Nuffield 3DL joutui meille

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

15 Maalis 2016, 09:22

Jos on umpiniitti niin sehän muotoillaan palloksi kuulapäävasaralla. Ontto niitti tuurnalla. Mä paukutan kaikki kuulapäällä mutta mun tapani useinkin on aivan väärä :D
Mukana kuin peräpukama!
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

15 Maalis 2016, 10:42

Itsekin mietin että josko koettaisi pajavasaran pallopäällä. Noh, ehkä tuolta jo löytyy jotain työkalua tähän, tai sitten ei.

Mutta mitenkäs tuo vanhojen poraus pois? Vaikuttaisi ainakin olevan umpimetallia nuo niitit, vissiin. Uudet on reikämallia. Olisko tässä jokin tietty poranterän mitta tiedettävä? Vai mallailenko suoraan eri poranteriä uusien hihnapalojen reikiin?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Maalis 2016, 11:12

Vanhat lähtee pois kun katkaisulaikalla leikaat niitatun / pyöristetyn puolen pois ja lyöt sopivalla tuurnalla niitin pois.
Mikäli haluat, voin lainata noita omia tuurnia, on ne jo käyneet yhden reissun Tuusulassakin.
Laita yv:nä osoiteesi niin laitan postissa, sillä varauksella että palautetaan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

15 Maalis 2016, 13:45

Ei taida tarvita postitella tuurnia. Sain neuvoja ja pajalta näyttäisi tarvittavat löytyvän. Sain jo toisen jarruhihnankin irti.

Jouduin siis irroittamaan renkaan, sivulta pellin ja vieläpä irroittamaan hytin kulman kiinnityksen (jota piti vetää ulospäin, että rumpu mahtui pois). Nyt siis pääsin tuohon käsiksi.

Putsailin tuota jarruasetelmaa kenkien poisottamisen jälkeen. Kuvat on otettu ennen mitään putsauksia.

Tältä näyttää:

Kuva

Kuva

Kuva

Vaikuttaisi siltä, että jarruasetelma on ihan ok kunnossa ja rumpu myös. Mikähän ihmeen prikka tuolla oli välissä?? Näkyy kuvassa.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

15 Maalis 2016, 13:55

Nuo paikat pitää olla kuivat öljystä. Näyttäs vaativan ainakin uudet stefat ja kenties laakerit? Stefa ei pidä jos akseli värisee jarruttaessa väljässä laakerissa.

Minä hiotin eritäin karkealla hiomapaperilla sorvissa hoonausjäljet ja laitoin 0.5 mm mellapellin pintojen alle. Stoppaa muuten tosi napakasti!

Bräkleenipesua kaipaavat nuo osat. Kengätkin pitää olla kuivat ennenkuin alkaa niittaamaan uusia pintoja.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

15 Maalis 2016, 14:15

Nuffieldmaster kirjoitti:Nuo paikat pitää olla kuivat öljystä. Näyttäs vaativan ainakin uudet stefat ja kenties laakerit? Stefa ei pidä jos akseli värisee jarruttaessa väljässä laakerissa.

Minä hiotin eritäin karkealla hiomapaperilla sorvissa hoonausjäljet ja laitoin 0.5 mm mellapellin pintojen alle. Stoppaa muuten tosi napakasti!

Bräkleenipesua kaipaavat nuo osat. Kengätkin pitää olla kuivat ennenkuin alkaa niittaamaan uusia pintoja.
Minä ajattelin selvitä ilman tiivisteiden vaihtoa. Eli siis niin, etten pura tässä vaiheessa enempää. Aika hyvin bräkleenillä, paperilla ja paineilmalla tuo asetelma puhdistui. Kengät ja jouset on jo irti ja totta kai ne putsaan niin hyvin kuin mahdollista.

Ei tuo näyttäisi kovin hirveästi vuotavan tuolta perän puolelta.. mutta jostainhan se tuota paskaa on kerryttänyt. Onhan tuo joskus ollut auki kun tuo prikkakin on laitettu.

Niin siis laitoitko jonkin pellin tuonne rumpuun? Millä kiinni?

Huomenna viimeistään pääsen niittailemaan uusia hihnapaloja tuonne. Pikaiseen tuossa testasin niin hyvin lähti vanhat niitit kun levitettyjä päitä hieman meisselillä ja vasaralla käsitteli ja lopuksi sitten sopivalla tuurnalla parilla napsulla niitti pois.
Seppo-L
Kutos -nuffisti
Viestit: 73
Liittynyt: 22 Maalis 2014, 11:04
Konekalustoani: Nuffit: 4/60+KKK vm63, four vm58, 10/60 vm66, 4/65 vm69+ukkomestari 355, 4/65 vm68+simson junior. Leyland 255 vm76, Massey-Harris 745, Fordson Super Major vm62
NLCF r.y jäsen Nro: 290
Paikkakunta: Haapavesi

15 Maalis 2016, 20:03

Suosittelen kyllä vaihtaan jarruakselin stefan,siis tuon mikä tulee tuohon rummun kaulalle. Ellei halua että uudet jarruhihnat on alta aikayksikön öljyllä kyllästetty.
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

15 Maalis 2016, 20:16

Jahas, siis saako noita stefoja helpostikin? Ja mistä? Saisko IKH:lta? Ja onko minkälainen operaatio vaihtaa? Huomauttaisin että ei niissä vanhoissa jarruhihnoissa ollut öljyä, vaan pikemminkin käsistä jäi ja roiskui WD40:stä. Mutta voi toki olla että olikin, kun en oikein ole varma miltä niitten pitäisi näyttää. Ei tuo ollut valuttanut ainakaan nyt ihan äskettäin mitään, kai.

Jahas, en sitten saanut tänään vielä jarruhihnasarjaa, kerkesi IKH mennä kiinni. Noh, huomenna pitää itse sitten ajella sinne.

Pitäisikö tuossa levitysmekanismiboksin toisessa päässä olla jokin nypylä kuten toisessa päässä?

Tässä päässä ei näytä olevan mitään ulostautujaa joka levittäisi toisenkin jarrukengän:
Kuva

Tässä päässä on tuo joka levittää toista kenkää:
Kuva

Vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin? Linkatusta kaavakuvasta en saa selvää että pitäisikö siinä olla jotakin kummempaa. Vai liikkuuko tuo laatikko poljinta painaessa ja "leviää" molempiin suuntiin?

Noh, sen verran edistyin tänään, että naputtelin toisesta jarrukengästä niitit pois ja hihnapala lähti irti. Aika haurastahan tuo on, vähän taivutin niin katkesi. Mutta niinhän nuo kai yleensä on.

Lisäksi sain ohjaustehostimen hihnan vaihdettua. Oli siinäkin hommaa, piti nokalta irroittaa pumppu, naputella se irti akselin päästä ja sitten pujottaa hihna konepellin alle ja siitä ohjaustehostimenkin hihnapyörään. Se pumpun saaminen takaisin oli se hankaluus, se pyöritysakseli kun nuljuaa niveltensä ansiosta ja piti jäykistää. Onneksi sain niveleen ujutettua terästangon ja sen nokalla olevan lipan taakse ja näin akselin jäykäksi. Meni kai se booreihinsakin kohdilleen, olettaisin. Kyllä sitä kiristin sen verran että varmasti pyörii.

Näyttää kyllä siltä, etten saa konetta ajokuntoon torstaiksi, kun pitää vielä ravata Vantaalla IKH:lla huomenna ja muutenkin on varmasti omat hankaluutensa laittaa palikat kasaan, rengas paikalleen ja vielä omat hankaluutensa toisella puolella myös.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

15 Maalis 2016, 20:23

Ei näitten vanhusten kanssa saa kiire olla, kannattaa rauhassa laittaa aina avattu paikka kerralaa kuntoon.
Miullakii ollu moottori pöydällä vissiin kuukauden, ja taitaa olla vielä toisenkin.
Kato Ikh nettisivuilta mitä siellä on tarjolla, ja tuossa sivussa on lisää linkkejä varaosamyyjille.
Marjakankaalla erittäin hyvä valikoima 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Maalis 2016, 20:41

Pitäisikö tuossa levitysmekanismiboksin toisessa päässä olla jokin nypylä kuten toisessa päässä?
Tuolta tuon levittäjän rungon ja tukikotelon pitäis näytää. Jarrutanko vähän vääntynyt, oikaistu ennen paikoilleen asennusta.
Liitteet
Kolmosnuhvin remonttia Sylinteriputkien sovittelua Jarrut 005.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

15 Maalis 2016, 21:14

Ja siitä jarruhihnan niittauksesta. Aloita keskeltä päin molemminpuolin menemään reunoihin päin. Näin ei pääse muodostumaan mitään löysää kohtaa hihnan keskelle ja reiät passaa paremmin kohdilleen.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

15 Maalis 2016, 21:22

kari t kirjoitti:
Pitäisikö tuossa levitysmekanismiboksin toisessa päässä olla jokin nypylä kuten toisessa päässä?
Tuolta tuon levittäjän rungon ja tukikotelon pitäis näytää. Jarrutanko vähän vääntynyt, oikaistu ennen paikoilleen asennusta.
Vaikuttaisi siis siltä, että tuosta mun levittäjästä puuttuu jotakin tuosta toisesta päästä.. vai olenko oikeassa?

Kiitoksia neuvoista vaan. Tarpeeseen tulee.

Tosin tämä on ihan käyttötraktori, ei mikään entisöintikohde jota voi pitää kuukausitolkulla palasina jossain. :) Kovaan ajoon ja käyttöön tämä on hankittu!
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

16 Maalis 2016, 21:22

Tänään sain vielä sen verran aikaiseksi osienhakureissun jälkeen että naputtelin uudet hihnat paikalleen. Paketissa olikin umpiniitit, joten totesin että niittien levitys käy ihan yhtä hyvin ilman tuurnaa, ihan vain pajavasaran pyöristetyllä littanapäällä. Kuulapäätä kun ei ollut nyt käytössä (missä lie, pitää hakea uusi). Eipä noita kukaan tuolla katsele.

Kuvan ottamisen jälkeenkin putsailin hieman lisää ja varmistin että hihnat on puhtaat. Puhdistin tietysti rummun myös. Rumpukin meni pienellä naputtelulla paikalleen oikein mainiosti.

Toivottavasti pääsen jo huomenna testaamaan tuota jarrua. Sitten onkin edessä oikea puoli.

Kuva
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

17 Maalis 2016, 19:57

Noh, eipä kerennyt tänään enää nuhvia rukkaamaan. Huomenna sitten.

Nyt probleemana on tuo hytin kulman kiinnitys, vanhat pultit oli niin hirveässä kunnossa ettei niitä voi laittaa. Vähän on vaan ihmeellinen kierre tehty kulmatuen kiinnitykseen, liekö jokin tuumakierre. Tuumasilla mitoillahan se tuo rakkori on tehtykin, mutta hytti on jälkiasennettu. Joitakin pultteja/muttereita on kyllä siellä täällä korvattu millisillä.

Ajattelin josko tekisin jonkin peruskierteen reikiin. Jos ei suoraan tottele kierretappia, niin pitänee porata.

Tuota ohjausta mietin, että mikäs pakko se on noita simpukoita/niveliä purkaa tahi tehdä uusiksi, kun uusia saa kaupasta, vanha tanko poikki ja siihen joko putkella ja/tai hitsaamalla jatkoksi uutta?

Huomenna on tarkoitus saada oikeankin puolen jarru hoidettua. Pääsis sitten taas jo ajelemaan.

Uusi huulirauta pitäisi tuohon perälevyyn pitäisi etsiä myös. Kesällä sitten voi hiekkapuhaltaa senkin ja laittaa nätin näköiseksi, jos vaikka levittäisi samalla. Ja tottahan ne nuo kauhatkin pitää fiksata, tosin uudempaa kauhaa olen jo katsellut.

Tarttis muuten saada kyntöaura jostain, saa vinkata. Lähinnä peruna- ja kasvimaan hoiteluun.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Maalis 2016, 21:45

Minkäslainen se ohjaussysteemi siinä koneessa oikein onkaan, aiemmista kuvista ei oikein moinen kunnolla käynyt ilmi.
Nuffin ohjaussimpukkaa tuskin mistään kaupasta uutta löydät, RT-päitä ja välitangon niveliä saa kyllä.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin