Raahelaisessa liikeessä jost olen ruukannut ostaa Teboilin Monitra Plus 10w-30:stä öljyä, sanoivat että fiskoseetti on muutunut, nykyisin Tepoilin Monitra Super 10 - 40, oranssinvärinen lätkä kyljessä, lisätekstinä Uusi.
Mulla on kaikissa nuhveissa kyseinen öljy vaihdelaatikossa ja mootorissa. Laatikko/ perä / hytikka nämä yks ja sama tila 53 l. Mootori 8,52 l
Nuffield 4/60 + James
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Vaihteistossa lievä ylitäyttö ei ole haitaksi, että sen puoleen voi surutta kaataa vaikka kaikki sen 3 20-litraista kannua, eli 60 litraa
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Eiköhän tuo mene. Ite tosin käyttänyt moottoreissa ihan 10w30 tai 15w40 dieselmoottoriöljyä, vaihteistoissa sit monitraa, tai muuta, vaatimuksien mukaista öljyä. Esim 1494 hs case, ei monitraa laatikkoon, turbonuffissa taasen kendall 20w50 racing green öljyt moottorissa ( 220€/20ltr ) ja askissa Mobilin 80w90 GL5 ja 10w30 monitra, suhteessa 40/20ltr
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joo,
nää on näitä ikuisuuskysymyksiä mutta näin vähä ajattelin itekkin että kolme kannua Monitraa laatikkoon ja koneeseen sitten jotain diisseli-moottoriöljyä.
Kestää sitten paremmin seisoa pihassa, tai remontissa...
Kuva lisätty.
Päästin peräropusta vähän öljyä pois, taitaa olla vaihdon aika...
nää on näitä ikuisuuskysymyksiä mutta näin vähä ajattelin itekkin että kolme kannua Monitraa laatikkoon ja koneeseen sitten jotain diisseli-moottoriöljyä.
Kestää sitten paremmin seisoa pihassa, tai remontissa...
Kuva lisätty.
Päästin peräropusta vähän öljyä pois, taitaa olla vaihdon aika...
Nyt kun etuakseli on remontissa (keskitapin reijät) ja keskitappi uusitaan samaan konkurssiin, niin pitäisi tietää niiden kahden helan tarkka sisähalkaisija ennen kun akseli sorvataan liian pieneksi.
Helan ulkohalkasija on 35mm, se on ja pysyy mutta entä sisämitta?
Löytyykö jostain 32mm sisäreijällä olevia vai onko se 31,7mm?
Mielellään vielä sellainen rasvataskullinen, tai rasva-urallinen malli.
Apuja tähän?
Helan ulkohalkasija on 35mm, se on ja pysyy mutta entä sisämitta?
Löytyykö jostain 32mm sisäreijällä olevia vai onko se 31,7mm?
Mielellään vielä sellainen rasvataskullinen, tai rasva-urallinen malli.
Apuja tähän?
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
se tapin halkaisia on 31,75mm ja helat kalvataan sille sopiviksi paikoillaan ollessaan joten mittaa ei ole olemassa
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Niin kuin jo kerroin niin tässä tapauksessa keskitappikin uusitaan, siis tehdään uusi.
Akselipalkin keskikorvien reijät koneistetaan takaisin pyöreiksi ja niistä se pienempi reikä suurennetaan samalla 30-milliseksi, näiden reikien mukaan tehdään sitten uusi keskitappi, 40-millisestä aihiosta. Uuden keskitapin päähän metrinen hienokierre M30/2,0.
Alkuperäinen kiiloilla toteutettu akselin (keskitapin) pyörimisen esto jää pois ja jatkossa tämä pyörimisen esto toteutetaan keskitapin etupäähän hitsattavalla latalla ja M8-M10 lukituspultilla.
Samalla tapin molempiin päihin tehdään rasvareijät, alkuperäisessä tapissahan rasvareikä on pelkästään etupäässä. Eikös siellä takapäässäkin ainakin kulmanippa mahdu olemaan.
Tästä syystä akselin (tapin) halkaisija ei tarvi välttämättä olla juuri se 31,75mm. Mikäli joltain laakerikauppiaalta löytyy rasvataskullisia tai rasvaurallisia 32x35 pronssiheloja niin sellaiset hankin ja tappi sorvataan silloin 32-milliseksi.
Mikäli tuollaisia ei löydy niin kuin vähän siltä näyttää, niin sitten pitää tyytyä niihin varaosakauppojen 31,7-sisäreijällä oleviin heloihin jotka taitaa olla lähinnä tarkoitettu olka-akselien korjaukseen. Toki nuokin helat saa kalvettua 32-millisiksi mutta pointti tässä oli se että akselia ei nyt välttämättä tarvi sorvata juuri 31.75 - kokoon, ja tuollaiset rasvataskulliset/rasvauralliset helat haluaisin siksi kun ainakin kuvittelen niiden olevan pidempi-ikäisiä tällaisessa käytössä.
Helan ulkohalkasija 35mm siitä syystä että tuon holvin, tai millä nimellä se sitten kulkeekaan, sen reijät ovat vanhojen helojen ansiosta pysyneet ehjinä ja pyöreinä.
Laakerikaupoissa 36mm on yleinen helan ulkohalkaisija, 35mm on paljon harvinaisempi.
Akselipalkin keskikorvien reijät koneistetaan takaisin pyöreiksi ja niistä se pienempi reikä suurennetaan samalla 30-milliseksi, näiden reikien mukaan tehdään sitten uusi keskitappi, 40-millisestä aihiosta. Uuden keskitapin päähän metrinen hienokierre M30/2,0.
Alkuperäinen kiiloilla toteutettu akselin (keskitapin) pyörimisen esto jää pois ja jatkossa tämä pyörimisen esto toteutetaan keskitapin etupäähän hitsattavalla latalla ja M8-M10 lukituspultilla.
Samalla tapin molempiin päihin tehdään rasvareijät, alkuperäisessä tapissahan rasvareikä on pelkästään etupäässä. Eikös siellä takapäässäkin ainakin kulmanippa mahdu olemaan.
Tästä syystä akselin (tapin) halkaisija ei tarvi välttämättä olla juuri se 31,75mm. Mikäli joltain laakerikauppiaalta löytyy rasvataskullisia tai rasvaurallisia 32x35 pronssiheloja niin sellaiset hankin ja tappi sorvataan silloin 32-milliseksi.
Mikäli tuollaisia ei löydy niin kuin vähän siltä näyttää, niin sitten pitää tyytyä niihin varaosakauppojen 31,7-sisäreijällä oleviin heloihin jotka taitaa olla lähinnä tarkoitettu olka-akselien korjaukseen. Toki nuokin helat saa kalvettua 32-millisiksi mutta pointti tässä oli se että akselia ei nyt välttämättä tarvi sorvata juuri 31.75 - kokoon, ja tuollaiset rasvataskulliset/rasvauralliset helat haluaisin siksi kun ainakin kuvittelen niiden olevan pidempi-ikäisiä tällaisessa käytössä.
Helan ulkohalkasija 35mm siitä syystä että tuon holvin, tai millä nimellä se sitten kulkeekaan, sen reijät ovat vanhojen helojen ansiosta pysyneet ehjinä ja pyöreinä.
Laakerikaupoissa 36mm on yleinen helan ulkohalkaisija, 35mm on paljon harvinaisempi.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Voisko se tappi olla 35 mm. 39/35 heloja ainakin on saatavilla.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Toki se tappi voisi 35mm olla mutta sitten menis taas kaikki suunnitelmat uusiksi, eikä viitsis nyt enää niitä holvin (vai mikä se on) ehjiä 35mm reikiä alkaa koneistamaan suuremmiksi. Pitää jättää materiaaliin vähän työstövaraa seuraavaankin remonttiin.
Eiköhän tuollaiset helat jostain löydetä, edes ne pari kappaletta.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Kyllä menee akseliremppa vaikeaksi ja työlääksi. Mä olen tilannu uudet helat, täyttäny keskitapin ja sorvannu mittaan. Sen jälkeen uudet etuakselikorvat sorvissa ja hitsillä kiinni.
Mukana kuin peräpukama!
Onhan tässäkin useampi tapa korjailla, ja kyllä mun mielestä tuossa Jampinkin tavassa työtä riittää.
Ei vertailla tapoja enempää, mutta tämä tapaus korjataan näin miten kerroin.
Mulla on aikaa, muiden reerausten ja harrastusten ohessa, pikkuhiljaa.
Samalla saa poistettua sen alkuperäisen keskitapin kiilavirityksen ja tapin takapäästä tulee vahvempi kun halkasija kasvaa.
Jos vaikka sitten jatkossa kestäisi paremmin tuota Jamesin klinkutusta.
Mistä Jamppi olet niitä heloja tilannut?
Ei vertailla tapoja enempää, mutta tämä tapaus korjataan näin miten kerroin.
Mulla on aikaa, muiden reerausten ja harrastusten ohessa, pikkuhiljaa.
Samalla saa poistettua sen alkuperäisen keskitapin kiilavirityksen ja tapin takapäästä tulee vahvempi kun halkasija kasvaa.
Jos vaikka sitten jatkossa kestäisi paremmin tuota Jamesin klinkutusta.
Mistä Jamppi olet niitä heloja tilannut?
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ite oon Leypartilta ostanut....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Jamppi, annetaan kaikkien kukkien kukkia, onpahan tääläkin jotain mitä seurata
Aikoinaan kun 61:sen kolmosnuhvin etuakselin renpaa tein, täytehitsatiin keskitappi hitsaamalla, vein tapin ammatikoululle koneistettavaksi, sanoivat ettei kannata rueta koneistamaan, tehdään uusi tappi sopivankokoiseta pyörötangosta tulee halvemmaksi. Näin tehtiin ja hyvä tuli
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !