mikaelin remontti nuffield 4/60

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

16 Tammi 2020, 22:33

https://aijaa.com/o7UsLM
Askarrutaa taas :oops: Yllä kuva männänrenkaasta jossa TOP leima renkaasssa, siinä sisäreunassa viistottu, siis renkaassa. Toinen puoli normaali niin kuin olen männänrenkaita nähnyt aijemmin. Onko tuo rengas nyt oikein päin kuvassa? Kuva hiukan huono siinä jo öljyä lutrattu, kun kesken jäi asennus.
Entäpä liitos kohdat renkaissa jos aloitan vaikka suihkuun päin eka liitoksella?
Olen lukenut aijemmin alapuolen öljyrenkaasta, onko viisasta jättää rengas asentamatta ja mitä hyötyjä siitä koeelle siten olisi?
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

16 Tammi 2020, 22:50

Top, eli yläpuoli.
Oikein on.
Sillä ei ole väliä mistä kohtaa aloitat katkosrakojen jätön, kunhan ne on vuorotellen männän vastakkaisilla puolilla.
Toiset sanoo että helmarenkaan poisjättö lisää öljyn kulutusta, ite en ole huomannut.
Paremman voitelun sylinteri saa kun sen jättää pois, se helmarengas on jäänne niiltä ajoilta kun öljyt ei olleet sitä mitä ne nykyään on.
En laittanut omaan Leukuun helmarengasta, enkä laita seuraaviinkaan.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Tammi 2020, 00:50

Juu "TOP" on yläpinta, tai jos ei ole "TOP" tekstiä, silloin monasti on piste merkkinä.
Muistaakseni esim valmetin moottorien ohjeessa olis että männänenkaiden ( 3 ylintä ) katkokset tasajaolla n.120ast eri kulmiin, sama oli GM-dieseleissä, jos 4 ylärengasta joista se neljäs on öljyrengas, niin ne kolme puristusrengasta 120ast jaolla ja alin öljyrengas 180ast eri asentoon kuin alin puristusrengas.

Tuohon helman alimpaan, viidenteen renkaaseen, joka siis myös öljyrengas, niin eikös jo -70 luvulla tai 60 lopulla, ollut valmistajan tai maahantuoja KESKOn ohje että moottoriremontissa, jos siellä on se helmarengas, se PITÄÄ jättää pois, koska on havaittu että sylinterit ja männänrenkaatu kuluvat suunniteltua nopeammin ( männänrenkaiden voitelu yläpäässä ei ole riittävä )

En nyt kyllä muista, koska se helman alarengas jäi pois tehtaan tuotantomalleistakin, 460, vaiko 10/60 koneissa tai 4/65, vaiko vasta 384 ???
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

17 Tammi 2020, 17:35

jusape kirjoitti:
17 Tammi 2020, 00:50
Juu "TOP" on yläpinta, tai jos ei ole "TOP" tekstiä, silloin monasti on piste merkkinä.
Muistaakseni esim valmetin moottorien ohjeessa olis että männänenkaiden ( 3 ylintä ) katkokset tasajaolla n.120ast eri kulmiin, sama oli GM-dieseleissä, jos 4 ylärengasta joista se neljäs on öljyrengas, niin ne kolme puristusrengasta 120ast jaolla ja alin öljyrengas 180ast eri asentoon kuin alin puristusrengas.

Tuohon helman alimpaan, viidenteen renkaaseen, joka siis myös öljyrengas, niin eikös jo -70 luvulla tai 60 lopulla, ollut valmistajan tai maahantuoja KESKOn ohje että moottoriremontissa, jos siellä on se helmarengas, se PITÄÄ jättää pois, koska on havaittu että sylinterit ja männänrenkaatu kuluvat suunniteltua nopeammin ( männänrenkaiden voitelu yläpäässä ei ole riittävä )

En nyt kyllä muista, koska se helman alarengas jäi pois tehtaan tuotantomalleistakin, 460, vaiko 10/60 koneissa tai 4/65, vaiko vasta 384 ???
Ainakin 465 koneessa ilman punttikoneistoa on myös helmarengas.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

21 Tammi 2020, 23:11

Ongelma, tulikohan tyhmästi tehtyä? :( Asentelin jakopään kantta paikoilleen ja pultithan ei 40 nm kestäneet, niitä venähteli ja yksi katkesikin.
Kirjastossa oli Leulantista ohjetta ja näytti kyllä pultit mielesäni samaa vahvuutta kai olevan, tuossa omassani 8 mm vahvoja. Leukun ohjeessa 4 kpm-4,5 kpm kiristys momentti, itse kiristin omassani 40 nm. Ruostetta oli kylläkin pulteissa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Tammi 2020, 23:41

5/16" ( n.8mm ) pulteille max 20Nm , esim keinuvipukoneistossa ....
Ja jakopään pultit ei tarvii olla missään momentissa, vaan kevyesti räikän tyvestä kääntäen "rannemomentissa"
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

22 Tammi 2020, 00:24

jusape kirjoitti:
21 Tammi 2020, 23:41
5/16" ( n.8mm ) pulteille max 20Nm , esim keinuvipukoneistossa ....
Ja jakopään pultit ei tarvii olla missään momentissa, vaan kevyesti räikän tyvestä kääntäen "rannemomentissa"
https://nuhvi.fi/jasenkirjasto/kayttooh ... kaavio.pdf

Noin mulle kävi aloittelijalle, otetaan opiksi :cry: Tuo leukun ohje minua hämäsi ja muutenkin oli päivällä aikomus kysyä, se vain jäi kysymättä. Kierteet lienee pulteissa UNF. Kyselen huomenna Hahdon Maurilta pultteja. Kiitos jälleen kerran hyvästä neuvosta :)
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

23 Tammi 2020, 19:31

Kuumuutta ketävät tiivisteet. Sylinterikannessa kylessä levy neljällä pultilla jossa se nostamiseen oleva reikä, tarvitseeko tiivisteen vai meneekö kuumuutta kestävällä silikonilla 300 astetta kestää. Samoin vespumpun tiivste, menetteleekö sekin silikonilla?
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

23 Tammi 2020, 20:01

Eikös niihin tiivistesarjassa tule tiivisteet :shock:
Paperitiiviste hylomarilla ryyditettynä tuo parhaan lopputuloksen.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

23 Tammi 2020, 21:28

nuhvi63 kirjoitti:
23 Tammi 2020, 20:01
Eikös niihin tiivistesarjassa tule tiivisteet :shock:
Paperitiiviste hylomarilla ryyditettynä tuo parhaan lopputuloksen.
Tuossa sarjassa ei ollut, ei viitsis tilatakaan kun joutuu kuitenkin myöhemmin tilaamaan jotain kun saan koneen paikolleen. Luulin että pitää olla kuumuutta kestävät tiivisteet. :roll: Onhan tuota tiivistepaperia josta tehen tiivisteet ja hylömaria tahi jotain mönjää väliin. :)
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Tammi 2020, 23:24

Eihä noihin kohtiin nesteen ( veden ) lämpö suurempaa lämpökuormaa tule, sama vaikka jostain kartongista ( esim jokin ilma- tai öljnsuodattimen pakkaus ) leikkelisi tiivisteen + tiivistelakka molemmin puolin .......
( A4 monistepaperi on turhan ohutta )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Tammi 2020, 09:14

mikael kirjoitti:
23 Tammi 2020, 19:31
Kuumuutta ketävät tiivisteet. Sylinterikannessa kylessä levy neljällä pultilla jossa se nostamiseen oleva reikä, tarvitseeko tiivisteen vai meneekö kuumuutta kestävällä silikonilla 300 astetta kestää. Samoin vespumpun tiivste, menetteleekö sekin silikonilla?
Kuumuutta kestäviä tiivisteitähän ei nuhvin kannessa ole muualla kuin pakosarjan tiivisteet. Imusarajassakaan ei ole kuin 0.5 mm paperitiiviste, itse laitoin viiko sitten imusarjaan wurtin moottorisilikoonin lisäksi, pitäis varmaan varmaan ilman paperitiivistettäkin. Tuota kannen takapään tiivistettä ei ollut marjakankaan yläpään tiivistesarjassa, laitoin pelkästään edellä mainitulla mootorisilikoonilla. Ei ollut termostaatin kopan tiivistettäkään , samalla silikoonilla meni tämäkin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

02 Helmi 2020, 10:30

Sitten se venttiilien säätö kannen kiristyksen jälkeen
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

07 Helmi 2020, 19:33

Massey-Nuffield kirjoitti:
02 Helmi 2020, 10:30
Sitten se venttiilien säätö kannen kiristyksen jälkeen
Kavereilta asennus apua venttiilien säätämiseen https://aijaa.com/zue0cT Nyt sekin homma opittu :). Kone oottaa kevättä ja paikalleen asentamista https://aijaa.com/4LQL1q .
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

08 Helmi 2020, 22:23

Tukeva pukki siulla👍👍
Tuosta on hyvä jatkaa.
Onko muu traktori kunnossa :?:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin