No hojo hojo, uus masinisti ilmottautuu riviin.
Pitkäaikainen haaveeni toteutui marraskuussa 2015 ja ostin nuhvin, itseasiassa kaksi, ku halavalla sai. Jotaki tekemistä piti saaha sairaseläkkeen ajaksi, seku ei muuten järki pysy päässä
Tuommosista lähtökuopista se lavon takkaa löyty, virtaa koneeseen ja tärähti käyntiin niku ois eilen ajettu ja seisonu käyttämättä 3v ja viimeksi liikkunu 7v sitten.
(kuvat klikkimällä isoksi, ohjaa photobuckettiin)
Noh, tuttu tapaus sinällään kun oli niin tiesin että tämä ei ole valmis töihin ihan sellaisenaan vaan vaatii hieman rakkautta ensin.
Kotona katoksessa, ei ole tuon kummempaa remppa tilaa niin se pitää tyytyä siihen mitä on. Tuli 1,5km dodgen perässä hinaamalla, vesipumppu holvasi läpi kaiken iha lorona ni ei viittiny ajaa.
Aattelin alottaa työkuntoon saattamisen vetoakselin stefan vaihdolla.
Muutenhan se ois menny ku elokuvissa, mutta empä huomannu pönkätä vetarin hampikasta pystyyn niin ruoja tipahti laakeri kotelon pohjalle ja puratti ronkan irti pois ja toisekseen, kukaa ei koskaa kertonu että niitä stefoja on kaks peräkkäin
Ylläri.
Hammaspeikko ruoja käyny, noh, se saa nyt välttää tuommosenaan, lie tuo ollukki jo viimeset 30v.
Melekeen sain kasaan kun päätin alkaa joulun viettoon.
Vesipumppu mietityttää kovasti että miksihän siihen ei saa tiivistettä erikseen, massikkaan saa, mutta on ruoja pikkusen isompi, pitäs mittilöijä oisko kotelossa koneistus varaa sen verran...
Oisko tuohon ongelmaan kellään vinkkiä? millää ei viittis ostaa koko sarjaa kun maksaa kuitenki jonkun verran...
Tällä ois tarkotus tehä kaikenlaisia hommia omalla tontilla, lumihommia ja puuntekoa, rouvalle kukkapurkin muokkaamista jne. ehkäpä joskus hamassa tulevaisuudessa ajaa ne puut metästä asti, mukana kun tuli telat, ne nyt on hätäpäissään lyhentäneet takasen ympärille kun ei oo raskinu jarruja korjata niin eihän se kokoteloilla mihinkään käänny, mutta on tallessa pätkät että saa ne laittaa joskus iskuun, mahtanee mennä mihin vaan niillä
Ja se toinen, se on vielä tuolla toisella tontilla, melekosittain purettu, mallia uskoakseni 460. Moottori siinä on aivan kaput, pitää katella jääkö se osiksi vai alkasko siitä miettimään 6 kone nuhvia. Pitää se noutaa kunhan vähä maa jäätyy että pääsee jollaki nosteleen kyytille osat...
Näihinhän liittyy semmonen hauska tarina että tuolla nyt puretussa on ollu aikoinaan ukkomestari perässä ja isäukko on sillä kaivanu varmaan maapallon ympäri ainaki kerran sillon joskus mutta siitä on moottorista voitelu pettäny ja leikannu kiinni ja kaikessa siinä hötäkässä vielä lohko jäätyny halki. Tämä nyt kasassa oleva on hankittu sillon joskus sitten varaosakoneeksi, mutta jostain syystä oli jääny tekemättä ja tilalle tuliki ihan lokomon läppäalustainen kone, mutta seo eri tarina se.
Nuffield 4dm -60, harrastepäiväkirja
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Yksi vippaskonsti saattaisi olla jos se hiilitiiviste ei ole pilalle murtunut, eli sieltä kiilan päästä porata isommaksi sitä reikää 2-3mm matkalta ja kiristää pumppua kireämmälle.. (järki päässä)
Mieluummin se sarja sisälle Jouduin itse siltikin poraamaan kun niitä shimmilevyjä ei enään ole olemassa..
Mieluummin se sarja sisälle Jouduin itse siltikin poraamaan kun niitä shimmilevyjä ei enään ole olemassa..
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Joulu 2015, 16:44
- Konekalustoani: Nuffield 4dm + 460, ocklebo 6000, Dodge Ram CTD 4x4
Kertokaas mulle mistä löydän moottorin numeron? ilmeisesti sitä tarkoitetaan kun myydään noita kansipahveja... ihan vaan varmuudeksi haluaisin tietää ku eihä sitä tiiä kukkaa onko tuota konetta vaihettu ikinä... kansipahvi pitää vaihtaa niin sillä tietoa. Vai mikä ero niissä on? kansi on vielä kiinni kyllä, mutta pitäähän se irrottaa enivei.
Öljypohjan näppäsin tuossa irti ja ois tarkotus paria pukkia käyttää irti ja kattoa laakereitten kuntoa, toivottavasti ei ole ylläreitä.
Vesipumppuun ei tosiaan saa sitä tiivistettä erikseen ei sitten mistään, ei edes maailmalta mittojen mukaan. Mulla on kaks noita runkoja niin toiseen ois nyt tarkoitus soveltaa masseyn tiiviste, siitä tuonnenpana kuvien kera.
Nii joo ja syöttöpumpun öljy ja sen poisto ja vaihto ja taso jne asiaan liittyvä kiinnostaa.
Öljypohjan näppäsin tuossa irti ja ois tarkotus paria pukkia käyttää irti ja kattoa laakereitten kuntoa, toivottavasti ei ole ylläreitä.
Vesipumppuun ei tosiaan saa sitä tiivistettä erikseen ei sitten mistään, ei edes maailmalta mittojen mukaan. Mulla on kaks noita runkoja niin toiseen ois nyt tarkoitus soveltaa masseyn tiiviste, siitä tuonnenpana kuvien kera.
Nii joo ja syöttöpumpun öljy ja sen poisto ja vaihto ja taso jne asiaan liittyvä kiinnostaa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei nuffiin ole kuin yhtämallia kansitiivistettä.
Periaatteessa leylandinkin tiiviste sopii, ja on vähemmän vesireikiä eli on tavallaan parempi.
Pumpun pohjassa on tyhjennysroppu, täyttö päältä isosta pumpun etupäässä, tarkistusruuvi siinä suoraan sivulle, alhaalta n. 1/4 osa välillä tyhjennys-täyttöproput. Tilavuus tais olla n. 2dl ja tavan moottoriöljy
Periaatteessa leylandinkin tiiviste sopii, ja on vähemmän vesireikiä eli on tavallaan parempi.
Pumpun pohjassa on tyhjennysroppu, täyttö päältä isosta pumpun etupäässä, tarkistusruuvi siinä suoraan sivulle, alhaalta n. 1/4 osa välillä tyhjennys-täyttöproput. Tilavuus tais olla n. 2dl ja tavan moottoriöljy
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Joulu 2015, 16:44
- Konekalustoani: Nuffield 4dm + 460, ocklebo 6000, Dodge Ram CTD 4x4
Hhmm...
http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=100/5330" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=100/4908" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo 52604 ois nyt 4dm perusteella oikea?
Varmaa lähipäivinä riipasen hatun irti, samalla kattelen laakereita ja kuikistelen että pitäähän sylinteriputkien tiivisteet, sittepä se pitäs tilata nippelit ja kohta pääseeki töihin
http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=100/5330" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=100/4908" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo 52604 ois nyt 4dm perusteella oikea?
Varmaa lähipäivinä riipasen hatun irti, samalla kattelen laakereita ja kuikistelen että pitäähän sylinteriputkien tiivisteet, sittepä se pitäs tilata nippelit ja kohta pääseeki töihin
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Periaatteessa molemmat passaa.
Tuo mitä oikeaksi meinaat, on periaatteessa oikea tiiviste.
Siinä vaan on vesireikiä enemmän ja moottorin lämpeäminen on tutkimusten mukaan huomattavasti epätasaisempaa, mitä sillä vähemmän vesireikiä sisältävällä tiivisteellä.
Itse kylläkin tilaisin tuohon merkkitiivisteen.
Eli josko tuolta tilaat, ota se jälkimmäinen. Myös tarviketiivisteiden paksuuksissa on ilmennyt huimia eroja, eli ylipaksuja ja paljon, siksi en sellaista ottaisi lainkaan .....
Ylipaksu tiippari oli joskus ittelläkin ja sitä sinistä savutti vaikka kone oli lämminkin, pakkasella ei meinannut saada pirullakaan käyntiin ilman pilottia, oikeamman paksuisen tiivisteen vaihdettuani se sinertävä savutus loppui saman tein ja alkoi lähtemään aivan toisella tapaa käyntiinkin .....
Itse olen ostanut tiivisteitä vain Tmi Leypartilta, PAYEN-merkkisiä. En huoli Sparex tai Glaser, tms muuta merkkiä ollenkaan .... Hintaero on mitätön tarvikkeeseen nähden ( payen n. 50ekee )
Tuo mitä oikeaksi meinaat, on periaatteessa oikea tiiviste.
Siinä vaan on vesireikiä enemmän ja moottorin lämpeäminen on tutkimusten mukaan huomattavasti epätasaisempaa, mitä sillä vähemmän vesireikiä sisältävällä tiivisteellä.
Itse kylläkin tilaisin tuohon merkkitiivisteen.
Eli josko tuolta tilaat, ota se jälkimmäinen. Myös tarviketiivisteiden paksuuksissa on ilmennyt huimia eroja, eli ylipaksuja ja paljon, siksi en sellaista ottaisi lainkaan .....
Ylipaksu tiippari oli joskus ittelläkin ja sitä sinistä savutti vaikka kone oli lämminkin, pakkasella ei meinannut saada pirullakaan käyntiin ilman pilottia, oikeamman paksuisen tiivisteen vaihdettuani se sinertävä savutus loppui saman tein ja alkoi lähtemään aivan toisella tapaa käyntiinkin .....
Itse olen ostanut tiivisteitä vain Tmi Leypartilta, PAYEN-merkkisiä. En huoli Sparex tai Glaser, tms muuta merkkiä ollenkaan .... Hintaero on mitätön tarvikkeeseen nähden ( payen n. 50ekee )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tämä ruiskupumpun öljyjen vaihto ohje lienee minimecen pumpullejusape kirjoitti:Ei nuffiin ole kuin yhtämallia kansitiivistettä.
Periaatteessa leylandinkin tiiviste sopii, ja on vähemmän vesireikiä eli on tavallaan parempi.
Pumpun pohjassa on tyhjennysroppu, täyttö päältä isosta pumpun etupäässä, tarkistusruuvi siinä suoraan sivulle, alhaalta n. 1/4 osa välillä tyhjennys-täyttöproput. Tilavuus tais olla n. 2dl ja tavan moottoriöljy
Tässä alipainesäätöisen pumpun huoltoohjeita
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... huolto.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä sitten kuva noista vanhemmista ruiskupumpuista, oikean puoleinen on tosin kolmosnuhvin, eroavaisuudet kyllä havaitsee tuoho uudenpaan verrattuna.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... ja+002.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joops...
Olet täs oikeessa Kari, unohdin tai jäi jotenkin huomioimatta taas tuo, että tää kone olikin taasen tuo vanhempi, vm -60 nelonen, ja ilmeisemmin Minivacilla, ei 460 minimecillä, kuten äkkiseltään ajattelin kirjoittaessani ....
Olet täs oikeessa Kari, unohdin tai jäi jotenkin huomioimatta taas tuo, että tää kone olikin taasen tuo vanhempi, vm -60 nelonen, ja ilmeisemmin Minivacilla, ei 460 minimecillä, kuten äkkiseltään ajattelin kirjoittaessani ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Joulu 2015, 16:44
- Konekalustoani: Nuffield 4dm + 460, ocklebo 6000, Dodge Ram CTD 4x4
Joo, tommonen simms pumppu siinä on. Kiitos ohjeista
Tilasin sen payen tiivisteen, kiitti vinkistä.
Vesipumpun tiivistekin ois tulollaan, katotaan tuleeko siitä mitään...
Nyt pitäs uskaltaa joku lähipäivä napata öljypumppu pois ja vähä laakereita tarkastella...
Jos tulkitsin valukoodeja oikein niin tää ois nimenomaan vm. -60
Tilasin sen payen tiivisteen, kiitti vinkistä.
Vesipumpun tiivistekin ois tulollaan, katotaan tuleeko siitä mitään...
Nyt pitäs uskaltaa joku lähipäivä napata öljypumppu pois ja vähä laakereita tarkastella...
Jos tulkitsin valukoodeja oikein niin tää ois nimenomaan vm. -60
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Joulu 2015, 16:44
- Konekalustoani: Nuffield 4dm + 460, ocklebo 6000, Dodge Ram CTD 4x4
Mikähän mulla jäi huomiotta ku laitoin uuden payen tiivisteen kanteen ja se piru vuoti heti nesteet ulos kannen etupäästä, pinnat on suorat kotikonstein mitattuna. Ei pystyny ees lämpimäksi käyttämään kun vuoti öljyn sekaan nesteet ja hävisi öljynpaineet. Kaikki pitäs olla kyllä tehtynä just eikä melkein, pinnat puhistettu, pultit ja mutterit puhistettu, kaikki puhistettu.
Huomenna saan kannetiivisteliiman niin vetäsen sillä viikonloppuna uuvestaan kasaan ja uus yritys.
Huomenna saan kannetiivisteliiman niin vetäsen sillä viikonloppuna uuvestaan kasaan ja uus yritys.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei mitään halkeamaa ole ?? Vieläpä 0.20mm mittavirheet lohkossa pitäis kyllä kansipahvin tiivistää, vesitilan osalta
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Joulu 2015, 16:44
- Konekalustoani: Nuffield 4dm + 460, ocklebo 6000, Dodge Ram CTD 4x4
Oikeet nesteet on, 30-40% suhteella, vihreät.
Mahollisesti syyllinen löytyi, piru momenttiavain vissii fuskasi. Pyörittää avaimen nollaan ja yli että jousi on vapaa ja sitten takaisin tiettyyn arvoon niin saattaa kerta kerralta heittää enemmän tai vähemmän, jopa 3kg heittoja sain kalapuntarilla mitattua ja laskettua... tekkeehän se jo jonniin verran tiukkuuvessa.
Kannen ja lohkon syynäsin tarkkaan ja mitään varsinaista vikaa en löytäny.
Se on nyt liimalla kasassa, antaa yön yli olla ja aamulla vielä tarkistaa momentti, loppu kasaus ja käyntiin, lämpimäksi ja uusi momentti. Edellisellä tiivisteellä tihku öljyn sekaan nesteet, mutta siinä pahvissa oli vika kun oli käytetty ja kasattu ties kuin monta kertaa.
Mutta se korjattu vesipumppu toimi ainaki sen mitä kerkesi olla nesteet sisällä, siitä enemmän kuha jaksan pari kuvaa laittaa nettiin.
Mahollisesti syyllinen löytyi, piru momenttiavain vissii fuskasi. Pyörittää avaimen nollaan ja yli että jousi on vapaa ja sitten takaisin tiettyyn arvoon niin saattaa kerta kerralta heittää enemmän tai vähemmän, jopa 3kg heittoja sain kalapuntarilla mitattua ja laskettua... tekkeehän se jo jonniin verran tiukkuuvessa.
Kannen ja lohkon syynäsin tarkkaan ja mitään varsinaista vikaa en löytäny.
Se on nyt liimalla kasassa, antaa yön yli olla ja aamulla vielä tarkistaa momentti, loppu kasaus ja käyntiin, lämpimäksi ja uusi momentti. Edellisellä tiivisteellä tihku öljyn sekaan nesteet, mutta siinä pahvissa oli vika kun oli käytetty ja kasattu ties kuin monta kertaa.
Mutta se korjattu vesipumppu toimi ainaki sen mitä kerkesi olla nesteet sisällä, siitä enemmän kuha jaksan pari kuvaa laittaa nettiin.