Nuffield Universal Three 1961

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

22 Touko 2014, 18:10

Aiemmin keväällä kyselin täällä Nuhvin ostamiseen liittyviä juttuja ja se sitten poiki YV-viestin foorumilaiselta, jossa hän tarjosi Nuhviaan ostettavaksi. Erinäisten vaiheiden jälkeen kyseinen Nuhvi on nyt pihassa. 3DL ja ymmärtääkseni vuosimallia 1961.

Edellinen omistaja on Nuhvia kunnostellutkin jo sieltä täältä. Minun ajatus on ensimmäisenä saada Nuhvin moottori korjattua ja sen jälkeen asentaa Nuhvin päälle sama koppi, joka siinä on aiemmassa elämässään päällä ollut. Tässä oli vähän hassuja sattumia ja niiden johdosta pääsin kadonneen kopin jäljille. Koppi on melko ruma, mutta tarpeellinen ja kuuluu tämän yksilön historiaan. Mahdollista että on uutena tai lähes uutena jo kopitettu.

Moottorissa on öljynpaineissa ongelmaa ja ainakin laakerit on loppu. Sen enempää asiaa ei ole vielä tutkittu. Tällä hetkellä on työn alla moottorin irroitus.

Kuva
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

22 Touko 2014, 19:10

Nättihän toi on, miellyttää ainakin omaa silmää :wink: Ei ole millään hätäsellä maalilla pilattu. Suht orginellikin näyttäis olevan... Joo ja onnea vaan uudelle nuffimiehelle...
"Black smoke don't mean it's broke"
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

22 Touko 2014, 22:40

Kuva

Juu, Nuhvia on edellisen omistajan toimesta jo käyttökunnostettu ja palauteltu matkalla kadonneita pisteosia. Se oli yksi merkittävä asia ostopäätöstä tehdessä, että Nuhvia on hellällä kädellä pidelty ainakin viime aikoina. Kävin toistakin Nuhvia katsomassa, mutta tämän kolmosen kanssa oli rakkautta ensisilmäyksellä.

Siirrosta vielä yksi kuva. Sattumalta löysin traileria etsineelle kaverilleni sellaisen kärryn, johon Nuhvikin mahtui kyytiin ja kantavuuskin riitti hienosti. Päästiin sitten ostosta koeponnistamaan toinen ostos kyydissä. :D
Kuva
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

23 Touko 2014, 22:24

Olis mukava saada lisäkuvia noinkin nätistä kolmosesta :wink:
"Black smoke don't mean it's broke"
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

23 Touko 2014, 23:00

Mittaristo on oikein ilo silmälle, ei ole kukaan kerinnyt kotkailemaan. Erittäin nätti jalostusaihio.. :wink:
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

24 Touko 2014, 12:32

Laittelen ainakin projektikuvia homman etenemisestä.

Kierroslukumittari kuuluu sarjaan palauteltuja pisteosia. Samoin kuin mm. mittariston valo. Tuntimittari ei siis ole tämän yksilön pyörittämä.

Kiitos positiivisesta palautteesta! Vaikka patinaa on tässä yksilössä aika paljon, niin tuntunut vahvasti siltä, että on paljon parempi noin kuin maalilla peitettynä. Joitain osia tulen todennäköisesti kuitenkin maalaamaan ihan senkin takia, että säilyisivät paremmin. Paikoitellen joistain osista kun puuttuu maali lähes kokonaan.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

26 Touko 2014, 12:07

Onko paineasetelman irroituksessa erityishuomiota vaativia asioita? Koitin haulla etsiä juttua, mutta ei löytynyt tietoa sillä tavalla.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

26 Touko 2014, 14:51

Avaat vain vähitellen, kierros kerrallaan, kehällä vastakkain olevaa pulttia, sen jälkeen siirtyen viereisiin vastakkain oleviin pultteihin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

26 Touko 2014, 22:06

Ok, kiitos tiedosta!

Kuva

Kuva

Meinasi käydä työtapaturma, kun en hoksannut ennen keulan laskemista alas, että kytkinkopan pulteista muutama menee vaihteiston öljytilaan. Onneksi huomasin heti, niin ei tullut öljyä ulos kuin pieni liru ja sain ne siivottua tuoreeltaan pois.

Hirtin koneen parruun ja sitten laskin rungon alas. Kone jäi kiikkumaan ilmaan. Sitten työnsin Nuhvin alta pois ja laskin koneen trukkilavan päälle. Lopuksi vielä kasailin keulapeltejä sateensuojaksi ja ohjausta siirtelyä varten.
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

26 Touko 2014, 22:12

Siitä se sitten alkaa :D Laitahan vaan päivityksiä ja kuvatuksia homman etenemisestä
"Black smoke don't mean it's broke"
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

27 Touko 2014, 16:43

Tässä miettinyt, että pitäisikö jatkaa piharemonttina vai raahata moottori toiselle paikkakunnalle talliin. Alkanut ajatus kääntymään piharemontin puolelle, kun siten olisivat todennäköisemmin asentaja ja moottori samalla tontilla.

Joka tapauksessa eteen tulee kysymys, että kummalle puolelle moottori kannattaa kaataa kampiakselin irroitusta varten. Nuffieldmaster oli tainnut omastaan kaataa vasemmalle kyljelle ja sehän se näin äkkiseltään tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta. Olisiko aiheesta kokemusta ja mielipiteitä?
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

27 Touko 2014, 17:07

Siellähän sitä laittaa kannattaa missä parhain olisi, eihän se ulkona tekeminen kesällä mikään ongelma ole. Jos ihan kokonaan pihalla tekee, kannattaa vaik 4x6 pressusta tehdä jonkunlainen katos päälle niin ei tartte sateen tulles karata edestakasin suojaamassa osia.
"Black smoke don't mean it's broke"
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

27 Touko 2014, 17:14

Pressuhäkkyrä on hyvä idea. Varastossa taitaa olla käyttämätön puutarhakatos, sellainen mallia "19.90e". Siinä on jonkinlainen kehikko. Toki siinä on joku rätti katoksi mukana, mutta pressu voisi olla tässä tapauksessa parempi ja suojaavampi vaihtoehto.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

02 Kesä 2014, 01:25

Miten jakoketju kannattaisi irroittaa? Ja alakerran purkamista ajatellen - Mistä kohtaa löytyy ajoitusmerkit? Vauhtipyörä on irti ja siinä näkyi merkkejä, mutta onko jakopään päässä koneen purkamiseen paremmin soveltuvat merkit?

Haulla löytyi juttua vauhtipyörän merkeistä, muuta en löytänyt.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

02 Kesä 2014, 21:56

Vahvoja vehkeitä kun ei ole kukaan Nuhvin konetta purkanut...

Edelleenkään en 3DL:n koneen merkkeihin ohjetta löytänyt, mutta Leylandissa laskettiin niittejä merkkien väliltä. O-merkkejä löysin hammaspyöristä, mutta en muuta.

Meillähän oli Nuhvissa vähän huonot öljynpaineet. Tällainen löytyi. Voisi olettaa, että hieman saattaa näkyä öljynpainemittarissa.

Kuva
Vastaa Viestiin