Leyland 272 '76 Q-cab remonttia

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
Loikkari272
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Touko 2013, 21:27
Konekalustoani: 272 Leukku, Vallu 20 projekti, Fergu ted-20 ynnä muita, autoja ym.
NLCF r.y jäsen Nro: 491
Paikkakunta: Hausjärvi

03 Marras 2014, 22:29

Heissan!

Tuonne Facebuukki-sivulle olenkin jo vähän laitellut juttua tuosta meidän Leukku-projektistamme.

Alunperin oli tarkoitus "vain" vaihtaa vetoakseleiden stefat, katsoa mahdollista kytkimen keskiön taikka perän kolinaa ja tarkistaa se nostolaitteen sokka. Nythän projekti onkin sitten paisunut jo aika lailla, kun masiinasta on hytti purettu ja hiekkapuhallettu osittain (koska sadesää yllätti :lol: ), kytkin auki, vaihelootan kansi auki, jarrut auki.... Eli ainut onkin tuo konehuone, mihin ei ole kajottu - vielä. Kun tuo vekotin hommattiin n. 7v. sitten, siihen kyllä tehtiinkin koneen putkitus, mutta öljyä menee enemmän kuin laki sallii :lol: . Eli ei varmaan ole vain venttiilivarsien kumit. :?

Mutta mutta, tähän remonttiin palatakseni. Se vaihde silmässä, kone siis sammutettuna ja renkaasta pyöritettäessä kuuluva kolina aiheutuukin suurimmaksi osin kertojan ja perusvaihteiston välisestä akselista ja sen väljistä laakereista (sen, ja kytkinakselin välinen rullalaakeri sekä itse runkolaakeri, antaa akselin nimittäin heilua aika reilusti). Nyt juuri isä soitti purkaneensa kytkimen ja siis myös kytkinakselin laakerin runkokin on jo halki. Pohdittiin juuri, että olisiko sitten jo aiheellista ottaa ja purkaa koko loota ja tsekata kaikki laakerit. Eipähän tarvis sitten ihmetellä testiajolla, että jäipä sielä vielä joku jollottamaan. Mitenkäs foorumilaiset näkisi tämän asian? Jos saan tiedustella tässä samassa topicissa myös laakerien saatavuutta ja hintaa (tässä kun ei ole mitään useemman tonnin budjetteja käytössä... :? )

Rojektihan siis paisui myös siten, että päätettiin maalata koko laite, helppoahan se nyt on kun kerran traktori on atomeina :D . Sävyistä nyt voi toki esittää vielä omia mielipiteitään, mutta Joonas on maininnutkin jo. Hytti siis osittain jo hiekkapuhallettu, runko varmaan pestään vain HYVIN ja tinneripesu vielä, polyuretaaniväri kyllä pysyy.

Mitenkäs sisustaan, saako esim. verhoiluja jostain? Muutakin pienosan tarvetta on niin maan rutosti. Onko T:mi Leypart oikea paikka kysellä?

Mitenkäs sitten kaikki tällaiset laakerit sun muut, sattuisiko kellään foorumilaisella olemaan ylimääräisiä laatikon osia? Sivuakselia pyörittävää ratasta on ainakin hammaspeikko käynyt morjenstamassa. Ei oikeen raaski kirjotella ostopalstallekaan suoraan, kun ei oo vielä tarkaan tiedossa mitä kaikkea nyt tarkalleen hakee :roll: :lol: Mutta tänne voi vinkata, jos tietää jossain olevan sopivasti lootaosaa... :D

Jarrupinnat on, tarvis vain niitata kiinni. Taikka toiselle puolen, tarttis vaan hakea Mankiselta toisellekin puolen.

Mitähän vielä... nyt ei läheskään kaikkea muista, koska laite on jo atomeina kun tätä tässä kirjottelen. :roll:

Kuvia laittelen tänne Dropboxiin, ilmotelkaa, jos ei näy:
https://www.dropbox.com/sh/dnszdth9il2a ... 9kb2a?dl=0
Tunnetaan ValmetValtsuna muilla foorumeilla...
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

03 Marras 2014, 22:45

Rohkaistuit sitten laittamaan tämän atomeiksi, puhettahan oli jo Rauta&Petroolissa että tarvis tehä jotakin :D
Leypartti ja Marjakangas hyviä uusien osien ostopaikkoja,käytettyä löytynee jäsenistöltäkin.
Kuvat näkyy hyvin!

Ja työintoa projektiisi, kysyä kannattaa jos ei joku onnistu :)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

03 Marras 2014, 22:47

Niin tuo on se värkki jonka voimansiirron kolahdusta kuunneltiin silloin Riihimäellä R&P tapahtumas Sunnuntaina vissiin.....

( kas, Alpo ehti hiukka ennen.... )

Tuolla naamakirjan puolella kun en pyöri lainkaan, niin sen puolen jutut jää näkemättä......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Marras 2014, 16:36

jusape kirjoitti:Niin tuo on se värkki jonka voimansiirron kolahdusta kuunneltiin silloin Riihimäellä R&P tapahtumas Sunnuntaina vissiin.....

( kas, Alpo ehti hiukka ennen.... )

Tuolla naamakirjan puolella kun en pyöri lainkaan, niin sen puolen jutut jää näkemättä......
Juu, sama kone käsittääkseni kyseessä.
Eipä ole liitytty lärviniteeseen täälläkään juu 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

04 Marras 2014, 22:26

Hyvältähän tuo näyttäis ilman maalaustakin....... :wink: Miten onki iteltä menny tämä projekti naamakirjassa ohi???
"Black smoke don't mean it's broke"
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

05 Marras 2014, 10:26

Mahtava huomata että joku tekee perusteellisesti remonttia!
Tosta budjetista voin vihjata sen verran että itsellä meni n.3,8k€ (osat moottoriin ja kytkimeen n.1600, koneistamolle 600, suutinremontti 300, perä 400, sähkökamat 500, nippeliä ja nappelia, litkuja ym. stressikaljaa 400) + lukematon määrä työtunteja.
Summaa kertyy aivan kipeästi kun laittaa kaikki kuitit talteen ja ynnää lopuksi! Eikä vaihteistoon, jarruihin, ohjaukseen, renkaisiin, sisustaan tai ulkoasuun edes koskettu.

VIHJE: hyvää leukkua haluavalle paremman peruskoneen etsinnän hyöty maksetaan tonneissa...

Toki harrastukset maksaa ja hyvät harrastukset vasta maksavatkin :D
Liitteet
20141010_125114(2).jpg
valmiina toimintaan
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

05 Marras 2014, 10:45

"Paskan saa osamaksulla, hyvän kertakorvauksella" Omassa nuhvissakin on niin että olisin saanut hyvän ajokuntoisen sijoitetulla rahalla.. Tehdään sitten hyvä kun joskus saa valmiiksi, pisteosat on takavaloa ja työkalulootaa vaille hankittuna tai tehtynä.

Juurikin kuin British steel kuvasi, noihin nippeleihin yms saa rahaa uppoamaan aivan tautisesti.. :lol:

Mutta kai se sitten on sitä terapiatraktorin kanssa touhuamista kun istut koneen jakkaralla katsellen kesäistä illan hämärtymistä juoden Karhua jonkun remonttivaiheen päättymisen jälkeen miettien miten ajat tällä joskus... :D
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

06 Marras 2014, 22:35

Siinäpä se kun ite tekee ja kun hyvää yrittää niin kumminkin priimaa pukkaa :D Voipahan olla varma et kaikki paikat koneessa on käyty läpi.
"Black smoke don't mean it's broke"
Avatar
Loikkari272
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Touko 2013, 21:27
Konekalustoani: 272 Leukku, Vallu 20 projekti, Fergu ted-20 ynnä muita, autoja ym.
NLCF r.y jäsen Nro: 491
Paikkakunta: Hausjärvi

13 Marras 2014, 20:56

Eipä ole tänne taas muistanutkaan kirjotella.

Pakkohan se oli auki ottaa, kun ei radio kuulunut enää lootan rallatukselta :lol: . Nojoo...

Niihän siinä sitten kävi, että loota meni kokonaan purkuun: Pääakselin keskimmäisen laakerin pronssirihlasto murtunut kahesta kohtaa. Samalla täytyi sitten laittaa sivuakseliin laakerit, nehän olivat millisiä, eikä näin ollen järin kalliita. Noh, nyt on sitten putsattu loota, jonka ei pitäisi aivan heti mosahtaa. :roll:

Perästä siis koko reppu sekä banjot irti. Perävälityksessä ei kauheesti välyksiä ole, paitsi niissä pikkupyörien heloissa aivan pieni. Ei siis mitään hälyttävää. Toisen vetarin stefat isä sai tänään kuulemma vaihettua. Loppupeleissä niissäkään ei ollut paljoakaan sanomista, helat olivat kyllä kuluneet. Joku roska sielä vähän sai vuotoa aikaan. (Voi olla vaikka neulalaakerin neula, joita lootan pohjalta ja siis myös perästä löyty)

Työntövarren korvake on mysteeri, täytyyköhän siihen Bellewillepakkaan (sekö se nyt oli?) perehtyä... löytyiskö keneltäkään lähimailta ehjää työntövarren korvaketta? Tosin en nyt pahemmin sitä lattakyhäystä tarkastellut, mutta sitä Tarmon sanomaa mutteria ei löydy, taikka sitten se on sulatettu hitsisaumaksi :lol: . Eli juu, se työntövarsitunnustelu on niinsanotusti poistettu käytöstä noinkin hellävaraisesti. Tainnu joskus vähän rytkähtää...

Peräreppu ja nostolaitteen kansi menee kiinni Loctite 5980:lla (myyjän mukaan parasta, mitä löytyy). Banjoista ja vaihteiston kannesta en tiedä vielä, samalla tökötillä varmaan nekin.

"Uudet" siis käytetyt renkaat vois olla tiedossa. Tokihan vois miettiä toisia vanteita niille, jättäisi nämä "talvirenkaiksi" eli ketinkit kiinni niin perhanan kireelle ja saa olla silleen. :lol:

Mitähän vielä... niin juu. Siis eihän tätä ollut tarkoitus maalatakkaan, mutta onhan tuo muuten kohtuu rivon näköinen. Ei siinä, jos ois pelkkää ajan patinaa, mutta onhan muillakin tekijöillä ollut näppinsä pelissä... kirjaimellisesti. Tokihan kun kohta tulee tuohon tielle lunta se puoli metriä, alkaa Leukku menemäänkin aika vauhdilla kasaan ja vauhdilla. Budjettikin vain täytyy pitää mahdollisimman pienenä, mutta ei tuonne mitää paskaa tietenkään kannata laittaa. Ja se päätös täytyi tehdä, että koneeseen ei puututa muuta kuin maaliruiskulla ja suutinten paluuputkien tiivisteiden vaihdolla... muttakun se sininen savutus...

Uusia kuvia tulee...
https://www.dropbox.com/sh/dnszdth9il2a ... 9kb2a?dl=0
Tunnetaan ValmetValtsuna muilla foorumeilla...
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

13 Marras 2014, 22:10

Asiallisen näköistä jälkeä ja asiallisen kuntoinen aihio leukuksi. Mukava seurata tämmöisiä topikkeja.

Kuvista päätellen (jos oikein näin) näyttäisi käyneen kuten näissä: http://leyland.conforums.com/index.cgi? ... 1246397580" onclick="window.open(this.href);return false;
http://leyland.conforums.com/index.cgi? ... 1317082656" onclick="window.open(this.href);return false; , eli ilmeisesti ulosottoakselin laakerikotelosta murtunut työntövarren korvakon "sarana" jonka takia tehty tuollainen hieman köykäinen korvakkopatentti, elikkä tuommonen laakerikotelo kattele ehjä myös ja tuntoelin siihen korvakon yläpuolelle. Järviseudun traktorista tai ikh:n purkaamolta esim. voi kysyä noita käytettyjä osia.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
Loikkari272
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Touko 2013, 21:27
Konekalustoani: 272 Leukku, Vallu 20 projekti, Fergu ted-20 ynnä muita, autoja ym.
NLCF r.y jäsen Nro: 491
Paikkakunta: Hausjärvi

12 Joulu 2014, 19:05

Nojuu, Leylandi menossa pikku hilijaa kasaan. Punainen pohjamaali meni runkoon, mikä taisi olla virhe: melko huonosti pysyy maalit. Noin +5 asteisessa tallissa maalatut hytin pletiosatkin on vielä nihkeitä... olisi kyllä hyvä, kun olisi tilat kunnossa... saapi nähdä kuinka paljon saa pensselillä paikkailla...

Kuvia laitan kohta puoliin, sillä lataan kuvia tällä hetkellä Dropboxista Microsoftin vastaavaan, eli Onedriveen. Muutan linkkejä siis myös.

Mitenkäs sitten tarrat? Tekeekö joku firma näitä sopuhintaan täällä Etelä-Suomessa? Mitenkäs suomenkieliset Keskon asentamat tarrat?

Kirjoittelen tässä vähän ajan päästä hiukkasen lisää.
Tunnetaan ValmetValtsuna muilla foorumeilla...
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

12 Joulu 2014, 21:58

Laita vaan puhaltimia lisää talliin, kyllä se siitä kuivuu :wink:
Kuvia odotellessa...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
Loikkari272
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Touko 2013, 21:27
Konekalustoani: 272 Leukku, Vallu 20 projekti, Fergu ted-20 ynnä muita, autoja ym.
NLCF r.y jäsen Nro: 491
Paikkakunta: Hausjärvi

27 Joulu 2014, 00:10

No juu, lokasuojat ja takaseinä on paikoillaan. Etusermiin jäi aika pahoja valumia, mutta niitä korjaillaan (joskus). Ohjauspulpetti täytyisi purkaa ja maalata.

Keskon tarroista on otettu kuvat ja mitat ja ne teetetään, tehtaan omat tarrat hommataan varmaan (kukkaron salliessa) valmiina köntässä.

Sisustaan lokasuojien sisäpintaan ym. löytyisi samanlaista, mutta tummaa. Tosin se vaatisi vielä sen taustamuovin ja väliin vähän tilkkeeksi jotakin vanua. Lattiamatotkin tarttisi hommata. Toinen on kuiva korppu ja toinen öljystä märkä (ohjaustehostimen letkun liitin vuotanut) ja näinollen muodoton sanonko mikä. :roll: Sitten olisi se vaihteiston päälle tuleva, mutta taitaa olla aika paha tehä. Siihen penkin alle tuleva on hallussa: siihen kaikista hyväkuntoisimpaan mattoon löytyy samanlaista materiaalia omasta takaa. Näinhän se menee, jos johonkin on valmiina tarvikkeet, ei niitä välttämättä tarttisi. Jos jostain löytyy hyvää kattoverhoiluakin, voip ottaa yhteyttä... :D Mites muuten se katon värit, kysyinkö sitä jo?

Penkki olisi hyvä löytää uusi, ei tuo nyt aivan räjähtänyt ole, mutta vaihtokunnossa. Runkokin on kait ratkennut ja monesti.

Molemmat hydrauliikan suodattimet tuli postissa uudet, samoin sokka männänvarteen. Nyt onkin taas n-laitteen kannen pulttien kannat kuin ikinä olisi sinistä vedettykään kun sai ottaa irti ja takas kiinni... :roll:

Vanteet tarttis hiekkapuhaltaa loppuun, sitten on vanhat puimurin 30" kummit niihin. En tiiä, voishan varmaan joskus hommailla vähän isommat kesärenkaat. :mrgreen: Etuset muuten kuuluisi kait olla alunperin 18 tuumaset? Nyt taisi olla 16. Nuhvin vanteet?

Löytyisköhän mistään maskin kiertävää listaa? Lienee muovia. Verkko on rautaa, nurkista löytyis samaa alumiinisena, mutta on niin taipuisaa, että on kait turhaa tehä siitä. On ne engelsmannit osannu kyllä tehä kansaa työllistävät materiaaliratkasut...

Kuvia saa vappaasti käydä kattelemassa, en muista pystyikö suoraan kuvaan kommentoimaan jotain, mutta tänne sitten kirjoittelemaan. Pilvipalvelu on siis vaihtunut Microsoftin Onedriveen, ilmoitelkaa, mikäli ei toimi. Muutenkin, tänne en jaksa/muista kaikesta tehdystä kirjoitella itte, joten kyselkää ja ihimetelekää...

https://onedrive.live.com/redir?resid=C ... B25%211863
Tunnetaan ValmetValtsuna muilla foorumeilla...
Avatar
Loikkari272
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Touko 2013, 21:27
Konekalustoani: 272 Leukku, Vallu 20 projekti, Fergu ted-20 ynnä muita, autoja ym.
NLCF r.y jäsen Nro: 491
Paikkakunta: Hausjärvi

29 Joulu 2014, 00:39

Tämä päivä onkin mennyt aika hyvin "ohjauspulpetin" purkamisessa ja nyt on osat pohjamaalissa. Lisäksi toinen astinlauta ja polkimet maalattiin suoraan tummansinisiksi. On tuo englantilainen suunnittelu kyllä kerrassaan upeaa, isältäkin meinaa palaa käämi :lol: . Esim. Ohjauspylväs on vain kahella pultilla kiinni. Sitten se kolmas jarrupoljin... ja kaasuvivusto! Voikos sitä paljoa vaikeammin tehä :?: :lol: :roll: :shock:

Kyllä tuo laitos varmaan juhannukseksi on valmis...
Tunnetaan ValmetValtsuna muilla foorumeilla...
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

29 Joulu 2014, 13:12

Jos ajatellaan asiaa näin että 40-lukuiseen konstruktioon ympätään jälkikäteen lämmintä turvaohjaamoa, nestejarruja ym. "nykyaikaista",
niin on siinä ollut insinööreillä miettimistä että miten saadaan kaikki sopimaan :shock:

Hyvältä näyttää Leukusi muuten jo :wink:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin