Leyland 272 '76 Q-cab remonttia
Lähetetty: 03 Marras 2014, 22:29
Heissan!
Tuonne Facebuukki-sivulle olenkin jo vähän laitellut juttua tuosta meidän Leukku-projektistamme.
Alunperin oli tarkoitus "vain" vaihtaa vetoakseleiden stefat, katsoa mahdollista kytkimen keskiön taikka perän kolinaa ja tarkistaa se nostolaitteen sokka. Nythän projekti onkin sitten paisunut jo aika lailla, kun masiinasta on hytti purettu ja hiekkapuhallettu osittain (koska sadesää yllätti ), kytkin auki, vaihelootan kansi auki, jarrut auki.... Eli ainut onkin tuo konehuone, mihin ei ole kajottu - vielä. Kun tuo vekotin hommattiin n. 7v. sitten, siihen kyllä tehtiinkin koneen putkitus, mutta öljyä menee enemmän kuin laki sallii . Eli ei varmaan ole vain venttiilivarsien kumit.
Mutta mutta, tähän remonttiin palatakseni. Se vaihde silmässä, kone siis sammutettuna ja renkaasta pyöritettäessä kuuluva kolina aiheutuukin suurimmaksi osin kertojan ja perusvaihteiston välisestä akselista ja sen väljistä laakereista (sen, ja kytkinakselin välinen rullalaakeri sekä itse runkolaakeri, antaa akselin nimittäin heilua aika reilusti). Nyt juuri isä soitti purkaneensa kytkimen ja siis myös kytkinakselin laakerin runkokin on jo halki. Pohdittiin juuri, että olisiko sitten jo aiheellista ottaa ja purkaa koko loota ja tsekata kaikki laakerit. Eipähän tarvis sitten ihmetellä testiajolla, että jäipä sielä vielä joku jollottamaan. Mitenkäs foorumilaiset näkisi tämän asian? Jos saan tiedustella tässä samassa topicissa myös laakerien saatavuutta ja hintaa (tässä kun ei ole mitään useemman tonnin budjetteja käytössä... )
Rojektihan siis paisui myös siten, että päätettiin maalata koko laite, helppoahan se nyt on kun kerran traktori on atomeina . Sävyistä nyt voi toki esittää vielä omia mielipiteitään, mutta Joonas on maininnutkin jo. Hytti siis osittain jo hiekkapuhallettu, runko varmaan pestään vain HYVIN ja tinneripesu vielä, polyuretaaniväri kyllä pysyy.
Mitenkäs sisustaan, saako esim. verhoiluja jostain? Muutakin pienosan tarvetta on niin maan rutosti. Onko T:mi Leypart oikea paikka kysellä?
Mitenkäs sitten kaikki tällaiset laakerit sun muut, sattuisiko kellään foorumilaisella olemaan ylimääräisiä laatikon osia? Sivuakselia pyörittävää ratasta on ainakin hammaspeikko käynyt morjenstamassa. Ei oikeen raaski kirjotella ostopalstallekaan suoraan, kun ei oo vielä tarkaan tiedossa mitä kaikkea nyt tarkalleen hakee Mutta tänne voi vinkata, jos tietää jossain olevan sopivasti lootaosaa...
Jarrupinnat on, tarvis vain niitata kiinni. Taikka toiselle puolen, tarttis vaan hakea Mankiselta toisellekin puolen.
Mitähän vielä... nyt ei läheskään kaikkea muista, koska laite on jo atomeina kun tätä tässä kirjottelen.
Kuvia laittelen tänne Dropboxiin, ilmotelkaa, jos ei näy:
https://www.dropbox.com/sh/dnszdth9il2a ... 9kb2a?dl=0
Tuonne Facebuukki-sivulle olenkin jo vähän laitellut juttua tuosta meidän Leukku-projektistamme.
Alunperin oli tarkoitus "vain" vaihtaa vetoakseleiden stefat, katsoa mahdollista kytkimen keskiön taikka perän kolinaa ja tarkistaa se nostolaitteen sokka. Nythän projekti onkin sitten paisunut jo aika lailla, kun masiinasta on hytti purettu ja hiekkapuhallettu osittain (koska sadesää yllätti ), kytkin auki, vaihelootan kansi auki, jarrut auki.... Eli ainut onkin tuo konehuone, mihin ei ole kajottu - vielä. Kun tuo vekotin hommattiin n. 7v. sitten, siihen kyllä tehtiinkin koneen putkitus, mutta öljyä menee enemmän kuin laki sallii . Eli ei varmaan ole vain venttiilivarsien kumit.
Mutta mutta, tähän remonttiin palatakseni. Se vaihde silmässä, kone siis sammutettuna ja renkaasta pyöritettäessä kuuluva kolina aiheutuukin suurimmaksi osin kertojan ja perusvaihteiston välisestä akselista ja sen väljistä laakereista (sen, ja kytkinakselin välinen rullalaakeri sekä itse runkolaakeri, antaa akselin nimittäin heilua aika reilusti). Nyt juuri isä soitti purkaneensa kytkimen ja siis myös kytkinakselin laakerin runkokin on jo halki. Pohdittiin juuri, että olisiko sitten jo aiheellista ottaa ja purkaa koko loota ja tsekata kaikki laakerit. Eipähän tarvis sitten ihmetellä testiajolla, että jäipä sielä vielä joku jollottamaan. Mitenkäs foorumilaiset näkisi tämän asian? Jos saan tiedustella tässä samassa topicissa myös laakerien saatavuutta ja hintaa (tässä kun ei ole mitään useemman tonnin budjetteja käytössä... )
Rojektihan siis paisui myös siten, että päätettiin maalata koko laite, helppoahan se nyt on kun kerran traktori on atomeina . Sävyistä nyt voi toki esittää vielä omia mielipiteitään, mutta Joonas on maininnutkin jo. Hytti siis osittain jo hiekkapuhallettu, runko varmaan pestään vain HYVIN ja tinneripesu vielä, polyuretaaniväri kyllä pysyy.
Mitenkäs sisustaan, saako esim. verhoiluja jostain? Muutakin pienosan tarvetta on niin maan rutosti. Onko T:mi Leypart oikea paikka kysellä?
Mitenkäs sitten kaikki tällaiset laakerit sun muut, sattuisiko kellään foorumilaisella olemaan ylimääräisiä laatikon osia? Sivuakselia pyörittävää ratasta on ainakin hammaspeikko käynyt morjenstamassa. Ei oikeen raaski kirjotella ostopalstallekaan suoraan, kun ei oo vielä tarkaan tiedossa mitä kaikkea nyt tarkalleen hakee Mutta tänne voi vinkata, jos tietää jossain olevan sopivasti lootaosaa...
Jarrupinnat on, tarvis vain niitata kiinni. Taikka toiselle puolen, tarttis vaan hakea Mankiselta toisellekin puolen.
Mitähän vielä... nyt ei läheskään kaikkea muista, koska laite on jo atomeina kun tätä tässä kirjottelen.
Kuvia laittelen tänne Dropboxiin, ilmotelkaa, jos ei näy:
https://www.dropbox.com/sh/dnszdth9il2a ... 9kb2a?dl=0