Sivu 1/4

LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 09 Elo 2015, 12:29
Kirjoittaja jusape
Tehdäänpä oma juttu sitten, kun tuntuu että tääkin homma paisuu....
Piti ensin siis vain kansi avata, ja venttiilit hoidella, kun niissä ollut oiretta jumimisesta, kerran täs kesällä jo nelosen tangot meni solmuun......

Täs kansi nostettu pois, ja tuollaista mustaa liejua oli paikoin kannen päällä 3-4mm kerros....

Kuva

Sitten konetta kun piti tosta noin vaan pyöräyttää, ilmeni että tossa 38mm kiintolenkin pääs saa ihan kaksin käsin ottaa kii, ja kunnolla roikkua painolla siinä, että edes kone pyörii.... !!

Kuva

Täs on kansi sitten jo pestynä painepesurilla

Kuva

Kuva

Senverran jostain ahdisti, että piti putket lukita, kun kolmosen putki meinas tulla ylös kun konetta voimalla vähän pyöräytin, eli jatkotutkimuksia tiedossa...

Kuva

Nelosmukin KK-alapuolisko.... Tuollaista ihme tahmeeta tatinaa laakeripinnassa...

Kuva

Kampuran kaula omituisen harmaa, ja vähän pilkullinen. Ei kylläkään juuri naarmuja ole, kuten ei laakerissakaan tuota keskellä olevaa kummempaa...

Kuva

Tässä vielä 4sen liuskapari

Kuva

Ja mäntä.... Liejumaista vihertävää tahmeeta.... Kiertokankikin on pinnaltaan kuin maalarinteipin liimapintaan tarraisi....

Kuva

Täs sitten kaikki männät pois, tatinaa on ihan missä vaan pääsee olemaan....

Kuva

Kuva

Eli koko pata on nostettava pois, pestävä koko kone sisältä oikein kunnolla, öljypohjassa oli vesihelmiä muutama kymmenen kpl ainakin, eli taitaa jokin putken alapää vähän pissiä nestettä...
Sylinteriputketkin pinnaltaan vähän vihertävän sävyisiä...

Voipi olla että täst sentään vielä selviää tiivisteillä, pelkällä akselin kiilloituksella ja uusilla laakereilla....

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 09 Elo 2015, 19:41
Kirjoittaja nuhvi63
Näyttää siltä että öljytkin on vaihdettu ihan huolto-ohjelman mukaisesti :lol: :lol: :lol:
Pesu, uudet liuskat ja männänrenkaat ja tiivisteet riittänee tuon pelastamiseksi kuitenkin :?: :shock:

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 09 Elo 2015, 22:46
Kirjoittaja jusape
nuhvi63 kirjoitti:Näyttää siltä että öljytkin on vaihdettu ihan huolto-ohjelman mukaisesti :lol: :lol: :lol:
Pesu, uudet liuskat ja männänrenkaat ja tiivisteet riittänee tuon pelastamiseksi kuitenkin :?: :shock:
Tarvittavat toimenpiteet tehdään, tähän on annettu valtuudet, näyttäisi että hyväs lykyssä riittäisi akselin kiiloitus ja uudet laakerit sekä tiiipparisatsi, ehkä vieläpä vanhoilla renkailla kasaankin.....
Mutta katsotaan nyt, mitä täs vielä eteen tulee.....

Juu.... Tää värkki tuotiin muuten ihan ajamalla pihaan tuosta jokusen kilsan päästä, ja klapikonettakin tää on varmaan 10-20h pyörittänyt täs kevään-alkukesän aikana.....

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 10 Elo 2015, 18:32
Kirjoittaja audiq
Tainnut lirahtaa useamman kerran AIV-happokannusta koneeseen lientä. :D

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 10 Elo 2015, 19:40
Kirjoittaja jusape
En tiiä... mitä lirahtanut ja niin silleen..... Hitonmoinen putsaaminen on ainakin tiedossa, pitää ehkä kaverilta käydä hakee höyrypesuri lainaan, tai siinä vaiheessa kiikutella lohkoa ym osia pesurin vierelle.....
Täst rempan kokonaisajasta saattanee mennä puolet pelkästään osien kunnolliseen puhdistukseen......
Mutta oli kyllä ison Hoon hetki pata avata.... Tästä vielä likimain uuudenveroinen peli tulee.....

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 10 Elo 2015, 19:52
Kirjoittaja lisenssi
Sinne on laitettu öljyn lisäaineita, joiden tai jonka seuraukset ovat nähtävissä. Ei ole ensimmäinen kerta, kun kone on musta ja karstassa lisäaineen seurauksena. Tätä lisäainekauppiaat eivät kerro.

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 10 Elo 2015, 19:57
Kirjoittaja jusape
Historiasta ei kyllä paljoa tarkempaa tietoa ole, kuin että kaveri on vaihtanut öljyt ostamisen jälkeen kohtapuoliin, joskus 3-4v sitten, ja tänäkesänä toistamiseen........

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 11 Elo 2015, 15:42
Kirjoittaja lisenssi
Eipä taida öljynsuodatinkaan kovin tehokas puhdistaja olla tuossa traktorissa. Ehkä päästää likaisen öljyn oikoseltaan läpi. Osmolta saattoi jäädä se iso filtteri asentamatta, joten sieltä ehkä kannattaisi kysäistä, jos olisi vaikka osat kaupan.

Ohivirtausventtiili noissa vanhoissa alkaa päästää läpi... ja jos on matkalle jäänyt joitakin osia sieltä suodattimen sisuksista, entistä pahempi tilanne.

Että noin niin kuin vaan mietintämyssyyn, onko puhtaus puoliruokaa ja silleen...

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 11 Elo 2015, 20:58
Kirjoittaja jusape
Vähän edennyt tääkin.... Nyt täs vaiheessa....

Kuva

Kuva

Onkohan tää ilmafiltteri minkä ikäinen .... ??? 19 tammikuuta -71 tai -81 .... Ei kais se nyt sentään -91 voi olla... Oli senverran pölyssä....
Muttei enää kyllä takas mee, vaikka sitä puhaltelinkin puhtaammaksi...

Kuva

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 12 Elo 2015, 23:27
Kirjoittaja jusape
Osa päivän kuvakoosteesta....

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 13 Elo 2015, 15:07
Kirjoittaja jusape
Tuon voa-kytkinakselin perhanan pirunnyrkin kans ei auttanut yhen pultin kohdalla muu kuin laikalla ens katki ja sitten toisesta kohtaa katki.....

Kuva

Holkit ajokytkimen haarukan tapeistakin sitten pois, nyt enää maskikappale keulalta irti ( 4 pulttia ) ja nostaa kokkare pois nokalta....

Kuva

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 13 Elo 2015, 22:32
Kirjoittaja jusape
Osa taas tänpäivän kuvakoosteesta

Kuva

Kuva

Kuva

Vähän pestynä joka puolelta

Kuva

Kuva

Kuva

Moottoripukkiin kiinni ....

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pihalle tuo loppuosa piti pätkäistä, pois pajasta tilaa viemästä....

Kuva

Kaikki projektin tähänmennessä otetut ja myös tulevat kuvat tuosta selaten, jokaista en suoraan näkyviin laita, pääasiat vain

Kuva

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 14 Elo 2015, 00:04
Kirjoittaja audiq
Voi että kun olisi minullakin tuollainen norsu käytettävissä moottorin asennuksessa.

Aika puhtaaksi näyttää lähtevän pesurilla. Omassa projektissa ihmettelin likakerrostumaa moottorin sisäpinnoilla, mikä tuhosi nopeasti pensselit. Jotenkin meni ne karvat sellaiseksi köntiksi, mikä ei tuntunut aukeavan bensallakaan. Vaikka bensalla se töhnä lohkosta liukeni pensseliin kiinni.

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 14 Elo 2015, 00:14
Kirjoittaja jusape
Saahan noit "norsuja" johkin + - 250 ekeen vissiin ihan ostaakkin, tuo oli joku 10v sitten duunarialella joku 170ekee muistaakseni.....

Halvempi malli

http://www.motonet.fi/fi/tuote/807532/K ... 1-tn-Norsu" onclick="window.open(this.href);return false;

Kutakuinkin kenties vastaava, mitä ittellä, mutta edellisen linkin mallisella puomilla tuo oma, paitsi puomin yläpuolella on tämän mallin tapainen vetotankotuki puomin nitkahdusta estämässä

http://www.motonet.fi/fi/tuote/807537/K ... -2tn-Norsu" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: LEYLAND 270 -74

Lähetetty: 14 Elo 2015, 00:28
Kirjoittaja audiq
Aika harvoin on käyttöä, niin en hingu omaksi tallia täyttämään. Mutta tarvittaessa kyllä ehdoton laite. Näyttää se sinullakin talli täyttyvän kaikesta "tarpeellisesta". :D