Sivu 16/19

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 27 Elo 2017, 14:42
Kirjoittaja audiq
Mitenhän 14,9 tilalle menisi tässä 16,9-24 kumit? Kaverilla olisi nimittäin yhdet levikepyörät vähän niin kuin ylimääräisenä tuollaisilla kumeilla.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 27 Elo 2017, 18:02
Kirjoittaja nuhvi63
Kyllähän ne siihen käy kun molemmat vaihtaa.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 27 Elo 2017, 20:09
Kirjoittaja audiq
Kiitos tiedosta. Eturenkaathan tuossa on hieman ylikokoa, niin takarenkaiden pieni halkaisijan kasvu ei ainakaan huonoa tee.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 28 Elo 2017, 16:28
Kirjoittaja audiq
Kävin katsomassa kumeja. Ne oli millisillä mitoilla ja 540/65 R 24. Ihan hemmetin leveät :lol:
Menisikö kolmosen omille vanteille noin leveä kumi?

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 28 Elo 2017, 18:23
Kirjoittaja nuhvi63
Oho :shock:
Kun 16.9 on 420mm leveä niin voi olla vähän turhan rajut 540 leveet samoille vanteille...
Kertokaahan kellä kokemusta??

Itellä on tarkoitus laittaa Leukuun 13.6/38 tilalle 15.4/38, menee vielä hyvin,
tuota kokoa kun saa halvalla ryssältä...

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 28 Elo 2017, 19:58
Kirjoittaja audiq
Niin en oikein ymmärrä, kun vaihtoehtoiset rengaskoot-listassa oli 16,9-24 kohdalla myös 540/65 R 24.
https://vianor.fi/renkaat/raskaat-renka ... engaskoot/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ehkä siinä keskitytään vain halkaisijaan?

Onkohan 3DL omat vanteet 13 tuumaa leveät? Suositusleveys näytti tuollaisilla olevan 16 tuumaa, mutta pihavehkeessä se ei varmaan ole ihan niin justiinsa, mutta jossain kohtaa tietysti raja menee. Olisi kyllä suopellolla kätevä tuollaiset puoli metriä leveät kumit. Ei uppoaisi :D Kumit oli levikevanteilla ja niitä kovin helposti Nuhviin laita sopimaan. Muistaakseni 420 leveät oli laitettu noiden 540:n jälkeen samoille vanteille.


Ostin Belarukseen uudet ryssäläiset 13.6/38 renkaat töineen ja ne oli mielestäni aika edulliset. Ainakin jos vertaa loppuun ajettuihin 14,9-24 renkaiden pyynteihin. Onko se 15.4/38 jotenkin vielä edullisempi ryssärenkaana? Käyttökoneelta ostin se 13.6/38:t.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 28 Elo 2017, 20:31
Kirjoittaja nuhvi63
Halkasijaan ne tuijottaa, profiilihan pienenee kun leveys kasvaa tuossa taulukossa.
Eihän se ole kuin tunnin jumppa kun kokeilet toiseen pyörään :D
Sittenhän sen näkee miten istuu...

Noita 15,5/38 oon ajatellu sen takia että ketjut istuisi paremmin, eikä noissa hintaeroa paljoa ole.

Lähimmällä jälleenmyyjällä näkyy olevan tonnilla koko kierros renkaita belaruskiin: http://valmer.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 28 Elo 2017, 21:36
Kirjoittaja audiq
On se vähän enemmän kuin tunnin jumppa, kun läskit on levikepyörien vanteilla kaverin ladossa keskellä peltoa ja Nuffield on 120km päässä mökin pihalla pressujen alla :lol:
Mutta ihan totta, pitäisi kai vaan kokeilla sopiiko. Se tietysti pieni ongelma, että sisäkumit näytti maksavan 120e/kpl ja sellaisia ei viitsisi hankkia pelkästään sovitusta varten. Mutta täytyy nyt kuulostella ensin, että mitä ne kumit lopulta maksaisivat. Kaverin piti kysellä rengasliikkeestä, mitä he niistä hyvittäisivät. Sillä summalla kumit varmaan saisi ostaa.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 28 Elo 2017, 22:36
Kirjoittaja jusape
Kyl melkein vanteita pitäis levittää. Muuten tuloo kenties aika pallot kumeista.....

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 28 Elo 2017, 22:47
Kirjoittaja audiq
Mikäs siinä palloefektissä on se ongelma? Juuri mietinkin, että missäs sinä olet, kun meidän kolmen keskustelufoorumilta puuttui yksi osallistuja :D

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 28 Elo 2017, 22:57
Kirjoittaja nuhvi63
Ei kai vyörengas palloksi muutu :shock:
Ne ei taida nuhvin vanteella pitää ilmaa tubeleksena....

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 28 Elo 2017, 23:38
Kirjoittaja audiq
Yritin katsoa, että oliko levikepyörissä sisäkumi vai ei, mutta ei selvinnyt. Oletan että ei ollut, mutta suht samalta se venttiilivarsi näytti kuin Nuffieldin sisäkumillisissa. Autosta on helppo katsoa, mutta työkoneen renkaasta ei ollutkaan enää niin helppo sanoa.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 29 Elo 2017, 14:20
Kirjoittaja jusape
Vyörengas on suunniteltu tietyn levyiselle vanteelle, jolla renkaan sivu on kutakuinkin pystysuorassa.
Josko vyörengas laitetaan liika kapealle vanteelle, renkaan sivut on vinossa, ja tämä vinous vetää väkisinkin vyörenkaan kulutuspinnan kulmia hieman sisään, koska vinosti oleva sivu vaateisi renkaaseen vähän pidemmän sivun, että kulutuspinta pysyisi suorana.

Vaikutus nyt ihan mahdoton ole, mutta josko ajatellaan suorakulmaa, jossa (renkaan)sivun mitta on vaikka 30cm. Pystysuoraksi suunnitellusta sivusta kun toista päätä siirretään kolmiomuotoon, toisesta päästään sen n. 4cm, niin kolmion hypotenuusan pituus on pidempi kuin suorakolmion pisin sivu.

Esim josko renkaan sivu ajatellaan olevan pystysuorassa ohjeleveyden vanteella, ja renkaan sivun korkeuden olevan sen esim 30cm ja jalkaosaa siirretään 4cm suunniteltua sisemmäs, niin hypotenuusan pituus on n.30,3cm, eli renkaan sivu vetää väkisin ulkokulmaa 3mm pallomuotoon.

Se, että kuinka häiristesevä tuo on harrastepelissä, tuskin ollenkaan.... Mutta reilu maantieajo kuluttanee rengasta huomattavan nopeasti verrattuna vastaavaan renkaaseen, joka on oikean levyisellä vanteella.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 29 Elo 2017, 17:09
Kirjoittaja nuhvi63
:shock: :shock: :shock: :lol:

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 29 Elo 2017, 19:48
Kirjoittaja jusape
Eli melko teoreettinen kysymys on puhtaasti harrastepelissä ..... :lol:
Kokeilemalla se oikeastaan vasta selviää, miltä se rengas vanteella näyttää....
Ja eri rengasmerkkienkin välillä on myös aika suuria eroja sen todellisen leveyden kannalta .....