Nuffield 3DL joutui meille

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Maalis 2016, 20:53

Epä taida onnistua hihnojen niitaminen pop-niitauspihdeillä, minä teetätin sorvarilla levyjarrujen niitaustuurnat, en tiedä käviskö samat noihin hihnojen niitaukseen.
Oliskohan vika säädöissä jos ei mene rumpu takaisin paikoilleen, ainakin kuvasta päätellen näyttäis siltä. Ottaako hihnat rummun kehälle kiini, jos otaa niin säädä säätötankoa pitemmälle niin menee jarrukenkien yläpäät lähemmäs toisiaan.
Liitteet
Kolmosnuhvin remonttia Sylinteriputkien sovittelua Jarrut 007.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

14 Maalis 2016, 21:00

Kiitos kuvasta, tuli tarpeeseen. Ja olen säätänyt sen polkimen säätötangon tosiaan löysimmilleen. Kuvat on siis otettu ennen putsausta ja säätöä. Omasta mielestäni ne jarrupalat tai jarruhihnat ei ota kiinni vaan jää keikkumaan jotenkin tai ei ole kohdillaan tms.

Mulla on kyllä kaikenlaisia tuurnia jo valmiiksi ja äkkiäkös tuota pyöräyttäisi sorvissa sopivan tuohon niittaushommaan? Ihan vaan vasarallako olet niitit asennellut sitten? Luulisi että tuohon kävisi jotkut niittauspihdit. Hmm, mulla on kyllä pajalla paineilmaniittausvehkeetkin, mutta ne taitaa olla liian kookkaita värkkejä.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

14 Maalis 2016, 21:07

Vasarapelillä onnistuu niittaus sopivien tuurnien kanssa.
Kumpi on nyt tärkeämpää, turvallisuus vai ehjät kopin lokarit :shock: Aivan, eli laita vaan jarrut kuntoon, ne ei tosin kunnossa ollessaankaan ole sitten kovin kummoiset, lähinnä huonot hillittimet :lol: :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

14 Maalis 2016, 21:13

nuhvi63 kirjoitti:Vasarapelillä onnistuu niittaus sopivien tuurnien kanssa.
Kumpi on nyt tärkeämpää, turvallisuus vai ehjät kopin lokarit :shock: Aivan, eli laita vaan jarrut kuntoon, ne ei tosin kunnossa ollessaankaan ole sitten kovin kummoiset, lähinnä huonot hillittimet :lol: :lol:

Olen samaa mieltä. Tuo nimenomainen jarru kyllä jarruttaa kun polkimesta painaa. Saisi vaan takaisin sen kasaan.. Täytynee hakea nuo jarruhihnat. Seuraavaksi olisi sitten tuota ohjauksen säätöä yms.

Mitäs öljyjä pitäisi laittaa koneeseen? Onko kovinkin tarkka hydrauliikkaöljyistä? Kelpaako 32? Itse olen aiemmin käyttänyt vain iso vg 46:tta, mutta ei tarvinne olla tähän niin "hyvää"? Jaja.. mitäs muita öljyi pitikään olla, perään omansa, hydeöljyt ja moottoriöljyt.. ja oliko vielä joillekin pumpuille omia öljyjä?

Suodattimienkin paikat on vielä katsomatta ja käsikirjakin jäi traktoriin tonne pihalle.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

14 Maalis 2016, 21:20

Moottoriin esim 10w30 dieselmoottoriöljy, hydrauliöljyä Nuhviin ei kuulu mihinkään, eikä saa laittaakaan.
Peräöljyt on yhteiset vaihteiston ja hydrauliikan kanssa, sinne 80w90 hypoidia, menee n. 60litraa eli kolme pönttöä :D
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

14 Maalis 2016, 21:28

Minusta näyttää että noi jarrut on väärin kasattu, toinen kenkä väärin päin, siis tuossa karin kuvassa
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Maalis 2016, 21:41

Tuolla eo jarrukuvissa näyttäisi että olisi vähän öljyä tihutellut jarrulle kanssa ?

Eli jos vähänkään on öljyä jarrurummussa, niin eipä tuo pidä uusillakaan jarrunauhoilla pitkään, jos sinne öljyä pääsee. Eli se jarruakselin stefa on samalla syytä vaihtaa....

Perkuta, ei nyt yhtään ulkomuistista muista oman 460pin jarrurempan aikaan katottuja kenkäasentoja ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Seppo-L
Kutos -nuffisti
Viestit: 73
Liittynyt: 22 Maalis 2014, 11:04
Konekalustoani: Nuffit: 4/60+KKK vm63, four vm58, 10/60 vm66, 4/65 vm69+ukkomestari 355, 4/65 vm68+simson junior. Leyland 255 vm76, Massey-Harris 745, Fordson Super Major vm62
NLCF r.y jäsen Nro: 290
Paikkakunta: Haapavesi

14 Maalis 2016, 21:43

Yhdyn Jampin sanoihin,tuon toisen jarrukengän kuuluu olla toisin päin tuossa Karin kuvassa että tulee tehostaja vaikutus.
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

14 Maalis 2016, 21:45

jusape kirjoitti:Tuolla eo jarrukuvissa näyttäisi että olisi vähän öljyä tihutellut jarrulle kanssa ?

Eli jos vähänkään on öljyä jarrurummussa, niin eipä tuo pidä uusillakaan jarrunauhoilla pitkään, jos sinne öljyä pääsee. Eli se jarruakselin stefa on samalla syytä vaihtaa....

Perkuta, ei nyt yhtään ulkomuistista muista oman 460pin jarrurempan aikaan katottuja kenkäasentoja ......
Nooh, siis tuo kuva on otettu siis ennen putsaamista. Voi olla että rasva on peräisin meikäläisen käsistä tai roiskunut kun rasvailin vieressä olevaa pulttia ja mutteria joita piti availla että mahtuu tuo rumpu tulemaan sieltä edes irtonaiseksi asti. Puhdistin siis nuo, myös rummun puolelle sumuttelin bräkleeniä ja paperin kanssa puhdistin rumpua käsin pyöritellen sormet sisällä (heh).
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Maalis 2016, 22:04

jamppi kirjoitti:Minusta näyttää että noi jarrut on väärin kasattu, toinen kenkä väärin päin, siis tuossa karin kuvassa
No niinpä näkyy olevan, katsoin korjausohjekirjasta ja varaosakuvastostakin. 12 vuotta sitten kun laitoin uudet kengä niin oli noin asennettu. Viimesyksynä käytin rummut auki, puhdistin, hiasin hihnat mirkelituukilla ja kasasin samallalailla. Pitänee seuraavassa kymmenvuotis tarkastuksessa vaihtaa korjausohjekirjan mukaisesti.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Maalis 2016, 22:17

Selailin omia kuvia, jostain edellistalvelta .....

Kuva

Kuva

Kuva

Sen jarrurempan kuvat tuosta n. 25 kuvaa vasemmalle

Kuva
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

14 Maalis 2016, 22:43

Nice! Kiitos.

Mitenkä nuo jarrukengät lähtee irti?

Uusien jarruhihnojen niittaus varmaan niin, että kengät irti ja ruuvipenkkiin/tmv ja siinä sitten naputtelee. Mutta onko tuo jarruhihnamatsku mitenkä herkkää iskuille, että pitääkö hellästi naputella?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Maalis 2016, 23:05

No nehän lähtee kun irroittelee jouset, ym. Mut kantsii ottaa kuvia ja merkata jousien paikkoja, jne varmuudeksi.

Niitatessa tarvii tietty naputella vasaralla niittejä, ja sopiva "alasin" ali alatuurna pitää olla ja samoin lyöntituurna, liian piukkaan lyödessä jarrunauha voi katketakkin tai mennä poreille, niin silloin se on jo entinen.....

Tuosta koppirakenteesta johtuen ei taida ilman silpomista selvitä, tai koko kopin poisnostoa ensin .....
Sitä kopin poistoakin kannattaa harkita, jos jotain nostovälinettä saa avuksi, ja kun takakummit olisi vielä pois, niin on todella juhlavat tilat tehdä.
Siks itte silloin tehdessä päädyin suosiolla sihen että n.tunti puuhastelua niin oli rengas pois ja kurakaari myöskin, niin oli tosi mukava tehdä stefan vaihtoa ja elvytellä jarruja
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

15 Maalis 2016, 08:21

Kiitos tiedosta taas.

Ei joku viittisi ottaa valokuvaa näistä niittaustyökaluista? Voisin ehkä pyöräyttää itse. Vai löytyisikö ihan valmiina työkaluina jostain?

Tänään irroittelen varmaan tuon renkaan tuosta ja teen rakoa tavalla tai toisella sivupeltiin.

Ja tämä vissiin on oikea tuote jota lähteä etsimään:
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lan ... 0010010731" onclick="window.open(this.href);return false;
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Maalis 2016, 08:55

Tuollaiset teki minulle sorvari, kuusiokoloavaimista.
Liitteet
Nelivetonuhviin BMC kuutonen 004.JPG
Nelivetonuhviin BMC kuutonen 003.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin