Nuffield Universal Four - Hydro-kaivuulaite 1959

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

16 Heinä 2016, 22:01

Laitetaan nyt yksinpuhelu tästäkin pystyyn. Näyttää tulevan projekti tästäkin.

Kuva


Traktori on mallina varmasti monille tuttu, niin ei sitä sen enempää tarvitse esitellä. Tässä yksilössä on kivasti tallessa jotain pisteosia, mitkä on monesta traktoristakin tipahtaneet matkan varrella pois. Mm. takaheijastimet killuvat vielä varsineen kyydissä. Tuntimittari on kyllä hävinnyt matkalle.


Kaivuulaite on Hydro ja toistaiseksi en ole löytänyt ainuttakaan toista Hydroa netistä, tai muualtakaan. Useammalle vanhoihin koneisiin perehtyneelle olen soittanut ja Hydro on pysynyt mysteerinä. Tämän yksilön historiasta ei ole muuta tietoa kuin se, että se on vielä muutama vuosi sitten kaivellut metsäojaa. Sisällä se on saattanut joskus asustaa, kun ei ole ihan niin rähjäisessä kunnossa kuin monet uudemmat Vammas-sisaruksensa.


Edellinen omistaja ei ollut tehnyt koneelle kertomansa mukaan yhtään mitään, ei edes rasvauksia, joten aloitin rasvauksella. Samoin tein kannen jälkikiristyksen, kun kannentiiviste tuntuu hieman vuotavan. Kansi oli päistä aavistuksen löysällä, mutta ei niin merkittävissä määrin, että sillä olisi vuotoon vaikutusta. Venttiilikoneistoa irroittaessani totesin sen harmittavan kuivaksi ja nostajat kuluneeksikin. Öljynpainemittarin oletin olevan lasittomana rikki, mutta elottomuus taitaakin johtua öljynpaineiden puuttumisesta :? Mittailin toisellakin mittarilla ja painetta on joutokäynnillä alle 0,5bar. 3DL:stä oli öljypumpun paineputki poikki ja tämän kanssa kannattaa varmaankin putki tarkistaa ensimmäisenä. Käyttelin konetta ilman venttiilikoppaa ja kyllä sieltä vuotoputkesta tuli jonkin verran öljyä ja sitten välillä ei tullut.


Täytyy seuraavaksi ottaa etuakselin kolmiotuki irti ja irroittaa öljypohja. Jos paineputki on ehjä, niin täytyy sitten miettiä, että kaivellaanko vain ilman paineita, niin kuin edellisetkin. Nämä vanhat vehkeet tuntuu olevan sellaisia, että ei kannata liikaa alkaa tutkimaan. Se asia oli jo etukäteen tiedossa ja mietinkin, että kannattaako edes öljyjä alkaa vaihtamaan, kun paha mieli siitäkin todennäköisesti vain tulee. :?

Onko tuo paineputki kuinka yleinen vika näissä? Luulisi ettei kuluneet laakerit kadota öljynpaineita näin tyystin.

Käynnistyvyys on koneessa todella hyvä ja savutusta ei ilmene. Täytyy toivoa, että pääsisi vähemmällä remontoinnilla tämän kanssa kuin 3DL:n.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

17 Heinä 2016, 15:23

Jos paineputki on ehjä niin pura öljypumppu ja kato onko siellä vikaa. Ilman öljynpaineita yhteinen taival jää lyhyeksi...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

17 Heinä 2016, 21:51

Ja seuraavaksi ellei peräti ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa että se paineventtiili heti siinä pumpun vieressä on kunnossa. Itsellä kaksi tapausta että tuo venttiili vuoti, toinen jostain syystä hakkaantunut eikä sulkeutunut kunnolla ja toisesta jousi poikki. Molemmat korjaamalla kuntoon niin löytyi paineitakin.

Tuosta Hydrosta sen verran että saattaapi olla niin että santahaminalaiset oli teettäny vaan noita kilpiä valmiilla Hydro nimellä enempi kun tarvitsivat ennenkuin konepaja paloi ja loput vaan käytettiin Vammaskosken konepajalla. Minusta tuo historia on aivan selvää tuossa Matti ja Mikko Hiitun Alfamerin kustantamassa teoksessa jos kerran parempiakaan tietäjiä ei ole. Aina ja joka asiastahan on näitä "tietäjiä" jotka huhupuheen varmuudella tietävät asioita ja kyseenalaistavat muiden tietoja. Itse luottaisin tuon kirjan tietoihin tässä asiassa. :wink:
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Heinä 2016, 22:04

Jeps.
Sehän on helppo tarkistaa kaikki keralla, kun öljypohja on auki, eli imuputki, paineputki ja paineventtiilin toimista sekä jousi, kun kutakuinkin samasta kokonaispaketista on kyse .....

Samaa mieltä, että jollei tarkemmin tietävää löydy asiasta, niin kirjatiedon mukaan sitten on mentävä. Tälläisen asian tarkan tiedon löytyminen on taatusti erittäin hankalaa ja haastavaa, puhutaan kuitenkin jo n. 55+ v vanhoista jutuista, ja joku jos silloin on ollut koneita valmistavalla pajalla töissä, vaikka 20v ikäisenä, niin sillä kaverillakin on ikää jo 75+ vuotta ......

Tuo on enemmän kuin todennäköistä, että kilpiä on ollut "hyllyssä" varastoissa, edellisen tuotantopajan linjan palon aikaan, ja siitä on sitten käytetty toisaalla ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

17 Heinä 2016, 22:27

Yritän huomenna saada öljypohjan irti. Tänään piti Arokseen vaihdella uudet laput ja ajella heinää nurin. Ja juu, meinasin katsoa nuo putket, sihdin ja venttiilin alkuun. Jos ei löydy mitään, niin pumppu irti. Varmaan pitää kurkata laakeriliuskojen kuntoakin, vaikka ei toisaalta kannattaisi.


Sen verran kokeilin tätäkin, että kun öljyt oli puolessa välissä asteikkoa, niin kaadoin ylämerkkiin, mutta ei sillä ollut paineisiin vaikutusta. Ajattelin kokeilla, kun kolmonen tykkää siitä, että öljyt on ylämerkissä. Sen verran muuten vaikutti, että koneen alakerrasta alkoi roiskua öljyä ylös, joka kyllä tietysti hyvä asia.

Tuo teidän kylttihomma on ihan hyvä päätelmä, mutta miten selitätte sen, että niissä Santahaminasta yli jääneissä kylteissä lukee kuitenkin Vammaskosken tehdas Vammala? Se teksti on sitä samaa kilpipohjaa kuin Hydrokin.

Tuo kylttihomma tässä mielestäni se mielenkiintoisin seikka on. Kun se ei istu oikein mihinkään kerrottuun historiatietoon. Ihan kuin olisi pätkä historiatietoa kadonnut matkalla. Se on kanssa mielenkiintoista, että en ole löytänyt jälkeäkään toisesta Hydrosta. Netistä ei löydä käytännössä yhtään käyttäjäkokemusta, tai juttua, että kellään on, tai olisi edes ollut Hydro.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Heinä 2016, 22:55

Sehän tuosta tekee tavallaan vielä erikoisemman tapauksen, että kyltissä on merkkinä tuo "hydro" ja kuitenkin alhaalla vammaskoski, eikä santahamina ....

Kyseessä saattaa olla ihan pienen, muutos/siirtymävaiheen ihan oma spesiaalikyltti, ennen nimen muuttumista lopulta yleisemmin vammakseksi .....

Jos tämä, puhtaasti oman pohdintani tulos historiasta, tai päätelmä siittä mitenkään pitää paikkansa, niin kyseessä olisi todella melko harvinaisuus koneena ....

Tuohon aikaan kun hydraulikoneet alkoi yleistymään, niin niitä ei taatusti myyty mitään satoja kappaleita vuodessa, kaikki merkit yhteen laskien, eli kylttejä on saatettu teettää vain jopa ihan muutamien kymmenien kappaleiden sarjoissa, saati jos tehtaalla kehitteillä on ollut jo uusi tuoreempi ja tehokkaampi kuokkaversio, aiempien kokemusten perusteella .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

17 Heinä 2016, 23:21

Kukaan ei tunnu tietävän, mutta useampi on ollut sitä mieltä, että jonkinlainen siirtymävaiheen kone tämä on tuon kyltin perusteella. Tavallaan siinä kyltissähän se lukeekin jo, että jos se tosiaan on Vammaskoskella tehty Hydro, niin semmoisesta ei ole historiankirjat tietäneet aiemmin.

Pitäisi etsiä varhaisimpia Riuku-Vammaksia ja tarkistaa niistä valmistenumero. Fordsonien päältä niitä pitäisi kai etsiä. Nyt olen etsinyt lähinnä Nuffieldin päällä olevia Riukuja.

Riuku-Vammaksiin törmää yhdessä ja toisessa profiilin koneluettelossa, mutta sen verran vähän niitä taitaa kuitenkin olla, että ei löydy omaa sivustoa tai ryhmää. Nuhvi.fi sivustonkin listoilla on vain muutama Riuku.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

18 Heinä 2016, 20:36

Öljypohja on irti ja paineensäädin samoin. Sormenpäällä pystyi liikuttamaan "kuulaa". Jousen otin esiin, niin sehän on kahdessa osassa. Toivottavasti ei olisi enempää vikaa.

Laittelin tarvikemittarin Nuhvin oman mittarin paikalle ja se sopi suoraan siihen. Putkiliitos ei meinannut tiukentua kunnolla, että se täytyy tarkistaa vielä sen jälkeen, jos saa öljynpaineita koneeseen lisää. Huonoilla paineilla ei tietenkään paineputketkaan vuotele.

Öljypohjantiiviste meni rikki ja sellainen on kanssa etsinnässä. Kone on montun päällä ja pitäisi saada se sieltä mahdollisimman pian pois, kun on jonoa montulle.

Onko kellään kuvaa paineensäätimen jousesta? Tässä oli pieni epäillys, että jousi olisi kertaalleen jo vaihdettu alkuperäisestä poikkeavaan jouseen.


EDIT: Tuollainen kuva löytyi. Ei ole kyllä samanlainen jousi minulla.
Kuva
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Heinä 2016, 20:47

Öljypohjan voit laitella ihan "possumassalla" takasin paikoilleen vaikka ilman tiivistettä ....

Muistikuva olisi että Kari on joskus johonkin ketjuun laittanut painejousen vapaapituuden .......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

18 Heinä 2016, 21:01

Vapaapituus varmaan löytyy omastakin kirjasta, mutta nyt oli epäillys, että jousi on langan paksuudeltaankin vääränlainen. Ehkä käyn vielä tänään tallilla kuvaamassa vanhan jousen.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Heinä 2016, 21:12

Kävin mittamassa tuon jousen, langan vahvuus 1 mm, vapaa pituus 53,98 mm. Tuo minun jousi parimilliä liian lyhyt, hieman myös kulunut, voi katketa milloin hyvänsä, pitää katsella jostain uutta jousta.
Öljypohjan tiivisteitä löytyi 2 kpl.
Liitteet
P7181497.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

18 Heinä 2016, 21:27

Näyttää jo tutummalta tuo jousi. En vielä kerennyt tallille. Muistaakseni minun koneen jousi ei ollut mennyt kuluman kohdalta poikki, vaan toisaalta.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

18 Heinä 2016, 22:58

Kuva

Tasan yhden millin paksuista lankaa ja tasan 10 milliä paksu jousi. Pituus on ollut 41,5 mm. Nyt kun se on vielä poikki, niin eihän se ole ollut kuin juuri ja juuri hieman jännittyneenä. Vaikuttaisi olevan millisillä mitoilla ja päät on "päätelty", niin tuo ei ole Nuffieldin oma jousi. Puristettuna Nuffieldin jousen pituus taisi olla noin 26 mm. Tuon vapaapituus näyttää olleen poikkinaisena noin 30 mm. Katkoskohdan näkee kuvasta, kun tarkemmin katsoo. Nollasta vähän vasemmalle.

Onko hyviä ehdotuksia? Pitäisikö etsiä 10 millinen jousi, jonka katkaisee sopivaan pituuteen, vai ehjä käytetty? Nythän on uusi painemittari, että paineiden puolesta ei tarvitse ummikkona pöristellä.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

19 Heinä 2016, 16:56

Kuva Klik

Kaksi ensimmäistä on eri puolilta. Isona näyttää pahemmalta kuin sormissa, mutta onhan tuossa röpöä. Poranterällä silottelin vastapinnan. Ihan sormilla pyöritellen. Ei se ainakaan huonommaksi mennyt.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Heinä 2016, 19:57

Aika pahemman näköiset mitä minulla. Kaksi ensimmäistä mallia luoti, kolmas mallia hauli.
Luodin pituus 24,8 mm, molemissa sama, molemissa jousen pituus 52 mm.
Hauliyhdistelmä 27 mm jousen pituus 48,5 mm, näyttäs että on katkaistu taikka katkennut, näkyy mauserin takana.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... 191498.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; < vasenpaan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin