?
Askarrutaa taas Yllä kuva männänrenkaasta jossa TOP leima renkaasssa, siinä sisäreunassa viistottu, siis renkaassa. Toinen puoli normaali niin kuin olen männänrenkaita nähnyt aijemmin. Onko tuo rengas nyt oikein päin kuvassa? Kuva hiukan huono siinä jo öljyä lutrattu, kun kesken jäi asennus.
Entäpä liitos kohdat renkaissa jos aloitan vaikka suihkuun päin eka liitoksella?
Olen lukenut aijemmin alapuolen öljyrenkaasta, onko viisasta jättää rengas asentamatta ja mitä hyötyjä siitä koeelle siten olisi?
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Top, eli yläpuoli.
Oikein on.
Sillä ei ole väliä mistä kohtaa aloitat katkosrakojen jätön, kunhan ne on vuorotellen männän vastakkaisilla puolilla.
Toiset sanoo että helmarenkaan poisjättö lisää öljyn kulutusta, ite en ole huomannut.
Paremman voitelun sylinteri saa kun sen jättää pois, se helmarengas on jäänne niiltä ajoilta kun öljyt ei olleet sitä mitä ne nykyään on.
En laittanut omaan Leukuun helmarengasta, enkä laita seuraaviinkaan.
Oikein on.
Sillä ei ole väliä mistä kohtaa aloitat katkosrakojen jätön, kunhan ne on vuorotellen männän vastakkaisilla puolilla.
Toiset sanoo että helmarenkaan poisjättö lisää öljyn kulutusta, ite en ole huomannut.
Paremman voitelun sylinteri saa kun sen jättää pois, se helmarengas on jäänne niiltä ajoilta kun öljyt ei olleet sitä mitä ne nykyään on.
En laittanut omaan Leukuun helmarengasta, enkä laita seuraaviinkaan.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Juu "TOP" on yläpinta, tai jos ei ole "TOP" tekstiä, silloin monasti on piste merkkinä.
Muistaakseni esim valmetin moottorien ohjeessa olis että männänenkaiden ( 3 ylintä ) katkokset tasajaolla n.120ast eri kulmiin, sama oli GM-dieseleissä, jos 4 ylärengasta joista se neljäs on öljyrengas, niin ne kolme puristusrengasta 120ast jaolla ja alin öljyrengas 180ast eri asentoon kuin alin puristusrengas.
Tuohon helman alimpaan, viidenteen renkaaseen, joka siis myös öljyrengas, niin eikös jo -70 luvulla tai 60 lopulla, ollut valmistajan tai maahantuoja KESKOn ohje että moottoriremontissa, jos siellä on se helmarengas, se PITÄÄ jättää pois, koska on havaittu että sylinterit ja männänrenkaatu kuluvat suunniteltua nopeammin ( männänrenkaiden voitelu yläpäässä ei ole riittävä )
En nyt kyllä muista, koska se helman alarengas jäi pois tehtaan tuotantomalleistakin, 460, vaiko 10/60 koneissa tai 4/65, vaiko vasta 384 ???
Muistaakseni esim valmetin moottorien ohjeessa olis että männänenkaiden ( 3 ylintä ) katkokset tasajaolla n.120ast eri kulmiin, sama oli GM-dieseleissä, jos 4 ylärengasta joista se neljäs on öljyrengas, niin ne kolme puristusrengasta 120ast jaolla ja alin öljyrengas 180ast eri asentoon kuin alin puristusrengas.
Tuohon helman alimpaan, viidenteen renkaaseen, joka siis myös öljyrengas, niin eikös jo -70 luvulla tai 60 lopulla, ollut valmistajan tai maahantuoja KESKOn ohje että moottoriremontissa, jos siellä on se helmarengas, se PITÄÄ jättää pois, koska on havaittu että sylinterit ja männänrenkaatu kuluvat suunniteltua nopeammin ( männänrenkaiden voitelu yläpäässä ei ole riittävä )
En nyt kyllä muista, koska se helman alarengas jäi pois tehtaan tuotantomalleistakin, 460, vaiko 10/60 koneissa tai 4/65, vaiko vasta 384 ???
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Ainakin 465 koneessa ilman punttikoneistoa on myös helmarengas.jusape kirjoitti: ↑17 Tammi 2020, 00:50 Juu "TOP" on yläpinta, tai jos ei ole "TOP" tekstiä, silloin monasti on piste merkkinä.
Muistaakseni esim valmetin moottorien ohjeessa olis että männänenkaiden ( 3 ylintä ) katkokset tasajaolla n.120ast eri kulmiin, sama oli GM-dieseleissä, jos 4 ylärengasta joista se neljäs on öljyrengas, niin ne kolme puristusrengasta 120ast jaolla ja alin öljyrengas 180ast eri asentoon kuin alin puristusrengas.
Tuohon helman alimpaan, viidenteen renkaaseen, joka siis myös öljyrengas, niin eikös jo -70 luvulla tai 60 lopulla, ollut valmistajan tai maahantuoja KESKOn ohje että moottoriremontissa, jos siellä on se helmarengas, se PITÄÄ jättää pois, koska on havaittu että sylinterit ja männänrenkaatu kuluvat suunniteltua nopeammin ( männänrenkaiden voitelu yläpäässä ei ole riittävä )
En nyt kyllä muista, koska se helman alarengas jäi pois tehtaan tuotantomalleistakin, 460, vaiko 10/60 koneissa tai 4/65, vaiko vasta 384 ???
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
Ongelma, tulikohan tyhmästi tehtyä? Asentelin jakopään kantta paikoilleen ja pultithan ei 40 nm kestäneet, niitä venähteli ja yksi katkesikin.
Kirjastossa oli Leulantista ohjetta ja näytti kyllä pultit mielesäni samaa vahvuutta kai olevan, tuossa omassani 8 mm vahvoja. Leukun ohjeessa 4 kpm-4,5 kpm kiristys momentti, itse kiristin omassani 40 nm. Ruostetta oli kylläkin pulteissa.
Kirjastossa oli Leulantista ohjetta ja näytti kyllä pultit mielesäni samaa vahvuutta kai olevan, tuossa omassani 8 mm vahvoja. Leukun ohjeessa 4 kpm-4,5 kpm kiristys momentti, itse kiristin omassani 40 nm. Ruostetta oli kylläkin pulteissa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
5/16" ( n.8mm ) pulteille max 20Nm , esim keinuvipukoneistossa ....
Ja jakopään pultit ei tarvii olla missään momentissa, vaan kevyesti räikän tyvestä kääntäen "rannemomentissa"
Ja jakopään pultit ei tarvii olla missään momentissa, vaan kevyesti räikän tyvestä kääntäen "rannemomentissa"
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
https://nuhvi.fi/jasenkirjasto/kayttooh ... kaavio.pdf
Noin mulle kävi aloittelijalle, otetaan opiksi Tuo leukun ohje minua hämäsi ja muutenkin oli päivällä aikomus kysyä, se vain jäi kysymättä. Kierteet lienee pulteissa UNF. Kyselen huomenna Hahdon Maurilta pultteja. Kiitos jälleen kerran hyvästä neuvosta
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
Kuumuutta ketävät tiivisteet. Sylinterikannessa kylessä levy neljällä pultilla jossa se nostamiseen oleva reikä, tarvitseeko tiivisteen vai meneekö kuumuutta kestävällä silikonilla 300 astetta kestää. Samoin vespumpun tiivste, menetteleekö sekin silikonilla?
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Eikös niihin tiivistesarjassa tule tiivisteet
Paperitiiviste hylomarilla ryyditettynä tuo parhaan lopputuloksen.
Paperitiiviste hylomarilla ryyditettynä tuo parhaan lopputuloksen.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
Tuossa sarjassa ei ollut, ei viitsis tilatakaan kun joutuu kuitenkin myöhemmin tilaamaan jotain kun saan koneen paikolleen. Luulin että pitää olla kuumuutta kestävät tiivisteet. Onhan tuota tiivistepaperia josta tehen tiivisteet ja hylömaria tahi jotain mönjää väliin.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Eihä noihin kohtiin nesteen ( veden ) lämpö suurempaa lämpökuormaa tule, sama vaikka jostain kartongista ( esim jokin ilma- tai öljnsuodattimen pakkaus ) leikkelisi tiivisteen + tiivistelakka molemmin puolin .......
( A4 monistepaperi on turhan ohutta )
( A4 monistepaperi on turhan ohutta )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kuumuutta kestäviä tiivisteitähän ei nuhvin kannessa ole muualla kuin pakosarjan tiivisteet. Imusarajassakaan ei ole kuin 0.5 mm paperitiiviste, itse laitoin viiko sitten imusarjaan wurtin moottorisilikoonin lisäksi, pitäis varmaan varmaan ilman paperitiivistettäkin. Tuota kannen takapään tiivistettä ei ollut marjakankaan yläpään tiivistesarjassa, laitoin pelkästään edellä mainitulla mootorisilikoonilla. Ei ollut termostaatin kopan tiivistettäkään , samalla silikoonilla meni tämäkin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 876
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Sitten se venttiilien säätö kannen kiristyksen jälkeen
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
Kavereilta asennus apua venttiilien säätämiseen https://aijaa.com/zue0cT Nyt sekin homma opittu . Kone oottaa kevättä ja paikalleen asentamista https://aijaa.com/4LQL1q .Massey-Nuffield kirjoitti: ↑02 Helmi 2020, 10:30 Sitten se venttiilien säätö kannen kiristyksen jälkeen
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Tukeva pukki siulla
Tuosta on hyvä jatkaa.
Onko muu traktori kunnossa
Tuosta on hyvä jatkaa.
Onko muu traktori kunnossa
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.