Projekti:3DL- 61

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

07 Joulu 2007, 20:13

No sehän on hyvä että palvelu pelaa, kuulin että joku oli ostanut Leylandiin uuden mittaritaulunkin joskus eikä ollut edes kallis.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

07 Joulu 2007, 20:30

Joissakin malleissa kuten 460/ 64 joka itselläni oli aikoinaan CAV startti jossa oli sisäänrakennettu solenoidi ja tuntui olevan varmempi peli kuin tämä lugas.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Wiljami
Kylmäkoskelainen
Viestit: 84
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 18:07
Paikkakunta: Orivesi

07 Joulu 2007, 21:38

Farmilaitteelta ei löydy nuffiin paljonkaan osia.
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

08 Joulu 2007, 16:50

Solenoidi vaihdettu, nyt pelaa taas...

34e maksoi tuossa Vöyrin kone ja traktorilla, ja löytyi heti hyllystä..

Nyt kuitenkin kun ajoin vähän pitemmin niin huomasin että kone ei käänny oikealle kovinkaan hyvin ja vasemmalle taas todella paljon.

Syykin taisi löytyä. Nimittäin joku edellisistä omistajista oli ilmeisesti ajanut etuakselin johonkin koska se on vääntynyt.
Samalla ilmeisesti on päässyt ohjausvarsi (tai miksikä sitä nyt sanotaankaan) irti.
Se kun on hitsattu paikoilleen niin ei olekkaan oikeaan kohtaan hitsattu,kääntäessä oikealle se ottaa etuakseliin kiinni... kuvat kertovat enemmän..
kuva1
kuva2
kuva3
kuva4
kuva5

Tuli kuvattua myös muutama pätkä juutupeen:
pätkä1 - ajelua
pätkä 2 - testailua
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
busse
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Syys 2007, 19:51
Paikkakunta: Kotka

08 Joulu 2007, 18:46

Näkyi olleen nostovarsien lukitusnupikka poikki. Hihnapyörää ei omassa kolmosessani ole. Hytti tosin on ja jonkun henkilöauton penkki. Mistähän sais alkuperäisen. Toimiiko vanha tasavirtalaturi hyvin, omaani vaihdoin vaihtovirtaskan kun vanha rupes ryppyilemään. Jonkin verran sullekin remppaa tulee, jos meinaat kunnostaa hyväksi. :? :shock:
Wiljami
Kylmäkoskelainen
Viestit: 84
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 18:07
Paikkakunta: Orivesi

08 Joulu 2007, 20:18

Aika paljon noissa koneissa ollu rättihyttejä
kun on noita jälkiä monessa tossa tankin päällä.
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

08 Joulu 2007, 21:28

Se oli varmaankin hyvin yleinen 60 luvulla helppo ja nopea laittaa ja ottaa taas pois kesäksi ja parempi kuin ei mitään hyttiä :)
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

09 Joulu 2007, 20:31

[quote="PetriH"]

Nyt kuitenkin kun ajoin vähän pitemmin niin huomasin että kone ei käänny oikealle kovinkaan hyvin ja vasemmalle taas todella paljon.

Syykin taisi löytyä. Nimittäin joku edellisistä omistajista oli ilmeisesti ajanut etuakselin johonkin koska se on vääntynyt.
Samalla ilmeisesti on päässyt ohjausvarsi (tai miksikä sitä nyt sanotaankaan) irti.
Se kun on hitsattu paikoilleen niin ei olekkaan oikeaan kohtaan hitsattu,kääntäessä oikealle se ottaa etuakseliin kiinni... kuvat kertovat enemmän..
kuva1
kuva2
kuva3
kuva4
kuva5

Minusta näytti, että tuossa oli tehty se yleisin kääntövarren lukitus.
Nuhvissa on olkatapissa tiheä poori, joka pakkaa kulumaan ja tähän kun yhdistetään kääntövarren puristusliitos (halkio silmukassa ja pultilla kiinni), niin soppa on valmis.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

10 Joulu 2007, 18:10

Juu, tuo kempin liima on vissiin nuissa nuffin olkavarsi/vääntövarsi liitoksissa kohtalaisen yleinen.Niin omassakin nuutussa toi toinen puoli kiinni ja hyvin meni katastuksesta läpi. :)
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

11 Joulu 2007, 00:09

kaikille ei silti saisi noita hitsivehkeitä antaa :evil: näkee meinaa semmosia örvellyksiä välillä ja vain sen takia että on niin nopee korjaus. moni hyvä peli pilattu hitsaamalla :twisted:
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

13 Joulu 2007, 21:59

Tälläviikolla olen laittanut sähköjä kuntoon. Pari päivää meni tasavirtalaturin ja releen kanssa tapellessa kunnes tänään otin ja hain uuden lucasin kopion agrimarketista. Hieman joutui kiinnityksen kanssa säätämään mutta tukevastihan tuo tuossa on..

Nyt toimii sähköt ja muutama tunti meni kaikkinensa,ainoastaan lokasuojavalot ja takatyövalo sekä rikkinäinen räikkä ei toimi. Jopa alkuperäinen lucasin etuvalo toimi ekalla. Molemmissa toimi lyhyetvalotmutta myöhemmin lisätyssä tarvikevalossa ei pala pitkä.

Mittaristossa joutui tekemään jonkin verrran muutoksia, koska yksikään alkuperäinen kytkin ei toiminut.
Hienot tuningvalotöljynpainemittarissa,kuten NuffieldMaster jo aijemmin totesi...

Ajoin testillenkin kylätiellä ja ajoin tullessani molemmat ajokuntoiset traktorit riviin, kyllä kolmonenkin on isompi kuin tuollainen ranskan massikka 30...
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

22 Joulu 2007, 20:06

Nyt olen ottanut taas nuhvin käsittelyyn, lähinnä heikenneen käyntiinlähtemisen takia, sille asialle ei ole vielä tehty mitään.

Olen kuitenkin ottanut ja kääntänyt takarenkaita hieman soukemmalle,samalla tuli vaihdettua lähes räjähtämäisillään oleva rengas pois.

Rengasta irroitettaessa huomasin että toinen takalokasuoja oli vain yhdellä ruuvilla kiinni tuessa, joten irroitin sen suoristettavaksi ja hitsattavaksi.Tässä on jo suoristettu ja pohjamaalia laitettu, huomenna tarkoitus hitsata vahvike/kiinnike kiinni. Samalla tuli laitettua pohjapeltikiinni, ei ollut millään kiinni rungossa,vain lokasuojassa yhdellä pultilla.
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

23 Joulu 2007, 16:05

Tänään otin ja putsasin polttoaineen hanan sihdin sekä siirtopumpun joka olikin täynnä ruostemönjää, lähti käymään paremmin mutta ei vieläkään käynyt tasaisesti joten otin alipainehässäkän syöttöpumpun päästä irti ja kalvohan sieltä on rikkimonestakin kohtaa..

mistäs näitä saikaan uusia, vai saako enää mistään?
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

23 Joulu 2007, 17:54

No oletko kysynyt T:mi Leypart ja kai Marjakankaallakin luulisi olevan vaikka en ole katsonut onko nyt saatavissa heti.
No sulla on varmaan ollut käynti tosi rauhantonta siinä sitten?
Tuossa omassa vaan tyhjäkäynnillä aaltoilee ikävästi vaikka kalvo on kyllä ehjä :?
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

23 Joulu 2007, 18:44

Marjakankaalta taannoin itselleni tilailin tuon kalvon, eli sieltä ainakin löydät.
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
Vastaa Viestiin