Nuffield 3DL joutui meille

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

19 Maalis 2016, 00:20

Juu siinä Karin kuvassa on vain jarrukilpi.
Kilpi muistaakseni 4jällä pultilla kiinni, ja kilven takaa tais paljastua vielä 2 pulttia, joilla se stefa/laakerilaippa on myös lisäksi kiinni, mut niitä ei tarvinnut vissiin aukoa, kun stefaan pääsee käsiksi kunhan sen jarrukilven irroittaa.

Tai sitten ne piti ottaa irti ja se valulaippa irti, ja stefan sai irti lyötyä. En ulkomuistista nyt muista.
Ja kuvaa rumpujarrullisesta mulla ei ole laittaa valitettavasti nyt tähän. Mutta ei kovin iso lisähomma sihen nähden, jos jarru on purettuna, niin muistaakseni tosiaan parin pultin avaamisella pääsi jo stefankin vaihtamaan, eli aika pieni homma jarrurempan kokonaisuudessa se on tehdä sitten enää.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

19 Maalis 2016, 07:13

Toivottavasti noista kuvista selviää jarrustefan paikka ja kilven irroitus :mrgreen:
Liitteet
Jarrustefa 3.jpg
Jarrustefa 1.jpg
Viimeksi muokannut Nuhvikalle, 19 Maalis 2016, 08:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Maalis 2016, 07:55

Stefaa voi kysyä leypart tai Mauri hahto. Kummatkin löytytävät nuhvi.net etusivun varaosat linkin alta. Mobiililla en saa linkkiä laitettua.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Maalis 2016, 09:21

Stefoja löytyy myös Etralta ja Tasannolta. Raahessa satuu olemaan molemmat liikeet, aina on löytynyt nuhveihin stefat hyllystä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

19 Maalis 2016, 09:35

Oho, siis ihanko totta noita stefoja voi löytyä jostain ns "tavallisesta" liikkeestä? Eikö noi oo tuumamitoituksellakin? Ja pitäähän sen olla öljynkestävää ja muutenkin pelata pakkasella ja kuumuudessa yms.

Heh, äkkiäkös tuonne laittaisi tiivisteliimalla tiivisteen :)

Niin, sitten semmoinen pikkujuttu, että kun jarrukilven irroittaa ja nykii stefan irti, valuuko peräöljyt peräpaketista valtoimenaan?
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

19 Maalis 2016, 10:36

Kari t, oletko siis ottanut vanhan stefan matkaan ja marssinut etralle sen kanssa?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

19 Maalis 2016, 11:42

Ei sieltä öljyä tule. Ruokalusikallinen kenties korkeintaan laakerin ja stefan välisestä tilasta
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

19 Maalis 2016, 11:52

JackOAT kirjoitti:Oho, siis ihanko totta noita stefoja voi löytyä jostain ns "tavallisesta" liikkeestä? Eikö noi oo tuumamitoituksellakin? Ja pitäähän sen olla öljynkestävää ja muutenkin pelata pakkasella ja kuumuudessa yms.
Tuumamitoitus ei ole mikään maailman kahdeksas ihme; tuolla rapakon takana kiroillaan eurolaitteiden ihmeellisiä millikierteitä. Näin henkilökohtaisesti hankin laakerit ja stefat mieluiten erikoisliikkeestä, joka omalla kohdallani on Lappeenrannan Laakerikeskus, sillä pyytäessäni tiskiltä parasta laatua, saan myös sitä enkä ole sidottu kone/auto-osakauppiaan tarjoomuksiin. Esimerkiksi juuri vaihtamani Triumphin single-rail vaihteiston (Leyland tuote sekin) kytkinakselin laakerin hankin Brittiläiseltä tukkurilta Laakerikeskuksen kautta, vaikka sen olisi saanut huomattavasti halvemmalla samassa paketissa moottorinosien kanssa James Paddockilta. Nyt kuitenkin tiedän, että laakeri on Englantilainen, eikä Kiinalainen.

No vähän offia, mutta meinaan, että kyllä mittojen mukaan yleensä alan liikkeistä löytyy ja enemmin minä epäilen osakauppiaiden kuin teollisuuteenkin myyvien putkien tarjoamaa laatua.
Ketjut päällä kesät talvet...
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Maalis 2016, 18:29

JackOAT kirjoitti:Kari t, oletko siis ottanut vanhan stefan matkaan ja marssinut etralle sen kanssa?
Joo, vanha stefa mukaan ja Etralle, jos ei etralla satu olemaan, niin noin 0,5 km eteenpäin Teolisuus Tasannolle.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

19 Maalis 2016, 18:38

kari t kirjoitti:
JackOAT kirjoitti:Kari t, oletko siis ottanut vanhan stefan matkaan ja marssinut etralle sen kanssa?
Joo, vanha stefa mukaan ja Etralle, jos ei etralla satu olemaan, niin noin 0,5 km eteenpäin Teolisuus Tasannolle.
Asutaan varmaan sen verran kaukana toisistamme, notta ei taida Teollisuus Tasannetta löytyä täältä läheltäkään..

Mutta rattori pelasi tänään hyvin, käy tasaisesti ja jarrut pelaa (vielä) hyvin pienen säädön jälkeen. Oletusarvoisesti kai pidetään molemmat jarrut lukittuna toisiinsa, jotta tulee käytettyä molempia yhtäaikaa.

Tämmöttis probleemaa pukkasi nyt, että katosi tuommoinen korkki (kuva), siinä oli muistaakseni jokin selvästikin vääränlainen korkki alkujaankin.

Kuva
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

29 Maalis 2016, 16:03

Jahas, tänään jos saisi tätä nuhvia pestyä. On sen verran lämmintä että varmaan pystyy pesaisemaan pahimpia.

Ilokseni huomasin, että mullahan on tuolla yli puoli tynnyrillistä perään sopivaa öljyä. Mainiota.

Saiskohan nuo tarvittavat suodattimet jostain tiskiltä suoraan? Tämäkin tietysti soittelemalla selviää, mutta mistä pääsääntöisesti olette suodattimet ostaneet?

-Moottoriöljyn vaihto
-Moottoriöljyn suodatin (tyyppi "purolator 8 G 2000 ja/tai Vakes 17 H 1784" ?? ..ikuna kuullutkaan)
-Takasillan/perän öljyn vaihto

Missäs tuo perän öljyn suodatin on? Hmm.

Pitänee vaan kiertää koko traktori ja etsiä suodattimet. Kaikki nesteet pitäisi varmaan vaihtaa, polttoainetankissakin näyttäisi jotain hitusia lilluvan.

Ohjekirjassahan on muun muassa ohjeistettu että moottorin öljypohja pitäisi irroittaa ja puhdistaa bensiinillä. Jahas..?

Ja sitten pitää kiertää kaikki rasvanipat myös. Parasta varmaan ottaa tulosteena nuo huolto-ohjeet, ettei mene alkuperäinen ohjekirja ihan limaiseksi.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

29 Maalis 2016, 16:12

Hydrauliikan imusihti on se messinkinen siinä vetokoukun yläpuolella, on myös samalla proppu peräöljyille.
Molemmissa takaronkissa on vielä proput, eli kolme proppua pitää löytyä kun lasket öljyt alas.
Se imusihti on ainut suodatin peräöljyille, puhdista se ja sen sisällä oleva magneetti myös.
Moottoriöljyn suodatin löytyy esim ikh myyntipisteestä.
Polttoaineputsarikin löytyy sieltä.
Ja polttoaineen vedenerottimen lasikuppi kannattaa myös tyhjentää.

Äläkä suotta ala öljypohjaa irrottelemaan.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

30 Maalis 2016, 08:03

Onhan siinä oma vaivansa irrotella ja sitten taas tiivistää kunnolla se öljypohja, mutta toisaalta sinne on saattanut kertyä melkoiset lietekerrokset, joten kannattaisin kyllä sitä puhdistusta ja imusihdin putsausta samalla noin niin kuin yleisenä ohjeena niille traktoreille, joiden historiatiedot ovat hämärän peitossa.

Sen sijaan, jos nykyaikaisilla dieselöljyillä ajetaan, niin "liete" pysyy öljyn seassa ja tulee ulos vaihdossa ilman pohjan irrotusta.
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

14 Huhti 2016, 19:53

Tämä projekti ei ole sen kummemmin edennyt mihinkään. Istuin irroitettiin kun soviteltiin sitä toiseen koneeseen :) Nuhviin pitääkin saada uusi istuin, kun nykyinen on liian iso ja tekee istuimelle menon ja poistumisen hankalaksi. Jalka ei meinaa mahtua penkin ja vaihdekepukan välistä.

Tänään kävi kylässä entinen nuhvin omistaja, tosin omisti nuhvin vuosikymmeniä sitten pitkän aikaa (vaihtoi Fordiin josta vaihtoi Ursukseen :) ). Kertoili perän hajoamisesta ja antoi muutamia vinkkejä. Kuulemma joskus jää vaihde jotenkin oudosti päälle ja sen saa perän täyttöaukon kautta jotenkin fiksailtua. Pitäisi kuulemma myös aina hieman painaa vaihdetta vaihtaessa..

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että nuhvi on tullut jäädäkseen, toistaiseksi :) Tarttee vaan saada kaluja sen perään!
JackOAT
Vitos -nuffisti
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2016, 08:59
Konekalustoani: Tulossa: Nuffield 3DL (toimiva) ja 342 (ei toimiva)

15 Elo 2016, 18:02

Kattelen tässä kyntöauraa ja muuta välinettä nyt nuhvin perään laitettavaksi. Mutta amatööri kun olen, niin sanokaan minkälaista kyntöauraa tuo jaksaa vielä kiskoa? Meneekö 3-siipinen vielä?

Ja on kai sitä auroissakin eroja? Lähinnä kun saisi tuon perunamaan tuosta kynnettyä. Tulevaisuudessa on ehkä korkeintaan hehtaari kynnettävää, nyt ehkä 2000 neliötä.
Vastaa Viestiin