Nuffield 4/60 + James

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Neljä60
Vitos -nuffisti
Viestit: 53
Liittynyt: 31 Elo 2018, 17:13
Konekalustoani: Nuffield 460

03 Syys 2018, 18:36

Ok, kiitoksia taas kaikille.

Nämä pumpun ja koplinkin kohdistusmerkit sekä säädöt on kyllä jo tiedossa mutta se kampiakselin asento, kohdistetaanko se siivapyörän merkki (kolo) tarkasti jonnekkin jakopäänkopan merkkiin vai löytyykö tässä hommassa tarvittavat merkit sieltä sivuluukun takaa vauhtipyörältä? Vai pelkästään se 6mm tappi reikään, onko tässä edes semmosta reikää? kun en ole nyt juuri kotona. En ole ainakaan vielä löytänyt siivan kololle (ilmeisesti ykk?) mitään vastamerkkiä. Korvakuulolla kun muutaman kerran sitä säädin niin nyt lähtee hyvin käymään, käy tasaisesti tyhjäkäyntiä ja kiertää puhtaasti sinne minne varmaan on tarkoituskin. Savukin on minusta ihan normaali. Ainakin lähellä totuutta ilmeisesti nyt ollaan. Alkuun kun ajoitus oli liian aikaisella tai myöhäisellä, en nyt enää muista kumpi, niin ei käynyt enää puhtaasti yläkierroksilla.

Taitaa tuo toisen koplinkin kiila ja/tai ura olla vähän huonossa kunnossa välyksestä päätellen mutta kuusiokolopultti ja 11-millin avainvälillä (ahtaudesta johtuen) oleva pidempi M8 mutteri olivat niin hyvä yhdistelmä kiristää tiukkaan että kuvittelen kyllä pysyvän paikallaan. Pitää seurata.

Pitää tutustua tuohon Korjaamokirja-juttuun paremmin. Varsinkin kun on vielä kotimaisella kielellä...
Viimeksi muokannut Neljä60, 03 Syys 2018, 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

03 Syys 2018, 18:51

Kyllä toisaalta hyvä on julkisena olla, jos joskus joku muu tuore nuffin omistaja samoihin ongelmiin törmää, niin ehkä löytää haulla vinkit tai sitten jonkun linkittämänä ketjun, jossa asiaa on käsitelty.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

03 Syys 2018, 19:18

Neljä60 kirjoitti:Ok, kiitoksia taas kaikille.

Nämä pumpun ja koplinkin kohdistusmerkit sekä säädöt on kyllä jo tiedossa mutta se kampiakselin asento, kohdistetaanko se siivapyörän merkki (kolo) tarkasti jonnekkin jakopäänkopan merkkiin vai löytyykö tässä hommassa tarvittavat merkit sieltä sivuluukun takaa vauhtipyörältä? En ole ainakaan vielä löytänyt siivan kololle (ilmeisesti ykk?) mitään vastamerkkiä. Korvakuulolla kun muutaman kerran sitä säädin niin lähtee hyvin käymään, käy tasaisesti tyhjäkäyntiä ja kiertää puhtaasti sinne minne varmaan on tarkoituskin. Savukin on minusta ihan normaali. Ainakin lähellä totuutta ilmeisesti ollaan.

Taitaa tuo toisen koplinkin kiila ja/tai ura olla vähän huonossa kunnossa välyksestä päätellen mutta kuusiokolopultti ja 11-millin avainvälillä (ahtaudesta johtuen) oleva pidempi M8 mutteri olivat niin hyvä yhdistelmä kiristää tiukkaan että kuvittelen kyllä pysyvän paikallaan. Pitää seurata.

Pitää tutustua tuohon Korjaamokirja-juttuun paremmin. Varsinkin kun on vielä kotimaisella kielellä...
Enpä ole minäkään vielä löytänyt jakopään kopasta vastaavaa merkkiä tuolle siivapyörän kololle.
Vauhtipyörällä heikosti näkyvät merkit: https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... it+002.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; yksi kuva oikealle niin löytyy yläkuolokohdan merkit.
Aseta ventiilit jusapen antamien ohjeitten mukaan, sitten vauhtipyörälle runsaasti rasvanpistoainetta, kyllä sieltä merkien pitäis löytyä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

03 Syys 2018, 19:23

Etupään remmisiivalla on tosiaan ajoituskolomerkki, muttei sille ole vastinetta. Siitä ei siis tarvitse käytänmössä välittää yhtään.

Ja vauhtipyörän isomman säteen vuoksi se on tarkempi paikka saada tarkka ykk kohta selville
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Neljä60
Vitos -nuffisti
Viestit: 53
Liittynyt: 31 Elo 2018, 17:13
Konekalustoani: Nuffield 460

05 Syys 2018, 07:54

No niin, ensimmäinen koeajo-lenkki suoritettu, onnistuneesti.

On sen verran vinoreevaa ja muuta kuormaimen tukirautaa sivussa ja jalkatilassa että alkuun oli hankala kiivetä jakkaralle, eikä meinannu ensin jalat sopia lainkaan polkimille, nopeesti siihen kuitenkin tottui.

Vaihteet ja kytkin toimii hienosti.

Etupyörät alkoi muutaman kerran vatkaamaan niin että piti lähes pysähtyä ennen kuin rauhottui. Johtunee varmasti eniten etuakselin keskinaulan suuresta välyksestä. Se pitää ottaa työn alle ensi tilassa. Sieltä löytyy ilmeisesti jotain vaihdettavia pronssi tms heloja tuon tapin lisäksi?
Etukuormaimen paino varmaan vielä lisää tuota vatkausherkkyyttä.

Pumpun kyljestä "kaasuvivun" juuresta tihkuu vähän löpöä ja oikea jarru jää vähän päälle joka varmasti paranee kun herkistelee/rasvaa vivustot. Eipä oikeen mitään muuta mainittavaa.

Uusi äänenvaimennin pitää myös vielä askarrella tuon vanhan ruosteisen, ja sisältä rämisevän tilalle.

Pumpun ajoituksen hienosäätö on vielä tekemättä, tyhjäkäynti on välillä sellaista hyökivää, seilaavaa vai millä sanalla sitä kuvailisi. Oikeen kun pienelle laittaa tyhjäkäynnin niin sitten tasaantuu.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Syys 2018, 13:48

Tuossa kuva etuakselista:
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; < yks kuva vasenpaan löytyy osaluettelo.
Kaasuvivun juuresta tapahtuvan löpövuodon saat tukittua vaihtamalle uudet Nu-lip renkaat molemmille puolen pumppua.
Tyhjäkäynnin hyökivän /seilaavan ongelma saa poistettua vaihtamalla muutamaan kertaan ruiskupumpun öljyt + sivuluukku auki ja käydessä VD nelikymppistä ruiskuttamalla säätötangon molempiin päihin, säätöharukoihin, männälle ja männän nostimille.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... pu+001.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Tyhjennysproppu alimmainen, öljyn kerkeuden tarkistusproppu, lähes suoraan ylöspäin, täyttöproppu pumpun etupäässä ylhäällä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Syys 2018, 14:36

Seilas mullakin 460 tyhjäkäynti aikoinaan. Alkoi asettumaan kun muutaman ajotunnin välein vaihteli öljyt pumppuun, varmaan meni jokin 5 vaihtokertaa ja 10h kaikkaan käyttelyä.
Öljytilavuuteen toi homma ei kaadu, olisko ollu jokin 2desiä tilavuus ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Neljä60
Vitos -nuffisti
Viestit: 53
Liittynyt: 31 Elo 2018, 17:13
Konekalustoani: Nuffield 460

05 Syys 2018, 16:07

Hyviä ohjeita ja vinkkejä tulee taas, kiitos.

Eipä tuolla etuakselilla, siis keskitapilla, näytä olevan kuin pari liukulaakeriholkkia, toivotaan että korjaantuu niillä. Välystä on kyllä niin paljon että vähän epäilen.


Joku on näköjään vääntänyt poikki tuon pumpun "kaasuvivun" lukituspultin, kanta puuttuu, menee siis kairaushommiksi. Ilmankos se niin paljon heiluukin siinä akselilla.

Joku hyllystä löytyvä moottoriöljyn loppu on varmaan joutilasta tuonne pumpun sisään?


Eiköhän tässä nyt hommia ole listattuna jo muutamaksi viikoksi... :)
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

05 Syys 2018, 18:17

Mitä jäykempää motoriöljyä laitat sen parempi, muuten laadulla ei väliä.
Etuakseliin joudut varmaan uusimaan sen tapinkin...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Syys 2018, 18:20

Onko etuakselin kolmiotuki paikoillaan ? Omas oli 3-5mm kolmiotuen takatapissa välystä et sekin piti sorvailla ite uusi....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Neljä60
Vitos -nuffisti
Viestit: 53
Liittynyt: 31 Elo 2018, 17:13
Konekalustoani: Nuffield 460

05 Syys 2018, 20:37

Päästin pumpusta pois sen pienen lirun mitä siellä oli, pelkkää löpöö sanoisin. Ehkä vajaa puolikas kaffeekupillinen.
Vaihdoin pumpun julkisivunpuolelle vipujen taakse akselin juureen uuden tiivisteen ja reerailin samalla niitä vipujen lukituksia. Aika kovaa tavaraa tuntui olevan porailla mutta mikillä liimasin ulompaan vipuun uudet pultinkorvat niin että sain kiristettyä tiukasti rihloille.
Pohjaroppu oli vaihtunut m8 pulttiin joka oli 20mm pitkä. Pultin päässä oli sen näköiset nirhaumat niin kuin olisi ottanut kiinni johonkin, onko mahdollista?
Laitoin nyt kuitenkin lyhyemmän pultin, putkiteippiä kierteeseen, o-rengas kannan juureen ja kaadoin öljyt sisälle. Tuntuisi pysyvän sisällä ainakin toistaiseksi mitä sitä nyt ehdein käyttelemään. Kylkiluukun sisälle kurkkasin myös ja ruiskein sinne liukastetta. Siellä näytti minusta kaikki ihan ookoolta.
Seurataan tilannetta ja kuunnellaan josko tyhjäkäynti alkais tasottumaan.


Ei ole etuakselissa kolmiotukea, olis kyllä voinut säilyä parempana sen tuen kanssa.
Venäläinen sorvin-rohjo sentään on tossa tallin nurkassa ihan tällaisia rom... , vehkeitä varten joskus hommattu.
Sorvaillaan sitten tarvittaessa uusia tappeja ja ylikoko-heloja sinne tänne. :)
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Syys 2018, 20:56

20mm pitkä tyhjennysproppu eli pultti, saattaa jo ottaa säätimen painoihin kiinni. Max 16mm pitkä kahdella kupariprikalla asennettuna, tai mieluummin vain 10mm pituinen pultti.... toi 20mm pultti on ihan riskirajoilla, et tulee silppua ja sälää pumpun sisällä, jo startatessa....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

05 Syys 2018, 21:28

Suosittelen kolmiotukea etuakselille kun sinulla vielä tuo kuormaaja tuossa.
Kyseleppä jos jostain löytys, Hahton Maurilla luulis olevan ainakin.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Neljä60
Vitos -nuffisti
Viestit: 53
Liittynyt: 31 Elo 2018, 17:13
Konekalustoani: Nuffield 460

06 Syys 2018, 08:00

jusape kirjoitti:20mm pitkä tyhjennysproppu eli pultti, saattaa jo ottaa säätimen painoihin kiinni. Max 16mm pitkä kahdella kupariprikalla asennettuna, tai mieluummin vain 10mm pituinen pultti.... toi 20mm pultti on ihan riskirajoilla, et tulee silppua ja sälää pumpun sisällä, jo startatessa....
Onneksi siis otti silmään tuo jälki pultin päässä.
Nyt on tosiaan selkeesti lyhyempi pultti pohjaroppuna. Ehkä sen vajaa 15mm.

Tähän väliin olis mukava nähdä joku räjäytyskuva josta näkis tuollaisen pumpun sisäkalut. On tainnut olla oikeesti isompi tuho lähellä tuon pitkän pohjaropun takia.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

06 Syys 2018, 08:40

Tässä kohtaan olis paikalaan:
http://nuhvi.fi/index.php/fi/nlcf-ry/jasenyys" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin