Leyland 255

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

02 Loka 2017, 14:57

On korkea aika esitellä traktori, jonka kanssa "kaikki alkoi" omalta osaltani.
Setäni ja isäni joutuivat 70-80 -lukujen taitteessa tilanteeseen, kun rehunkorjuussa siirryttiin AIV-aikakauteen, että vanha Majori ei kyennyt rehusilppuria vetämään. Niinpä oli lähdetty Kajaaniin traktoria etsimään, ja valinta oli osunut tähän Leylandiin joka oli ollut jonkun liikkeen vaihtokoneena. Vuosi oli tuolloin 1980, ostopäivä on vielä ohjekirjan takakannessa. Isäni kertoi, että kun kaupat oli jo tehty, oli vasta huomattu jotain puutteita koneen nostolaitteissa (oli ilmeisesti ollut muussa kuin maatalouskäytössä alkuvuodet) ja nämä puuttuvat osat oli sitten ottaneet toisesta Leylandista kun konetta myöhemmin menneet hakemaan.

Leyland palveli sitten ilmeisen hyvin sen 8 vuotta, jonka ajan karjatila vielä oli toiminnassa. Tasapainoakseli oli kerran katkennut moottorista, mutta muuten suuremmilta vaurioilta oli säästytty. Varsinkin setäni oli koneista tarkka ja piti niistä huolen, ja isänikin oli varovainen kuljettaja. Niinpä yleisilme on aktiivivuosien aikanakin säilynyt ehyenä ja siistinä.

90- luvun alussa oli Leylandista mennyt vesipumppu postinhakureissulla, jonka johdosta kannentiiviste paloi ja traktori jäi seisomaan tallin seinustalle useammaksi vuodeksi. Tänä aikana allekirjoittanut itse alkoi kiinnostua traktorilla ajamisesta ja muistan kun eräänä kevättalvena yllyti isääni laittamaan koneen käyntiin sieltä toista metriä vahvasta hangesta ja sain ottaa ensimmäiset ajotuntumani siinä paikoillaan jauhaen. Seuraavana kesänä taisi olla kun tilattiin remonttimies vaihtamaan kannentiiviste.

Setäni kuoltua kone poistettiin rekisteristä v. 2000, ja pahimmillaan olin jo antamassa sitä vaihdossa siitä 472: resusta jonka kirjoituksiani lukeneet muistavat. Ei sitä paljon ole järkeä päässä parikymppisenä, voi näin 10 vuotta myöhemmin todeta. Onneksi se vaihto meni puihin, ja hukkaan meni vain maksuvälineitä joita kyllä saa aina lisää mutta tällaisia Leulantteja ei!

Kuten kumminkin puhtaasti käyttökoneena olevalle tuppaa käymään, ainakin minulla, on tämänkin traktorin olemus päässyt viime vuosina jo melko nuhjuiseksi ulkosäilytyksen ym. syiden takia, kun lähinnä moottoriöljyt on tullut vaihdettua. Nyt on siis suunta muutettava, ja ensi töiksi toteutin jo ainakin viis vuotta suunnitteilla olleen rekisteriin palauttamisen. Nyt on uusi kilpi vanhalla tunnuksella saapunut, ja talveksi raivaan konetallista joutavan roinan pois että saa Leylandin taas sateelta ja auringolta suojaan.

Päätän avauskirjoitukseni valokuvaan, jonka kehittämisajankohta on tammikuu 1987, lienee siis -86 kesällä otettu. Kuulemma minutkin olisi haluttu mukaan tuohon kuvaan mutta en ollut uskaltanut mennä lähellekään, itse en tapausta muista sillä olin tuolloin 1,5 -vuotias. Peräkärry on Tuhti M7, johon on itse tehneet puusta rehulaidat. Kärry ja laidatkin ovat edelleen talossa, silppuri toki myytiin tarpeettomana aikanaan.
Rehunteko 1986.png
Leyland, Varsta ja Tuhti
Viimeksi muokannut Kerkänmatti, 18 Tammi 2021, 15:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

09 Loka 2017, 13:48

Hieno aloitusstoori ja komea kuva :D Samanlaistapa se tuppaa itselläkin olemaan noitten käyttöraktorien pitäminen :wink: Meille 270 tuli kolme vuotta myöhemmin kuin 255 teille, olin itse hakureissulla mukana, en ihan ollut vielä viittä vuotta silloin mutta hämärästi muistan :D 8) Siitä lähtien en paljoa valehtele jos sanon että kasvoin siinä kopissa.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

11 Tammi 2018, 18:38

Tarkoitus olikin aloittaa mukaansatempaavalla tarinalla ja laittaa ylös noita asioita, jotka tämän Leylandin kanssa ovat tapahtuneet, isäni ja setäni kun ovat jo poismenneitä niin vanhoja tarinoita ei voi enää kuulla uudelleen, ja en minäkään niitä välttämättä muista oikein, mutta halusin kuitenkin tärkeimmät kirjoittaa tänne ylös.
En muista varmaksi, onko tuo nokkapelti ollut vaihdettu jo traktorin tullessa taloon, vai onko se vaurioitunut meillä. Alkuvuosina tuollainen on hyvinkin voinut sattua kun on hypätty hyvin erilaisen traktorin ohjaimiin kuin Major on, esim. vaihdekaavio... :lol: Joka tapauksessa se on ollut tuollaisena jo yli 30 vuotta, joten en rupea enää siihen vaihtamaan sellaista mikä alunperin kuuluisi, noin se on minun silmiini tuttu ja oikea. ;)

Itsellänikin on varhaisimmat traktorimuistot luonnollisesti tämän kanssa, olin nelivuotiaana kyydissä kun takakuormaajalla lastattiin hiekkaa, ja se tuntui hurjalta kun keula oli jatkuvasti ilmassa. Tulipa sitten muutamaksi vuodeksi kammokin traktorikyytiä kohtaan, kun montulta lähtiessä piti siihen aikaan kiivetä törmän yli, ei ollut vielä tehty leikkausta siihen, niin isäni valitsi mäkeen liian suuren vaihteen ja persmäkihän siitä seurasi... Tätä en muistanut viimeksi kirjoittaessa. :D

Muokkailen myöhemmin tähän viestiin lisää vanhoja juttuja, jos mieleen tulee ja laitan toki vanhoja kuvia näkyviin, jos sellaisia albumeista löytyy. Seuraavat postaukset olisi tarkoitus tehdä jo kuitenkin nykytilanteesta. :)

18.1.2021. Muutamia valokuvia albumeista on löytynyt, ja skannailin ne kuten myös avauspostauksen kuvan skannasin kun viimeksi olin ottanut vain kännykkäkameralla kuvan kuvasta. Sain värit hieman paremmiksi.
Tämä ensimmäinen kuva oli pienoinen yllätys, kuvassa puidaan ohraa puimakoneella syksyllä 1980. Leyland oli siis vastikään tullut taloon, ja nokkapelti on jo "väärä", joten eiköhän se ole tuollainen ollut jo tullessaan. Majorilla pyöritetään puimakonetta, ja lietso on myös käytössä.
Puinti 1980.png
Ohran puintia 1980
Seuraava kuva oli siksi mukava otos Kerkän tilan arjesta että päätin laittaa sen tähän kollaasiin vaikkei Leylandia näy. Majorilla poljettu aumaa ja pikku haaveri sattunut. Luultavasti jäänyt mahastaan jumiin, lukkoa kun ei ole. Kuvassa setäni, Leylandin silloinen omistaja.
Rehuauma 1986.png
Kauko Karhu ja Major aumaa polkemassa 1986
Vetävällä kärryllä isä ajoi vaaran rinteeltä paljon halkoja, ja näistä reissuista on itsellänikin muutamia muistoja. Toisinaan yhdistelmä jäi kiinni jos kärryn perämurikka otti kiveen tai kantoon. Allekirjoittanut kiipeilee kuorman päällä v. 1988
Halkokuorma 1988.png
Vetävä kärry ja halkokuorma 1988
Tässä kuvassa ollaan jo vuosikymmenen loppumetreillä, kesä tai syksy 1989. Leukku on vielä käyttökoneena, takalasi näkyy olleen irti. Minullakin oli jo oma pikku traktori, joka oli kovassa käytössä. Kyseinen International on edelleen tallessa, omille lapsille sen korjailin. :) Kuvassa olen isäni seurassa.
1989.png
Matti ja Veikko Karhu 1989
Ja tämä viimeinen kuva on 90-luvun puolelta, tarkkaa ajankohtaa ei ole tiedossa, mutta noilla renkaansijoilla kone lojui useita vuosia... Vetävä kärrykin näkyy, sitä käytettiin vielä kerran vuosituhannen taitteen tienoilla kun traktori oli taas ajokunnossa. Nyt sen lava on lahonnut, pitäisi joskus tehdä uusi, se olisi hyvä paalikärry kun on suht matala ja runko on pitkä.
Leyland 90-luvulla.png
Leyland 1990-luvulla
Viimeksi muokannut Kerkänmatti, 18 Tammi 2021, 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

15 Tammi 2021, 20:26

Leylandin laturi on ollut epäkunnossa, ja melkoinen tovi tuli ajeltua niin että Ctek oli vaan akussa väliajat kiinni. :oops:
Nyt alkutalvesta täytyi kuitenkin jotain tehdä jo asialle. Kaivelin laturin pois, ja vaihdoin siihen uuden liukurenkaan ja hiilet. Tällä toimintakunto kuitenkin palautui vain hetkeksi, lakkasi lataamasta aina hetken pyörittyään ja sitten ei enää edes merkkivalo syttynyt. Hetken sai päätä raapia, ja laturin kytkiksiä tutkia, kunnes päättelin säätimen olevan rikki. Uudella säätimellä alkoi lopulta lataus toimia normaalisti, ja kokonaiskustannus osien osalta oli 20€ luokkaa. Uutta laturia, joka sopisi suoraan alkuperäisiin liittimiin, ei edes saa. Onneksi vanha 16ACR tuli näin kuntoon.
Olin jo kertaalleen elvyttänyt keskeltä puhki kulunutta liukua tinaamalla. :)
20201121_152325-1.jpg
Vanha liukurengas
20201121_152305-1.jpg
Uusi liukurengas paikoillaan
Muuta mitä samalla tuli tehtyä: Tuntimittarin pyörittäjän korjaus. Tässä oli sellainen ongelma, että vaijeria pyörittävä akseli oli juuttunut, ja sitä käyttävä ratas suttasi akselillaan. Olin ehtinyt ostaa uuden vaijerin, mutta se jäikin nyt varastoon, ja pyörittäjä korjaantui herkistelyllä ja voitelulla. Ei olekaan vuosiin toiminut mittari, nyt pelaa jälleen! Tuulettajan hihna on nyt uusi, kaikki valot kävin läpi, ilmansuodattimen vaihdoin. Alla vielä kuva linkouslenkiltä (17.12.2020), otettu kännykän yökuvausasennossa ja kuva vastaa aika hyvin todellista näkymää, valon väri tosin on todellisuudessa kellertävämpi. Laitan tämän ihan sen takia koska vain pelkät alkuperäiset kaukovalot vakiopolttimoin ovat kuvassa päällä, kyllä niilläkin näkee kun kunnossa ovat.
20201217_225242-1.jpg
Ajovalot kunnossa
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

16 Tammi 2021, 08:56

Kyllä noita latureita kannattaa korjailla jos itse tekee. Mullakin on laturinraatoja laatikollinen ja kasailen aina tarpeen mukaan niistä ehyen.
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

18 Tammi 2021, 16:25

Juu, pitäisi itselläkin hankkia yksi alkuperäisen mallinen Lucas ja kunnostaa varalle, kun kuitenkaan se täysi korjaussarja ei ole kuin kolmisen kymppiä, siinä tulee kaikki kuluvat osat uudet. Starttimoottorin kanssa olen noin jo tehnytkin.
Mainitaan samalla että nyt lisäilin viimein kuvia 80-luvulta tuohon aiempaan postaukseen. :)
Vastaa Viestiin