Sivu 4/8

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 25 Syys 2018, 08:25
Kirjoittaja Savonsamppa
Jaahas. Samapa sitten täällä. Ovat sitten jouset väärällä puolen minullakin omassa. Kasasin samoin kun olivat edellisen jarruremontoijjan jäljiltä. Hyvin kyllä jarrut ovat toimineet.. lieneekö sitten merkitystä pitemmässä juoksussa kummalla puolen ovat. :?

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 25 Syys 2018, 18:10
Kirjoittaja jusape
Kenoonhan väärin asennetut jouset kenkiä pakottaa, oikein laitettuna pakottaa kilpiä vasten.
Hiukka veemäiset ne on koota oikein, mut ei loppupeleissä kuitenkaan mikään älyttömän paha rasti.
Omas 460 konehessa otin ihan suosiolla renkaan ja kurakaaren pois tieltä jarruakselien stefojen vaihtoa varten, huomattavasti mukavammat tilat touhuta....

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 09 Loka 2018, 17:38
Kirjoittaja Neljä60
Jarruakselin stefan asennus menossa.
Eikös se niin mene oikein että stefa asennetaan tähän irtolaippaan vain siihen ensimmäiseen olakkeeseen asti?
Niin että se pieni öljykanava jää stefan ulkopuolelle jota pitkin sitten mahdollinen stefan ohi vuotava öljy valuu alas eikä mene jarruille, kö?
Sitä vaan että vanha stefa jonka laipasta irrotin, oli lyöty aivan laipan perälle asti....

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 09 Loka 2018, 22:55
Kirjoittaja Warpu
juuri kuvaamallasi tavalla sen on tarkoitus toimia 8)

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 11 Loka 2018, 10:59
Kirjoittaja Neljä60
Uudet hihnat on nyt niitattuina ja oikea puoli odottaa jarrujen kasaamista.
Voisko joku neuvoa että miten päin nyt sitten laitan nämä kengät paikalleen niin että jarrut toimivat mahdollisimman tehokkaasti?
Oikea puoli tosiaan kyseessä, eli kun kone liikkuu eteenpäin niin rumpu pyörii ulkoapäin katsottuna vastapäivään.
Kengissä on reikiäkin niin paljon että jousetkin olis mukava laittaa kerralla oikeisiin reikiin..., nyt kun pyörä ja loksu on irti.

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 11 Loka 2018, 11:35
Kirjoittaja kari t
Olisko tuosta mitään apuja ?

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 11 Loka 2018, 13:18
Kirjoittaja Neljä60
No siinähän se oikea puoli onkin räjäytettynä, ISOT kiitokset taas.
Jouset arvotaan sitten oikeisiin reikiin, ja tällä kertaa kenkien takapuolelle.

Polkimelta tulevan jarrutangon pituus-säädöt oli aivan jumissa, kierteet sökönä ja muutenkin väännelty vituralleen, pitää askarrella vaikka jostain sopivan laadukkaasta M10 vanttiruuvista uudet säädöt molemmin puolin.
Hyvä siitä tulee, tai ainakin välttävä. Onneksi jarrut on vaan kahdessa pyörässä. :)

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 11 Loka 2018, 14:20
Kirjoittaja jusape
Ja se lyhyemmän pinnan omaava kenkä tullee akselin etupuolelle ?

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 11 Loka 2018, 14:37
Kirjoittaja Neljä60
jusape kirjoitti:Ja se lyhyemmän pinnan omaava kenkä tullee akselin etupuolelle ?
Öö, kaikki pinnat ovat yhtä pitkiä mutta pinnat ei ole keskellä kenkää, siis pituus-suunnassa.
Kengät pintoineen ovat siis identtisiä kun ne tuohon pöydälle laittaa kaikki samoin päin vieretysten.

Oikein päin paikalleen laittamalla sitten ilmeisesti toimivat parhaiten, ja tehokkaimmin. Mun järki ei riitä sanomaan että miten päin.

Tuossa Kari T:n laittamassa kuvassa on mielestäni juuri oikean (hantin) puolen jarruhilppeet, laitanko nyt siis tuon kuvan mukaisesti?

Kuvassa oleva oikean puolen rumpu pyörii vastapäivään kun kone liikkuu eteenpäin.

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 11 Loka 2018, 15:36
Kirjoittaja kari t
Alkuperäisestä englannin kielisestä varaosaluettelosta kuva on otettu, laita vai kuten kuva osoitaa.
Kuskin pukilta katsottuna kuva on vasemmanpuoleisesta, keulasta katottuna oikeanpuoleisesta, mikäli minä mistään mitään käsitän.

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 11 Loka 2018, 16:34
Kirjoittaja Neljä60
En nyt halua sen enempää väitellä mutta jos tuo kuva on vasemmalta puolelta niin sitten jarrutanko lähtee tuosta kilvestä taakse päin.
Sanoisin edelleen että tuo kuva on oikean puolen jarrusta.
Tuo jarrukilvessä näkyvä, levittäjän reijän oikeassa päässä oleva hahlo (kolo) on samalla puolella (oikeassa päässä) kuin siinä oikean puolen jarrukilvessä joka odottaa kenkiä mun nuffin kyljessä.

Oikeastaan mulle riittää tieto sitä että miten päin nuo kengät pitää laittaa paikalleen, kun joku ajatus siinä varmasti on kun hihnat ei ole keskellä kenkää. Toinen tietysti toisinpäin kuin toinen mutta kuinka päin?

Ja oletetaan nyt että koneella ajellaan suurin osa ajasta eteenpäin...

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 11 Loka 2018, 16:53
Kirjoittaja jamppi
Mun mielestä kuvassa on oikean puolen jarrut mutta kenkien asettelu passaa vasemmalle puolen. Itsetehostus toiminee tuon kuvan mukaan vasemmalla tuolla kenkien asettelulla.
Olipa sekavaa.. :D

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 11 Loka 2018, 17:08
Kirjoittaja Neljä60
Lisää tyhmiä kysymyksiä; pyöriikö rummut keskenään samaan suuntaan?

Jos pyörii, ja jos ajatellaan että kuvassa olisi vasemman puolen jarrut niin sitten tämä rumpu pyörii myötäpäivään (kellon suuntaan) silloin kun kone liikkuu eteenpäin.

Jamppi, tai joku muu, toimiiko itsetehostus silloin tällä kuvan kenkien asettelulla?

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 11 Loka 2018, 18:26
Kirjoittaja Neljä60
En tiedä saako tänne linkitellä tällaisia mutta tommonen löytyi kun googlettelin.

https://sfnet.harrastus.autot.tee-itse. ... en-asennus" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos tuo tarina pitää paikkansa niin sitten Kari T:n laittamassa kuvassa on Nuffieldin oikean puolen jarrut ja kengätkin ovat kuvassa aivan oikein koska Nuffieldin oikean puolen rumpu pyörii eteenpäin ajettaessa vastapäivään, ainakin minulla...

Eiköhän tämä ollut tässä. :)

Re: Nuffield 4/60 + James

Lähetetty: 11 Loka 2018, 19:21
Kirjoittaja jusape
Jarrurumpu kun pyörii päinvastaiseen suuntaan kuin rengas, niin lyhyempi, kauempana levittimestä kitkapinnaltaan oleva kenkä pyörimissuunnan puolelle. Sanoin siis aiemmin autojen pohjalta muistikuvan ollessa kenties väärin.