Nuffield 4/60 + James

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Neljä60
Vitos -nuffisti
Viestit: 53
Liittynyt: 31 Elo 2018, 17:13
Konekalustoani: Nuffield 460

01 Syys 2018, 08:31

460 muokattu.jpg
Terve.
Uusi nuffield-harrastaja ilmottautuu.
Kyseessä siis 460 -61, ja Jamesin ek:lla, totta kai. Lumi- ja sorakauhat.

Sen siitä saa kun aurinkoisena sunnuntai-aamuna selailee terassilla tori.fi:n myynti-ilmoituksia.

Uutena ostettu eräälle paikalliselle maatilalle ja nyt leski oli aloittanut suulin tyhjennyksen. Pari kertaa kävin paikalla tutkimassa ja kun hinnastakin päästiin sopuun niin kaupat tuli tehtyä. Rekisterissä ja vakuutukset juossut tähän asti, nyt "seisonnassa".

Kone käydä-platkuttaa kahdella, korkeintaan kolmella pytyllä ja puhaltelee ilmansuodattimesta takaisinpäin joten ainakin venttiilirempaa taitaa olla tiedossa.
Moottorissa oli 20 litraa löpön sekaista öljyä, en tiedä onko tankattu väärästä reijästä vai onko löpö kulkeutunut ajan mittaan ohivuotona näistä hengettömistä pytyistä alakertaan. Laakerit, kaulat ja kanavat siis hyvin huuhdeltuja.... J-nesteet on kuitenkin pysyneet sisällä ja omalla osastollaan. Konetta on kai kuitenkin käytelty, jopa käytetty silloin tällöin pienissä töissä lähes tähän asti.
Sähköissäkin riittää fiksaamista, startin päästä suoraan navoista saa räpsäistyä käymään. Startti on tuoreen näköinen, ja laturi on muutettu vaihtovirtaseksi.
Muuten taitaa olla suht alkuperäisessä kuosissaan.

Tältä palstalta saa varmaan apuja ja neuvoja koneen kuntoonsaattamiseen, varaosavinkkejä ja muuta.

Kunhan nyt lähiviikkoina saan nostettua ensin kannen pois paikaltaan niin sen jälkeen voikin sitten varmaan alkaa herättelemään öljypohjan pultteja. :-)
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

01 Syys 2018, 08:51

Omasta puolestani toivotan Neljä60:sen tervetuleeksi tälle foorumille.
Apuja ja neuvoja pyrin antamaan kykyjeni / tietojeni mukaan :wink:
Poltoaineen ja mootoriöljyjen sakoitumiseen löytynee syy siirtopumpun valskaamisesta, itse olen aina vaihtanut siirtopumpun uuteen kun uusi kone on tontilleni ilmaantunut.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

01 Syys 2018, 09:04

Jos käy vajailla pytyillä niin sitä kautta kyllä löpö päätyy öljypohjaan.
Omassa Leukussa oli ostaessa kolmospytyn imukeinu poikki ja sen myötä löpölle haisevaa moottoriöljyä reilusti yli ylämerkin kun tikkua nosti.
Kun ei löpö syty niin se menee öljyihin ja pakoputkeen.
Tervetuloa palstalle minunkin puolesta :D
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Neljä60
Vitos -nuffisti
Viestit: 53
Liittynyt: 31 Elo 2018, 17:13
Konekalustoani: Nuffield 460

01 Syys 2018, 09:25

Kiitoksia vieraanvaraisuudesta!

Hyviä vinkkejäkin jo näyttää tulevan.
Tuo siirtopumppu taitaa olla ongelmista pienin mutta pitää sekin homma tutkia.

Eilen kun pyörittelin kampuran päästä niin joku kilahdus sieltä venakopan sisältä kuului aika ajoin. Sormet jo syyhyy siihen malliin että pitää vklopun aikana nostaa koppa pois paikaltaan niin näkee vähän alkua.

Työt vaan tahtoo haitata harrastuksia tälläkin hetkellä... :wink:
Neljä60
Vitos -nuffisti
Viestit: 53
Liittynyt: 31 Elo 2018, 17:13
Konekalustoani: Nuffield 460

02 Syys 2018, 20:47

Tänään nappasin kopan pois ja kuinka ollakkaan, ykkösen pakosen työntötanko mutkalla ja välystä semmoset 8-10mm, onkohan tuo pakovena auennut juuri lainkaan.
Onkos raadilla veikkauksia mikä tämän olisi aiheuttanut?

Kaikki muut oli kunnossa, keinut liikkuu ok, venttiilit liikkuu ok kun kämmenelläkin testaili. Venttiilien päät on ainakin silmämääräisesti samalla tasolla kiinni ollessaan yms.
Muissa oli välyksetkin viiden satkun sisään kun milleissä puhutaan.

No, joka tapauksessa suoristin tuon vääntyneen tangon testimielessä, laitoin takaisin ja säädin välykset (kaikkiin) 0,35mm. Pyörittelin kammen päästä ensin muutaman kierroksen, ei oireita. Ja eikun käymään. Kone hörisee nyt nätisti kaikilla neljällä pytyllä, ei plotkauttele enää putkeen eikä edes ilmanputsariin. :)

Olin jo henkisesti valmistautunut nostamaan kannen ylös ja tekemään ainakin venttiiliremppaa mutta se homma taitaa nyt ainakin siirtyä.


Edit. Olen huono näissä tietokonehommissa(kin), olisin laittanut toisenkin kuvan, venttiilikoneistosta mutta ilmeisesti liian suuri tiedosto kun herjailee. Jotain hyviä neuvoja niiden suhteen? :oops:
Liitteet
Tanko.gif
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

02 Syys 2018, 20:58

Karstainen venttiilinvarsi tai ylikierrokset.
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

02 Syys 2018, 21:06

Nyt oli halpa remontti :D
Foorumi ei tosiaan hyväksy ns. isoja kuvia, tabletissakin oltava pienin resoluutio käytössä kun kuvia tänne ottaa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Neljä60
Vitos -nuffisti
Viestit: 53
Liittynyt: 31 Elo 2018, 17:13
Konekalustoani: Nuffield 460

02 Syys 2018, 21:29

Ok, jotenkin luulen että tiedätte kyllä ilman kuvaakin miltä nuffin venttiilikoneisto näyttää....

Pumpun jakopään puoleisen koplinkin lukituspultti loisti poissa-olollaan, siis se jolla koplinki lukitaan akselille. Hetken aikaa varmaan puuttunut kun välystä oli kellotaulun asteikolla helposti semmoset 7-10min. Klapisteli laidasta laitaan ja otti korvaan/silmään kun kampurasta pyörittelin. Nyt on pultti paikallaan ja kiinni, ajoitus säädetty korvakuulolla vähän sinne päin. Onko siellä akselilla joku kiila?

Seuraava kysymys kuuluu, mites tuo pumpun ajoitus säädetään oikea oppisesti? Siivasta löytyy kyllä merkki, samoin pumpusta se teräväkärkinen pultti ja koplinkista viiva mutta onko lohkossa jossain tarkka vastamerkki sille siivan merkille? Ykk?

Ja onko mahdollista että kone olisi päässyt ylikieroksille tuon ajoituksen reilun heittelyn takia?

Paljon kysymyksiä, sanokaa sitten kun pitää lopettaa. :?
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

03 Syys 2018, 12:29

Neljä60 kirjoitti:Seuraava kysymys kuuluu, mites tuo pumpun ajoitus säädetään oikea oppisesti? Siivasta löytyy kyllä merkki, samoin pumpusta se teräväkärkinen pultti ja koplinkista viiva mutta onko lohkossa jossain tarkka vastamerkki sille siivan merkille? Ykk?
Vauhtipyörässä on asteluvut. Kytkinkopasta pikku luukku irti ja oliko se 25 astetta kun merkit kohdillaan.

https://www.thenuffieldandleylandtracto ... Timing.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

03 Syys 2018, 12:33

25 ast minimecillä ( 460 -> ) ja 28 ast minivacilla eli alipainesäätöisellä pumpulla, eli universal four ja vanhemmat
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Neljä60
Vitos -nuffisti
Viestit: 53
Liittynyt: 31 Elo 2018, 17:13
Konekalustoani: Nuffield 460

03 Syys 2018, 14:43

Kiitoksia, pitää yrittää opiskella tuokin juttu.

Sähköhärdellikin alkaa hahmottumaan ja kohta pääsee tarttailemaan sieltä mistä pitääkin.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

03 Syys 2018, 14:49

mämitääntiedä kirjoitti:
Neljä60 kirjoitti:Seuraava kysymys kuuluu, mites tuo pumpun ajoitus säädetään oikea oppisesti? Siivasta löytyy kyllä merkki, samoin pumpusta se teräväkärkinen pultti ja koplinkista viiva mutta onko lohkossa jossain tarkka vastamerkki sille siivan merkille? Ykk?
Vauhtipyörässä on asteluvut. Kytkinkopasta pikku luukku irti ja oliko se 25 astetta kun merkit kohdillaan.

https://www.thenuffieldandleylandtracto ... Timing.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mämmitääntiedän antamassa linkissä on kysessä 4/65:sen, 3/45:sen ja leukkujen ajoituksensäätöohjeet.
Muuten oikein.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

03 Syys 2018, 14:53

Siittä sen n.10x15cm luukun kun avaa vasemmalta kytkinkopasta, lampulla valaisten takaapäin, suoraan vaakassa vasemmalla ulkoreunassa näkyy piikkitappi kytkinkopassa sisällä.
Vauhtipyörältä löytyy ajoitusmerkit stanssattuna, pölymäärästä riippuen niissä voi olla hiukan etsimistä, mut jos venttiilikoppa on auki, ja kun nelospytyn venttiilit vaihtaa, eli pako sulkeutuu ja imu alkaa aueta, on aika lähellä merkkejä jo. Imu aukeaa 5ast ennen ykk ja pako sulkeutuu 5ast jälkeen ykk, kirjan mukaan. Omas 460 Turbovehkeessä oli nokan ajoitus pielessä ainakin 5ast aikoinaan mulle tullessaan....
Viimeksi muokannut jusape, 03 Syys 2018, 14:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

03 Syys 2018, 14:55

kari t kirjoitti:
mämitääntiedä kirjoitti:
Neljä60 kirjoitti:Seuraava kysymys kuuluu, mites tuo pumpun ajoitus säädetään oikea oppisesti? Siivasta löytyy kyllä merkki, samoin pumpusta se teräväkärkinen pultti ja koplinkista viiva mutta onko lohkossa jossain tarkka vastamerkki sille siivan merkille? Ykk?
Vauhtipyörässä on asteluvut. Kytkinkopasta pikku luukku irti ja oliko se 25 astetta kun merkit kohdillaan.

https://www.thenuffieldandleylandtracto ... Timing.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mämmitääntiedän antamassa linkissä on kysessä 4/65:sen, 3/45:sen ja leukkujen ajoituksensäätöohjeet.
Muuten oikein.
Juu tuo ohje ei päde 460 koneeseen, vaan uudempiin patakeuloihin ja alkupään leukuihin
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Neljä60
Vitos -nuffisti
Viestit: 53
Liittynyt: 31 Elo 2018, 17:13
Konekalustoani: Nuffield 460

03 Syys 2018, 15:22

Ok eli luukku auki ja heti huomenna.

En nyt epäile että nokan ajoitus olisi pielessä mutta toki sekin kannattaa samalla tarkistaa.
Lähinnä nyt kuitenkin pumpun ajoitukseen yritän saada rautalangasta väännettyjä ohjeita.... :wink:

Ja jottei nyt kokonaan vallattaisi tätä palstaa näillä hölynpölyillä niin olisko viisain että joku ystävällinen asiantuntija laittais vaikka yyveetä asian tiimoilta.
Vastaa Viestiin