Leyland 285 -77
Valvoja: automies560
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 28
- Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
- NLCF r.y jäsen Nro: 147
Aloitan tähän 285 projektia ja alkuvaiheessa projekti alkaa tilannearviolla, tiedonkeräyksellä, jne.
(korjausohjeet latasinkin jo jäsensivuilta - kiitos!)
Tämä Leyland on seisonut >10 v. ulkona ja ulkosäilytys on saanut aikaan sitä nykynuorison haluamaa patina (teen samalla mielenkiinnosta gallupin ulkonäöstä).
Tarkoitus on kuitenkin entisöidä tämä yksilö ajan kanssa mahdollisimman alkuperäiseksi.
Alkuperäistämistä auttaa, ettei puuttuvia osia juurikaan ole ja Leyland on suorapeltinen ja muutenkin varsin originaalina säilynyt nimenomaista patina lukuunottamatta.
Myös historiatieto tästä 285:sta on tervetullut (Heikkilän Sahaus Oy:n (Paimio) aiemmin omistama, ennen vuotta 2009).
Kone hävittää nesteet myyjän mukaan ja siihen lienee vaihdettu kokonainen yksi sylinteriputki jossakin aiemmassa remontissa.
Eli koneeseen 6/98 DT saa ehdottaa hyvää korjaussarjaa. Agrilinen korjaussarjoista olen lukenut negatiivista palautetta. Englannista korjaussarjoja näyttää löytyvän kohtuuhintaan.
(en ole kokeillut konetta vielä käyntiin)
Mikä erottaa teknisesti koneet 6/98 DT (285:ssa olevan, 85 hv) ja 6/98 NT (2100:ssa olevan, 100 hv)?
Muun tekniikan toimivuudesta en osaa vielä sanoa mitään, mutta lisää vikoja varmasti löytyy (kytkimen ja jarrujen sylinterit (kaikki kumiosat luultavasti hapertuneet), orbitooli, voimansiirto, nostolaite,...)
(korjausohjeet latasinkin jo jäsensivuilta - kiitos!)
Tämä Leyland on seisonut >10 v. ulkona ja ulkosäilytys on saanut aikaan sitä nykynuorison haluamaa patina (teen samalla mielenkiinnosta gallupin ulkonäöstä).
Tarkoitus on kuitenkin entisöidä tämä yksilö ajan kanssa mahdollisimman alkuperäiseksi.
Alkuperäistämistä auttaa, ettei puuttuvia osia juurikaan ole ja Leyland on suorapeltinen ja muutenkin varsin originaalina säilynyt nimenomaista patina lukuunottamatta.
Myös historiatieto tästä 285:sta on tervetullut (Heikkilän Sahaus Oy:n (Paimio) aiemmin omistama, ennen vuotta 2009).
Kone hävittää nesteet myyjän mukaan ja siihen lienee vaihdettu kokonainen yksi sylinteriputki jossakin aiemmassa remontissa.
Eli koneeseen 6/98 DT saa ehdottaa hyvää korjaussarjaa. Agrilinen korjaussarjoista olen lukenut negatiivista palautetta. Englannista korjaussarjoja näyttää löytyvän kohtuuhintaan.
(en ole kokeillut konetta vielä käyntiin)
Mikä erottaa teknisesti koneet 6/98 DT (285:ssa olevan, 85 hv) ja 6/98 NT (2100:ssa olevan, 100 hv)?
Muun tekniikan toimivuudesta en osaa vielä sanoa mitään, mutta lisää vikoja varmasti löytyy (kytkimen ja jarrujen sylinterit (kaikki kumiosat luultavasti hapertuneet), orbitooli, voimansiirto, nostolaite,...)
Nuffield 6DM KKK BMC OEF 5.7
Leyland 270, 285
Leyland 270, 285
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Minulle myyjä kertoi että pellit on hiottu ja hänellä oli maalit ostettu jo valmiiksi. Siitä patina.frostspring kirjoitti: ↑19 Tammi 2019, 09:57
Tämä Leyland on seisonut >10 v. ulkona ja ulkosäilytys on saanut aikaan sitä nykynuorison haluamaa patina (teen samalla mielenkiinnosta gallupin ulkonäöstä).
Mikä erottaa teknisesti koneet 6/98 DT (285:ssa olevan, 85 hv) ja 6/98 NT (2100:ssa olevan, 100 hv)?
Moottorit samanlaiset kummassakin. Teho ero tulee syöttöpumpusta.
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Charnleysiltä saa melkein kaikkea...
https://www.charnleys.com/parts/leyland ... /12/page/1
Jopa löpötankkejakin uusia..
https://www.charnleys.com/part/leyland_ ... -fuel-tank
https://www.charnleys.com/parts/leyland ... /12/page/1
Jopa löpötankkejakin uusia..
https://www.charnleys.com/part/leyland_ ... -fuel-tank
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5067
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minulle myyjä kertoi että olis tulossa kansiremontti koska vedet ja öljyt menee sekaisin.
Itse olettaisin ja kerroinkin myyjölle että mahdolisesti sylinteriputkien alapään tiivisteet vuotaa.
Peltiosista mainitsi että on suorapeltinen, hiomisesta ei maininnut, mutta kun on maalit jo hiottu niin uutta maalia pintaan.
Enempi keskusteltiin 245:sesta.
Itse olettaisin ja kerroinkin myyjölle että mahdolisesti sylinteriputkien alapään tiivisteet vuotaa.
Peltiosista mainitsi että on suorapeltinen, hiomisesta ei maininnut, mutta kun on maalit jo hiottu niin uutta maalia pintaan.
Enempi keskusteltiin 245:sesta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Epäilen jotta alakerta menee remppaan ja kampiakseli syö euroja. Harvemmin pääsee kansiremontilla.
Osia saa hyvin IKH:lta, Marjakankaalta...ei välttämättä tarvitse kauempaa etsiä.
O-renkaita epäilen ja kavitaatiota.
Konehan oli seissyt luojatietääkuinkauan..en saanut selvää.
Osia saa hyvin IKH:lta, Marjakankaalta...ei välttämättä tarvitse kauempaa etsiä.
O-renkaita epäilen ja kavitaatiota.
Konehan oli seissyt luojatietääkuinkauan..en saanut selvää.
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 28
- Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
- NLCF r.y jäsen Nro: 147
Lainaan aiempaa kirjoitusta 2100 viestiketjusta:
Tästä kumipuslasta ilmeisesti kyse?
https://www.charnleys.com/part/leyland_ ... nting-bush
Löytyykö tuollaisesta parannuksesta kuvaa?mämitääntiedä kirjoitti: ↑31 Tammi 2018, 06:25Universaalin vanha kirjoitus.
"Varmaankin kaikissa 285 ja 2100 - tyypin Leylandeihin, jotka ovat olleet Kone-Viitasalon "huoltoalueella" (eli Varsinais-Suomessa), on rakennettu lisätuki moottorin takapäähän. Kummankin puolen on säädettävä kumitassu moottorin takapään korvien alla pystysuunnassa, jolloin ei pääse tulemaan sellaista tilannetta, että moottorin takapää tippuu liian alas kannatin kumien haperruttua omistajalta jääden huomioimatta."
Tästä kumipuslasta ilmeisesti kyse?
https://www.charnleys.com/part/leyland_ ... nting-bush
art Number: 592636 / 83H655
£31.19
Engine mounting bush.
592636 has now superseded to the current number 83H655
Fitted to Leyland Heavyweight 285 and 2100 models. (4 per tractor)
Always check these when renewing the clutch and check engine mounting bolts especially on the left hand side as these can also break.
For Leyland 485 - 4100 see Part Number - 116625
Viimeksi muokannut frostspring, 19 Tammi 2019, 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffield 6DM KKK BMC OEF 5.7
Leyland 270, 285
Leyland 270, 285
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8910
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Moottorin takapäässähän kansitasoon on meistattu joko NT6/98 tai DT6/98 , muuta teknistä eroa noissa ei ole kuin syöttöpumppu, nestepää eri kokoisilla elementeillä.
Syöttöpumpun numeroista selviää sitten onko 85 tai 100hv pumppuversio
Ite n.3v sitten myin 2100 mallin rikkinäisen 6/98 koneen ( 3-sylinterin kk katkennut, leikannut kiinni ja kurkannut kyljestä ulos katkaisten nokka-akselinkin ja puhkoen pääöljykanavan ) , jonka syöttöpumpun numeroista selvis että se 100hv pumppu oli otettu toiseen, 285 koneeseen ja se 285-mallin pumppu laitettu tilalle .....
Syöttöpumpun numeroista selviää sitten onko 85 tai 100hv pumppuversio
Ite n.3v sitten myin 2100 mallin rikkinäisen 6/98 koneen ( 3-sylinterin kk katkennut, leikannut kiinni ja kurkannut kyljestä ulos katkaisten nokka-akselinkin ja puhkoen pääöljykanavan ) , jonka syöttöpumpun numeroista selvis että se 100hv pumppu oli otettu toiseen, 285 koneeseen ja se 285-mallin pumppu laitettu tilalle .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
frostspring kirjoitti: ↑19 Tammi 2019, 15:15
Löytyykö tuollaisesta parannuksesta kuvaa?
Tästä kumipuslasta ilmeisesti kyse?
https://www.charnleys.com/part/leyland_ ... nting-bushLöytyy kuva jos huomenna otan.art Number: 592636 / 83H655
£31.19
Nuo puslat ovat niitä normi moottorikumityynypuslia takapäähän.
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 28
- Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
- NLCF r.y jäsen Nro: 147
Polyuretaanistahan tuollainen murheenkryyni pitää korvattavan
https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/624695
Alla kuvakaappaus alkuperäisestä kumipuslasta:
https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/624695
Alla kuvakaappaus alkuperäisestä kumipuslasta:
Nuffield 6DM KKK BMC OEF 5.7
Leyland 270, 285
Leyland 270, 285
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
285 6/98DT ja 2100 6/98NT moottoreissa eroina erilaiset suutinkärjet, erilailla säädetty ruiskutuspumppu ( sisuksien tarkemmasta eroavaisuudesta ei ole kunnollista tietoa) ruiskutuspumppuja on ainakin 4 erilaista versiota olemassa, erilainen ruiskutuksen ajoitus josta seuraten eri vauhtipyörä 6/98NT ja DT koneissa.
sinänsä itse moottorin pusla ei ole ongelma vaan sitä kannattelevan pultin pettäminen jolloin 3 pultin varassa tuenta ei enään ole hyvä.
kutosen runkoon ei ole suositeltavaa hitsata mitään kiinni koska hitsaaminen muuttaa aina rungon muotoa ja saa aikaan kytkinakselille linjausheittoa.
Mäntä on molemmissa moottorivaihtoehdoissa sama 98NT moottorin 5 rengasurainen mäntä
sinänsä itse moottorin pusla ei ole ongelma vaan sitä kannattelevan pultin pettäminen jolloin 3 pultin varassa tuenta ei enään ole hyvä.
kutosen runkoon ei ole suositeltavaa hitsata mitään kiinni koska hitsaaminen muuttaa aina rungon muotoa ja saa aikaan kytkinakselille linjausheittoa.
Mäntä on molemmissa moottorivaihtoehdoissa sama 98NT moottorin 5 rengasurainen mäntä
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 28
- Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
- NLCF r.y jäsen Nro: 147
Netistä selvisi nuo DT ja NT lyhenteetkin:
https://www.thenuffieldandleylandtracto ... 204100.PDF
https://fi.wikipedia.org/wiki/Leyland_(traktori)
https://www.thenuffieldandleylandtracto ... 204100.PDF
New 98 Series engine incorporating many new features to improve reliability, power and fuel economy
6 = No of cylinders
98 = Bore in mm
D = Derated
N = Normal rating
T = Tractor
https://fi.wikipedia.org/wiki/Leyland_(traktori)
Isoin muutos olikin täysin uudet Leyland 285 ja 2100 sekä niiden harvinaisiksi jääneet nelivedot 485 ja 4100. Ne olivat Leylandin päänavaus uuteen traktorikokoluokkaan 85-100 hevosvoimaa. Moottoreina käytettiin 98 sarjan kutosia 6/98NT 100 hv ja 6/98 DT 85 hv. Traktoreissa oli County Commercial Cars ltd:n valmistamat taka-akselit planeetta-alennusvaihteineen ja märin levyjarruin, nelivetomallien tekniikka oli myös peräisin County:ltä. Kytkin oli 12" hydraulihallintainen kuten jarrutkin. Moottorit tuettiin kumityynyin rungosta melun ja värinöiden vähenemiseksi. Leylandin uudet kutoset olivat ensimmäinen traktori, jossa oli pilaripakoputki. Pakoputki kulki traktorin alta nousten vasemman C pilarin takaa ylös ollen poissa kuljettajan katsealueesta. Myös tehtaan kehittelemä ohjaamo oli täysin uusi ajanmukaisine sivuhallintakonsoleineen, tasalattioineen ja riippupolkimineen. 285 ja 2100 oli todella suuri taidonnäyte vähillä tuotekehitysrahoilla tapahtuneeseen traktorimalliston uudistukseen. Emoyhtiössä traktoripuolta ei juuri noteerattu sen pienen koon takia. Leyland 285 ja 2100 olivat suomessa parina vuonna myydyimmät kuusisylinteriset traktorit.
Nuffield 6DM KKK BMC OEF 5.7
Leyland 270, 285
Leyland 270, 285
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 781
- Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42
Tästä voi olla montaa mieltä.
Viitasalo esim ja jokunen engl.jälleenmyyjä ovat tehneet korjauksia ja olleet sitä mieltä että olisi pitänyt tuki laittaa jo valmistusvaiheessa.
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 28
- Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
- NLCF r.y jäsen Nro: 147